"Bevis" för OBE?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
snobdok

"Bevis" för OBE?

Inlägg av snobdok » tis 03 mar 2009, 23:43

Jag var inlagd på psyket för depression under en kort period 2007. Där träffade jag en gammal man som sa att han hållit på med meditation och liknande saker. Denne man brukade hänga upp färgglada målningar på sitt rum och klädde sig lite underligt. Hans psykiska tillstånd pendlade mellan "ganska normal" till helt galen.

Hur som helst.. Gubben blev efter ett tag flyttad till en annan avdelning när han blev sämre. När han kom tillbaka berättade att han under denna period ofrivilligt hade lämnat sin kropp och dragits ner till ett mindre trevligt ställe på våningen under. Jag tyckte såklart detta lät vansinnigt men han sa att han hade lämnat sin kropp förut, och hade en bild som bevisade detta. Bilden skulle föreställa när han lämnat kroppen och "manifesterats" bakom kronprinsessan Victoria vid dennes besök på Fontänhuset i Malmö.

Jag följde med honom till hans rum, och förväntade mig att se en helt galen målning som avbildade denna händelse. Istället fick jag se ett foto, där en suddig version av gubben framträder bakom kronprinsessan Victoria och en del andra personer. Enligt gubben så fanns han med på alla bilder som togs vid detta tillfälle. En anställd på Fontänhuset hade gett honom bilden.

Möjliga förklaringar:

* Gubben har själv fejkat bilden i t.ex. Photoshop. Jag kan inte vara säker med gubben gav inte intrycket att han kunde något om datorer.

* Någon på Fontänhuset har fejkat bilden för att driva med gubben. Taskigt att driva med en psyksjuk, gammal man men inte omöjligt. Jag har kontaktat Fontänhuset för att få se orginalen, men de ville eller kunde inte hjälpa mig.

* Gubben var verkligen närvarande. Nej, han stod/svävade bakom de övriga på ett underligt sätt och var delvis genomskinlig. Om detta kan bero på dubbelexponering eller liknande kan jag inte veta.

Poängen är att gubbens upplevelse av att lämna kroppen stämde exakt med vad som visades på fotot. Att detta är ett bevis för något är att ta i..men hur som helst tyckte jag att det var underligt när jag såg det. Vad tror ni om det? Är det lönt att försöka fixa fram den orginala bildserien?

Användarvisningsbild
Merko

Re: "Bevis" för OBE?

Inlägg av Merko » ons 04 mar 2009, 00:05

Först bör du ju fråga dig hur lik den där suddiga figuren egentligen var. Skulle man verkligen kunna känna igen honom, eller finns det i själva verket hundratals personer som du träffat som skulle kunna se ut så om de inte var i kamerans fokus?

En tänkbar förklaring är ju såklart att mannen pratat om sina upplevelser och att den anställde givit honom en bild av händelsen. Varefter han såklart letade efter sig själv på bilden, och hittade en suddig person som med lite god vilja kunde passa in. Varefter han kanske omedvetet förändrade sin minnesbild av upplevelsen, eller lade till mer detaljer som passade med bilden.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 04 mar 2009, 00:07

Dubbelexponering?
War is peace.

snobdok

Inlägg av snobdok » ons 04 mar 2009, 00:14

Merko skrev:Först bör du ju fråga dig hur lik den där suddiga figuren egentligen var. Skulle man verkligen kunna känna igen honom, eller finns det i själva verket hundratals personer som du träffat som skulle kunna se ut så om de inte var i kamerans fokus?

En tänkbar förklaring är ju såklart att mannen pratat om sina upplevelser och att den anställde givit honom en bild av händelsen. Varefter han såklart letade efter sig själv på bilden, och hittade en suddig person som med lite god vilja kunde passa in. Varefter han kanske omedvetet förändrade sin minnesbild av upplevelsen, eller lade till mer detaljer som passade med bilden.
Jag blev förvånad när jag såg bilden för att likheten med gubben var stor. Gubben såg ju inte ut som vem som helst, utan hade ett ganska långt vitt skägg. Sen handlade det som sagt inte bara om en person som "inte var i fokus". Gestalten på bilden befann sig bakom de övriga (som stod brevid varandra inomhus) och gav intryck av att inte vara solid.

Sen i övrigt kan händelseförloppet vara som du säger förutom att jag är 100% på att det föreställde gubben.

Som jag ser det finns bara två förklaringar: paranormalt fenomen eller att någon medvetet manipulerat bilden. Hade man kunnat få den orginala bildserien borde detta gå att avgöra.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » ons 04 mar 2009, 00:16

Här en bild från Victorias besök på Fontänhuset i Malmö (dock utan skäggig gubbe):

Bild

Se även här: http://www.kvp.se/1.134289
Och här: http://exilen.eu/showthread.php?tid=1262

Bild
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

snobdok

Inlägg av snobdok » ons 04 mar 2009, 00:20

tarzan skrev:Här en bild från Victorias besök på Fontänhuset i Malmö (dock utan skäggig gubbe):

Bild

Se även här: http://www.kvp.se/1.134289
Och här: http://exilen.eu/showthread.php?tid=1262

Bild
Ja, det har jag också kollat upp. Victoria besökte alltså verkligen Fontänhuset. En så pass viktig händelse för stället är säkert väl dokumenterad, så bilderna finns säkert kvar. Den bild jag såg var dock tagen inomhus.

