Finns Vetenskapliga förklaringar på Tinnitus?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Medvetandet

Finns Vetenskapliga förklaringar på Tinnitus?

Inlägg av Medvetandet » ons 22 jul 2009, 20:39

Självklart finns det Vetenskaplig Forskning på Tinnitus,men förklaringarna är ännu ganska omtvistade som jag förstått det.

Jag och en nära bekant lider av dessa återkommande ljudliga hjärnfenomen.

Att man kan lida av Tinnitus kan ha lite varierande orsaker.

I det fall jag förstår så kan det *mycket väl* röra sig om den volym man använder vid lyssnandet av t.ex musik. Om man utsätter sig för högre volymer under en viss tid upprepade tillfällen så påverkas naturligtvis hörselnerven för att till slut reagera genom att det uppstår en slags "retning" el."störning" på hörselnerven.Detta ger upphov till en slags sinusliknande framalstrad "ljudvåg"(som hjärnan tolkar som ljud) och man upplever den svaga men ändå skarpa tonen.

Jag själv har detta fenomen därför att jag dagligen går med hörlurar med inspelat radiobrus(för att maskera plötsliga oväsen från grannskapet) nästan dygnet runt. Detta har gjort att jag själv "hör"(det hjärnan uppfattar som ljud) denna ultrafina sinusljud"signalen".

När man lyssnar länge på dova (lägre oktav)och bullriga ljud så uppstår som en följd av detta dessa tinnitus framalstrade fenomen.

Jag har själv "tonat ner" radiobruset i mina hörlurar pga dessa efterföljande effekter.

Tinnitus är samtidigt ett speciellt och "ljudligt"intressant fenomen varför jag här planerat att föra upp det till debatt i detta forum på VOF.

Det kan hända att någon/några här som läst på universitet/högskolenivå kan ha betydande kännedom om denna forskning som jag vet ska finnas inom just Tinnitus.

Men mitt lugnande budskap och besked är att ingen som lider av Tinnitus skall behöva oroa sig för att det handlar om något annat av okunskap (i annat fora har man åberopat demoner,vilket är förfärligt att behöva läsa)upprättat bisarrt,löjeväckande och förvänt än vad de i verkligheten rör sig om.

I all saklig välanpassad framtoning,

Hämtad info från Wikipedia:

Kompletterande information hämtad från Wikipedia beträffande Tinnitus:

Tinnitus (av latin tinnire 'ringa'), även kallat öronsusning är ett endast av personen själv upplevt ljud som upplevs som ett pipande, djupa bastoner och/eller brusande. Det kan variera i styrka och intensitet.
Orsakerna till tinnitus kan vara många; bullerskador, en hjärnskada, högt blodtryck, depression, spända nackmuskler och/eller käkmuskler vilket ofta beror på bruxism.
I Sverige har idag 1½ miljon människor tinnitus [källa behövs]. Utav dem har 100 000 den värsta formen som påverkar hela livet [källa behövs]. Från 1999 – -2005 ökade antalet 7-åringar som fått tillfällig eller permanent tinnitus från 12 % till 60 % enligt studier av Kajsa-Mia Holgers på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Förr var det buller i industrin som skadade oss [källa behövs]. Idag är det fritidsbullret [källa behövs]. Utsatta grupper är jägare, militärer, hobbyskyttar, musiker. Ny forskning visar att skolungdom i ökande grad drabbas av tinnitus. Orsaken torde ofta vara skadligt starkt ljud vid lyssning på musik. Scenframträdanden av musikgrupper eller artister och musiken på gym har ofta [källa behövs] skadligt höga ljudnivåer, som bäddar för tinnitus och även allmän hörselnedsättning. Även ett fortissimo in tutti av en klassisk symfoniorkester kan ge skadligt höga ljudnivåer, som på sikt kan leda till tinnitus för såväl orkestermedlemmarna själva som för publik och vaktmästare [källa behövs].
Tinnitus har alltid funnits och finns dokumenterat redan på Faraos tid [källa behövs]. På 1960-talet räknades tinnitus som en psykisk sjukdom; det var inte förrän på 2000-talet man riktigt förstod att tinnitus handlar om ett symtom på en hörselskada av någon form. Än idag kan man inte säga helt säkert varför man hör ljud inne i huvudet, ljud som egentligen inte finns. Forskning talar dock om impulssignaler som går från och till hjärnan via hörselnerven som kommit i olag [källa behövs]. (Forskning av Gerhard Andersson Linköpings universitet.). Detta är dock omdiskuterat.

Hur tror ni att ljuden (som man uppfattar varandes som ljud)inne i hjärnan uppstår?

Jajeye eller någon annan läkarstuderande kanske har andra infallsvinklar till detta ganska egendomliga öron/hjärn-tekniska fenomen.

