Kyla ger förkylning?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
A-lan

Re: Kyla ger förkylning?

Inlägg av A-lan » mån 19 mar 2012, 07:37

Flash skrev:Jag tror inte att du vet vad "förkylning" är eller överhuvudtaget vet något intressant.
Namnet kommer utifrån tron om att kyla hade med saken att göra.
...och vad har detta med empiriska saker att göra?
Etymologi är inte empiriskt bevis.
Hippieungen skrev:Det behöver alltså inte bero på en viss sorts sexuellt utövande som vissa smartskallar hävdar.
:!:
Den myten har jag inte hört.
Vad för sexuellt utövande är det?

toxicavenger

Inlägg av toxicavenger » lör 24 mar 2012, 14:17

Anders skrev:Jag blir förkyld här där jag bor, på arabiska halvön. Här är det alltid varmt eller hett med svenska mått, och även om ACn kan gå ner till kyliga 20 grader hemma, så är det knappast kyla man alldagligt förknippar med förkylningar.

Men det som är gemensamt med Stockholm är att jag rör mig bland tusentals andra människor varje dag, tar i samma dörrhandtag, tar i samma trappledstänger, trycker på samma hissknappar. Därifrån får jag i mig förkylningsvirus.

Hade jag aldrig drabbats av förkylning sedan jag flyttade hit så hade jag kanske trott att det fanns någon sanning i myten.
Fast nedkylning av näsan kunde väl vara katalysator för förkylning samtidigt som man kan bli förkyld i varmare klimat. Om det vore så att förkylning är lika vanligt i varmare som kallare klimat så kanske du vore något på spåren.

margitta

Inlägg av margitta » tis 15 jan 2013, 13:24

Man kan härda sig genom att klä sig tunt i överkroppen - i 20 graders kyla - jag vet dock inte var gränsen går tidsmässigt. Man kan också härda sig mot förkylningar genom en iskall dusch på morgonen eller genom att bli vinterbadare - när man gör dessa regelbundet och ofta. Men detta fråntar inte det faktum att när kroppen nerkyls i vanlig bemärkelse - blir den mottagligare för virus. Det där testet när man sprutade förkylningsvirus i ansiktet på två grupper - bevisar bara att även om man är varm i kroppen kan man bli förkyld när attacken är tillräckligt "elak".

stooge

Inlägg av stooge » lör 10 maj 2014, 22:23

Detta är otroligt!
Är inte detta ett Forum för vetenskap? Varför skriver folk saker som inte stämmer med hur det fungerar i resten av världen?

Fattar inte varför är så svårt att förstår i Sverige att förkylning också orsakas av kyla.
Kyla påverkar immunförsvar därför, fast på ett indirekt sätt, örsakar förskylning.
För mig är det helt absurd att höra klichén om att i vinter blir vi förskylda för att vi har andra vanor (tillbringa längre tid inne...)

Försök så då
gå ut
i sort sätt naken
hela natten om du vill

återkom imorgon eller om två dagar och skriv något om virus.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » sön 11 maj 2014, 08:45

A-lan skrev:Den myten har jag inte hört.
Vad för sexuellt utövande är det?
Analsex.

Användarvisningsbild
MatsB

Inlägg av MatsB » sön 11 maj 2014, 12:29

stooge skrev:Detta är otroligt!
Är inte detta ett Forum för vetenskap? Varför skriver folk saker som inte stämmer med hur det fungerar i resten av världen?

Fattar inte varför är så svårt att förstår i Sverige att förkylning också orsakas av kyla.
Kyla påverkar immunförsvar därför, fast på ett indirekt sätt, örsakar förskylning.
För mig är det helt absurd att höra klichén om att i vinter blir vi förskylda för att vi har andra vanor (tillbringa längre tid inne...)

Försök så då
gå ut
i sort sätt naken
hela natten om du vill

Försöket att gå ute naken en längre tid vid sträng kyla är lite svårt att genomföra, eftersom man definitivt kommer att dra på sig frostskador av olika slag. Vilket i sig kan leda till olika former av infektioner.. Något som däremot skulle vara intressant att veta är om vinterbadare i högre grad är mer förkylda än andra? Här handlar det ju om en mycket kraftig och intensiv nedkylning under kortare tid.

