Filmbevis att en andlig värld existerar ?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
tullpanen

Filmbevis att en andlig värld existerar ?

Inlägg av tullpanen » sön 20 jan 2019, 04:17

Är det slutsatsen man kan dra av detta ?
https://www.youtube.com/watch?v=7fKrFeX8dRY

Användarvisningsbild
Erland

Re: Filmbevis att en andlig värld existerar ?

Inlägg av Erland » sön 20 jan 2019, 09:17

tullpanen skrev:
sön 20 jan 2019, 04:17
Nej.

När vi ser en skicklig trollkarl utföra ett trick kan vi för det mesta inte själva räkna ut hur hen gör. Men ibland får man reda på hur olika spektakulära trick går till, och då förstår man det omedelbart. Det som såg ut att vara helt omöjligt och i strid med naturlagarna visade sig ändå ha en naturlig förklaring, som vi inte hade fantasi nog att lista ut. Det ligger i skickliga trollkarlars geni att tänka ut häpnadsväckande trick som lurar oss, och sen genomföra dem så fingerfärdigt att vi blir lurade.

Så när vi ser ytterligare ett spektakulärt trick som vi inte kan begripa hur det går till, är den enklaste förklaringen att vi än en gång blir lurade av en skicklig trollkarl. Jag kan förstås inte förklara hur tricken i videon går till, för jag är inte bättre än någon annan på att undgå att bli lurad av skickliga trollkarlar. Det krävs antagligen att man själv är en skicklig trollkarl för att kunna lista ut de bästa tricken.

Så att förklara tricken med att trollkarlarna har kontakt med andar, till och med utan att vara medvetna om det, är löjligt. Nu såg jag bara början av videon och vet inte om man kommer in närmare på hur denna påstådda andevärld fungerar. Men för att ta något sådant på allvar måste man ställa upp hypoteser om denna andevärld och sedan testa dem, och dra korrekta slutsatser därav. Och fast jag inte sett hela videon vågar jag påstå att detta inte har skett.

Så, nej, videon är 100 % bullshit.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » sön 20 jan 2019, 09:38

Här är några exempel på avslöjade trick. Inga andar behövdes för dessa alltså.

https://brightside.me/wonder-curiositie ... ed-364360/

tullpanen

Inlägg av tullpanen » sön 20 jan 2019, 14:57

Erland skrev:
sön 20 jan 2019, 09:17
tullpanen skrev:
sön 20 jan 2019, 04:17
Nej.

När vi ser en skicklig trollkarl utföra ett trick kan vi för det mesta inte själva räkna ut hur hen gör. Men ibland får man reda på hur olika spektakulära trick går till, och då förstår man det omedelbart. Det som såg ut att vara helt omöjligt och i strid med naturlagarna visade sig ändå ha en naturlig förklaring, som vi inte hade fantasi nog att lista ut. Det ligger i skickliga trollkarlars geni att tänka ut häpnadsväckande trick som lurar oss, och sen genomföra dem så fingerfärdigt att vi blir lurade.

Så när vi ser ytterligare ett spektakulärt trick som vi inte kan begripa hur det går till, är den enklaste förklaringen att vi än en gång blir lurade av en skicklig trollkarl. Jag kan förstås inte förklara hur tricken i videon går till, för jag är inte bättre än någon annan på att undgå att bli lurad av skickliga trollkarlar. Det krävs antagligen att man själv är en skicklig trollkarl för att kunna lista ut de bästa tricken.

Så att förklara tricken med att trollkarlarna har kontakt med andar, till och med utan att vara medvetna om det, är löjligt. Nu såg jag bara början av videon och vet inte om man kommer in närmare på hur denna påstådda andevärld fungerar. Men för att ta något sådant på allvar måste man ställa upp hypoteser om denna andevärld och sedan testa dem, och dra korrekta slutsatser därav. Och fast jag inte sett hela videon vågar jag påstå att detta inte har skett.

Så, nej, videon är 100 % bullshit.
Men i 09:45 erkänner ju Copperfield öppet att andar ligger bakom några av hans tricks, Om du börjar titta vid ungefär 26:20 finner du att trollkarlarna är öppna med att de har kontakt med andar, det framgår av deras affischer och samma sak vid 41:50 . Varför öppet antyda att man har kontakt med onda andrar om det inte är så, det vinner man väl ingen publik och därmed inga pengar på ? det skrämmer väl snarare bort folk ?
Om du börjar titta vid 1:01:50 ser du att han får en åskådare att levitera, då kan det inte handla om att han lärt sig bluffa.
På 1:23:20 erkänns det också öppet att det är andemakt inblandat.
Senast redigerad av 1 tullpanen, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 20 jan 2019, 15:36

?
Är detta på riktig eller har vi ett troll här?

