Mattematiskt mirakel i koranen ?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
tullpanen

Mattematiskt mirakel i koranen ?

Inlägg av tullpanen » mån 18 feb 2019, 11:46

Här är en som påstår sig ha hittat ett mattematiskt mirakel i koranen (https://www.youtube.com/watch?v=SCRdrzuzpDc) Vad anser ni om detta ?
Jag blev ganska förbluffad,

Användarvisningsbild
harald

Re: Mattematiskt mirakel i koranen ?

Inlägg av harald » mån 18 feb 2019, 12:39

Sån't där brukar kallas "talmystik", och kan vara inbyggt i versmåttet som använts.
Om man letar i större textmängder brukar man också kunna hitta sådant som uppstått spontant.
Om det som visas i filmen stämmer så är nog en av dessa förklaringar den rätta.
Just koranen är ju en text som bevarats i sitt ursprungliga format, och just araber har ju varit lite före när det kommer till siffror, så jag misstänker nog att det där i så fall lagts in helt avsiktligt av den som skrev texten.
Det kan ju faktiskt vara en del av förklaringen till att en del formuleringar i koranen kan vara lite märkliga.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

tullpanen

Inlägg av tullpanen » tis 19 feb 2019, 21:53

harald skrev:
mån 18 feb 2019, 12:39
Sån't där brukar kallas "talmystik", och kan vara inbyggt i versmåttet som använts.
Om man letar i större textmängder brukar man också kunna hitta sådant som uppstått spontant.
Just koranen är ju en text som bevarats i sitt ursprungliga format, och just araber har ju varit lite före när det kommer till siffror, så jag misstänker nog att det där i så fall lagts in helt avsiktligt av den som skrev texten.
Det kan ju faktiskt vara en del av förklaringen till att en del formuleringar i koranen kan vara lite märkliga.
Om det lagts in med avsikt så borde väl de som gjorde det också propagera för dessa i så fall fakade mirakler eller hur ? (utan att tillstå att de fakats förstås).

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tis 19 feb 2019, 23:43

tullpanen skrev:
tis 19 feb 2019, 21:53
harald skrev:
mån 18 feb 2019, 12:39
Om det lagts in med avsikt så borde väl de som gjorde det också propagera för dessa i så fall fakade mirakler eller hur ? (utan att tillstå att de fakats förstås).
Jodå, det har nog propagerats att just de där texterna är särskilt märkvärdiga. Om jag inte är felunderrättad så har de försökt hävda att texterna kommer från självaste Gud.

Men att kalla det för "mirakel" är nog lite att ta i. Är man bara lite envis så går det nog bra att klämma in bra många matematiska egenheter i en text. Har man bara fått in några så gör matematikens lagar att det blir fler av sig självt.
Och är man bara fri att välja ord utifrån versmåttet, och inte tvärt om, vilket jag skulle tro att man varit, så går det hela ännu enklare.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

tullpanen

Inlägg av tullpanen » ons 20 feb 2019, 17:43

Jodå, det har nog propagerats att just de där texterna är särskilt märkvärdiga. Om jag inte är felunderrättad så har de försökt hävda att texterna kommer från självaste Gud.
Vad jag menar är att om man medvetet manipulerat in mattematiska mirakel i koranen så borde det väl ha propagerats för det redan från när den var färdigställd ? Men detta synes mig vara en ganska ny grej.
Men att kalla det för "mirakel" är nog lite att ta i. Är man bara lite envis så går det nog bra att klämma in bra många matematiska egenheter i en text. Har man bara fått in några så gör matematikens lagar att det blir fler av sig självt.
Hur ?
Och är man bara fri att välja ord utifrån versmåttet, och inte tvärt om, vilket jag skulle tro att man varit, så går det hela ännu enklare.
Hur då menar du ?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 20 feb 2019, 17:48

Om du letar på nätet ser du att man med hjälp av talmystik fått fram de mest fantastiska fenomen ur bl.a. Moby Dick.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » ons 20 feb 2019, 21:44

tullpanen skrev:
ons 20 feb 2019, 17:43
Vad jag menar är att om man medvetet manipulerat in mattematiska mirakel i koranen så borde det väl ha propagerats för det redan från när den var färdigställd ? Men detta synes mig vara en ganska ny grej.
Jag har svårt att tro att det är något nytt att leta efter mystiska matematiska samband i koranen. Jag skulle snarare tro att skälet till att du inte hört om det förut är att inte så många är intresserade av sådant nu för tiden.
tullpanen skrev:
Hur ?

Om t.ex alla ord har ett udda antal bokstäver och alla meningar har ett udda antal ord och alla verser har ett udda antal meningar, så kommer alla verser ha ett udda antal bokstäver och ord, och alla meningar ha ett udda antal bokstäver också.
tullpanen skrev:
Hur då menar du ?
Om man utgår från versmåttet, och sedan hittar ord som passar in där, och sedan ser vilka meningar som går att bygga med dessa ord så går det enklare än om man redan har textens innebörd klar från början och försöker klämma in den i ett komplicerat versmått.

Skriv svar