"Bevis" för OBE?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Re: "Bevis" för OBE?

Inlägg av tarzan » ons 04 mar 2009, 00:57

Utan att kolla, så får jag intrycket av att Fontänhuset är någon form av aktivitetshus för psykiskt funktionshindrade. Den 14:e april (eller valfri dag) var din gubbe där, och de hade då en aktivitet som hette "foto och bildbehandling". Egon (eller valfritt namn) visade gubben och några andra hur man fotograferade med en digitalkamera, något de praktiserade genom att fotografera varandra.
Efter lunch laddade Egon upp alla bilder till en dator, och de började leka med ett bildbehandlingsprogram. Egon plockade fram en bild från Vickans besök vid ett tidigare tillfälle, och sa till gubben och hans kompisar:
-Vi kan göra så det ser ut som om ni var där tillsammans med kronprinsessan.
Egon var dock inget proffs på bildbehandling, så gubben kom att se ut som ett spöke, något de skrattade åt, även gubben själv. Medan de fikade skrev en skrivare ut bilderna de gjort, och gubben fick med sig några bilder hem till avdelningen.
Väl på avdelningen fantiserar gubben ihop en story där bilderna passar in. Medvetet eller omedvetet. En dag dyker Algot (eller valfritt namn) upp på avdelningen. Kul tänker gubben, och funderar på hur han ska bli kompis med honom. Osv...
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

snobdok

Inlägg av snobdok » ons 04 mar 2009, 01:00

Merko skrev: Är du expert på fotografier? Om gestalten i fråga, efter vad jag förstår det, befann sig betydligt närmare kameran än det som avbildades, så finns det en massa möjligheter till reflektioner i linsen osv som kan få något att se suddigt ut.
"Gestalten" befann sig bakom kronprinsessan och de övriga.
För övrigt finns det flera personer som har skägg.
Ja, men likheten med gubben var stor.
Jag betvivlar starkt att frågan kan redas ut med mindre än att vi får se bilden i fråga.
Just därför råder jag er att kontakta Fontänhuset. Jag har försökt men fick inte se bilden..
Spontant håller jag det för osannolikt att han skulle modifierat den själv, även om det förstås är möjligt. Helt normala fel, vilka förekommer i var och varannan bild (även om de då oftast inte blir publicerade) är väldigt lätta att tolka in sina egna betydelser i.
Ja, han var en äldre flummig man som inte gav intryck att ha de färdigheterna. Dessutom verkade han tro helt på vad han sa.
Senast redigerad av 1 snobdok, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » ons 04 mar 2009, 01:01

Merko skrev:Nyligen läste jag om forskare som påstod sig kunna framkalla det genom videoglasögon och att man samtidigt petade på personen och gav falska synintryck som verkade vara orsak till petningarna.
Jag läste detsamma, men kunde inte hitta var nu. Tydligen är det riktigt hett inom dataspelskonstruktion.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 05 mar 2009, 12:56

Det är nästan standard, kallas tredjepersonsperspektiv, men där vet du å andra sidan att det inte är "du" du tittar på.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tor 05 mar 2009, 13:39

snobdok skrev:Jag var inlagd på psyket .... Där träffade jag en gammal man ....
En annan förklaring är att det inte fanns någon gammal man där. Det var bara något du hallucinerade ihop.

snobdok

Inlägg av snobdok » tor 05 mar 2009, 21:45

Tony skrev:
snobdok skrev:Jag var inlagd på psyket .... Där träffade jag en gammal man ....
En annan förklaring är att det inte fanns någon gammal man där. Det var bara något du hallucinerade ihop.
Ja, när någon upplever något paranormalt så blir deras minne helt plötsligt helt opålitligt (enligt er skeptiker).. Men allvarligt talat så lider jag inte av hallucinationer. Jag var inlagd för depression och helt klar i huvudet.

Sen att min berättelse (ur ert perspektiv) knappast kan ses som ett bevis för något har jag full förståelse för. Hade dock bilden dykt upp hade läget varit lite annorlunda.

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » tor 05 mar 2009, 21:49

snobdok skrev:Ja, när någon upplever något paranormalt så blir deras minne helt plötsligt helt opålitligt (enligt er skeptiker)..
Nä, inte helt plötsligt. Minnet är konstant opålitligt.
Obehag är det värsta jag vet.

snobdok

Inlägg av snobdok » tor 05 mar 2009, 21:52

Tristan Chi skrev:
snobdok skrev:Ja, när någon upplever något paranormalt så blir deras minne helt plötsligt helt opålitligt (enligt er skeptiker)..
Ja, men ändå anses vittnesuppgifter nog för att i vissa fall döma folk till fängelsestraff. Felet är att ni skeptiker utgår från att vissa saker inte kan finnas. Om något dyker upp som verkar motsäga detta, "minns personen fel", etc.

