Vad Tyrannosaurus rex rovdjur eller asätare?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Picea

Vad Tyrannosaurus rex rovdjur eller asätare?

Inlägg av Picea » lör 12 jul 2008, 00:24

Någon som vet mer om det? Man lärde sig ju alltid att det var rovdjur, men hörde sedan genom diverse populärvetenskap rätt övertygande argument för att de var asätare. I min dotters dinosauriebok står det nu att "vissa tror... andra tror..." Hur resonerar de egentligen? Jag har ingen koll alls på den delen av verkligheten.

A. Persson

Re: Vad Tyrannosaurus rex rovdjur eller asätare?

Inlägg av A. Persson » lör 12 jul 2008, 08:21

Dom var växtätare, dom betar brevid lejonen, fåren och Mats Molén på paradisets ängar....
Jag är hellre en fulländad apa än en degenererad Homo sapiens sapiens med svårartad akademisk prestationsångest.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » lör 12 jul 2008, 11:16

Shit! Varför står inte det i dotterns bok? Snacka om indoktrinering av våra barn! Skall genast anmäla till regeringen!

Nämen, allvarligt, finns det någon vetenskapstroende som kan redogöra för sin version?

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » lör 12 jul 2008, 11:28

Picea skrev:Shit! Varför står inte det i dotterns bok? Snacka om indoktrinering av våra barn! Skall genast anmäla till regeringen!

Nämen, allvarligt, finns det någon vetenskapstroende som kan redogöra för sin version?
*harkel* Vetenskapstroende?
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

JB

Inlägg av JB » lör 12 jul 2008, 11:41

Picea skrev:Shit! Varför står inte det i dotterns bok? Snacka om indoktrinering av våra barn! Skall genast anmäla till regeringen!

Jag är inte vetenskapstroende, men har slagit upp en gammal kursbok. Nämligen The Book of Life av Stephen Jay Gould et. al. Tyrannosaurus rex nämns litegrann och det spekuleras en del i hur den fick tag på föda. Till skillnad från många andra stora köttätare har nämligen T. rex ett väldigt solitt kranium, m.a.o. tyngre än vad det skulle kunna varit. Det gör att T. rex inte kan ha sprungit lika fort och lika länge som sina kollegor med lättare kranium. Dock spekuleras det om huvudet kan ha använts som ett vapen just på grund av sin stora massa. En teori är att de jagade genom att smyga på byten, en annan att de var just främst asätare.

Mer information än så kan jag inte bidra med. En personlig reflektion är att T. rex är utrustad med väldigt kraftiga bakben för att bara vara en asätare.

/Jonas

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 12 jul 2008, 11:46

Engelska wikipedia har en delarikel om just denna debatt huruvida T-rex var asätare eller jägare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tyrannosau ... strategies

TurTure

Inlägg av TurTure » lör 12 jul 2008, 23:53

JB skrev:

Jag är inte vetenskapstroende, men har slagit upp en gammal kursbok. Nämligen The Book of Life av Stephen Jay Gould et. al. Tyrannosaurus rex nämns litegrann och det spekuleras en del i hur den fick tag på föda. Till skillnad från många andra stora köttätare har nämligen T. rex ett väldigt solitt kranium, m.a.o. tyngre än vad det skulle kunna varit. Det gör att T. rex inte kan ha sprungit lika fort och lika länge som sina kollegor med lättare kranium. Dock spekuleras det om huvudet kan ha använts som ett vapen just på grund av sin stora massa. En teori är att de jagade genom att smyga på byten, en annan att de var just främst asätare.

Mer information än så kan jag inte bidra med. En personlig reflektion är att T. rex är utrustad med väldigt kraftiga bakben för att bara vara en asätare.

/Jonas
Ett T-Rex kranium är inte speciellt solid det ser man på alla håligheter. Att T-Rex var både jägare och asätare råder väl inget tvivel om. Frågan är väl hur fördelningen var mellan eget byte och stöld av andras. En gissning kan vara att unga T-rex var mer aktiva jägare än gamlingar som blivit både stora och måttligt rörliga jfr hanlejon på Afrikas slätter. Men det finns fossil där T-rex tänder gått av och bytet överlevt attacken där tanden vuxit in i skelettet när bytesdjuret undkommit vilket ju bevisar att tyrannosaurer visst var aktiva jägare. Debatten lär dock fortsätta.....

onslow

Inlägg av onslow » sön 13 jul 2008, 13:25

Nästan alla sk asätare är ju samtidigt rovdjur (hyenor, schakaler osv) Rovdjur som lejon tacker inte nej bara för attdet är ett kadaver, så vad är skillnaden mer än en fördelning mellan eget byte och andas byte/självdöda djur?
I am still confused but on a higher level

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » mån 14 jul 2008, 21:53

Är det inte ett herrans slöseri på energi att vara så stor och vara asätare. Vad ska de med storleken till om inte komma åt bytet (minnes humlan som var för tung för att flyga... jag tror nog de räknat fel igen, ödlorna lär rimligen ha sprungit, huvudet kanske var en bra tung motvikt till svansen speciellt med tanke på brist på armar).

(vore jag asätare skulle jag vara hyena hehe).

Hålen i kraniet på ödlan var för att fästa musklerna i (källa: kurs 5p dinosauriernas tidsålder, Uppsala).

