Varför väljer tjejer elaka killar?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Varför väljer tjejer elaka killar?

Inlägg av kaxiga Z » lör 28 mar 2009, 01:05

Ok, tarzan...vad var syftet med ditt inlägg om rågflingegröt?

(har på allvar hört att man vill ta ut extra skatt från godisätare, pga extra sjukvårdskostnader.....där snackar vi ny syndakatalog....)

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » lör 28 mar 2009, 01:16

kaxiga Z skrev:Ok, tarzan...vad var syftet med ditt inlägg om rågflingegröt?
Vänta, jag ska kolla vad jag menade. Säkert något med kvinnor-män. Men som sagt, jag ska kolla.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » lör 28 mar 2009, 01:20

Är frågan fortfarande som trådstarten?
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 28 mar 2009, 01:25

tarzan skrev:Är frågan fortfarande som trådstarten?
Ja. Och den är fortfarande fel ställd.
War is peace.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » lör 28 mar 2009, 01:31

manifesto skrev:
Ska du har smisk?

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 28 mar 2009, 01:46

tarzan skrev:
manifesto skrev:
Ska du har smisk?
Nej! Ska du? :lol:
War is peace.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » lör 28 mar 2009, 09:14

Nej, jag pratar om för väldigt länge sedan, jägartiden, den pågick i över en miljon år.
Varvid jag självklart vill ha belägg för att män behandlade kvinnor illa under jägartiden. (vilket kan vara lite svårfunnet, för jag tror nämligen inte man vet)
Vad är det för halmgubbe egentligen? Att det fanns grymma män förr i tiden, är en sak, men att de alla skulle vara elaka har jag inte sagt, inte ens majoriteten, men den lilla minoritet av kvinnorna som var tvungna att bo med de jobbigaste, fick ju anpassa sig efter situationen. De hade inget val. Det ger en selektion, de tåligaste kvinnorna var de som överlevde, ifall de hamnade hos någon som var elak.
Hm du menar alltså en liten subgrupp som fick stå ut och då förde sina gener vidare? och de är anmödrar till kvinnor som vill bli ihop med elaka män? Jag trodde du menade rasen människa och i så fall krävs väl att majoriteten råkar ut för det. Men när det gäller att bli behandlad riktigt illa så tror jag alla människor har viss tålighet, genetisk eller ej, livet är hårt ibland och slaveri har inte varit helt ovanligt. Både män och kvinnor har varit slavar och tjänare.
Att det är "kvinnan som väljer" som det lite skämtsamt heter kan jag inte finna något som helst belägg för. Inte i de fall då de levat under svåra förhållanden med någon de inte valt.
Jag förstod inte riktigt här? jag tror inte jag påstått det. Tendensen har väl varit att föräldrarna väljer i många kulturer (för kvinnor och för män). Jägartiden vet vi ingenting om.
Vad säger detta om majoriteten? Om man nu för väldans länge sedan, när råstyrka avgjorde vem som fick bo kvar och överleva i grottan och vem som blev utslängd, så betyder detta att männen i allmänhet fck utveckla större spridning av egenskaper än kvinnor fick möjlighet till. Snälla, smarta, jobbiga....etc...
Jag förstår inte hur du menar här heller? Utom att du selekterar för råstyrka hos grottmän, om du selekterar dem på råstyrka varför får de då större spridning på egenskaper än kvinnor? Hur vet du att de selekterade på råstyrka?
De kunde vara mer konstiga på olika sätt, för de var inte de som blev selekterade.
Eller så är inte vi det ultimata evolutionära slutstadiet, utan evolutionen pågår vi är ett mellanstadium. Dessutom är det inte bara de smarta, vänliga och rimliga människorna som får barn som överlever. Människor är olika, individer.
jag tror helt enkelt som sagt att män hade möjlighet att utveckla fler olika egenskaper/egenheter
Baserat på teorin om att män ligger som intelligentast och som ointelligentast på skalan, medan kvinnorna ligger i mitten? (den är ju inte helt accepterad) Eller har du några andra belägg för det? Biologerna har nämligen inte hittat speciellt många skillnader i våra hjärnor. (utom att män är lite bättre på att vrida 3d figurer i huvudet och män är lite agressivare (har jag för mig).)
Att några är konstiga kan ju bero på gener som är rester från det som förut kunde vara en fördel.
Eller så är det bara ett tecken på diversitet.
Även jag har svårt för generaliseringen att de flesta kvinnor skulle föredra elaka män. Det är nog inte alls så, utan de kvinnor som lite "knäppt" och masochistiskt föredrar elaka män, är den klick som syns mest. I t ex media, i form av t ex rockstjärnegroupies (nej, rockstjärnor är inte elaka, men de kvinnor som trånar efter dem lär bli försummade och nonchalerade i de flesta fall, de lär få det hårt)
Det har nog inte alls med masochism att göra, se på Djingis Khans stora barnaskara i Kina. Det är nog inte alls illa att få riktigt "bra" rockstjärnegener om man kan, speciellt som man inte behöver bli ihop med stjärnan sedan. Men det är troligen inte så tjejerna Tänker, troligen ligger det på cred i peer group (och ett litet litet hopp om att han ska fastna för henne).
Men det kvarstår att en del kvinnor alltid levat i fångenskap och vissa av dessa har då säkerligen utvecklat olika sätt att anpassa sig efter omständigheterna. Jag kan inte tänka mig annat. Tycker inte du att det låter ganska naturligt att det efter ett tag sker en anpassning efter situationen man lever i?
Hur många män tror du har levat i fångenskap hos kvinnor?
Men det kvarstår att många män alltid levat i fångenskap och slaveri och som tjänare och att vissa av dessa då säkerligen utvecklat sätt att anpassa sig. (snott din formulering till del här) Mängder har självklart levat i fångenskap hos kvinnor, om inte annat eftersom många män som håller slavar har varit gifta.
Jag tror inte att alla kvinnor och män kommer att vara sansade i framtiden. Men jag skulle tycka att det var konstigt om de förhållanden vi förmodligen levt under i över miljonen år, inte skulle påverka hur vi är idag (t ex klaustrofobi, spindelfobi, etc....)
Det är självklart att vår bakgrund påverkar. Men jag tror inte att beteendet hos kvinnor och män som gillar elaka kvinnor och män är homogent (dvs beror på samma orsaker hos alla kvinnor eller alla män tex). Hmm apropå ingenting är det belagt att spindelfobi och klaustrofobi beror på vår bakgrund nu? Var det inte en tråd om det på forumet för ngt år sedan som inte kom fram till någonting.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 28 mar 2009, 11:37

