Bara frukt i 21 år, så ser man ut...

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Mikael

Bara frukt i 21 år, så ser man ut...

Inlägg av Mikael » tor 29 mar 2007, 10:26

Tord Lyseving (föredetta Tord Åredal) har inte ätit nåt annat än frukt sedan 1986.

Min undring är hur de här som tror att frukt innehåller för lite protein för att överleva på förklarar att han fortfarande lever? Okej, han är smal, men han borde vara död om frukt innehåller dels för lite protein, och dels av för dålig kvalitet.

Smalare än Tord...

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tor 29 mar 2007, 10:38

Belägget för att han bara ätit frukt är förstås att han säger att han bara ätit frukt?

I så fall har vi ju ett antal individer som bara lever på luft, det är ju en aning svårare att förklara...

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » tor 29 mar 2007, 10:42

Linda Kall skrev:Belägget för att han bara ätit frukt är förstås att han säger att han bara ätit frukt?.
...och hur definierar han frukt? Bönor, som är proteinrika, är botaniskt sett frukter.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Mikael

Inlägg av Mikael » tor 29 mar 2007, 10:46

Billy Kropotkin skrev:hur definierar han frukt? Bönor är kanske också frukt?
Frukt för honom är samma som det är för dig. Äpplen, apelsiner, avokado etc.

Ingen som har en förklaring?
Senast redigerad av 1 Mikael, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » tor 29 mar 2007, 10:48

Mikael skrev:Han anser att det du kallar för frukt är frukt. Äpplen, apelsiner, avokado etc.

Ingen som har en förklaring?
Jag förtydligade mitt inlägg medan du svarade. Bönor, som är en viktig proteinkälla, är också frukter, botaniskt sett.

Jag kan alltså utan vidare kalla bönor för frukt om jag vill.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Mikael

Inlägg av Mikael » tor 29 mar 2007, 10:53

Billy Kropotkin skrev:Jag förtydligade mitt inlägg medan du svarade. Bönor, som är en viktig proteinkälla, är också frukter, botaniskt sett.

Jag kan alltså utan vidare kalla bönor för frukt om jag vill.
Han äter inte bönor eller nåt annat med massor av protein. Det han äter som innehåller mest protein är väl avokado, som innehåller 2 gram per hundra gram. Nå, hur kan han leva på så lite protein?

Lyckomonstret

Inlägg av Lyckomonstret » tor 29 mar 2007, 11:35

Det är väl så att om man äter på ett näringsriktigt oriktigt sätt, så förhöjer man risken att drabbas av en massa otäckheter. Även om risken ökar med 90%, så kan man ändå ha tur och inte drabbas av något.
Det är nog lite som med rökning, det finns de som inte får några "men" av det, eftersom de har tur.

Mikael

Inlägg av Mikael » tor 29 mar 2007, 11:42

Lyckomonstret skrev:Det är väl så att om man äter på ett näringsriktigt oriktigt sätt, så förhöjer man risken att drabbas av en massa otäckheter. Även om risken ökar med 90%, så kan man ändå ha tur och inte drabbas av något.
Det är nog lite som med rökning, det finns de som inte får några "men" av det, eftersom de har tur.
Det besvarar inte på nåt sätt min fråga. Förtydling: Om man behöver 70 gram fullvärdigt protein per dag, hur kan man klara sig på 0 gram fullvärdigt protein per dag (20 gram icke fullvärdigt)?

Användarvisningsbild
Putt-Julle

Re: Bara frukt i 21 år, så ser man ut...

Inlägg av Putt-Julle » tor 29 mar 2007, 12:14

Mikael skrev:Tord Lyseving (föredetta Tord Åredal) har inte ätit nåt annat än frukt sedan 1986.

Min undring är hur de här som tror att frukt innehåller för lite protein för att överleva på förklarar att han fortfarande lever? Okej, han är smal, men han borde vara död om frukt innehåller dels för lite protein, och dels av för dålig kvalitet.

Smalare än Tord...
Precis som Linda Kall säger så räcker det inte för mig att den här Tord säger sig ha ätit enbart frukt i si och så många år. Det finns många som törstar efter uppmärksamhet bland oss människor. Variationen på de metoder man använder för att få denna uppmärksamhet är stor.

Det finns som sagt de som säger att de bara lever på luft. Vad jag kommer ihåg så har åtminstone en av dessa personer ställt upp för att bevisa detta under kontrollerade former och jag har för mig att detta slutade med ett sjukhusbesök för vederbörande.

Om Tord vill bli trodd utanför den begränsade skara som använder hans egna ankedoter som en bekräftelse för deras egna ståndpunkter så får han väl göra något liknande som luftsnubbarna. Chansen för att Tords påstående stämmer lär väl vara större än påståendet att man kan leva på luft allena.
Nun: "Sister Augustine believes in things that aren't real."
House: "I thought that was a job requirement for you people."