Sen skrev jag också inläggen på Exilen, och fick en del möjliga förklaringar. Tänkte dock att ni skulle kunna vara bättre på att analysera det.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » ons 04 mar 2009, 00:26

Han kanske bara hade frigång? Glida runt lite, käka snittar. Vinka till kronprinsessan.
Han hamnar på bild och sedan vrider han till det i huvudet när han inte minns att han hade permission.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » ons 04 mar 2009, 00:27

snobdok skrev:Tänkte dock att ni skulle kunna vara bättre på att analysera det.
Vad ska analyseras? Det säger väl sig självt att en spökgubbe på varenda bild som kommer från ett arrangemang med Victoria skulle uppmärksammas av fler än dig och gubben.

Trollvarning.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

snobdok

Inlägg av snobdok » ons 04 mar 2009, 00:32

C-J skrev:Han kanske bara hade frigång? Glida runt lite, käka snittar. Vinka till kronprinsessan.
Han hamnar på bild och sedan vrider han till det i huvudet när han inte minns att han hade permission.
Som sagt, bilden gav inte intrycket att gubben var närvarande på samma sätt som de övriga på fotot.

snobdok

Inlägg av snobdok » ons 04 mar 2009, 00:36

tarzan skrev:
snobdok skrev:Tänkte dock att ni skulle kunna vara bättre på att analysera det.
Vad ska analyseras? Det säger väl sig självt att en spökgubbe på varenda bild som kommer från ett arrangemang med Victoria skulle uppmärksammas av fler än dig och gubben.

Trollvarning.
Jag är inget "troll" även om jag bara postat sporadiskt här och kanske inte svarat på alla inlägg.

Sen varför bilderna inte uppmärksammats har jag ingen aning om. Troligen tolkades som något något som blivit fel, t.ex. dubbelexponering etc. Dessutom kanske det togs många andra bildserier inomhus där gubben inte fanns med.

Sen har jag bara gubbens ord för att han verkligen fanns med på flera bilder.

Kontakta själv Fontänhuset i Malmö via deras sajt: http://www.fontanhuset.se/ Om nog många uppmärksammar det kanske de ser sig tvingade att dela ut någon info. Själv fick jag svaret att de inte kunde hjälpa mig, när jag bad att få se en kopia på bilden.
Senast redigerad av 1 snobdok, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » ons 04 mar 2009, 00:38

snobdok skrev:Sen skrev jag också inläggen på Exilen, och fick en del möjliga förklaringar.
Du kan väl skapa ett par trådar på Familjeliv och iFokus övernaturligt också. Kan vara spännande att läsa vad de kommer fram till.

snobdok

Inlägg av snobdok » ons 04 mar 2009, 00:43

tarzan skrev:
snobdok skrev:Sen skrev jag också inläggen på Exilen, och fick en del möjliga förklaringar.
Du kan väl skapa ett par trådar på Familjeliv och iFokus övernaturligt också. Kan vara spännande att läsa vad de kommer fram till.
Jag vet inte om jag orkar.. Jag utgår själv från en skeptisk synvinkel även om jag inte avfärdar att saker som OBE kan existera. Själva fenomenet att folk känner att de lämnar kroppen, är inget som vetenskapen förnekar. Ett bevis för att det är mer än hjärnspöken skulle dock vara mycket spännande.
Senast redigerad av 1 snobdok, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 04 mar 2009, 00:44

snobdok skrev: Sen i övrigt kan händelseförloppet vara som du säger förutom att jag är 100% på att det föreställde gubben.

Som jag ser det finns bara två förklaringar: paranormalt fenomen eller att någon medvetet manipulerat bilden. Hade man kunnat få den orginala bildserien borde detta gå att avgöra.
Är du expert på fotografier? Om gestalten i fråga, efter vad jag förstår det, befann sig betydligt närmare kameran än det som avbildades, så finns det en massa möjligheter till reflektioner i linsen osv som kan få något att se suddigt ut.

För övrigt finns det flera personer som har skägg.

Jag betvivlar starkt att frågan kan redas ut med mindre än att vi får se bilden i fråga.

Spontant håller jag det för osannolikt att han skulle modifierat den själv, även om det förstås är möjligt. Helt normala fel, vilka förekommer i var och varannan bild (även om de då oftast inte blir publicerade) är väldigt lätta att tolka in sina egna betydelser i.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 04 mar 2009, 00:49

snobdok skrev:Jag utgår själv från en skeptisk synvinkel även om jag är öppen för att saker som OBE kan existera.
Det råder ingen tvekan om att OBE existerar. OBE = Out of Body Experience. Experience = upplevelse. En upplevelse av att man lämnar kroppen har bland annat framkallats vid försök där personer som tränat inför rymdfärder har utsatts för extrema centrifugalkrafter. Nyligen läste jag om forskare som påstod sig kunna framkalla det genom videoglasögon och att man samtidigt petade på personen och gav falska synintryck som verkade vara orsak till petningarna.

Eftersom man således i kontrollerade experiment kan framkalla upplevelsen, dvs OBE, utan att någon i någon verklig mening lämnar kroppen, så verkar det inte finnas några som helst anledningar att anta att liknande sådana upplevelser från personer som utsatts för svåra fysiska eller mentala påfrestningar inte skulle orsakas av liknande mekanismer.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » ons 04 mar 2009, 00:50

Order of the British Empire existerar.. Beatles fick det.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Skriv svar