Kyla ger förkylning?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
A-lan

Re: Kyla ger förkylning?

Inlägg av A-lan » sön 11 dec 2011, 13:08

LasseA skrev:
Urquhart skrev:Förkylningar ger vanligen inte feber. Influensa däremot gör det.
Det där stämmer inte, feber är ett väldigt vanligt symtom vid övre luftvägsinfektion orskad av virus, även andra virus än influensa.
Ja, själv vet jag att jag har fått feber många gånger, när jag varit förkyld.
Influensa har jag däremot aldrig haft.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » sön 11 dec 2011, 19:22

LasseA skrev:
Urquhart skrev:Förkylningar ger vanligen inte feber. Influensa däremot gör det.
Det där stämmer inte, feber är ett väldigt vanligt symtom vid övre luftvägsinfektion orskad av virus, även andra virus än influensa.
Där ser man. Själv kan jag inte påminna mig om att jag någonsin haft feber vid förkylning och jag blir förkyld relativt lätt. De gånger jag haft feber i vuxen ålder har det berott på bronkit, vinterkräksjuka eller influensa.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

LasseA

Inlägg av LasseA » sön 11 dec 2011, 20:08

Urquhart skrev:Där ser man. Själv kan jag inte påminna mig om att jag någonsin haft feber vid förkylning och jag blir förkyld relativt lätt. De gånger jag haft feber i vuxen ålder har det berott på bronkit, vinterkräksjuka eller influensa.
Samtliga infektioner du nämner är virusorsakade (akut bronkit kan i liten utsträckning också vara bakteriell) och ger ofta feber, på samma sätt som förkylningsvirus.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 12 dec 2011, 11:28

Jag är ganska säker på att det var bakteriell bronkit jag drog på mig de där gångerna.

LasseA

Inlägg av LasseA » mån 12 dec 2011, 17:52

Urquhart skrev:Jag är ganska säker på att det var bakteriell bronkit jag drog på mig de där gångerna.
Varför tror du det?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 12 dec 2011, 18:22

LasseA skrev:
Urquhart skrev:Jag är ganska säker på att det var bakteriell bronkit jag drog på mig de där gångerna.
Varför tror du det?
De tog tester på sjukhuset och gav mig sedan antibiotika. Är rätt säker på att det var likadant alla tre gånger.

Maxa

Inlägg av Maxa » tor 29 dec 2011, 18:25

gubblukt skrev:
Moridin skrev:Men förkylnings- och influensasäsongerna är annorlunda i andra delar av världen...och förkylning finns även i varma länder.
Är det lika vanligt förekommande i varma länder?

Nej, inte enligt mina kollegor som kommer från olika delar av världen. E från Nigeria, som ju ligger tämligen varmt till, säger att det inte alls är lika vanligt med halsinfektioner där, däremot är malaria väldigt utbrett.

Maxa

Inlägg av Maxa » tor 29 dec 2011, 18:30

gubblukt skrev:
Colds and flu are definitely seasonal, with more colds in the colder weather but there is no real agreement as to why colds are seasonal. Most textbooks state that there are more colds in cold weather because we tend to crowd indoors in poorly ventilated rooms. This crowding theory has been around for over a hundred years but it does not really make sense, as our cities are just as crowded in summer as winter. A new theory that has been put forward to explain the seasonality of colds and flu, and this theory puts forward the idea that our noses are colder in winter than summer and that cooling of the nose lowers resistance to infection. If the weather is freezing outside we wrap up in winter clothes but we still leave our nose exposed to the freezing air. Every time we breathe in we cool the nasal lining and weaken our local defences against infection. If this theory is correct then covering our nose with a scarf in cold weather could help prevent colds
Så, ... enligt de senaste teorierna skall man alltså undvika att bli nedkyld om man vill undvika förkylning!? Oh nose, kan det vara så att verklighetens folk vinner över skeptikerwissrarna i den här frågan!?

Det gamla rådet om att ta på mössa verkar ju inte längre gångbart i alla fall. Det blir väl till att inhandla en sådan här istället:

Bild
http://www.etsy.com/listing/62240335/ca ... door-lover

Thumbs up!

Flash

Inlägg av Flash » ons 07 mar 2012, 15:19

Maxa skrev:Jo, fast det är inte riktigt så enkelt som att man bara kan studera själva virusets förmåga att tåla nedkylning och sen sluta sig till att virus inte påverkas av att värden nedkyls. För att ta det från början, så är det på så vis att om man kyler ner fötterna så sjunker även temperaturen hos cellerna i näsans slemhinna. Sjunker temperaturen ner till nånstans 31-32 grader C så skapar det extra gynsamma förhållanden för vissa förkylningsvirus och dessa kan då i högre grad replikeras. För att man ska bli sjuk måste man dock ha virus eller bakterier i kroppen, vilket man ofta har, särskilt vintertid då man oftare utsätts för smitta genom att hålla sig inomhus.
Kan du berätta mer om detta?

