Väderkänslighet

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Per Olofsson

Re: Väderkänslighet

Inlägg av Per Olofsson » mån 14 maj 2007, 10:16

simone skrev:Hej! Är det någon här som har en förklaring på varför vissa människor är känsliga för omslag i vädret, och vad skiljer dessa människor från de som inte är det? :) Simone
Tro vad ni vill om detta... men jag har en nära vän som i samband med lågtryck får kraftig värk (liknande tandvärk) i mittentån på vänster fot. Värken kommer oftast flera timmar innan vädret slår om. Eftersom vi sitter på samma jobb så har tiotals personer fått ta del av hans "prognoser". Tån har under årens lopp levererat hundratals rapporter som prickat in väderomslagen med kuslig precision. Han skadade tydligen en nerv i tån i samband med en spark av något slag i 6-7 års åldern. Jag kan fråga om han ställer upp i en duell med SMHI... men jag skulle inte tro att han vill det...

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 14 maj 2007, 10:33

Ni kan vl be honom om en väerspådom om dagen (samt att notera ev. väder vid spådomen)
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 14 maj 2007, 10:38

Jag blir tung i huvudet innan åskväder. Lättar betydligt efteråt.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
simone

väderomslag

Inlägg av simone » mån 14 maj 2007, 12:07

dokken skrev:
simone skrev:Viss forskning på området har ju redan börjat , forskarna är ändå nyfikna på att undersöka om djur har en förmåga att känna av naturkatastrofer [...]
Intressant. Vart, hur och av vem sker denna forskning?
Jag såg på ett tv-program om djur och där tog de upp den frågan , programmet handlade om djur och deras känslighet för naturkatastrofer, och Tsunamin var ett av exemplen. Jag vet inte vilka det var som forskade, men de forskare de intervjuade sa att det hade nyligen startat forskning på detta område, och att man kanske i framtiden kunde använda djur som varnade för katastrofer. Dessutom används hundar som hjälphundar till epileptiker och diabetessjuka. Hunden kan känna av på förhand när ett epeleptiskt anfall är på väg och kan känna av när blodsockernivåerna inte är som de ska hos diabetiker, och på så vis kan de varna persornerna innan något händer. Jag tycker att detta är jätteintressant och undrar just hur det fungerar......Simone

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Re: väderomslag

Inlägg av J.K Nilsson » mån 14 maj 2007, 13:40

simone skrev:Hunden kan känna av på förhand när ett epeleptiskt anfall är på väg och kan känna av när blodsockernivåerna inte är som de ska hos diabetiker, och på så vis kan de varna persornerna innan något händer. Jag tycker att detta är jätteintressant och undrar just hur det fungerar......Simone
Förmodligen för att hundar är oerhört lyhörda för personlighetsförändringar. Ett sjunkande blodsocker brukar resultera i humörskillnader.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » mån 14 maj 2007, 13:53

simone skrev:Jag såg på ett tv-program om djur och där tog de upp den frågan , programmet handlade om djur och deras känslighet för naturkatastrofer, och Tsunamin var ett av exemplen. Jag vet inte vilka det var som forskade, men de forskare de intervjuade sa att det hade nyligen startat forskning på detta område, och att man kanske i framtiden kunde använda djur som varnade för katastrofer. Dessutom används hundar som hjälphundar till epileptiker och diabetessjuka. Hunden kan känna av på förhand när ett epeleptiskt anfall är på väg och kan känna av när blodsockernivåerna inte är som de ska hos diabetiker, och på så vis kan de varna persornerna innan något händer. Jag tycker att detta är jätteintressant och undrar just hur det fungerar......Simone
Är det detta programmet du menar?

