Varför väljer tjejer elaka killar?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Re: Varför väljer tjejer elaka killar?

Inlägg av tarzan » tor 26 mar 2009, 16:13

En passande klassiker: http://www.youtube.com/watch?v=Sw1WoH8FGhc (Diamanter, Lustans Lakejer - tyvärr dåligt djud)
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 26 mar 2009, 17:38

Kvinnor föredrar ju män med mer maskulina drag när de har ägglossning, och kanske tolkar elakhet som maskulinitet?
War is peace.

Användarvisningsbild
Individualist
Avstängd

Inlägg av Individualist » fre 27 mar 2009, 01:25

devadatta skrev:
Antimateria skrev:Forumkamrater! Vi brukar i andra sammanhang se det som en dygd att kväsa dem som kommer med anekdotbaserat, ovetenskapligt dravel. I denna tråd slungas sådant ut friskt. För att inte tala om generaliseringar av Guds nåde. Och det kommer från er, mina annars så skeptiska och sanningssökande forumkollegor. Vad håller ni på med? Vart har er kritiska och vetenskapliga ansats tagit vägen? O_o
Ska jag själv göra lite generaliseringar av Guds nåde får jag säga att de flesta (vetenskapligt) skeptiker verkar vara det i ett visst kunskapsmässigt sammanhang, nämligen religion, andlighet, konspirationsteorier och därtill kopplade verklighetsuppfattningar. Medan samma personer kan vara hämningslöst troende i helt andra sammanhang, tex. politik eller hur (den sociala) "verkligheten" är. Detta leder mig att tro att de bara lagt sin tro på nåt annat område, och nuförtiden tänker jag allt oftare om skeptiker "jaha, vilken sort är din tro då?".

"Riktiga skeptiker" föreställer jag mig är människor som utan förbehåll kastar ut alla påståenden om verkligheten (även de med stark känslomässig koppling) de tror på som inte har något empiriskt stöd, och jag tror inte någon människa som inte har allvarliga psykiska störningar fungerar så. "Riktiga skeptiker" torde alltså vara lika sällsynta som "äkta kristna" (oavsett inriktning).

Korollarium: man vet inte hur skeptisk man är förrän man tar ställning mot ens egna starkt känslomässiga föreställningar om verkligheten (pga. bristande empiriskt stöd). Man kanske kan kalla det för den skeptiska initieringen. De som inte gått igenom detta kan man kalla skeptiska oskulder eller kanske barnatroende (oavsett hur skeptiska de är i övrigt).

Om du blir förvånad eller besviken över nåt är det först och främst du som behöver ändra dig (dvs. din verklighetsuppfattning).
Kan du ge något exempel här på varför man inte kan förhålla sig skeptisk mot allt som inte har 100% vetenskapligt el. abstrakt bevisning, utan att för den skull behöva lida av allvarliga psykiska störningar? Din tanke är intressant men jag är skeptisk till att den är fullständigt sann (inga exempel på naturlig tro som vilken häst som vinner på solvalla nästa gång godtages).
Senast redigerad av 2 Individualist, redigerad totalt 0 gång.
Läs inte så noga vad jag skriver, utan lägg energin på att förstå vad jag menar. -Individualist

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » fre 27 mar 2009, 01:30

Individualist skrev:Kan du ge något exempel här på varför man inte kan förhålla sig skeptisk mot allt som inte har 100% vetenskapligt el. abstrakt bevisning, utan att för den skull behöva lida av allvarliga psykiska störningar?
Vänta ett par sekunder, sedan har du din text bland "Underbara Forumcitat".
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » fre 27 mar 2009, 01:41

Individualist skrev:Kan du ge något exempel...
Jag läser, läser o läser. Jag fattar inte vad du menar.

Användarvisningsbild
Individualist
Avstängd

Inlägg av Individualist » fre 27 mar 2009, 01:43

tarzan skrev:
Individualist skrev:Kan du ge något exempel här på varför man inte kan förhålla sig skeptisk mot allt som inte har 100% vetenskapligt el. abstrakt bevisning, utan att för den skull behöva lida av allvarliga psykiska störningar?
Vänta ett par sekunder, sedan har du din text bland "Underbara Forumcitat".
Vad menar du? Låt devadatta svara på min fråga, eller andra som kanske har bra förslag?

*förstör inte vår relation med kryptiskt trams tarzan*
Läs inte så noga vad jag skriver, utan lägg energin på att förstå vad jag menar. -Individualist

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » fre 27 mar 2009, 01:49

Jag väntar, men sparar.