Grävling

Angående Djingis Khan, så är det, enligt historieskrivarna, i princip ingen kvinna som valt honom, utan han hade (enligt uppgift, kan vara fel, förstås) en hemsk obenägenhet att tillfångata väldigt många kvinnor, och när han hade besegrat en fiende, tillfångata och våldta den ortens kvinnor. Djingis Khan var alltså inget tillval, för de allra flesta. Men detta har resulterat i att många är släkt med honom.

Och angående hur det var på jägartiden, så vet vi ju inte detta. men är det helt tokigt att sluta sig till att det inte var olikt nomadlivet? med små klaner/stammar som levde på olika platser? Där kvinnor i dag lever under sådana förhållanden, råder i regel stark hederskultur, väldigt liten rörelsefrihet, radiemässigt från hemmet, för kvinnor, samt köp- och sälj- vad gäller kvinnor.

Om två grupper av individer länge levt med varandra, och de ena gruppen verkar bestämma lite mer, kan jag inet tänka mig annat än att just denna grupp kommer att vara faktorn som påverkar hur den andra gruppens gener kommer att se ut, mer än åt andra hållet i alla fall.

Om vi tar oss själva och hundar, eller oss själva och hästar, så: vem bestämmer vilka gener som går vidare? Jo, människan bestämmer. Hundar bestämmer inte vilka gener hos människan som får gå vidare.
Hundägare har en spridning i sina beteende-gener, (snälla, artiga, intelligenta, psykon, dementa äldre som har hundra djur som får leva i sin avföring, duktiga voltige-tävlare, trav-tävlare, etc....) som inte golden retrievern får ha. Det är vi som selekterar vilka som får para sig,
och de hundar som är lydiga och inte protesterar för vilt, är de hundar vi inte avlivar. Och det är alltså dem som vi ger mat och låter para sig med andra.
Det är en ganska grym ordning, men så är det.

Den ena gruppen selekterar den andra, i huvudsak. Den selekterade gruppen får en mindre spridning i beteende. (Vad gäller genier och sådant, som du frågade om behöver man ju inte ens gå in på den frågan (Bodil Jönsson: "Gud tar en större risk när han gör en mans hjärna, än när han gör en kvinnas" bara för att ta ett roligt citat) , det räcker med att gå in på frågan om andelen män och kvinnor som begår våldsbrott. Och visst verkar de i allmänhet ha större spridning i iq-test-resultaten? Eller?)