Ni är iallafall välkomna att delge era kunskapsmässiga referensramar i ärendet.

Med tillförd aktning,
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Re: Finns Vetenskapliga förklaringar på Tinnitus?

Inlägg av anundi » ons 22 jul 2009, 20:52

Medvetandet skrev:Jag själv har detta fenomen därför att jag dagligen går med hörlurar med inspelat radiobrus(för att maskera plötsliga oväsen från grannskapet) nästan dygnet runt.
Det där är bland det skummaste jag har läst någonsin, och jag har varvat internet flera gånger.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
swooch

Inlägg av swooch » ons 22 jul 2009, 21:12

anundi skrev:Det där är bland det skummaste jag har läst någonsin, och jag har varvat internet flera gånger.
Vissa människor kan bara inte förvåna mig. Men det här var jävligt nära.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 22 jul 2009, 21:16

[källa behövs]
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 25 jul 2009, 01:32

anundi skrev:
Medvetandet skrev:Jag själv har detta fenomen därför att jag dagligen går med hörlurar med inspelat radiobrus(för att maskera plötsliga oväsen från grannskapet) nästan dygnet runt.
Det där är bland det skummaste jag har läst någonsin, och jag har varvat internet flera gånger.
Haha!

Varför det? :wink:
//Medvetandet

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 25 jul 2009, 01:33

Perre ,

Det stod ju så (Källa behövs)i den citerade texten på wikipeda.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 25 jul 2009, 13:01

Jag har tinnitus just nu.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » lör 25 jul 2009, 22:58

Medvetandet skrev:Perre ,

Vet du vad det innebär för det som påstås i artikeln?

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » lör 25 jul 2009, 22:59

Medvetandet skrev:
anundi skrev:
Haha!

För att det är ruggigt skumt att gå runt och lyssna på brus i hörlurar dagligen nästan dygnet runt.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 25 jul 2009, 23:11

anundi skrev:
Medvetandet skrev:Perre ,

Vet du vad det innebär för det som påstås i artikeln?
Du menar det om"källa behövs",förmodar jag?

Det betyder att det inte finns något som tillräckligt styrker det,så länge det inte har några källor som verifierar det.
//Medvetandet

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 25 jul 2009, 23:13

anundi skrev:
Medvetandet skrev:
Haha!

För att det är ruggigt skumt att gå runt och lyssna på brus i hörlurar dagligen nästan dygnet runt.
Ja,det tycker jag med.

Men så kan verkligheten vara ibland.

Jag är ytterst ljudkänslig och tål inte höra att grannen ens tappar en knappnål.

Då är det lika bra man går med ett konstant brus som någorlunda maskerar övriga oljud.

Dessutom har de en förbannad hund som skäller i tid och otid som jag anser mycket osunt och störande.

Det är bara Polisen och blinda personer som ska få ha tillstånd att ha hund,inte folk som inte kan sköta sina odjur.

Jag måste bo i en villa för att allt ska kännas normalt. :P
//Medvetandet

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » sön 26 jul 2009, 12:36

Skulle det inte vara trevligare att lyssna på musik än jobbigt brus hela dagarna?
Dessutom på så hög volym att du fått tinnitus.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » sön 26 jul 2009, 22:56

AndersY skrev:Skulle det inte vara trevligare att lyssna på musik än jobbigt brus hela dagarna?
Dessutom på så hög volym att du fått tinnitus.
Jovars,

Det är nog en trevligare poäng du syftar till. Men jag har svårt att njuta av musik när plötsliga oväsen/oljud griper in.

Då är det lika bra man går med brusljud istället.Men på natten(när jag vet att det blivit förhållandevis tyst och lugnt i grannskapet) brukar jag passa på att lyssna på musik.Dock också i hörlurarna.

Jag har ju ingen besvärande tinnitus än så länge. En relativt mild form som endast då och då kan dyka upp.

Men jag har en nära bekant som verkar ha det jobbigare med symptomen på tinnitus.

Menade Perre allvar att han har tinnitus? Han verkade iaf mer ironisk när han citerade "Källa behövs",så man vet inte säkert hans vidare "position" i ärendet?

För övrigt verkar jag inte ha fått någon speciellt vetenskapligt inriktad debatt/diskussion om detta fenomen ännu..

Får väl ha tålamod med det än.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
katten

Inlägg av katten » tis 28 jul 2009, 17:03

Du borde få remiss till en hörselutredning och gå till en audionom. Du kan även få hjälp av kurator eller psykolog. Det finns olika tekniska hjälpmedel. Du behöver inte laborera själv, det låter inte riktigt sunt faktiskt. Lycka till!
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » mån 03 aug 2009, 10:09

Gammal artikel jag var med i. Står en del om forskning etc. : http://www.apoteket.se/privatpersoner/k ... ning=20073

Skriv svar