Användarvisningsbild
teofil
Kontakt:

Re: Sjukdom att bli kär i skitstövlar?

Inlägg av teofil » fre 27 mar 2009, 04:54

katten skrev: Jag menar på att man gör det till en kvinnosjukdom att vissa män är skitstövlar. :roll:
Nu var det ju inte det faktum att vissa män är skitstövlar som var sjukdomen i fråga utan att gång på gång dras till just dessa. Det är en aktiv destruktiv handling från kvinnans sida. Något yttre tvång förekommer ju inte i den fasen, även om det kan förekomma senare i relationen.
Det som skiljer skeptikern från övriga människor är inte skeptikerns högre intelligens utan hennes lägre tilltro till den.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » fre 27 mar 2009, 21:41

En viss grupp av kvinnor verkar göra det, men inte alla. Det är nog gener som förr betydde överlevnad.
Inte alla men "en viss grupp". Hmm ok, jag skulle bara älska att få höra en vild gissning på hur många tjejer det är. Typ 1% av tjejerna, 5%, mer lär det inte vara. Kort sagt så skulle jag vilja spekulera också. Vissa människor är dumma i huve't och gör idiotiska saker. Och det behöver inte alls ha något med gener att göra.

Du verkar (precis som våra journalister iofs) ha en väldigt deppig syn på vår/kvinnors historia, om man läser lite historia så blir ens syn på det hela betydligt mindre deppig. Jag menar hela mänsklighetens evolution försigick inte i Europa under 1800-talet och i staden Athen 500 år före kristus.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » fre 27 mar 2009, 21:50

Ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag Z. Vad är det för manssyn egentligen! :shock: att majoriteten män förr i tiden var grymma. Ligger det i deras gener också!

Vidare, de män som är ihop med elaka tjejer, vilka jag tycker verkar vara ungefär samma mängd som tjejer som är ihop med elaka killar. Vilken evolutionär fördel har de?

Faktum är att i en tidigare tråd, om hustrumisshandel, petade jag in statistik om hur många kvinnor som misshandlar sina män och hur många lesbiska som misshandlar varandra. Inte obetydligt alls, faktum är att det är ganska vanligt. Däremot blir inte en stor man lika fysiskt skadad av att bli misshandlad av en kvinna så det är ju färre benbrott, men de vill inte slå tillbaka och de mår psykiskt dåligt.

Så för i helsike, varför sitter ni och spekulerar genetik runt ngt som är lika/lika män och kvinnor och som verkar gälla några ynka % av befolkningen. Det är ju knäppt. Folk är dumma ibland, allt är inte gener. Dessutom är inte alla människor i befolkningen perfekt framavlade, några blir konstiga och det är också lite slumpfaktor i vilka som lyckas träffa någon få sex och barn, det är inte Bara de fittest som överlever.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » fre 27 mar 2009, 21:59

Om vi fick bort alla misshandlande män och kvinnor, och alla skitsnackande män och kvinnor. Skulle vi då få en annan syn på vad dåligt beteende är? Klart vi skulle - snart skulle man fängsla de som inte äter rågflingegröt till frukost. Finns det någon vits med att en del syndar och gör det vi i dag anser, olagliga eller obussiga handlingar?

Hm. Man kan givetvis sätta en gräns vid att inte göra andra illa. Men om man inte äter rågflingegröt så kanske man dör tidigare, så det kan mycket väl vara att "skada andra" då man inte kan vara produktiv lika länge, osv.

Var det OT?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 27 mar 2009, 23:43

Grävling skrev:Du verkar (precis som våra journalister iofs) ha en väldigt deppig syn på vår/kvinnors historia, om man läser lite historia så blir ens syn på det hela betydligt mindre deppig. Jag menar hela mänsklighetens evolution försigick inte i Europa under 1800-talet och i staden Athen 500 år före kristus.
Nej, jag pratar om för väldigt länge sedan, jägartiden, den pågick i över en miljon år.

Grävling skrev:Ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag Z. Vad är det för manssyn egentligen! :shock: att majoriteten män förr i tiden var grymma. Ligger det i deras gener också!
Vad är det för halmgubbe egentligen? Att det fanns grymma män förr i tiden, är en sak, men att de alla skulle vara elaka har jag inte sagt, inte ens majoriteten, men den lilla minoritet av kvinnorna som var tvungna att bo med de jobbigaste, fick ju anpassa sig efter situationen. De hade inget val. Det ger en selektion, de tåligaste kvinnorna var de som överlevde, ifall de hamnade hos någon som var elak.

