Trollvägen vid Nipfjället

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » mån 28 apr 2008, 19:45

A skrev:Detta fenomen har jag läst om och fått förklarat i något gammalt magasin. Jag vet inte på rak arm hur förklaringen var, men det byggde mestadels på en synvilla och någon speciell lutning av vägen.
den speciella lutningen kallas nedåt :wink: :wink:
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Användarvisningsbild
reasonman

Inlägg av reasonman » tor 22 maj 2008, 13:10

Om man vill uppleva en typ av spökbacke-fenomen på en enorm skala (och åtminstone 5-6 sekunder) kan jag rekommendera en biltur genom tunneln mellan södra Schweiz och Italien (vars namn för tillfället undflyr mig). Tunneln är över 3 mil lång och lutar nedåt hela vägen. När man sedan kommer ut på den italienska sidan upplever man det som om hela landet lutar mot en, trots att det är mer eller mindre platt just där - en synnerligen skum känsla.

pribilof

Re: Trollvägen vid Nipfjället

Inlägg av pribilof » lör 03 apr 2010, 20:21

Hur det ska kunna vara synvilla övergår mitt förstånd. Har fotat backen från alla ledder och den lutar visst emot. Det är mest personer som inte varit där som är kvicka att snacka om "synvilla". Nästa gång jag far dit ska jag ta med vattenpass och avvägningsinstrument.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » lör 03 apr 2010, 21:12

pribilof skrev:Hur det ska kunna vara synvilla övergår mitt förstånd. Har fotat backen från alla ledder och den lutar visst emot. Det är mest personer som inte varit där som är kvicka att snacka om "synvilla". Nästa gång jag far dit ska jag ta med vattenpass och avvägningsinstrument.
Vattnet i vattenpasset "rullar" så klart åt samma håll som allt annat, något annat vore remarkabelt...

Använd ett lod och en vinkelhake?
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

pribilof

Inlägg av pribilof » lör 03 apr 2010, 22:38

Ja det blir väl en sån anordning jag får använda. En käpp med lodsnöre och en ribba i rät vinkel att sikta efter. Idealet vore förstås ett avvägningsinstrument men vet inte var jag ska få låna ett. Ska bli intressant att se om käppen kommer att synbart luta. Annat alternativ vore en bräda på biltaket med pendlar som visar när bilen står plant (markeringar).
Det märkliga är att fenomenet inte börjar längst ner i backen, utan en bra bit upp. Fjäll och höjder långt borta är skymda av backen, tills man kommer upp på krönet. Kommer man från Idrehållet och kopplar ur för att ta kurvan mjukt blir man dock förvånad, bilen vill stanna, man måste lägga i växeln och gasa igen.

pribilof

Inlägg av pribilof » lör 03 apr 2010, 22:50

Samma sak med de skoterledsmarkeringar som finns i backens överände. Först ser man inget, sen ser man kryssen, sen hela stolparna. Hur i helsefyr ska det kunna vara synvilla, att backen lutar utför?

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » sön 04 apr 2010, 07:42

pribilof skrev:Samma sak med de skoterledsmarkeringar som finns i backens överände. Först ser man inget, sen ser man kryssen, sen hela stolparna. Hur i helsefyr ska det kunna vara synvilla, att backen lutar utför?
Frågan är väl snarare, hur skulle det inte kunna vara en synvilla? Jag hittar ingen källa som ger erbjuder någon övernaturlig förklaring...

Wikipediaartikel med några länkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_hill

pribilof

Inlägg av pribilof » sön 04 apr 2010, 09:11

Övernaturligt behöver det inte nödvändigtvis vara. Längre ner i Europa förekommer ju tidvatten t.ex. Fenomenet på Nipfjället gäller bara den övre tredjedelen av backen, där förvänds plötsligt synen på oss dumskallar. Krönet på backen skulle således vara mittför skylten...!!!, sen skulle synen förvändas och det lutar utför! Nerom skylten, där är världen rättvänd, ovanför är den avig. Skulle vara kul att se hur vattnet i diket delar sig mittför skylten!

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » sön 04 apr 2010, 10:34

pribilof skrev:Övernaturligt behöver det inte nödvändigtvis vara. Längre ner i Europa förekommer ju tidvatten t.ex. Fenomenet på Nipfjället gäller bara den övre tredjedelen av backen, där förvänds plötsligt synen på oss dumskallar. Krönet på backen skulle således vara mittför skylten...!!!, sen skulle synen förvändas och det lutar utför! Nerom skylten, där är världen rättvänd, ovanför är den avig. Skulle vara kul att se hur vattnet i diket delar sig mittför skylten!
Jag förstår inte vad du menar. Vatten rör sig så klart på samma sätt som rullande bilar och annan materia.

http://www.kart-bosse.se/idrefjall/inde ... Itemid=127
Ännu märkligare är det i tidig vår när smältvattnet från fjället rinner ned i det högra diket och sedan inte rinner norrut direkt ned i bäcken utan forsar bortåt "uppför motlutet" för att sedan på krönet i ett rör rinna under vägen och ned till bäcken.
I kommentarerna till ovanstående text påstår sig en "Johnny Grandin" ha mätt lutningen på backen med en GPS och fått det väntade utslaget (bilen rullar nedåt).

