Vad fanns före Big Bang?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Vad fanns före Big Bang?

Inlägg av kaxiga Z » tis 15 jul 2008, 13:11

Zartax skrev:Om norrut är bakåt i tiden (det faktiska norrut, inte i riktning från sydpolen mot nordpolen längs jordens rotationsaxel) och söderut är framåt i tiden (fram till ekvatorn givetvis), så kan du inte komma längre norrut än nordpolen. På samma sätt kan man, enligt teorin, inte komma längre bakåt i tiden än universums födelse. Att prata om före universums födelse är lika meningslöst som att prata om norr om nordpolen.
Precis, om man definierar nordpolen som den absoluta nordpunkten (vilket den är, den magnetiska i alla fall, men det spelar ingen roll), så kan man inte komma 'närmare nordpolen' (= vara mer norrut) än att stå på den. Mer "uppåt" kan man inte gå, för då kommer man ifrån nordpolen och samtidigt utanför jorden.

Jag är helt med på detta.

Men betänk att detta är en definitionsfråga. Man kan inte vara 'närmare ett objekt', än att man faktiskt rör vid det.

Frågan är om det faktiskt FINNS en tidens början, OM det är så, så finns inget FÖRE tidens början (t =absolut noll, eller nå't), men själva liknelsen med cirklarna säger inget om hur tiden är beskaffad, den säger inget om var tidsaxeln skulle börja någonstans.

dcfaria
Avstängd

Inlägg av dcfaria » tis 15 jul 2008, 13:29

Det kanske är dags att släppa liknelsen med nordpolen!? Den ursprungliga frågan var ju inte om det fanns en teori inom vilken tiden började med BB (en sådan teori finns uppenbarligen och kan till viss del illustreras med frågan: vad finns norr om nordpolen?).

Den ursprungliga frågan var om det fanns någon annan teori! En teori som beskriver vad som hände innan BB!

Marcus

Inlägg av Marcus » ons 16 jul 2008, 12:18

kaxiga Z skrev:[Precis, om man definierar nordpolen som den absoluta nordpunkten (vilket den är, den magnetiska i alla fall, men det spelar ingen roll)
Usch, nu är jag så där petig igen (särskilt som du påpekar att det inte spelar någon roll) men den geografiska nordpolen är den magnetiska sydpolen. Är jag en messerschmitt nu?? :?
Marcus

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » ons 16 jul 2008, 13:59

Marcus skrev:
kaxiga Z skrev:[Precis, om man definierar nordpolen som den absoluta nordpunkten (vilket den är, den magnetiska i alla fall, men det spelar ingen roll)
Usch, nu är jag så där petig igen (särskilt som du påpekar att det inte spelar någon roll) men den geografiska nordpolen är den magnetiska sydpolen. Är jag en messerschmitt nu?? :?
Marcus
Nej, det är det inte, eftersom den magnetiska och den geografiska polen inte ligger på varandra. ;)

Messerchmittar bäst som messerschmittar sist!
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

OEL

Vad fanns före Big Bang?

Inlägg av OEL » mån 12 dec 2011, 16:53

Senast redigerad av 1 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Stoppade in länk till Svt play

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » mån 12 dec 2011, 17:15

Tanken att universum skulle vara oändligt stort eller kommer att finnas oändligt länge i framtiden har jag inga problem med. Men idén att universum redan skulle ha existerat oändligt länge känns konstig fast det logiskt sett är samma sak.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tis 13 dec 2011, 11:08

Tony skrev:Tanken att universum skulle vara oändligt stort eller kommer att finnas oändligt länge i framtiden har jag inga problem med. Men idén att universum redan skulle ha existerat oändligt länge känns konstig fast det logiskt sett är samma sak.
Är det verkligen det?

Tänk såhär. Om universum har existerat oändligt länge så måste det finnas en tidpunkt i universums historia där det var oändligt lång tid kvar tills nuvarande tidpunkt (definitionen av att ha existerat oändligt länge). Från denna tidpunkt är det alltså oändligt långt till nutid. Men, från denna tidpunkt måste man även kunna räkna alla tid som förflyter och all framtid från denna tidpunkt kommer alltså ligga ändligt långt från denna, i tid. Alltså kommer vi aldrig nå nutid om universum har funnits oändligt länge.