Den stora majoriteten av trollkarlar/magiker/illusionister påstår INTE att de har övernaturliga förmågor eller att andar gör saker åt dem. Lite halloween-style på affischerna är väl för tusan precis vad man kan förvänta sig. Det är inget bevis för att magiker XX påstår sig ha övernaturliga förmågor.

Chris Angel nämns. Han påstår INTE att han har övernaturliga förmågor och du kan direkt eller indirekt hitta svar på hur han gör flera av sina trick om du lägger lite tid på att googla och söka. Faktum är att Chris Angel t o m råkade i handgemäng med en ung blivande magiker då han tappade kontrollen över sina ilska när de unge magikern påstod han hade andekontakt (vilket han givetvis inte hade ska jag kanske tillägga).

Houdini nämns. Lång historia kort så tillbringade han en hel del tid med att besöka och avslöja medier. Först för att han undrade om de var "äkta" och sedan för att bevisa att det de håller på med är trams. Houdini påstod aldrig att han hade övernaturliga förmågor. Jag gissar att det är en av anledningarna till att C Angel beundrar honom.

Bland de få undantagen finns Uri Geller och han står heller inte högt i kurs bland de seriösa trollkarlarna. Notera då att han blivit avslöjad flera gånger och för samtliga av hans trick finns minst ett (oftast flera) möjliga naturliga förklaringar hur tricket kan utföras. Som en viss Randi sade: If you are doing the supernatural way - you are doing the hard way (fritt ur minnet).

Nej jag tänker inte lägga 2 timmar och 40 minuter på rent trams och bullshit.

(Jag gitter inte lägga ut källhänvisningar nu men allt ovan är lättgooglat).
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 20 jan 2019, 15:54

Kan du sluta hänvisa till tramsvideon och ge lite seriösa hänvisningar istället. Den som gjort den videon är ett stort troll eller har något slags illa dold woowoo-agenda.
Levitationstricken har många varianter och är en klassiker bland illusionisterna. Varför läser du inte på? Visst håller illusionisterna de bästa tricken hemliga men man kan hitta mycket på webben. Levitationstrick inkluderade. Läs på!

Vad med den itusågade damen? Den har ju gjorts av Copperfield m fl. Du tror att han sågar itu tjejerna här? Och helar dem magiskt? Och hoppas att de inte förlorar alltför mycket blod desemellan?
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

tullpanen

Inlägg av tullpanen » sön 20 jan 2019, 16:02

Bod skrev:
sön 20 jan 2019, 15:54
Kan du sluta hänvisa till tramsvideon och ge lite seriösa hänvisningar istället. Den som gjort den videon är ett stort troll eller har något slags illa dold woowoo-agenda.
Levitationstricken har många varianter och är en klassiker bland illusionisterna. Varför läser du inte på? Visst håller illusionisterna de bästa tricken hemliga men man kan hitta mycket på webben. Levitationstrick inkluderade. Läs på!

Vad med den itusågade damen? Den har ju gjorts av Copperfield m fl. Du tror att han sågar itu tjejerna här? Och helar dem magiskt? Och hoppas att de inte förlorar alltför mycket blod desemellan?
Du behöver inte titta på hela videon, jag refererar ju till de ställen jag finner mest uppseendeväckande. Vid 1:23:20 citeras det ur en bok där det öppet erkänns att andemakt är inblandat i i alla fall ett trick. Samma sak erkänns också i 1:34:40 för att inte tala om i 1:35:59 där erkänner en magiker öppet att han tar hjälp av andemakter.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 20 jan 2019, 16:38

Läs mina inlägg igen.

VILL man så gärna tro på andar så FÅR man. I annat fall kan man helt enkelt läsa på och ta reda på hur TRICKEN görs. Det finns inte ett trick i videon som inte har en naturlig förklaring. Men man kan ju också krångla till det för sig och hävda att andarna gör detta eller att tyngdlagen och all annan fysik är fel. Personligen tillämpar jag Ockhams rakkniv och googlar fram hur tricket utförs istället.

Förresten, om du gillar Chris Angel så har jag ett tips. Googla INTE! Flertalet av hans trick kan man googla sig fram till. Och tyvärr, hans mest spektakulära tricks har de mest simpla förklaringarna. Du lär bli djupt besviken.
Afrikanskt ordspråk

tullpanen

Inlägg av tullpanen » sön 20 jan 2019, 16:57

Bod skrev:
sön 20 jan 2019, 16:38
Läs mina inlägg igen.

VILL man så gärna tro på andar så FÅR man. I annat fall kan man helt enkelt läsa på och ta reda på hur TRICKEN görs. Det finns inte ett trick i videon som inte har en naturlig förklaring. Men man kan ju också krångla till det för sig och hävda att andarna gör detta eller att tyngdlagen och all annan fysik är fel. Personligen tillämpar jag Ockhams rakkniv och googlar fram hur tricket utförs istället.