Sen kan jag för egen del säga att jag tror på vissa saker som vetenskapen inte kan bevisa. Detta innebär dock inte att jag inte är skeptisk till det mesta inom det paranormala.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 05 mar 2009, 21:54

snobdok skrev:Ja, men ändå anses vittnesuppgifter nog för att i vissa fall döma folk till fängelsestraff.
Det krävs viss samstämmighet med andra kända fakta eller, i värsta fall, andra vittnesmål.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » tor 05 mar 2009, 21:59

snobdok skrev:
Tristan Chi skrev:
Ja, men ändå anses vittnesuppgifter nog för att i vissa fall döma folk till fängelsestraff. Felet är att ni skeptiker utgår från att vissa saker inte kan finnas. Om något dyker upp som verkar motsäga detta, "minns personen fel", etc.

Sen kan jag för egen del säga att jag tror på vissa saker som vetenskapen inte kan bevisa. Detta innebär dock inte att jag inte är skeptisk till det mesta inom det paranormala.
Vetenskap är ingen rättegång. Anekdoter duger aldrig, vare sig de talar för eller emot en hypotes.

Utgångspunkten är, som du mycket riktigt skriver, att inget kan sägas finnas om det saknas belägg för dess existens. Det är en mycket rimlig utgångspunkt så länge man är beredd att ändra den så snart belägg finnes.
Obehag är det värsta jag vet.

snobdok

Inlägg av snobdok » tor 16 jul 2009, 08:56

Har kontaktat Fontänhuset igen. Denna gång svarade de klart och tydligt att "ingen sådan bildserie finns i våra arkiv". Jag kan tänka mig många förklaringar på detta. Det enda som finns kvar att göra är att kontakta gubben. Hans bild duger dock inte som bevismaterial utan någon bekräftelse från den som tagit den. Så kanske lika bra att lägga ner?

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tor 16 jul 2009, 16:15

snobdok skrev:Så kanske lika bra att lägga ner?
Låter klokt. Allt är bara larviga påståenden.

Användarvisningsbild
Wolf

Inlägg av Wolf » tor 16 jul 2009, 19:37

snobdok skrev:Felet är att ni skeptiker utgår från att vissa saker inte kan finnas.
Nej vi är bara dryga och envisas med att se bevis för att tro på att saker existerar.
Eller iaf en hållbar teoretisk förklaring.
/F. Wolf

Användarvisningsbild
Camilla Persson
Kontakt:

Inlägg av Camilla Persson » tis 18 aug 2009, 17:46

Vetenskapliga experiment som är intressanta på detta område gjordes på Stanford Research Lab. på 70 och 80-talet, ligger nog på YouTube.

Med hänvisning till de institut som forskar på OBE (IAC, IONS, Monroes mfl.) så finns mängder av positiva värden för människor som har denna upplevelse, värden som ligger på en djupare och mer personlig nivå än "har gubben projicerat sin astralkropp bredvid Kronprinsessan? Nähä. Joho Nähä. Joho".

Jag är lärare på detta område och kan på sikt erbjuda kursen Själsresa för Akademiker, till VoF-medlemmar, om intresse föreligger. Men då är det Jag som bestämmer (om du håller i en kurs för mig i vetenskapsteori så är det du som bestämmer)

Ljus och välsignelse,
Camilla Persson, författare

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 18 aug 2009, 18:07

Camilla Persson skrev:Vetenskapliga experiment som är intressanta på detta område gjordes på Stanford Research Lab. på 70 och 80-talet, ligger nog på YouTube.
Beskriv kort vad experimenten gick ut på och vilka resultat Du menar att man kom fram till.
Camilla Persson skrev:Med hänvisning till de institut som forskar på OBE (IAC, IONS, Monroes mfl.)
Vad är det för institut?
Camilla Persson skrev:så finns mängder av positiva värden för människor som har denna upplevelse, värden som ligger på en djupare och mer personlig nivå
Vem har påstått att det skulle vara negativt att kunna fantisera?
Camilla Persson skrev:Jag är lärare på detta område och kan på sikt erbjuda kursen Själsresa för Akademiker
Varför behöver man en lärare för att fantisera om att medvetandet lämnar kroppen?

Skriv svar