Kyla ger förkylning?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
JB

Kyla ger förkylning?

Inlägg av JB » ons 30 jul 2008, 09:05

Man stöter på den förklaringen ibland, klä dig varmt så du inte blir förkyld. Ligger det någon sanning i det? Förkylning orsakas väl av virus?

/Jonas

Användarvisningsbild
trilobite

Re: Kyla ger förkylning?

Inlägg av trilobite » ons 30 jul 2008, 09:25

Du har rätt. Kyla nej, virus ja.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » ons 30 jul 2008, 09:30

trilobite skrev:Kyla nej, virus ja.
Något kausalt samband? Kan nedkylning försämra immunförsvaret?

JB

Inlägg av JB » ons 30 jul 2008, 09:32

Då undrar jag var myten om att det orsakas av kyla kommer från. Blir våra kroppar lättare mottagliga för viruset om vi är kalla? En annan fråga är varför så många fortfarande tror att enbart kyla kan orsaka det.

/Jonas

Användarvisningsbild
TFT

Inlägg av TFT » ons 30 jul 2008, 09:36

JB skrev:Då undrar jag var myten om att det orsakas av kyla kommer från. Blir våra kroppar lättare mottagliga för viruset om vi är kalla? En annan fråga är varför så många fortfarande tror att enbart kyla kan orsaka det.

/Jonas
Min gissning är att det är en gammal mystikerförklaring där det snarare är värme/kyla ur ett annat perspektiv än det fysiska tempraturmässiga som avsågs, ungefär som det pratas om ljus/mörker i nyandliga kretsar.

edit: fatal sär skrivning (here intended)
TFT - Thought Field Therapy - Creates Peace of Mind

"Every man takes the limits of his own field of vision for the limits of the world."
— Arthur Schopenhauer

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » ons 30 jul 2008, 09:50

dokken skrev:
trilobite skrev:Kyla nej, virus ja.
Något kausalt samband? Kan nedkylning försämra immunförsvaret?
Finns väl ett litet samband också såtillvida att vi vintertid håller oss mer inomhus och därmed lättare blir smittad av andra människor.
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

Användarvisningsbild
Physiodude

Inlägg av Physiodude » ons 30 jul 2008, 09:51

Huruvida nedkylning av olika grad kan påverka kroppens immunförsvar på så sätt att man sedan lättare får en förkylning är däremot omdiskuterat. Kroppens immunförsvar kan påverkas av kroppstemperaturen. Allmäntillståndet påverkas kraftigt vid en långvarig nedkylning, men det ska vara en svår nedkylning näst intill medvetslöshet. Då löper personen i fråga större risk att drabbas av förkylning och till exempel lunginflammation. Ett nedsatt immunförsvar är i större utsträckning mer mottagligt för andra sjukdomar.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/smi ... drets-fel/
– Nej, det finns ingen sanning i detta, säger Hans Wigzell, professor emeritus i immunologi. Det har faktiskt gjorts studier av hur kyla påverkar ett förkylningsförlopp. Till exempel lät man en grupp unga militärer sitta med fötterna i iskallt vatten, samtidigt som förkylningsvirus sprejades mot deras ansikten. Kontrollgruppen, som också fick virus sprejat på sig, hade varma och torra fötter. Det fanns ingen skillnad i hur de båda grupperna insjuknade.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/smi ... drets-fel/
En långt intressantare fråga är varför så många använder detta forum i stället för Google.
-- Den 2000åriga klassiska medicinen är den enda verkligt alternativa medicinen. - Alltid villig att ta till sig bättre metoder. Med ett enda förbehåll: vetenskapligt bevisad effekt! --

Användarvisningsbild
Dudde

Inlägg av Dudde » ons 30 jul 2008, 10:45

Mina betraktelser är att min näsa tenderar att rinna mer vid kallt väder, slemmet är mer lättflytande än annars. Detta innebär att jag oftare torkar mig runt näsan, vanligen med ett finger. Vidare är min teori att förkylningsvirus sprids enligt principen Näsa-Hand-Handtag-Hand-Näsa, eller kanske lika enkelt Näsa-Hand-Hand-Näsa. Om det då är så att kallt väder i allmänhet får folks näsor att rinna lättare så skulle det förklara varför man oftare blir förkyld vintertid - det beror på fler tillfällen för viruset att påbörja sin resa till andra.

Är mitt antagande sunt? Har jag missat något viktigt?

Tar tacksamt emot alla kommentarer angående detta.

/Dudde
Meningen med livet är att söka maximal njutning i nuet. Alla som påstår något annat ljuger.

"Jag är trött på att vara snäll, vidsynt och förstående mot folk som är dumma, trångsynta och oförstående."
- Lisa Magnusson

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » ons 30 jul 2008, 11:20

Kall luft är ofta lika med torr luft, och torr luft kan väl göra slemhinnorna mindre funktionsdugliga, vilket ökar risken för infektioner?

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » ons 30 jul 2008, 20:15

Klart kyla påverkar vårat imunsförsvar, vem trodde något annat? Är det någon här som inte känner till hur lätt man blir förkyld om man klär sig dåligt i kallt väder? Ingen kan ha missat det.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Marcus

Inlägg av Marcus » ons 30 jul 2008, 21:32

Dudde skrev:Mina betraktelser är att min näsa tenderar att rinna mer vid kallt väder
Beror inte detta på att kroppen måste fukta slemhinnorna som kompenstion för bristen på fukt i luften? Ibland kan jag tro att jag blivit förkyld när jag går ur bilen en sommardag när jag haft AC:n på (rinnande slemhinnor) men sedan blir det snabbt bra igen när jag kommit ut i värmen.

pellebert

Inlägg av pellebert » tor 31 jul 2008, 08:04

Lars A. skrev:Klart kyla påverkar vårat imunsförsvar, vem trodde något annat? Är det någon här som inte känner till hur lätt man blir förkyld om man klär sig dåligt i kallt väder? Ingen kan ha missat det.
Jag har då absolut inte märkt det. Och då har jag ändå spenderad två vintrar (med temperaturer på runt -20) i bara tröja. Detta helt utan att bli sjuk...

Användarvisningsbild
Inquito
Kontakt:

Inlägg av Inquito » tor 31 jul 2008, 08:12

"A finding by a team of scientists at the National Institutes of Health may account for why the flu virus is more infectious in cold winter temperatures than during the warmer months."
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 203401.htm

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 31 jul 2008, 09:16

Inquito skrev:
"A finding by a team of scientists at the National Institutes of Health may account for why the flu virus is more infectious in cold winter temperatures than during the warmer months."
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 203401.htm
Förklarar ju i så fall bara att kall temperatur ger förkylning, inte att man drar på sig förkylning genom att gå i för tunna kläder i kyla.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » tor 31 jul 2008, 09:28

ta bort det här inlägget
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Skriv svar