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » mån 14 jul 2008, 21:56

Onslow, det är väl skillnad på storlek, livsstil osv. Med tanke på att vi först efter forskning har koll på att asätare jagar och jagande djur äter as så lär skillnaden inte vara så väldigt liten.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 14 jul 2008, 22:52

Grävling skrev:Är det inte ett herrans slöseri på energi att vara så stor och vara asätare. Vad ska de med storleken till om inte komma åt bytet (minnes humlan som var för tung för att flyga...
Storleken behövs för att driva undan de som ursprungligen fällt bytet eller andra asätare. Det är på så sätt lejon är effektiva asätare, de kan driva undan de flesta andra djur, utom möjligen en större grupp hyenor. Däremot behöver inte asätare vara så snabba eftersom deras mat ligger still.
jag tror nog de räknat fel igen, ödlorna lär rimligen ha sprungit, huvudet kanske var en bra tung motvikt till svansen speciellt med tanke på brist på armar).
Det är svansen som fungerar som motvikt till huvudet och får sin storlek bestämd av detta.
Hyenor är utmärkta jägare. De jagar bara på natten så tidiga observatörer såg det inte utan förutsatte att de bara var asätare.

Användarvisningsbild
Pastor Bentonit

Inlägg av Pastor Bentonit » tis 15 jul 2008, 00:12

Askul tråd. Grävling, är du *snip* bror? :mrgreen:

Även om det var ett skämt. Vänligen spekulera inte i varandras identiteter. /spito
"Och vem vill tillbedja och ge sitt liv till en blodtörstig, schizofren och inkonsekvent lurendrejare?" – Anders Gärdeborn, Genesis

Your ignorance is not evidence.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » tis 15 jul 2008, 10:47

Storleken behövs för att driva undan de som ursprungligen fällt bytet eller andra asätare. Det är på så sätt lejon är effektiva asätare, de kan driva undan de flesta andra djur, utom möjligen en större grupp hyenor. Däremot behöver inte asätare vara så snabba eftersom deras mat ligger still.
Vilket motsäges av att lejon(honor) mycket väl kan vara stora för att de jagar och lejon(hannar) mycket väl kan vara stora för att de jagar andra lejonhannar. Och av att hyjenor väl oftast lyckat driver bort lejon från ett byte. (har jag för mig, kan ha fel) Asgamar är väl extremt svårbortdrivna, allt som är litet, snabbt och många har rimligen fördelar vid asätande. (stick in, ta en tugga, dunsta)
Det är svansen som fungerar som motvikt till huvudet och får sin storlek bestämd av detta.
Hur vet du det? Låter lite som hönan o ägget diskussion, svans har ju hela bunten av theropoder. Nåja lite oavsett om det är huvudet eller svansen som balanserar ngt annat så tror jag nog de kunde springa.
Hyenor är utmärkta jägare. De jagar bara på natten så tidiga observatörer såg det inte utan förutsatte att de bara var asätare.
Vilket inte alls hindrar mig från att föredra att vara hyena framför lejon om jag ska leva till större delen på as (Queen bitch är man ju iofs i vilket fall 8-) ).

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » tis 15 jul 2008, 11:03

Åh och förresten, inser att det är otydligt vad jag argumenterar för...

nämligen att T rex kunde springa och jaga. Att den säkert gnaskade as om den fick tag i det tvivlar jag inte ett ögonblick på (speciellt som vi även verkar räkna ganska nydödat kött som as). Dvs jag argumenterar mot att T rex först och främst var asätare och byggd på sitt sätt pga asätande.

Men jag kan hålla med ngn ovanstående om att möjlig skillnad mellan ung T rex och gammal T rex.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 15 jul 2008, 13:11

Enligt diskussionen som jag länkade till i Wikiartikeln så är det främsta argumentet för att T rex jagade ögonarrangemanget.

"Other evidence suggests hunting behavior in Tyrannosaurus. Stevens (2006) found that the eye-sockets of tyrannosaurs are positioned so that the eyes would point forward, giving them binocular vision slightly better than that of modern hawks. He also pointed out that the tyrannosaur lineage had a history of steadily improving binocular vision. It is hard to see how natural selection would have favored this long-term trend if tyrannosaurs had been pure scavengers, which would not have needed the advanced depth perception that stereoscopic vision provides.[13] In modern animals, binocular vision is found mainly in predators (the principal exceptions are primates, which need it for leaping from branch to branch).

At the site where the very large tyrannosaur named Sue was found, a skeleton of the hadrosaurid Edmontosaurus annectens was also found, with healed tyrannosaur-inflicted damage on its tail vertebrae. The fact that the damage seems to have healed suggests that the Edmontosaurus survived a tyrannosaur's attack on a living target, i.e. the tyrannosaur had attempted active predation.[99][100] A Triceratops was found in Mexico found with bite marks on its ilium. These were also inflicted by a tyrannosaur and they too appear healed, indicating active predation by the tyrannosaur.[101] Tyrannosaurus also had a bite force estimated at between 183,000 and 235,000 N,[16] However, further recent investigation of these purported wounds has shown that most are infections rather than injuries (or simply damage to the fossil after death) and the few injuries are too general to be indicative of intraspecific conflict.[102]"

Skriv svar