Disskusionsvideo om mirakler

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
koltrasten

Disskusionsvideo om mirakler

Inlägg av koltrasten » ons 26 jun 2019, 22:29

Hittade denna video där två kristna som tror på mirakler och anser sådana vara dokumenterade intervjuas av pennys kultursällskap.

https://www.youtube.com/watch?v=nIv-1UkXhUg

Se den gärna i sin helhet och säg vad ni tycker.

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Disskusionsvideo om mirakler

Inlägg av Anders G » tor 27 jun 2019, 07:51

...eller visa upp ett mirakel.
They don't like it up'em, you know!

koltrasten

Inlägg av koltrasten » tor 27 jun 2019, 08:13

Anders G skrev:
tor 27 jun 2019, 07:51
Det har du länk till i följande tråd: viewtopic.php?f=10&p=734060&sid=529cd51 ... 75#p734060

koltrasten

Inlägg av koltrasten » lör 21 sep 2019, 15:48

Anders G skrev:
tor 27 jun 2019, 07:51
https://dokumenterademirakler.se/2019/0 ... hora-igen/

https://dokumenterademirakler.se/2019/0 ... -av-jesus/

Journalen säger att patienten bett til Gud och fått hjälp att bli frisk.

https://dokumenterademirakler.se/2019/0 ... efter-bon/

En kvinna som efter bön fått syn och hörsel återställd.

https://dokumenterademirakler.se/catego ... isknanden/

Här finns fler exempel och lägg märke till att de skett i samband med bön eller dylikt som är andligt relaterat. Det tycker jag starkt indikerar att det finns en andlig värld, varför skulle det inte vara så? Däremot går det att diskutera om det var ett ingripande från Gud eller en ond andemakt. Det finns kristna som tar avstånd från den karismatiska rörelsen som tror att det är det sistnämnda och så kan jag mycket väl tänka mig att även muslimer skulle resonera.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » lör 21 sep 2019, 15:50

Jag noterar också att ingen hittills vederlagt argumenten i videon jag länkade till trots att det är nästan tre månader sedan jag lade upp den, det tar jag som ytterligare bekräftelse på min tes.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » lör 21 sep 2019, 19:57

Notera också att det inte är partsinlagor då det finns oberoende dokumentation i länkarna.

akooha

Inlägg av akooha » sön 22 sep 2019, 06:53

Det gjordes ingen benöverledning vid första tonaudiometrin? Hur kan man då säga att hörselnedsättningen skulle vara sensorineural? Därefter kommer citatet "Nu är allt med din hörsel inom normalområdet", trots att den upprepade tonaudiometrin visar en tydlig sensorineural nedsättning i diskantomfånget, talande för presbyakusis.

Om det skulle vara en sensorineural hörselnedsättning, menar du att det inte finns tillstånd där man kan återfå delar av hörseln efter en tids hörselnedsättning?
koltrasten skrev:
lör 21 sep 2019, 15:48

https://dokumenterademirakler.se/2019/0 ... -av-jesus/

Journalen säger att patienten bett til Gud och fått hjälp att bli frisk.
Här har vi alldeles för lite information. Hade Sievert astma innan? Hur var den diagnosticerad? Det finns dokumenterat att han hade apnéer under sömn, men det talar ju inte för astma och är mycket vanligt i normalbefolkning. Det är nedskrivet att anamnesen är att han bad till gud och fick hjälp av jesus; brukligt är att man noterar i journalen vad patienten uttrycker på "Aktuellt häsloproblem" och sedan gör en bedömning på "Bedömning". Hur hög grad av evidens är en journalanteckning från ett telefonsamtal där patientens utsago är nedskriven?
koltrasten skrev:

https://dokumenterademirakler.se/2019/0 ... efter-bon/

En kvinna som efter bön fått syn och hörsel återställd.
Just det, Southern Medical Journal med impact factor < 1. Har du själv läst studien? Det kan vara en av de sämsta studierna jag läst; liknar mer ett durkslag än en välutförd studie. Undrar varför den blev publicerad i denna tidsskrift. Kan det vara av samma anledning som de hundratal andra studier om böner som publicerats i samma tidsskrift?
koltrasten skrev:

https://dokumenterademirakler.se/catego ... isknanden/

Här finns fler exempel och lägg märke till att de skett i samband med bön eller dylikt som är andligt relaterat. Det tycker jag starkt indikerar att det finns en andlig värld, varför skulle det inte vara så? Däremot går det att diskutera om det var ett ingripande från Gud eller en ond andemakt. Det finns kristna som tar avstånd från den karismatiska rörelsen som tror att det är det sistnämnda och så kan jag mycket väl tänka mig att även muslimer skulle resonera.
Har inte gått in på några andra länkar, men om de, likt de andra, har evidens som är tunnare än vatten så tycker jag att det är bortkastad tid. Det är ju samma kvalitet som historier i Hemmets journal.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » sön 22 sep 2019, 08:36

akooha skrev:
sön 22 sep 2019, 06:53

Har inte gått in på några andra länkar, men om de, likt de andra, har evidens som är tunnare än vatten så tycker jag att det är bortkastad tid. Det är ju samma kvalitet som historier i Hemmets journal.