Förresten, om du gillar Chris Angel så har jag ett tips. Googla INTE! Flertalet av hans trick kan man googla sig fram till. Och tyvärr, hans mest spektakulära tricks har de mest simpla förklaringarna. Du lär bli djupt besviken.
Men då måste jag fråga vad du tror anledningen är att några av magikerna öppet erkänner att andemakter är inblandade om det inte förhåller sig så. Vad vinner man på det ? Intressant också att du skrivit just 666 inlägg i detta forum.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 20 jan 2019, 17:30

Flertalet gör det inte.
Kan du sluta hänvisa till en trams/troll-video som är tillverkad och redigerad med en tydlig woowoo-agenda. Vi har uppenbarligen väldigt olika uppfattning om vad som utgör bevis.
Jag struntar i om man anspelar på andar och mystik som en del av att býgga upp stämningen i en show (det är f ö svaret på din fråga). Visa mig en seriös intervju eller en publikation av en trollkarl som tydligt och konkret påstår sig ha övernaturliga förmågor eller kan kommendera andar. (Uri har jag redan avhandlat.) Flertalet backar då när de får den konkreta frågan och svarar saker som att "njaaa jag är ju en illusionist" eller "mystifier" eller "jag vill ge folk en magisk upplevelse" osv osv. Du har missat detta!? Varför läser du inte på om det som uppenbarligen intresserar dig?
tullpanen skrev:Intressant också att du skrivit just 666 inlägg i detta forum.
Japp OK då ger jag mig. Du vinner debatten! Nu är det bevisat att du har rätt. Andevärlden existerar! Satan tvingade mig att argumentera emot dig trots att jag vet att jag har fel. Nu har vi också bevisat djävulens existens. Admin kan låsa tråden nu.
Afrikanskt ordspråk

tullpanen

Inlägg av tullpanen » sön 20 jan 2019, 17:46

Bod skrev:
sön 20 jan 2019, 17:30
Flertalet gör det inte.
Kan du sluta hänvisa till en trams/troll-video som är tillverkad och redigerad med en tydlig woowoo-agenda. Vi har uppenbarligen väldigt olika uppfattning om vad som utgör bevis.
Vad menar du med att videon har en woowoo-agenda ?
Jag struntar i om man anspelar på andar och mystik som en del av att býgga upp stämningen i en show (det är f ö svaret på din fråga). Visa mig en seriös intervju eller en publikation av en trollkarl som tydligt och konkret påstår sig ha övernaturliga förmågor eller kan kommendera andar.
1:35:59 i videon Här erkänner en trollkarl det öppet och det är inte i någon show utan han berättar hur saker & ting går till. Jag har för övrigt inte sagt att alla erkänner det öppet.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » sön 20 jan 2019, 20:57

Har plågat mig igenom halva videon nu, och så här långt finns inget som tyder på att de trollkarlar som nämns specifikt, Copperfield, Blaine, Angel, på allvar anser sig ha hjälp av demoner. När de pratar om andevärlden och ordnar seanser och sånt är det ju en del av showen, och att affischerna innehåller demoner är ju bara en ploj, och uppenbarligen har affischmakarna påverkats av tidigare trollkarlars affischer.
Larry King frågar Chris Angel om han är en "psychic", men Angels svar är bortklippt! Varför då? För att svaret var nej kanske...?
Vidare uppehåller sig videon vid att några av trollkarlarna är homosexella och har felaktig religion.

Den här videons skapare är uppenbarligen en tokfundamentalistisk högerextrem homofob intolerant och fantasilös idiot som ingen vettig människa kan ta på allvar.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 20 jan 2019, 21:41

tullpanen skrev:
sön 20 jan 2019, 17:46
1:35:59 i videon Här erkänner en trollkarl det öppet och det är inte i någon show utan han berättar hur saker & ting går till.
Där är något slags snubbe, obekant för mig, som påstår sig ha ett kontrakt med demoner och hans följs av en annan (samma?) snubbe som vill få oss att tro att han håller på med svart magi och snackar med demoner. Så de påstår de kan kontakta demoner? Jaha? Finns ju andepratare lite här och var också som kan tala med dina döda släktingar. Finns ingen anledning att ta något av detta på allvar. Och bevisen (filmbevis eller annat) väntar vi på Tullpanen, vi väntar. Mitt tips till dig om du letar efter en andevärld är att leta någon annanstans än i en trams-/troll-woowoo-reklamvideo.

Känner att jag nått vägs ände i denna tråd nu.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » mån 21 jan 2019, 11:54

Bod skrev:
sön 20 jan 2019, 21:41
Mitt tips till dig [tullpanen] om du letar efter en andevärld är att leta någon annanstans än i en trams-/troll-woowoo-reklamvideo.
Ja är man lite konspiratoriskt kan lagd kan man faktiskt tro att denna tokiga video i själva verket är en dold reklamvideo som trollkarlarna själva ligger bakom. Men attackerna på homosexuella talar emot det - vore det en ploj skulle de nog inte ha uttryckt sånt.

Skriv svar