Artificiella strukturer på månen?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
jak

Re: Artificiella strukturer på månen?

Inlägg av jak » tis 03 maj 2016, 21:32

Vitnir skrev:Har du tittat på länkarna? Var någonstans står denna formation att finna i de jättebilderna?
Vet ej om man kan länka direkt till en position/förstoring, men här kan du se ungefär var du skall leta i LROC-bilden: Bild

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » tis 03 maj 2016, 22:09

Löst! Det var mycket riktigt artificiellt, se jämförelsen mellan bilderna.
Bild

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 03 maj 2016, 23:24

Det är bra att du visar vem du är och vilka värderingar du bär omkring på, "jak". Tydligare än så kan det nog inte bli.
War is peace.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 04 maj 2016, 06:33

manifesto skrev:
Vitnir skrev:Man behöver bara söka på google för att se vad SecureTeam10 är för någon typ, en talanglös bedragare.
Vilken tur då att jag länkade direkt till NASA:s originalbilder, eller är även NASA talanglösa bedragare, menar du?
Nej, det som menas är: Påstår NASA att bilden föreställer artificiella föremål? Om inte, så är det SecureTeam10 (och du) som behöver visa belägg för att bilderna faktiskt föreställer artificiella föremål. Du har inte gjort ett särskilt bra case för det hittills.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 04 maj 2016, 07:36

Flabbergasted skrev:
manifesto skrev:
Vitnir skrev:Man behöver bara söka på google för att se vad SecureTeam10 är för någon typ, en talanglös bedragare.
Vilken tur då att jag länkade direkt till NASA:s originalbilder, eller är även NASA talanglösa bedragare, menar du?
Nej, det som menas är: Påstår NASA att bilden föreställer artificiella föremål?
Om du läser det jag skrev en gång till så ser du att jag inte alls har hävdat det. Jag håller med secureteam10 om att strukturerna ser artificiella ut och jag konstaterar att de med hög sannolikhet är verkliga/finns där eftersom de har filmats av två olika NASA-sonder och finns publicerade på webben.

Flabbergasted skrev:Om inte, så är det SecureTeam10 (och du) som behöver visa belägg för att bilderna faktiskt föreställer artificiella föremål. Du har inte gjort ett särskilt bra case för det hittills.
Fel. Secureteam10 behöver visa det eftersom man påstår att det är den enda möjliga förklaringen. Som sagt, om du noga läser det jag skriver en gång till, så ser du att jag endast anser att strukturerna ser artificiella ut, inte att de är artificiella, samt varför jag anser det.
War is peace.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 04 maj 2016, 08:27

Fler exempel på artificiella stenformationer:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inlägg av stefan_radstrom » ons 04 maj 2016, 08:33

manifesto skrev:Som sagt, om du noga läser det jag skriver en gång till, så ser du att jag endast anser att strukturerna ser artificiella ut, inte att de är artificiella, samt varför jag anser det.
Du bara lyfter frågan, som grund för en viktig debatt?
Cogito, ergo punkt.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 04 maj 2016, 08:41

manifesto skrev:Som sagt, om du noga läser det jag skriver en gång till, så ser du att jag endast anser att strukturerna ser artificiella ut, inte att de är artificiella, samt varför jag anser det.
Och varför postar du det under "Förklara det här"?

För att du vill veta vilken naturlig process som kan ha gett upphov till dem? Det är givetvis väldigt svårt att svara på utifrån en suddig bild tagen på mycket långt avstånd. Nu ser de ju inte särskilt artificiella ut, de har några nästan men ändå ganska långt från raka linjer men det är väl allt. Bevisligen har många naturliga klippor ganska raka linjer beroende på vilken geologisk process som har skapat dem. Den mest troliga förklaringen är väl att om man granskar tillräckligt många bilder på tillräckligt många klippor på månen så kommer några enstaka bland alla tusentals att sticka ut, precis som om man skulle granska tiotusen bilder på moln så skulle något av dem likna en hund.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 04 maj 2016, 08:47

Johannes skrev:Fler exempel på artificiella stenformationer:
Vad får dig att tro att jag inte känner till det här?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 04 maj 2016, 08:50

stefan_radstrom skrev:
Du bara lyfter frågan, som grund för en viktig debatt?
1. Jag tycker att formationerna ser artificiella ut. 2. Jag frågar forumet vad det tycker.

Varför? Jag är intresserad av reaktionen, det är allt.
War is peace.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 04 maj 2016, 08:51

I sammanhanget kan det också vara värt att påminna om "Marsansiktet" som exempel på vådan med att läsa in för mycket i suddiga bilder på klippformationer:

Viking 1, 1976:
Bild

Mars Global Surveyor, 2006:
Bild

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 04 maj 2016, 08:52

manifesto skrev:Varför? Jag är intresserad av reaktionen, det är allt.
I så fall är du i fel underforum. Här efterfrågas förklaringar till saker.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 04 maj 2016, 08:55

manifesto skrev:Vad får dig att tro att jag inte känner till det här?
Vad för dig att tro att jag tror att du inte känner till det?

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 04 maj 2016, 08:56

Johannes skrev:
Och varför postar du det under "Förklara det här"?

För att du vill veta vilken naturlig process som kan ha gett upphov till dem? Det är givetvis väldigt svårt att svara på utifrån en suddig bild tagen på mycket långt avstånd. Nu ser de ju inte särskilt artificiella ut, de har några nästan men ändå ganska långt från raka linjer men det är väl allt. Bevisligen har många naturliga klippor ganska raka linjer beroende på vilken geologisk process som har skapat dem. Den mest troliga förklaringen är väl att om man granskar tillräckligt många bilder på tillräckligt många klippor på månen så kommer några enstaka bland alla tusentals att sticka ut, precis som om man skulle granska tiotusen bilder på moln så skulle något av dem likna en hund.
Jo, jag är medveten om det, men innebär det att man a priori ska avskriva varje tecken på artificiellt ursprung, oavsett graden av likhet?

Notera att jag så här långt anser att formationerna ser artificiella ut, inte att de är artificiella.
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 04 maj 2016, 09:04

manifesto skrev:Notera att jag så här långt anser att formationerna ser artificiella ut, inte att de är artificiella.
Det som är intressant är väl att vi åter kan konstatera att den mänskliga hjärnan gärna tolkar räta vinklar och mönster i naturen som artificiella.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Skriv svar