Jag har empiriskt upplevt ett samband mellan fötter och luftvägar. Jag börjar ofta nysa tex om det drar om fötterna när jag är förkyld. Och förra vintern bröts minn förkylingssvit när jag bytte vingerdojjor. Låter hokuspokus, jag vet 8-)

Som sagt, finns det mer info?

A-lan

Inlägg av A-lan » sön 11 mar 2012, 07:46

Flash skrev:Jag har empiriskt upplevt ett samband mellan fötter och luftvägar. Jag börjar ofta nysa tex om det drar om fötterna när jag är förkyld. Och förra vintern bröts minn förkylingssvit när jag bytte vingerdojjor.
Jag tror inte du förstår dig på ordet "empiriskt".

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 12 mar 2012, 09:40

Jag blir förkyld här där jag bor, på arabiska halvön. Här är det alltid varmt eller hett med svenska mått, och även om ACn kan gå ner till kyliga 20 grader hemma, så är det knappast kyla man alldagligt förknippar med förkylningar.

Men det som är gemensamt med Stockholm är att jag rör mig bland tusentals andra människor varje dag, tar i samma dörrhandtag, tar i samma trappledstänger, trycker på samma hissknappar. Därifrån får jag i mig förkylningsvirus.

Hade jag aldrig drabbats av förkylning sedan jag flyttade hit så hade jag kanske trott att det fanns någon sanning i myten.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Flash

Inlägg av Flash » tor 15 mar 2012, 02:44

A-lan skrev:
Flash skrev:Jag har empiriskt upplevt ett samband mellan fötter och luftvägar. Jag börjar ofta nysa tex om det drar om fötterna när jag är förkyld. Och förra vintern bröts minn förkylingssvit när jag bytte vingerdojjor.
Jag tror inte du förstår dig på ordet "empiriskt".
Jag tror inte att du vet vad "förkylning" är eller överhuvudtaget vet något intressant.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 15 mar 2012, 13:51

Urquhart skrev:
Maxa skrev:För att man ska bli sjuk måste man dock ha virus eller bakterier i kroppen, vilket man ofta har, särskilt vintertid då man oftare utsätts för smitta genom att hålla sig inomhus.
Jag hoppas du menar och inte i kroppen. Har man ofta bakterier inne i kroppen så lär man inte må särskilt bra.
Räknar man med matsmältningskanalen så har vi kontinuerligt nåt kilo bakterier i kroppen.

Och enligt en läkare jag talade med om just urinvägsinfektioner, så behöver det inte vara så att bakterierna som orsakar dem måste vandra upp längs urinröret, utan de kan också ta sig över från matsmältningskanalen. Exakt hur detta skulle fungera vet jag inte, kan bara referera till vad den läkaren sa.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 15 mar 2012, 15:19

micke.d skrev:
Urquhart skrev:
Maxa skrev:För att man ska bli sjuk måste man dock ha virus eller bakterier i kroppen, vilket man ofta har, särskilt vintertid då man oftare utsätts för smitta genom att hålla sig inomhus.
Jag hoppas du menar och inte i kroppen. Har man ofta bakterier inne i kroppen så lär man inte må särskilt bra.
Räknar man med matsmältningskanalen så har vi kontinuerligt nåt kilo bakterier i kroppen.
Medicinskt räknat så tillhör inte matens väg (från munnen till dajmkrysset) insidan av kroppen, utan utsidan. Mat, bakterier och gift som ligger i mage och tarmar är egentligen inte inne i kroppen.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » tor 15 mar 2012, 15:21

micke.d skrev:Räknar man med matsmältningskanalen så har vi kontinuerligt nåt kilo bakterier i kroppen.

Och enligt en läkare jag talade med om just urinvägsinfektioner, så behöver det inte vara så att bakterierna som orsakar dem måste vandra upp längs urinröret, utan de kan också ta sig över från matsmältningskanalen. Exakt hur detta skulle fungera vet jag inte, kan bara referera till vad den läkaren sa.
Helt rätt. Urinvägsinfektioner beror ofta på tarmbakterier. Att vi kvinnor lätt kan få i oss det i urinvägarna är lätt att förstå. Vi måste vara lite försiktigare när vi torkar oss efter toalettbesöken. Det behöver alltså inte bero på en viss sorts sexuellt utövande som vissa smartskallar hävdar.

Sedan kan man ha förbindelser invärtes mellan tarmkanalen och urinvägarna som kallas fistlar. Fråga mig inte mer om detta. Det är vad en överläkare i urologi berättat för mig.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Skriv svar