Mikael

Re: Bara frukt i 21 år, så ser man ut...

Inlägg av Mikael » tor 29 mar 2007, 12:29

Jag ser inget konstigt i att han har ätit som han säger att han har ätit eftersom jag själv har en liknande bakgrund. I två år åt jag inget annat än groddar och annat som ingår i levande föda.

Men eftersom ni inte törs lita på nåt som nån annan påstår så ändrar jag min fråga. Om det är bevisat att nån har levt på bara frukt i 21 år, hur är det möjligt? Borde man inte ha dött av proteinbrist?

Alternativ fråga: Går det att leva på bara frukt i 21 år utan att dö av proteinbrist?

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tor 29 mar 2007, 12:40

Som vanligt tycker jag att innan vi hittar på förklaringar bör vi säkerställa att det finns något att förklara.

Tord Lysmask har förresten diskuterats på JREF:s forum:
http://forums.randi.org/showthread.php?p=222865

Hans egen förklaring till proteinproblemet:
All fruit contains about 1% protein; that is 10 g per kg. Avocado (which most fruitarians eat a lot of) contains more, between 2-3%. I don't know for sure how much other fruitarians eat, but I eat 2.5-3.5 kg of fruit a day, which means that I get 25-35 g of protein/day (probably a bit more due to the avocados). We can see that it's enough, because I needed about 30 g/day. The banana, for example, contains all essential amino-acids and a couple more. In fact, in a banana you can find everything your body needs!

http://hem.fyristorg.com/fruitarian/faq.html
Senast redigerad av 1 Linda Kall, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Henning Strandin

Inlägg av Henning Strandin » tor 29 mar 2007, 12:48

Mikael, tror du även på detta?
Författaren är själv ett levande exempel på en person som inte kan drabbas av någon sjukdom och speciellt inte cancer. Hur kan han påstå något sådant? Läs och begrunda.

Författaren är ett levande bevis på hur man kan få den biologiska klockan eller den fysiska åldringsprocessen att avsevärt sakta ned.

Författaren påstår att Cancerns "gåta" är löst för minst 25-50 år sedan.

Boken tar upp orsakerna till sjukdomar, krig, behov av religioner, girighet, avundsjuka, korruption, penningjakt, behovet av makt och kontroll.

Författaren presenterar även en "Ny Relativitetsteori".

--My Path to Freedom (Örtagubben)
Senast redigerad av 1 Henning Strandin, redigerad totalt 0 gånger.
If you want to be deep you have to be boring.
--Charles Sanders Peirce

Användarvisningsbild
Inquito
Kontakt:

Inlägg av Inquito » tor 29 mar 2007, 12:51

Genom vilken mat har han fått i sig vitamin B12?

Symptom av vitamin B12-brist är trötthet, anemi, orkeslöshet, förstoppning, aptitlöshet, viktnedgång, plus en mängd neurologiska symptom.

Källa: http://ods.od.nih.gov/factsheets/vitaminb12.asp

Mikael

Inlägg av Mikael » tor 29 mar 2007, 13:00

Henning Strandin skrev:Mikael, tror du på detta?
Tord flummar mycket i onödan, pratar om kosmiska strålar osv, men den första punkten ligger det nåt i. Inte så att han inte kan drabbas av nån sjukdom eller cancer, men det faktum att han inte har varit tex förkyld sen han blev fruktarian är väldigt intressant. Det finns fler exempel. Lily johansson var inte förkyld eller sjuk en enda dag de sista 40 åren av sitt liv. Hennes son var den ende i sin klass som inte var sjuk en enda dag när han gick i skolan. När det gick influensa var han ibland den ende eleven i klassen, de andra låg hemma och var sjuka. Lily och hennes son åt strikt vegankost (hon hade Föllingegården) En annan svensk (vän till mig som jag inte vill lämna ut namnet på utan att fråga honom) var förkyld/influensa flera gånger per år när han åt vanlig mat, men var inte sjuk en enda dag under de tre år han åt frukt. Osv. Jag har själv fått andra fantastiska effekter av att äta bara frukt några dagar åt gången.

Men nu är inte det intressanta om tord har rätt i att det finns kosmiska strålar, utan om man kan leva utan fullvärdigt protein. Hittills har ingen svarat på det.
Senast redigerad av 2 Mikael, redigerad totalt 0 gång.

Mikael

Inlägg av Mikael » tor 29 mar 2007, 13:01

Inquito skrev:Genom vilken mat har han fått i sig vitamin B12?

Symptom av vitamin B12-brist är trötthet, anemi, orkeslöshet, förstoppning, aptitlöshet, viktnedgång, plus en mängd neurologiska symptom.

Källa: http://ods.od.nih.gov/factsheets/vitaminb12.asp
Det är inte frågan här. Läs min ursprungsfråga. Börja inte leda ut tråden på avvägar innan du har besvarat ursprungsfrågan.

Skriv svar