Annars är det säkert helt rätt att olika anledningar till att immunförsvaret försvagas bidrar till att man lättare smittas av virusinfektioner.
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Varför kan jag aldrig lära mig det?

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » mån 12 maj 2014, 05:47

Försök så då
gå ut
i sort sätt naken
hela natten om du vill

Vi är nog alla överens om att enbart kyla inte ger någon förkylning.

Flurken

Inlägg av Flurken » mån 12 maj 2014, 12:31

stooge skrev:
Det är helt klart att förkylning inte orsakas av kyla. Däremot bidrar kyla till lite olika saker.

Även om immunförsvaret kan sänkas av kyla torde detta vara en mindre effekt. De flesta blir inte hypoterma av att gå en sväng på stan. Detta finns lite olika försök på.

Däremot medför vinterklimatet lite andra saker:
* Torrare luft, mindre droppar som om infekterade kan andas ned längre i luftrören
* Avsaknad av UV-ljus. UV-ljus från solen är som en eldkastare på virus som inte kan laga sitt DNA. Virus inaktiveras inte på ytor i samma utsträckning.
* Folk packar in sig i tunnelbanan istället för att promenera.
Flurkmark, världens kanske vackraste byanamn.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » mån 12 maj 2014, 14:34

MatsB skrev:Något som däremot skulle vara intressant att veta är om vinterbadare i högre grad är mer förkylda än andra? Här handlar det ju om en mycket kraftig och intensiv nedkylning under kortare tid.
Då måste ju man också ta med faktorn om vinterbadarna bastar i grupp, eller ensam efteråt. Bastar de i grupp så säger det ingenting om nedkylningens betydelse, ifall de blir förkylda.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » ons 14 maj 2014, 10:41

Försök så då
gå ut
i sort sätt naken
hela natten om du vill

Du kanske tänker på nedkyld eller FÖR kyld:-)men inte skapar själva kylan virussjukdomen vi kallar för förkylning.
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

robert.pikas

Inlägg av robert.pikas » sön 16 nov 2014, 09:55

Den enda undersökning jag hittat som undersöker sambandet mellan kyla och förkylning är gjord på Common Cold Centre, Cardiff School of Biosciences http://fampra.oxfordjournals.org/content/22/6/608.long den undersökningen stödjer delvis tron att människor skulle bli mer mottagliga för förkylningsvirus när de är nerkylda även om slutsatsen i undersökningen är att fler undersökningar behöver göras innan sambandet kan säkerstallas.

En av undersökningens brister: att den inte var blind, föklaras på ett bra sätt här: http://www.mindthesciencegap.org/2012/1 ... ou-a-cold/

Finns det någon som har sett andra undersökningar än den ovan på eventuella samband mellan nerkylning och förkylning?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 16 nov 2014, 10:22

Man skulle t ex kunna undersöka en grupp människor som inte träffat folk på en månad (inte varit utanför hemmet heller, dvs inte träffa på någon ny bakterie), hur de reagerar på att plötsligt en dag gå ut i kyla med blött hår, och vara ute i en timme eller så.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tor 08 jan 2015, 16:39

Äntligen har vi fått svaret på denna svåra fråga. Leve vetenskapen !
http://www.dn.se/nyheter/undvika-forkyl ... llas-varm/
Så kallade rinovirus är en av de vanligaste orsakerna till vanlig förkylning med nysningar och rinnande näsor som följd.
Forskare vid Yale University i USA testade dessa virus vid två olika nästemperaturer – 33 grader Celsius respektive ”normal” kroppstemperatur om 37 grader Celsius.
– I 50 år har vi vetat att detta virus förökar sig bättre i näsan, men orsaken har aldrig blivit riktigt klarlagd, säger forskaren Akiko Iwasaki, till BBC News.
Anledningen visar sig vara att immunförsvaret försvagas vid lägre temperaturer, vilket ger viruset större möjligheter att föröka sig. Både kroppens förmåga att känna igen och svara på infektionen blir sämre

Skriv svar