Jesus och pareidolia

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Hedning

Re: Jesus uppenbarar sig på strykjärn!

Inlägg av Hedning » mån 30 nov 2009, 10:10

Han har humor den mannen, undrar var han ska hitta på att manifestera sig härnäst.
Stor nyhet också, ett smutsigt strykjärn i alla stora dagstidningar, hoppas på ett TV reportage också :roll:
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » mån 30 nov 2009, 10:14

Dûrion Annûndil skrev:Mona Lisa!?
Det var faktiskt det första namn som dök upp i mitt huvud när jag läste artikeln häromdagen.

Användarvisningsbild
M@S

Inlägg av M@S » mån 30 nov 2009, 10:22

Är det bara jag som tycker det ser ut som Cthulhu?
Har du förstått mig korrekt rätt?

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » mån 30 nov 2009, 10:22

Dûrion Annûndil skrev:
Jesus uppenbarar sig på ett strykjärn i USA
[...]
En kvinna i den amerikanska delstaten Massachusetts har upptäckt en avbild av Jesus ansikte på sitt strykjärn. Hon är nu övertygad om att det är ett tecken på att hennes liv framöver kommer att bli bra igen.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/jesus- ... -1.1003750

Hur kan man ta fel på Frälsaren och Mona Lisa!?
Ha! Det är ju Jeremy Irons.
Obehag är det värsta jag vet.

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » mån 30 nov 2009, 10:26

En annan, betydligt mer känd, avbild av Jesus är Veronikas svetteduk. Veronika ska enligt legenden ha varit en kvinna som hjälpte Jesus under hans vandring till Golgata.

Veronika räckte den dödsdömde mannen sin slöja så att han skulle kunna torka bort svetten och blodet från sitt ansikte. När Veronika fick tillbaka slöjan fanns en avbild av Jesus ansikte på den.

Slöjan, som fick tillnamnet Veronikas svetteduk, visade sig sedan ha helande krafter - den gav döda livet åter och blinda synen tillbaka.

Veronikas svetteduk ska finnas bevarad i St Peterskyrkan i Rom - åtminstone finns den med i förteckningen över högt skattade reliker.
När tänker katolska kyrkan börja använda alla sina magiska föremål för att förbättra livet för handikappade? Hur kan de påstå sig vara en god kraft om de sitter på saker som kunde hela sjuka och inte använder dem? Jag tycker man borde skapa en rörelse som kräver att katolska kyrkan ställer dessa magiska föremål till mänsklighetens förfogande...

(Eller så vill jag bara se dem ursäkta sig och som vanligt skylla misslyckandet på den sjuka, det är ju alltid de sjukas fel att de inte har rätt tro så föremålen inte kan fungera...)
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
humanisten

Inlägg av humanisten » mån 30 nov 2009, 10:33

Har inte miraklen blivit kvalitativt sämre över tiden? Dränka hela världen i en syndaflod, gräshoppssvärmar och pest över fiender, dela Röda havet, göra vin av vatten, väcka döda etc. Förr i tiden var det klara mirakler som stred mot naturlagarna eller i vart fall var riktigt imponerande. Numera visas då och då (en suddig) bild på en brödskiva, ett strykjärn etc.

Kom inte och säg annat än att miraklen höll bättre kvalitet förr i tiden!
Ingen har blivit fattig på att överskatta mänsklig dumhet!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 06 dec 2009, 21:58

M@S skrev:Är det bara jag som tycker det ser ut som Cthulhu?
Han är så söt Lil'Cthulhu! <3
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Alförrädare
Avstängd

Re: Jesus och pareidolia

Inlägg av Alförrädare » mån 07 dec 2009, 01:04

Jag såg muminpappan i min morgongröt, betyder det att muminpappan är har skapat allt och är allsmäktig, allvetande och allgod?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 07 dec 2009, 08:30

Grape skrev:När tänker katolska kyrkan börja använda alla sina magiska föremål för att förbättra livet för handikappade? Hur kan de påstå sig vara en god kraft om de sitter på saker som kunde hela sjuka och inte använder dem?
Måndag morgons första gapskratt!

Fast egentligen är det ju sorgligt.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » ons 04 apr 2012, 20:56

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » ons 04 apr 2012, 21:28

Fick ett tips här vid köksbordet om emi guners köksgolv:

Bild

Användarvisningsbild
EmmaS
Avstängd

Re: Happy Human och pareidolia

Inlägg av EmmaS » ons 04 apr 2012, 22:06

Bild

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 07 apr 2012, 21:08

humanisten skrev:Har inte miraklen blivit kvalitativt sämre över tiden? Dränka hela världen i en syndaflod, gräshoppssvärmar och pest över fiender, dela Röda havet, göra vin av vatten, väcka döda etc. Förr i tiden var det klara mirakler som stred mot naturlagarna eller i vart fall var riktigt imponerande. Numera visas då och då (en suddig) bild på en brödskiva, ett strykjärn etc.

Haha! :XP:

humanisten skrev: Kom inte och säg annat än att miraklen höll bättre kvalitet förr i tiden!
Det var väl bättre kvalité på miraklen förr i tiden. Den stadigt växande miljöförstöringen har gjort miraklen av sämre kvalité nuförtiden. :roll:
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Jesusfisk fejk?

Inlägg av micke.d » tor 26 sep 2013, 11:43

Tidningen The Local har ett reportage om en "jesusfisk" som man upptäckt i Sverige.

Den ser fejkad ut, tycker jag.

http://www.thelocal.se/50334/20130919/

Bild
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
arcticspace
Kontakt:

Re: Jesusfisk fejk?

Inlägg av arcticspace » tor 26 sep 2013, 12:16

Korset är ju upp-och-ner, i fiskens referenssystem. En satanistfisk kanske? Inspirerad av djävulsrockan kanske...
If you wish to make an apple pie from scratch, you must first invent the universe.
- Carl Sagan, Cosmos, p. 218

Skriv svar