Pong

Inlägg av Pong » mån 14 maj 2007, 14:39

J.K Nilsson skrev:Förmodligen för att hundar är oerhört lyhörda för personlighetsförändringar. Ett sjunkande blodsocker brukar resultera i humörskillnader.
De har också en väldigt känslig nos. Kan tänka mig att blodsockerfallet ger förändringar i metabolismen som hunden kan uppfatta på lukten. Ja, även en människa kan ju känna att det luktar aceton om en diabetiker eller ammoniak om någon som tränar på fastande mage.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 14 maj 2007, 14:55

Jag har hört att hundar kan lukta sig till nervositet. Det låter ju inte möjligt. Att ämnen i ens svett eller något i den stilen avslöjar dig.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Myelina

Inlägg av Myelina » mån 14 maj 2007, 15:48

Diabetiker börjar vid blodsockerfall producera ketonkroppar, och börjar då lukta svagt av aceton. Detta kan hundar, precis som Pong skriver, tränas i att reagera på. Dessutom kan de larma vid andra tecken såsom tung andning och liknande.
"When two opposite points of view are expressed with equal intensity, the truth does not necessarily lie exactly half way between. It is possible for one side simply to be wrong." Richard Dawkins and Jerry Coyne

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » mån 14 maj 2007, 16:05

Pong skrev:
J.K Nilsson skrev:Förmodligen för att hundar är oerhört lyhörda för personlighetsförändringar. Ett sjunkande blodsocker brukar resultera i humörskillnader.
De har också en väldigt känslig nos. Kan tänka mig att blodsockerfallet ger förändringar i metabolismen som hunden kan uppfatta på lukten. Ja, även en människa kan ju känna att det luktar aceton om en diabetiker eller ammoniak om någon som tränar på fastande mage.
Möjligt, men de kan ju också känna av det på långt håll, till och med om de vistas i ett annat rum....Simone

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 14 maj 2007, 16:33

simone skrev:Möjligt, men de kan ju också känna av det på långt håll, till och med om de vistas i ett annat rum....Simone
Var det med i filmen? Något rum bort är ju ingenting för en hundnos.
Senast redigerad av 1 Linda Kall, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
jam007

Re: Väderkänslighet

Inlägg av jam007 » mån 14 maj 2007, 19:12

Per Olofsson skrev:men jag har en nära vän som i samband med lågtryck får kraftig värk (liknande tandvärk) i mittentån på vänster fot.
Vad händer när han flyger?
Har han varit i fjällen någon gång?
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » tis 15 maj 2007, 08:37

Myelina skrev:Diabetiker börjar vid blodsockerfall producera ketonkroppar, och börjar då lukta svagt av aceton. Detta kan hundar, precis som Pong skriver, tränas i att reagera på. Dessutom kan de larma vid andra tecken såsom tung andning och liknande.
Är det här verkligen sant? Ketoacidos inträffar hos typ1-diabetiker vid bristfällig insulintillförsel. Blodsockerfall inträffar däremot då för stor dos insulin har administrerats. Så jag får det inte riktigt att gå ihop.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Myelina

Inlägg av Myelina » tis 15 maj 2007, 13:19

UFA, du har helt rätt :oops: . Ketoacidos ses ffa vid hyperglykemi hos diabetiker. Svältande i övrigt friska kan däremot ha hypoglykemi + ketoacidos.
"When two opposite points of view are expressed with equal intensity, the truth does not necessarily lie exactly half way between. It is possible for one side simply to be wrong." Richard Dawkins and Jerry Coyne

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » tis 15 maj 2007, 13:22

pema skrev:
simone skrev:Jag såg på ett tv-program om djur och där tog de upp den frågan , programmet handlade om djur och deras känslighet för naturkatastrofer, och Tsunamin var ett av exemplen. Jag vet inte vilka det var som forskade, men de forskare de intervjuade sa att det hade nyligen startat forskning på detta område, och att man kanske i framtiden kunde använda djur som varnade för katastrofer. Dessutom används hundar som hjälphundar till epileptiker och diabetessjuka. Hunden kan känna av på förhand när ett epeleptiskt anfall är på väg och kan känna av när blodsockernivåerna inte är som de ska hos diabetiker, och på så vis kan de varna persornerna innan något händer. Jag tycker att detta är jätteintressant och undrar just hur det fungerar......Simone
Är det detta programmet du menar?
Ja ett av programmen....jag har sett andra också på Animal Planet och ett annat djurprogram, som också tar upp frågan om djurs, speciellt hundars sensibilitet. Man använder ju också delfiner inom försvaret,( i vilket land vet jag inte).............Simone

Skriv svar