Det är många kulturer i världen som haft polygami, och vissa har det fortfarande, men det är extremt få som har polyandri. Det skulle ju vara konstigt om inte dessa många kvinnor som genom historien fått dela mannen med några andra, inte utvecklat gener för att anpassa sig till detta. Darwin säger just det, att den som överlever är den som är bäst anpassad till gällande omständigheter.

Jag tycker samhället ska sluta gnälla urskillningslöst på kvinnor som lever med plågoandar ("Ert beteende är oförståeligt" etc...), eller blir kära i missbrukare, och kanske istället berätta för dem att det handlar om gamla gener, så att de kan få en aha-upplevelse:
"OK! Aha" jag behöver alltså inte göra detta i modern tid? Mitt beteende är kanske bara en rest från några anmödrar som haft det riktigt tufft och anpassat sig lite väl mycket."

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » mån 30 mar 2009, 21:31

Angående Djingis Khan, så är det, enligt historieskrivarna, i princip ingen kvinna som valt honom, utan han hade (enligt uppgift, kan vara fel, förstås) en hemsk obenägenhet att tillfångata väldigt många kvinnor, och när han hade besegrat en fiende, tillfångata och våldta den ortens kvinnor. Djingis Khan var alltså inget tillval, för de allra flesta. Men detta har resulterat i att många är släkt med honom.
Får kolla upp Djingis Khan och återkomma. Trodde hans benägenhet att avla barn ansågs bero på teorin att vissa väldigt mäktiga män blir översexuella. I övrigt finns teorier att makten där delvis ärvdes på kvinnosidan i familjen.
Och angående hur det var på jägartiden, så vet vi ju inte detta. men är det helt tokigt att sluta sig till att det inte var olikt nomadlivet? med små klaner/stammar som levde på olika platser? Där kvinnor i dag lever under sådana förhållanden, råder i regel stark hederskultur, väldigt liten rörelsefrihet, radiemässigt från hemmet, för kvinnor, samt köp- och sälj- vad gäller kvinnor.
Jo, många forskare idag anser att eftersom dagens nomadkulturer har utvecklats lika länge som dagens andra kulturer så är de inte helt relevanta för att bedöma jägartiden. Om vi skulle bedöma jägartiden efter dagens nomader är det i många fall ingenting som stämmer på din beskrivning : tuareger http://www.worldculture.se/smvk/jsp/pol ... 088&a=4856
Hos Tuaregerna, som är ett nomadfolk, är det kvinnan som har med sig huset in i äktenskapet. Hon äger tältet familjen bor i. Kvinnorna byter ofta man och vid skilsmässan tar hon sitt tält och sin tältstång med sig. Tältet och stången kan sägas vara en stark symbol för kvinnan status och oberoende i samhället.
Den enda andra (en arabisk) nomadkultur jag läst om hade ett liknande system, men där packade kvinnan alla får och getter och gick sin väg när hon tröttnat. Betänk att kvinnan kanske må höra hemma i tältet i en nomadkultur, men tältet flyttar på sig till skillnad från moderna hus...
Kurderna anses vara en av hederskulturerna idag (vet inte ens om det är en nomadkultur), enl boken om Fadime, är det en utveckling som kommit de senaste 100 åren.
Om två grupper av individer länge levt med varandra, och de ena gruppen verkar bestämma lite mer, kan jag inet tänka mig annat än att just denna grupp kommer att vara faktorn som påverkar hur den andra gruppens gener kommer att se ut, mer än åt andra hållet i alla fall.
Men det har vi inte. Se förra inlägget. Vi har en mängd människor alla bundna i ett socialt system, kvinnor och män. Där en majoritet ofta inte kunnat bestämma mycket alls över sina livsval.
Jag tycker samhället ska sluta gnälla urskillningslöst på kvinnor som lever med plågoandar ("Ert beteende är oförståeligt" etc...), eller blir kära i missbrukare, och kanske istället berätta för dem att det handlar om gamla gener, så att de kan få en aha-upplevelse:
Eller så kan man bara låta bli att gnälla, eh? Precis som man låter bli att gnälla på män som väljer vidriga kvinnor. Som du ser ovan så tror jag verkligen att du får ta reda på om fler kvinnor än män väljer elaka partners innan du försöker förklara det genetiskt.
"OK! Aha" jag behöver alltså inte göra detta i modern tid? Mitt beteende är kanske bara en rest från några anmödrar som haft det riktigt tufft och anpassat sig lite väl mycket."
Lustigt urval, med tanke på att de inte hade moderna sjukhus skulle man kunna tänka sig att sådan kvinnor skulle sorterats ut ur genbanken. Man kunde dö av regelbundna benbrott... Men nu tycker inte jag vi beöver försöka besvara varje fråga vi får om beteende med genetik, det blir lite gener som religion över det hela.