Att det är "kvinnan som väljer" som det lite skämtsamt heter kan jag inte finna något som helst belägg för. Inte i de fall då de levat under svåra förhållanden med någon de inte valt.

Vad säger detta om majoriteten? Om man nu för väldans länge sedan, när råstyrka avgjorde vem som fick bo kvar och överleva i grottan och vem som blev utslängd, så betyder detta att männen i allmänhet fck utveckla större spridning av egenskaper än kvinnor fick möjlighet till. Snälla, smarta, jobbiga....etc...

De kunde vara mer konstiga på olika sätt, för de var inte de som blev selekterade.
Vidare, de män som är ihop med elaka tjejer, vilka jag tycker verkar vara ungefär samma mängd som tjejer som är ihop med elaka killar. Vilken evolutionär fördel har de?
jag tror helt enkelt som sagt att män hade möjlighet att utveckla fler olika egenskaper/egenheter
Så för i helsike, varför sitter ni och spekulerar genetik runt ngt som är lika/lika män och kvinnor och som verkar gälla några ynka % av befolkningen. Det är ju knäppt. Folk är dumma ibland, allt är inte gener. Dessutom är inte alla människor i befolkningen perfekt framavlade, några blir konstiga och det är också lite slumpfaktor i vilka som lyckas träffa någon få sex och barn, det är inte Bara de fittest som överlever.
Att några är konstiga kan ju bero på gener som är rester från det som förut kunde vara en fördel.
Även jag har svårt för generaliseringen att de flesta kvinnor skulle föredra elaka män. Det är nog inte alls så, utan de kvinnor som lite "knäppt" och masochistiskt föredrar elaka män, är den klick som syns mest. I t ex media, i form av t ex rockstjärnegroupies (nej, rockstjärnor är inte elaka, men de kvinnor som trånar efter dem lär bli försummade och nonchalerade i de flesta fall, de lär få det hårt)

Nej, de flesta män är inte elaka, och jag tror inte, som matsw att de skulle ha lättare att överleva, inte nuförtiden i alla fall.

Men det kvarstår att en del kvinnor alltid levat i fångenskap och vissa av dessa har då säkerligen utvecklat olika sätt att anpassa sig efter omständigheterna. Jag kan inte tänka mig annat. Tycker inte du att det låter ganska naturligt att det efter ett tag sker en anpassning efter situationen man lever i?
Hur många män tror du har levat i fångenskap hos kvinnor?
Folk är dumma ibland, allt är inte gener.
kan man nog tänka sig

Jag tror inte att alla kvinnor och män kommer att vara sansade i framtiden. Men jag skulle tycka att det var konstigt om de förhållanden vi förmodligen levt under i över miljonen år, inte skulle påverka hur vi är idag (t ex klaustrofobi, spindelfobi, etc....)

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » fre 27 mar 2009, 23:58

tarzan skrev:Om vi fick bort alla misshandlande män och kvinnor, och alla skitsnackande män och kvinnor. Skulle vi då få en annan syn på vad dåligt beteende är? Klart vi skulle - snart skulle man fängsla de som inte äter rågflingegröt till frukost. Finns det någon vits med att en del syndar och gör det vi i dag anser, olagliga eller obussiga handlingar?

Hm. Man kan givetvis sätta en gräns vid att inte göra andra illa. Men om man inte äter rågflingegröt så kanske man dör tidigare, så det kan mycket väl vara att "skada andra" då man inte kan vara produktiv lika länge, osv.

Var det OT?
Fan. Ingen som läser mina inlägg? Eller duger de inte? Jag får lust att misshandla några här på forumet. Speciellt kvinnor.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 28 mar 2009, 00:08

tarzan skrev:Om vi fick bort alla misshandlande män och kvinnor, och alla skitsnackande män och kvinnor. Skulle vi då få en annan syn på vad dåligt beteende är? Klart vi skulle - snart skulle man fängsla de som inte äter rågflingegröt till frukost.
fast något posivitvt kunde det ändå vara: för dagens offer menar jag. Om de fick välja: "Välj mellan att din plågoande (av valfritt kön) blir sjysst och stå ut med att begreppet synd senare i så fall kommer att råka ut för en lite irriterande inflation,
eller ha kvar din plågoande som elak....

så är kanske valet lätt ändå :smile2:

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » lör 28 mar 2009, 00:24

kaxiga Z skrev:så är kanske valet lätt ändå :smile2:
Men, du är för smart för att ens tro att det var det jag ville få ut av mitt inlägg.

Edit: Funderar på om inlägget kan klassas som någon form av härskarteknik. Mitt inlägg alltså.

Skriv svar