Att universum skulle existera oändligt långt in i framtiden har inte samma problem. Se det som ett gränsvärdesproblem där vi går mot limes oändligheten. För framtiden så går vi mot oändligheten. Vi slutar aldrig närma oss, men vi når aldrig oändligtheten och därför uppstår inget problem. För historien däremot så måste gränsvärdet redan vara uppnått. Vi måste ha nått oändligheten, eftersom det handlar om det förflutna. Detta går inte, enligt ovanstående resonemang, och alltså måste tiden ha startat någon gång, men den behöver inte sluta.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 13 dec 2011, 11:10

FredrikF skrev:Jag menar att analogin är olämplig.
Tid är en riktning i vårt universum, så som norr är en riktning på vårt jordklot.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 13 dec 2011, 11:10

FredrikF skrev:
matsw skrev:Varför är den olämplig? (tänk att man ska behöva fråga en sådan sak...)
Läs tidigare inlägg. Den blir endast "lämplig" om man helt förkastar tanken att vårt universum är en konsekvens av ett orsak-/verkan-samband.
Nyss ville du inte erkänna att du förutsätter ett "varför", nu visar du exempel på den förutsättningen igen.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 13 dec 2011, 11:13

kaxiga Z skrev:Precis, om man definierar nordpolen som den absoluta nordpunkten (vilket den är, den magnetiska i alla fall, men det spelar ingen roll), så kan man inte komma 'närmare nordpolen' (= vara mer norrut) än att stå på den. Mer "uppåt" kan man inte gå, för då kommer man ifrån nordpolen och samtidigt utanför jorden.
Plus att "uppåt" inte är "norrut", utan tvärt om vinkelrätt mot norrut.
kaxiga Z skrev:Frågan är om det faktiskt FINNS en tidens början, OM det är så, så finns inget FÖRE tidens början (t =absolut noll, eller nå't), men själva liknelsen med cirklarna säger inget om hur tiden är beskaffad, den säger inget om var tidsaxeln skulle börja någonstans.
Liknelsen finns där för att beskriva för en lekman hur ingen orsak kan finnas före tiden. Det är inte en exakt modell, utan en förklarande liknelse. En ganska bra sådan, eftersom den lider av de begränsningar som man får även när man talar om tiden.

"En cirkel har inga ändar" kan man säga.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 13 dec 2011, 11:40

Vill verkligen rekommendera BBCs "What happened before the Big Bang". Intressant program.

Tyvärr hittar jag än så länge bara del 5 på youtube.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tis 13 dec 2011, 13:18

Zartax skrev:Om universum har existerat oändligt länge så måste det finnas en tidpunkt i universums historia där det var oändligt lång tid kvar tills nuvarande tidpunkt (definitionen av att ha existerat oändligt länge). Från denna tidpunkt är det alltså oändligt långt till nutid.
Nej. Det finns oändligt stora naturliga tal men det finns inget oändligt stort naturligt tal.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tis 13 dec 2011, 13:27

Tony skrev:
Zartax skrev:Om universum har existerat oändligt länge så måste det finnas en tidpunkt i universums historia där det var oändligt lång tid kvar tills nuvarande tidpunkt (definitionen av att ha existerat oändligt länge). Från denna tidpunkt är det alltså oändligt långt till nutid.
Nej. Det finns oändligt stora naturliga tal men det finns inget oändligt stort naturligt tal.
??? Det ena är plural och det andra singular?

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tis 13 dec 2011, 14:17

Zartax skrev:
Tony skrev:Det finns oändligt stora naturliga tal men det finns inget oändligt stort naturligt tal.
??? Det ena är plural och det andra singular?
Jo det går ju att tolka den första delen fel, men jag tyckte likheten gör att det låter komiskt.

Det finns oändligt stora naturliga tal. =
Det finns inget största naturligt tal. =
Mängden av naturliga tal saknar övre gräns. =
Mängden av naturliga tal är uppåt obegränsad. =
För varje naturligt tal finns det ett större naturligt tal.

Antalet naturliga tal är oändligt, men varje enskilt naturligt tal är ändligt.

På en oändligt lång linje ligger varje punkt på ett ändligt avstånd från origo.

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » tis 13 dec 2011, 16:22

Zartax skrev:Om universum har existerat oändligt länge så måste det finnas en tidpunkt i universums historia där det var oändligt lång tid kvar tills nuvarande tidpunkt (definitionen av att ha existerat oändligt länge).
Det här är alltså inte definitionen av att ha existerat oändligt länge. Utan definitionen är: för varje tidpunkt så finns det en eller flera tidigare tidpunkter. Det måste alltså inte vara oändligt långt mellan några tidpunkter.

Skriv svar