Vet inte om du har stött på forskningen av idag där det anses att socialt tryck kan påverka flickors och pojkars relation till omvärlden?

Upprepar mig, du har missat en del om kvinnohistoria. Det är verkligen inte så att kvinnans situation har förbättrats långsamt genom historien, från att ha släpats i håret av en grottman. Det har gått upp och ned och varierat i olika kulturer. Vår missuppfattning bygger nog till viss del på att mycket av den historia vi läser är från två perioder/kulturer som var betydligt mer kvinnoförtryckande än de flesta, nämligen europeiskt 1800-tal och Athen 500 fkr (statsstaterna runt omkring hade varierande kvinnosyn). Kort sagt, nästa gång en journalist skriver om "medeltida" kvinnosyn, tänk, -ja det var ju i alla fall betydligt bättre än under 1800-talet. Vår missuppfattning om medeltida kvinnosyn kommer från skrivelser från kyrkan, munkar. Forskare som läser rättegångsprotokoll, husinventarier och det som nunnor skrivit får en annan uppfattning.

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » tis 31 mar 2009, 19:27

Sidospår blev bra början på ny betraktelsetråd.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 24 apr 2009, 05:24

Ingen som hört talas om det kvinnliga Don Juan-komplexet? Ju vidrigare mannen är desto mer intressant blir det för en grupp av kvinnor (Vilken jag dessvärre tillhör tror jag;) ) att försöka omvända denne till att bli snäll. Där andra kvinnor misslyckats ska jag med min stora kärlek lyckas...elaka killar är en klar utmaning om man har lite framåtanda...

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 24 apr 2009, 05:31

Det tunga med att vara heteroman är kravet att vara tillräckligt jobbig för att hålla attraktionen uppe. Det går bra på korta sträckor, men sliter i längden.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 24 apr 2009, 05:38

Suresh skrev:Det tunga med att vara heteroman är kravet att vara tillräckligt jobbig för att hålla attraktionen uppe. Det går bra på korta sträckor, men sliter i längden.
Då kan man göra ett lappkast som du gör nu och tala til det moderliga i en "Stackars liten, han börjar känna sig sliten, jag måste trösta så att han återige kan börja sig brösta" (Det är inte lätt att hitta bra rim så här tidigt!) Elaka och samtidigt självömkande karlar har hittat det ständigt vinnande konceptet;)

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 24 apr 2009, 05:47

Blenda skrev:
Suresh skrev:Det tunga med att vara heteroman är kravet att vara tillräckligt jobbig för att hålla attraktionen uppe. Det går bra på korta sträckor, men sliter i längden.
Då kan man göra ett lappkast som du gör nu och tala til det moderliga i en "Stackars liten, han börjar känna sig sliten, jag måste trösta så att han återige kan börja sig brösta" (Det är inte lätt att hitta bra rim så här tidigt!) Elaka och samtidigt självömkande karlar har hittat det ständigt vinnande konceptet;)
Då ligger jag bra till. Efter ett par månader med samma kvinna väcks dock viljan att göra hennes bästa. Då börjar jag stiga upp tidigare för att diska, koka henne te och vika ihop paltorna vi slarvigt slängt omkring oss. Det är ett farligt ögonblick då man måste vara beredd att förlora all hennes tillgivenhet.
Senast redigerad av 1 Suresh, redigerad totalt 0 gånger.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 24 apr 2009, 05:55

Suresh skrev:
Blenda skrev:
Då ligger jag bra till. Efter ett par månader med samma kvinna väcks dock viljan att göra hennes bästa. Då börjar stiga upp tidigare för att diska, koka henne te och vika ihop paltorna vi slarvigt slängt omkring oss. Det är ett farligt ögonblick då man måste vara beredd att förlora all hennes tillgivenhet.
Ett moderligt råd: Var sparsmakad med sådant där! Någon gång ibland är ok, men sedan måste du oundvikligen falla tillbaka i mansgrisfållan, annars är risken överhängande att hon letar upp någon ny som hon kan rädda - det handlar om fingertoppskänsla, men är du en äkta elaking så lär det inte bli några problem. Är du det minsta osäker så spela sjuk och ur stånd att ta vara på dig själv (Kan bytas ut mot en rejäl gammaldags finsk fylla http://www.youtube.com/watch?v=io0Zs9IAw-0 )

Skriv svar