Med 6 månresor hittills: Varför ifrågasätta Apollo 11?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Med 6 månresor hittills: Varför ifrågasätta Apollo 11?

Inlägg av micke.d » tis 03 nov 2015, 22:10

kassler skrev:
micke.d skrev:Jag har läst och sett otaliga beskrivningar av hur det går till, på olika komplexitetsnivå, sedan jag såg månlandningen på TV i förskoleåldern. Det är verkligen en prestation av dig att du inte hittat någon sådan om du verkligen är intresserad och har gjort någon som helst ansträngning att hitta någon. Var har du letat hittills?

Då kanske du eller möjligen Johannes kan förklara hur man klarar att göra så här skarpa fotavtryck utan något som binder dammet.
Jag skulle hellre vilja veta var du letat hittills?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » tis 03 nov 2015, 22:13

Kassler: Det är välkänt att pulveregenskaper påverkas av partikelstorlek, partikelform och elektrostatiska krafter. Ett enkelt experiment du kan göra hemma är att jämföra florsocker (~måndamm?) med strösocker (~sandstrand).

kassler

Inlägg av kassler » tis 03 nov 2015, 22:49

Cytokrom C skrev:Kassler: Det är välkänt att pulveregenskaper påverkas av partikelstorlek, partikelform och elektrostatiska krafter. Ett enkelt experiment du kan göra hemma är att jämföra florsocker (~måndamm?) med strösocker (~sandstrand).
du likställer socker med stendamm?

kassler

Inlägg av kassler » tis 03 nov 2015, 22:51

micke.d skrev:Jag skulle hellre vilja veta var du letat hittills?
I mån om tid så där jag kan, har du något tips

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 03 nov 2015, 22:54

kassler skrev:
Cytokrom C skrev:Kassler: Det är välkänt att pulveregenskaper påverkas av partikelstorlek, partikelform och elektrostatiska krafter. Ett enkelt experiment du kan göra hemma är att jämföra florsocker (~måndamm?) med strösocker (~sandstrand).
du likställer socker med stendamm?
Nej, hen förklarar för dig hur olika partikelstorlek, partikelform och elektrostatiska krafter ger olika förmåga att bevara avtryck, allt annat lika. Ett bra sätt att själv kontrollera det här är att jämföra t.ex. florsocker med strösocker, något som är både lätt och billigt att införskaffa.

När du gjort det här är resten en fråga om logisk slutledning. Lägg till 1/6 av jordens gravitation, måndammets konstitution och vakuum och du ska se att resten handlar om inte alls orimliga gradskillnader.
Senast redigerad av 2 manifesto, redigerad totalt 0 gång.
War is peace.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 03 nov 2015, 22:58

kassler skrev:
micke.d skrev:Jag skulle hellre vilja veta var du letat hittills?
I mån om tid så där jag kan, har du något tips
Jag skulle som sagt vilja veta var du letat hittills?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 03 nov 2015, 23:23

kassler skrev:
manifesto skrev:Ser du gungbrädan framför dig?
Jag ser ett gäng som försöker gripa efter halmstrån för att förklara något när det borde vara en barnlek för de som faktiskt har informationen (NASA) att beskriva.
Jag kommer att tänka på något annat från Mythbuster: "I reject your reality and substitute my own".

Din åsikt i just denna fråga är uppenbarligen immun mot vår gemensamma verklighet. Jag ger upp att resonera med dig.

Hejdå, (åtminstone på denna tråd).

Lev väl.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 04 nov 2015, 08:38

En stilla undran till Kassler: Kommer alla förklaringar som presenteras nonchaleras?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

kassler

Inlägg av kassler » ons 04 nov 2015, 11:33

Dûrion Annûndil skrev:En stilla undran till Kassler: Kommer alla förklaringar som presenteras nonchaleras?
Ingen förklaring nonchaleras men det får också vara en förklaring som håller. Jämför med mythbuster, de visar snarare att fotavtrycket inte kan bli skarpt eftersom de själva misslyckas med den uppgiften

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 04 nov 2015, 12:16

kassler skrev:
Dûrion Annûndil skrev:En stilla undran till Kassler: Kommer alla förklaringar som presenteras nonchaleras?
Ingen förklaring nonchaleras men det får också vara en förklaring som håller. Jämför med mythbuster, de visar snarare att fotavtrycket inte kan bli skarpt eftersom de själva misslyckas med den uppgiften
Det är skarpt, mycket skarpare än om det hade gjorts i vanlig torr sand med runda sandkorn. Sluta. Flytta. Målstolparna.

kassler

Inlägg av kassler » ons 04 nov 2015, 12:19

skunkjobb skrev:
kassler skrev:
Det är skarpt, mycket skarpare än om det hade gjorts i vanlig torr sand med runda sandkorn. Sluta. Flytta. Målstolparna.
Hur lyckas du se det? kan du få fram en bild på hur skarpt avtryck de lyckas med i mythbuster som är ett program producerad av kommersiell media

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 04 nov 2015, 14:07

kassler skrev:
Men när du ifrågasatte de tekniska möjligheterna att ta sig till månen och tillbaka igen så fick du fullgoda förklaringar, vilket du besvarade med att istället ifrågasätta en annan detalj - fotavtrycket. Det är svårt att inte tolka det som just flyttande av målstolparna. Detsamma när rimliga förklaringar av fotavtrycket likväl avfärdas med hänvisning till misstro av just Mythbuster.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

kassler

Inlägg av kassler » ons 04 nov 2015, 15:08

Dûrion Annûndil skrev:Men när du ifrågasatte de tekniska möjligheterna att ta sig till månen och tillbaka igen så fick du fullgoda förklaringar
Långt ifrån

Det är mycket konstigt med månlandningarna. Självklart blir det svårt att förstå hur konstigt om man exempelvis använder mythbuster för att bevisa att man har rätt

kan rada upp en del knepigheter till

Ryssarna har tydligen också satt upp ett mål om att nå Månen så det är inte bara Kineser som vill dit. Ryssarna har målsättningen att nå månen 2029, "bara" 60 år efter de fantastiska NASA
http://www.theverge.com/2015/10/28/9628 ... y-2029-esa

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 04 nov 2015, 15:54

kassler skrev:Ryssarna har tydligen också satt upp ett mål om att nå Månen så det är inte bara Kineser som vill dit. Ryssarna har målsättningen att nå månen 2029, "bara" 60 år efter de fantastiska NASA
Sovjet landade på månen redan 1966. 2 gånger.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 04 nov 2015, 15:59

Ryssarna har också hämtat hem prov från månen med några sonder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Luna_programme

Skriv svar