Väderkänslighet

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
pema

Re: väderomslag

Inlägg av pema » tis 15 maj 2007, 13:33

simone skrev: Man använder ju också delfiner inom försvaret,( i vilket land vet jag inte)
Det är framförallt U.S. Navy Marine Mammal Programsom är berömt.

Användarvisningsbild
simone

Re: väderomslag

Inlägg av simone » ons 16 maj 2007, 14:00

pema skrev:
simone skrev: Man använder ju också delfiner inom försvaret,( i vilket land vet jag inte)
Det är framförallt U.S. Navy Marine Mammal Programsom är berömt.
Tack för det! :D

Användarvisningsbild
Spito

Re: Väderkänslighet

Inlägg av Spito » lör 18 maj 2013, 15:49

*Bump*

Någon som vet om det kommit något nytt på temat åska och huvudvärk?

Tror nämligen att jag fått årets första åskinducerade huvudvärk denna eftermiddag. Behandlas med Ipren, tupplur och nu kaffe.

Det kan ju naturligtvis vara en slump, en förväntanseffekt eller bara confirmation biase från min sida. Men det vore intressant att se om det finns något substantiellt i det hela.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » lör 18 maj 2013, 19:17

När det är varmt och fuktigt, som innan ett åskväder, blir man trött, loj, får vätskebrist av värmen vilket leder till huvudvärk etc. Det är nog det som triggar huvudvärken mer än något annat.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 20 maj 2013, 09:46

Jag har huvudvärk minst en gång i veckan. Det kan rätt ofta hända att det åskar straxt före eller efter min huvudvärk. Det kan också hända att det är C.S.I på TV straxt innan min huvuvärk.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

malen
Avstängd

Inlägg av malen » mån 20 maj 2013, 13:40

Strax före ett åskväder känns ett molande tryck i huvudet även hos mig. Finns det bevis för att det beror på elektriska spänningar i luften?

"Många mår inte bra när åskan är på väg. Förutom värmen kan vi också känna av de elektriska spänningarna som uppstår vid ett åskväder. Våra nervbanor reagerar på elektriciteten och det kan ge huvudvärk, säger Sten Laurin, metereolog på SMHI"

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 20 maj 2013, 13:53

malen skrev:"Många mår inte bra när åskan är på väg. Förutom värmen kan vi också känna av de elektriska spänningarna som uppstår vid ett åskväder. Våra nervbanor reagerar på elektriciteten och det kan ge huvudvärk, säger Sten Laurin, metereolog på SMHI"
Hmm?

Jag googlade det där och fick en (enda) träff, nämligen en Aftonbladet-artikel från 1999. http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9907/16/blixt.html

Jag är spontant och av gammal vana skeptisk.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Skriv svar