Kyla ger förkylning?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
ArashA

Re: Kyla ger förkylning?

Inlägg av ArashA » tor 30 dec 2010, 17:22

"Nej. Man blir förkyld för att man smittats av förkylningsvirus, inte för att man frysit. Däremot är man mer mottaglig för sjukdomar när kroppens immunförsvar är försvagat vilket kan ske vid en svår nedkylning. Att vi ändå är mer förkylda under vintern beror förmodligen på att vi under de kalla månaderna i större utsträckning befinner oss inomhus i nära kontakt med varandra vilket ökar risken att bli smittad av någon som redan är förkyld."

Tror det sammanfattar det hela ganska bra. Sen vet jag inte var gränsen går för "svår nedkylning" men det lär inte röra sig om en vanlig utomhusaktivitet i för lite kläder etc.

(Källa: http://www.zvar.se)

Myten kommer förmodligen från själva ordet "förkyld". Samma i engelskan med "catch a cold". Av vad jag har hört så kan det ha att göra med att man fryser EFTER att man blivit förkyld vilket man tidigare kopplade till själva anledningen till att man blev förkyld in the first place så att säga.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 30 dec 2010, 19:13

För det första så är det helt klart att kyla inte direkt orsakar förkylning. Polarforskare blir inte förkylda efter att de varit isolerade några veckor, det finns det åtskilliga exempel på. Det krävs ett smittämne som man inte är immun mot.

Hur idén uppkommit är oklart. Jag gissar på ett samband med hur man förut trodde att sjukdomar uppkom. Exempelvis kommer ordet influensa från det italienska uttrycket "influenza del freddo", vilket betyder ungefär "påverkan av kyla", vilket hade att göra med hur man på medeltiden trodde att sjukdomen uppkom: kylig väderlek gav upphov till dunster som ledde till sjukdom.

De svaga korrelationerna mellan årstiderna då förkylning uppkommer, samt att man brukar frysa när förkylningen sätter igång, kan ha underblåst idén om kylans inverkan.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tor 30 dec 2010, 19:19

micke.d skrev:De svaga korrelationerna mellan årstiderna då förkylning uppkommer,...
Svaga?
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 30 dec 2010, 19:29

Spiff00 skrev:
micke.d skrev:De svaga korrelationerna mellan årstiderna då förkylning uppkommer,...
Svaga?
Man kan ju bli förkyld på sommaren också, även om det är vanligare under vinterhalvåret.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 30 dec 2010, 19:35

micke.d skrev:
Spiff00 skrev:
Svaga?
Man kan ju bli förkyld på sommaren också, även om det är vanligare under vinterhalvåret.
Hur starka är korrelationerna mellan kallt väder/vinter och förkylning? Någon som vet?

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tor 30 dec 2010, 19:48

Jag antog att micke visste eftersom han gjorde påståendet men om så inte är fallet var går gränsen mellan svag och stark korrelation?

Edit: Googla snabbare micke, jag har tråkigt!
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 30 dec 2010, 20:16

Spiff00 skrev:Jag antog att micke visste eftersom han gjorde påståendet men om så inte är fallet var går gränsen mellan svag och stark korrelation?
Jag har inga hårda data om hur stor korrelationen är. Virusen verkar överleva bättre vid torrt väder, och vid stark kyla har jag för mig att slemhinnornas skydd funkar sämre. Därför bör det finnas korrelation mellan vinterhalvår och förkylningsfrekvens.

Nu är ju inte influensa och förkylning samma sak, men man kan nog få en god uppfattning om hur det ligger till i Sverige genom att studera denna graf, (en bit ned) som visar influensaincidens över året för de senaste sex åren.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 30 dec 2010, 20:19

En intressant frågeställning borde väl vara hur det ligger till närmare ekvatorn? Nog kan man bli förkyld där också, utan att det är vad jag skulle kalla kallt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 30 dec 2010, 22:21

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 08 jan 2011, 06:36

Man har även kungjort från vetenskapligt håll att virus klarar kyla ypperligt bra. Ända ned mot otroliga - 70!

Men däremot tål inte virus hög värme. Det är bland annat därför vi får feber/blir varma,då det är kroppens sätt att bekämpa virusangrepp,även om det kan ta sin lilla tid innan kroppens immunförsvar övervinner virusangreppet.
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Maxa

Inlägg av Maxa » fre 09 dec 2011, 11:00

Jo, fast det är inte riktigt så enkelt som att man bara kan studera själva virusets förmåga att tåla nedkylning och sen sluta sig till att virus inte påverkas av att värden nedkyls. För att ta det från början, så är det på så vis att om man kyler ner fötterna så sjunker även temperaturen hos cellerna i näsans slemhinna. Sjunker temperaturen ner till nånstans 31-32 grader C så skapar det extra gynsamma förhållanden för vissa förkylningsvirus och dessa kan då i högre grad replikeras. För att man ska bli sjuk måste man dock ha virus eller bakterier i kroppen, vilket man ofta har, särskilt vintertid då man oftare utsätts för smitta genom att hålla sig inomhus.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » fre 09 dec 2011, 11:03

Hur är det med urinvägsinfektion då? Som liten fick man alltid höra att "flickor ska inte sitta kallt", man skulle inte sitta på stenmurar osv.

Antar det är samma där - att kyla inte har med saken att göra?
We are the dead

Maxa

Inlägg av Maxa » fre 09 dec 2011, 11:19

Precis. Kan mycket väl vara samma sak som med näsans slemhinnor - att slemhinnorna i urinvägarna inte klarar av att hålla försvaret uppe lika bra när de blir nedkylda.

Maxa

Inlägg av Maxa » fre 09 dec 2011, 11:24

Som sagt, det finns studier som visar på att virus mkt väl klarar nedkylning ner till -70 grader C, men inte gillar värme. Så de klarar de kalla vintrarna väl så länge de har en värd som håller "lagom" temperatur. Så fort värden får feber så höjs kroppens temperatur, vilket gör att virus inte trivs lika bra och inte replikerar lika snabbt.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 09 dec 2011, 11:47

Maxa skrev:Precis. Kan mycket väl vara samma sak som med näsans slemhinnor - att slemhinnorna i urinvägarna inte klarar av att hålla försvaret uppe lika bra när de blir nedkylda.
Låter väl troligt, men googlar febrilt för att försöka hitta pubmed-länkar som undersöker detta. Sökord typ: pubmed, urinary tract infection sitting on cold.

Skriv svar