https://dokumenterademirakler.se/2019/0 ... forvaning/
Vad sägs om det här då? En 7-årig pojke hade fått 7 centimeter av skenbenet splittrat och det flög ut. men efter bön återställdes benet till läkarens förvåning, varför förvånas om det är ett naturligt förlopp ?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 22 sep 2019, 08:52

Förklara vad som menas med "dokumenterad" i det fallet. Jag har också flera nummer av Hemmets Journal hemma, likaså Rödluvan.
They don't like it up'em, you know!

koltrasten

Inlägg av koltrasten » sön 22 sep 2019, 09:12

Anders G skrev:
sön 22 sep 2019, 08:52
Förklara vad som menas med "dokumenterad" i det fallet. Jag har också flera nummer av Hemmets Journal hemma, likaså Rödluvan.
Röntgenbilderna om du menar mitt senaste exempel.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » sön 22 sep 2019, 09:14

akooha skrev:
sön 22 sep 2019, 06:53
]Det gjordes ingen benöverledning vid första tonaudiometrin? Hur kan man då säga att hörselnedsättningen skulle vara sensorineural? Därefter kommer citatet "Nu är allt med din hörsel inom normalområdet", trots att den upprepade tonaudiometrin visar en tydlig sensorineural nedsättning i diskantomfånget, talande för presbyakusis.

Om det skulle vara en sensorineural hörselnedsättning, menar du att det inte finns tillstånd där man kan återfå delar av hörseln efter en tids hörselnedsättning?
Varför sa inte läkaren det då istället för att säga "du kan kalla det ett mirakel" som det står i länken.

akooha

Inlägg av akooha » ons 25 sep 2019, 17:35

koltrasten skrev:
sön 22 sep 2019, 09:12
Röntgenbilderna om du menar mitt senaste exempel.
Två slätröntgenbilder av kass kvalitet? Bennybildning hos ett barn? Skulle det vara ett mirakel? Inom barnortopedi kallar man det fysiologi.

Ta en ordentlig titt på bilderna - finns fraktur på både tibia och fibula. På den första bilden är fönstret(kontrast/ljusstyrka) något lägre ställt än på andra, kanske på grund av det som går tvärs över gipset och är högattenuerande (ex-fix?). Men man ser tydligt att fibula har en tvärfraktur och tibia har en mer komplex fraktur, men den precisa omfattningen av frakturen är från bilderna svår att avgöra. Vad man ser är att det åtminstone finns ett fragment längs hela tibias sträckning. I andra bilden, oklart hur lång tid efter första, ses en läkning av frakturen i fibula, om än något dåligt läge (men det spelar inte så stor roll, för 7-åringar har otroligt bra benläkning och benremodulering). Fibia ser något fulare ut, men ser ut som att det finns callusbildning längs hela fraktursträckningen, möjligt att det fortfarande inte är helt läkt. Nu är jag inte barnortoped, men jag har träffat barnortopeder som sett värre frakturer läka - helt utan böner.
Senast redigerad av 1 akooha, redigerad totalt 0 gånger.

akooha

Inlägg av akooha » ons 25 sep 2019, 17:37

koltrasten skrev:
sön 22 sep 2019, 09:14
Varför sa inte läkaren det då istället för att säga "du kan kalla det ett mirakel" som det står i länken.
Hur tänkte du att jag ska kunna svara på den frågan? Kanske läkaren var oinsatt? Kanske bara ville bli av med sista telefonuppföljningen för dagen? Ska jag fortsätta gissa, eller ska vi lägga evidensbördan där den hör hemma? Påståenden om mirakel kräver mirakulöst bra evidens - den så kallade evidens som tas upp här är knapp. Och det är i positiva ordalag.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » tis 15 okt 2019, 19:48

akooha skrev:
ons 25 sep 2019, 17:37
koltrasten skrev:
sön 22 sep 2019, 09:14
Hur tänkte du att jag ska kunna svara på den frågan? Kanske läkaren var oinsatt? Kanske bara ville bli av med sista telefonuppföljningen för dagen? Ska jag fortsätta gissa, eller ska vi lägga evidensbördan där den hör hemma? Påståenden om mirakel kräver mirakulöst bra evidens - den så kallade evidens som tas upp här är knapp. Och det är i positiva ordalag.
Tack för flera bra inlägg.

Jag kan bara eldhandvapen hyfsat bra men känner igen logik i inlägg.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Skriv svar