Trollvägen vid Nipfjället

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
djembelelle

Re: Naturlagarna gäller även här.

Inlägg av djembelelle » tor 29 dec 2005, 16:55

Theon skrev:Jag har varit med och mätt upp lutningen med ett rotationslaserinstrument och svaret är att det handlar om en synvilla.
Kan det inte vara så att det mystifika berget påverkade även lasern? :wink:

linnar
Kontakt:

Inlägg av linnar » mån 09 jan 2006, 18:36

I Lerjedalen i Göteborg finns en nedlagd banvall för tåg. Den är numera ombyggd till cykel och gångled.
Vid ett avsnitt med en lång raksträcka känns det underligt när man slipper trampa uppför. Cykeln rullar av sig själv.

Beskådar man omgivningen ser man att naturen liksom lutar åt ena hållet. Vid en längre gransking kan man se att leden också lutar men betydligt mindre, knappt skönjbart. Men för ökat blir effekten att man ruller uppåt.

Om detta och liknande vägar verkligen varit "magnetiska" skulle det vara en del av vetenskapen och kanske ingå i någon naturlag, kanske "stora psykomagentiska effekten"?

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » mån 09 jan 2006, 18:53

linnar skrev:Om detta och liknande vägar verkligen varit "magnetiska" skulle det vara en del av vetenskapen och kanske ingå i någon naturlag, kanske "stora psykomagentiska effekten"?
Om det varit magnetism som var inblndat skulle man snarare tänka sig att bilar och cyklar fastnade på stället och skulle bli svåra att flytta.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 09 jan 2006, 18:58

linnar skrev:I Lerjedalen i Göteborg finns en nedlagd banvall för tåg. Den är numera ombyggd till cykel och gångled.
Åhej! De där trakterna har jag ju tillgång till. Kan du beskriva platsen lite närmare? Ev. i ett PM?

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 21 jun 2006, 21:56

För några dagar sedan körde jag i Norge på E6 uppför Dovrefjell norrifrån, från Oppdal mot Dombås. Efter Oppdal gick det länge utför, och jag började fundera på när vägen skulle vända uppåt, uppför Dovrefjell. Det stod emellertid snart klart att det gick uppför, trots att vägen såg ut att gå utför. Flera gånger stannade jag bilen för att se åt vilket håll den skulle rulla med kopplingen nedtrampad (eller i friläge) och den rullade bakåt, trots att det föreföll vara nedförsbacke. Illusionen var så kraftig att vattnet i den parallellt med vägen forsande älven såg ut att rinna uppåt!

Det är det tydligaste "spökbackefenomenet" jag upplevt. Illusionen varade i flera mil! Vad illusionen beror på vet jag inte, men en gissning är att de omgivande fjällsidornas höjd ökar snabbare än vägens, samt att det nog faktiskt var en nedförsbacke efter Oppdal som omärkligt gick över i en uppförsbacke....

Erland

fabianlidman
Kontakt:

Inlägg av fabianlidman » fre 23 jun 2006, 12:37

Hexmaster skrev:Åhej! De där trakterna har jag ju tillgång till. Kan du beskriva platsen lite närmare? Ev. i ett PM?
Hallå, jag vill också veta! ;)

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » tis 04 jul 2006, 14:37

Man kan stöta på partier i skidbackar där lutningen inte är särskilt brant, s.k transportpartier. Där kan det ibland se ut som att det lutar uppför när det egentligen lutar nedför. I vår stuga i Idre finns en sådan del i en backe som vi alltid brukar kommentera att den ser ut att luta uppför. Jag kan tänka mig att det är samma synvilla som den där vägen.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

AnW

Inlägg av AnW » tis 11 jul 2006, 02:10

djembelelle skrev:Kan det inte vara så att det mystifika berget påverkade även lasern? :wink:
I så fall skulle synen och den rullande bilen ge samma effekt och vi skulle inte märka nåt säsrkilt. Böjs lasern, böjs vanligt ljus också.

Ligator

Synvilla

Inlägg av Ligator » mån 24 jul 2006, 10:17

Ja, det är synvilla. På Bornholm finns det en lång väg där hela landskapet verkar peka uppåt, men där vägen i själva verket pekar neråt där man i flera hundra meter får en väldigt konstig känsla av att något är helt snurrigt!

Men jag har prövat det med vatten och lutningen ner är ganska stor!

Så lätt kan man luras av synvillor!

/T

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » mån 24 jul 2006, 12:33

AnW skrev:I så fall skulle synen och den rullande bilen ge samma effekt och vi skulle inte märka nåt säsrkilt. Böjs lasern, böjs vanligt ljus också.
Men kanske berget är så mystifikt att det påverkar vanligt ljus och laser på olika sätt?

Pontus

Inlägg av Pontus » lör 26 apr 2008, 17:00

Skeptical Inquirer refererar en amerikansk undersökning. Den bekräftar i stort sett det som Erland m. fl. varit inne på. Undersökningen är från 2003, så det är väl inga nyheter direkt.

http://www.csicop.org/si/2007-06/polidoro.html

biitar

Inlägg av biitar » lör 26 apr 2008, 20:37

Vad som jag tycker är konstigt, är att ingen verkar ha gjort ett ganska lätt sätt att testa lutningen ... ett glas vatten på vägen borde väl ha visat lutningen?

Men jag tittar på bilderna härifrån, Lutning och tycker dock att vägen ser mer rak/nedförslutande ut än författaren utrycker i artikeln. Dock beror det helt på vad jag fokuserar på i bilden.
Senast redigerad av 1 biitar, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
999
Avstängd

Inlägg av 999 » lör 26 apr 2008, 20:41

biitar skrev:Vad som jag tycker är konstigt, är att ingen verkar ha gjort ett ganska lätt sätt att testa lutningen ... ett glas vatten på vägen borde väl ha visat lutningen?
Då kommer det att se ut som om berget drar till sig vattnet. Ett vattenglas eller vattenpass kommer bara att bekräfta bergets magnetiska kraft för den som har bestämt sig för att tro på det.

biitar

Inlägg av biitar » lör 26 apr 2008, 20:47

999 skrev:
biitar skrev:Vad som jag tycker är konstigt, är att ingen verkar ha gjort ett ganska lätt sätt att testa lutningen ... ett glas vatten på vägen borde väl ha visat lutningen?
Då kommer det att se ut som om berget drar till sig vattnet. Ett vattenglas eller vattenpass kommer bara att bekräfta bergets magnetiska kraft för den som har bestämt sig för att tro på det.
Men eftersom glaset och vattnet kommer ha olika lutning, så kan jag inte riktigt se hur de skulle se det som det?

Användarvisningsbild
999
Avstängd

Inlägg av 999 » lör 26 apr 2008, 21:09

biitar skrev: Men eftersom glaset och vattnet kommer ha olika lutning, så kan jag inte riktigt se hur de skulle se det som det?
Precis som bilen rullar uppför kullen kommer det att se ut som om vattnet dras uppför kullen. Rita en bild med ett sluttande plan. Placera en bil och ett vattenglas på planet. Bilen kommer att rulla nerför planet och vattnet i glaset kommer att lägga sig längst horisontallinjen. Rotera sedan bilden så att det ser ut som om bilen rullar uppför planet. Vattnet kommer då inte att ligga längst horisontallinjen utan det kommer att tryckas mot insidan på glaset så att det ser ut som om det vill åt samma håll som bilen.

Jag skulle ha ritat en bild om jag hade tillgång till paint.

Skriv svar