Jag kan inte svära på att GPS är tillräckligt precist för att avgöra frågan. Om man är övertygad om att fenomenet inte är en synvilla så kan man ju bara anta att det även påverkar GPS och all annan mätutrustning utom just det mänskliga ögat, en slags omvänd synvilla...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 04 apr 2010, 11:52

Synvilla, som sagt; motsvarande effekter finns i lustiga hus o.dyl. lite varstans. Har givetvis ingenting med intelligens att göra, men det var det väl ingen som trodde på allvar. Funkar på alla.

Har inte kollat men finns koordinaterna någonstans så man kan spana in det föregivet magiska berget i Google Earth?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

pribilof

Inlägg av pribilof » sön 04 apr 2010, 19:39

OK då är det en synvilla då. Märkligt att den drabbar 100 procent av alla besökare, någon promille borde uppfatta backen rätt.
Stolpen som bär upp skylten borde vara vertikal enligt "synville"-normalen. Då borde den uppfattas som lutande från nederänden av backen, där världen är rättvänd. I motsatt fall, om den är vertikal i verkligheten, då borde den synas lutande från "synville-hållet".

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » sön 04 apr 2010, 21:58

pribilof skrev:OK då är det en synvilla då. Märkligt att den drabbar 100 procent av alla besökare, någon promille borde uppfatta backen rätt.
Källa på det (påde på att det är 100% och att detta är något ovanligt)?
pribilof skrev:Stolpen som bär upp skylten borde vara vertikal enligt "synville"-normalen. Då borde den uppfattas som lutande från nederänden av backen, där världen är rättvänd. I motsatt fall, om den är vertikal i verkligheten, då borde den synas lutande från "synville-hållet".
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med att världen är rätt/fel-vänd. Om du varit där borde du kunna se hur skylten uppfattas från olika håll? Menar du att detta skulle vara ett problem för, eller till och med en falsifiering av, synvillehypotesen?

keso

Inlägg av keso » sön 04 apr 2010, 22:31

Jag upplevde samma sak liftande med en 28-tons långtradare från Burgos till Madrid under tidigt 70-tal. Efter ett backkrön såg vägen ut att slutta behagligt nerför (väldigt tydligt) men Leffe (berömd chaffis på den tiden)var tvungen att lägga in första växeln av tolv. Jag bad att få kliva ur och kolla och fattade ingenting. Jag höll på att ramla omkull.
Keso

pribilof

Inlägg av pribilof » sön 04 apr 2010, 22:53

Som jag sagt förut: Fenomenet berör enbart "översta" tredjedelen av backen. Det är följaktligen bara på den delen som synen förvänds. Längre ner måste då saker och ting vara som de ser ut att vara. Komplicerat, eller?
Eftersom tyngdlagen börjar verka konstigt mittför skylten, så borde också synvillan börja där. Ser man backen i sin helhet från sidan borde allt till höger om skylten vara äkta, allt till vänster synvilla.
Enda sättet jag kan tänka mig att få synen tillrättad vore att avväga backen. Stode man då vid instrumentet finge man se sin medhjälpare gå högre och högre medan mätresultatet skulle visa motsatsen.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » sön 04 apr 2010, 23:01

Jag brukar vandra på Nipfjället på somrarna och åker med bilen över "Trollvägen" till parkeringen varje gång jag ska dit och hem. Det handlar alltså om en sträcka på 10-30 meter på en grusväg som är mer stig än bilväg. Det förvånar mig att folk känner till den överhuvudtaget förutom de boende i Idre. Jag tycker inte det ser ut att luta något överhuvudtaget. Brukar alltid stanna bilen när jag passerar och försöka skapa den där synvillan, men det har aldrig funkat.
För övrigt vände jag på skylten en gång för något år sedan, och sist jag kollade är den fortfarande felvänd. Alltså borde jag ha pajat upplevelsen för alla som besökt den de senaste två åren. Trollguden som härskar över Nipfjället fick dock sin revansch när jag körde av vägen in i en bergvägg ungefär 4 minuter därifrån med mina föräldrars BMW förra sommaren.
Senast redigerad av 1 Lars A., redigerad totalt 0 gånger.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Skriv svar