Finns Vetenskapliga förklaringar på Tinnitus?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Järven

Re: Finns Vetenskapliga förklaringar på Tinnitus?

Inlägg av Järven » mån 03 aug 2009, 17:07

Den förklaring jag fick av min biologilärare på sextiotalet var:
"I snäckan i innerörat finns en mängd korta fibrer i olika dimensioner. Dom bringas i vibration av ljudvågor som passerat trumhinna, städ och stigbygel. Fibrerna bringas i vibration av olika frekvenser beroende på den enskilda fiberns längd och grovlek. Nerver i fiberns bas känner av vibrationen, och vidarebefodrar informationen till hjärnan som tolkar den till olika ljud, beroende på filka fibrer som reagerat på ljudet.
Tinnius beror på att vissa gruper av fibrer utsatt för en överdos av stimulans, och "vissnat" vilket hjärnan uppfattar som en oavbruten stimulans från dessa grupper, och översätter till det ljud som kallas tinnitus."
Har denna förklaring blivit motbevisad och övergivits? Jag uppfattade den som ingående i kursplanen i biologi för 9:e årskursen.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 03 aug 2009, 19:59

Järven skrev:Den förklaring jag fick av min biologilärare på sextiotalet var:
"I snäckan i innerörat finns en mängd korta fibrer i olika dimensioner. Dom bringas i vibration av ljudvågor som passerat trumhinna, städ och stigbygel. Fibrerna bringas i vibration av olika frekvenser beroende på den enskilda fiberns längd och grovlek. Nerver i fiberns bas känner av vibrationen, och vidarebefodrar informationen till hjärnan som tolkar den till olika ljud, beroende på filka fibrer som reagerat på ljudet.
Tinnius beror på att vissa gruper av fibrer utsatt för en överdos av stimulans, och "vissnat" vilket hjärnan uppfattar som en oavbruten stimulans från dessa grupper, och översätter till det ljud som kallas tinnitus."
Har denna förklaring blivit motbevisad och övergivits? Jag uppfattade den som ingående i kursplanen i biologi för 9:e årskursen.
Den har jag också fått höra, betydligt senare än sextiotalet. Den verkar inte helt otänkbar för en lekman som jag själv.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

zeppooe
Avstängd

Inlägg av zeppooe » tis 04 aug 2009, 09:24

Det finns ju människor (en arbetskamrat) som lyssnar på "musik" som låter som ett jumbojets motor eller som något gammalt sågverk där motorn håller på att skära ihop. Och de hävdar bestämt att det är musik och det fanns tydligen t.o.m konserter med denna typ av "musik". Det lät fullständigt vedervärdigt. Kanske skulle det vara något!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 04 aug 2009, 11:21

Du menar industrirock?

(jag har inget emot denna typ av musik, men den brukar beskrivas av utomstående och oförstående så som du gjorde (-; )

zeppooe
Avstängd

Inlägg av zeppooe » tis 04 aug 2009, 12:09

kaxiga Z skrev:Du menar industrirock?

(jag har inget emot denna typ av musik, men den brukar beskrivas av utomstående och oförstående så som du gjorde (-; )
Det undrar jag, finns inge som helst möjligheter att denna sågverksmusik på något som helst vis ska sammankopplas med rock.

:shock:

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 04 aug 2009, 12:12

kan du inte länka till någon youtube-fil med ett smakprov på sågverksmusiken? (-:

(om du kommer ihåg någon låttitel eller artist att söka på)

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » mån 10 aug 2009, 14:02

zeppooe skrev:Det undrar jag, finns inge som helst möjligheter att denna sågverksmusik på något som helst vis ska sammankopplas med rock.
Vi kan börja för 34 år sedan, Lou Reed - Metal Machine Music (1975)
http://www.youtube.com/watch?v=Zr0KkzbbqPI

Eller ännu tidigare?
La Monte Young - Poem for Chairs Tables and Benches (1960)
http://www.youtube.com/watch?v=Yt7aBjuD ... re=related
Oh, behave!

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 25 aug 2009, 00:47

katten skrev:Du borde få remiss till en hörselutredning och gå till en audionom. Du kan även få hjälp av kurator eller psykolog. Det finns olika tekniska hjälpmedel. Du behöver inte laborera själv, det låter inte riktigt sunt faktiskt. Lycka till!
Nja,jag har faktiskt inte så upplevt uttalade problem med Tinnitus att jag inte kan stå ut med det.

Jag klarar mej än så länge,utan insatser från någon läkarvårdsinrättning. :smile2:

Lycka till själv.

Kram.

Obs! Kramen ges bara om du är kvinna bakom signaturen. :wink:
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
reasonman

Inlägg av reasonman » tis 25 aug 2009, 09:24

Medvetandet skrev:I det fall jag förstår så kan det *mycket väl* röra sig om den volym man använder vid lyssnandet av t.ex musik. Om man utsätter sig för högre volymer under en viss tid upprepade tillfällen så påverkas naturligtvis hörselnerven för att till slut reagera genom att det uppstår en slags "retning" el."störning" på hörselnerven.Detta ger upphov till en slags sinusliknande framalstrad "ljudvåg"(som hjärnan tolkar som ljud) och man upplever den svaga men ändå skarpa tonen.
Det är inte själv hörselnerven som skadas. Inne i öronsnäckan finns en vätska, denna vätska fortplantar ljudvågorna mot ett membran som ligger an mot små hår, vilka i sin tur är de som "översätter" vibrationerna till en nervimpuls. Dessa hår svarar på olika frekvenser så att olika delar av öronsnäckan "översätter" olika frekvenser i den inkommande ljudsignalen. Det är när en skada på dessa hår uppkommer pga för stort mekaniskt tryck från vätskan och det överliggande membranet, vilket vätskan verkar mot, som tinitus uppstår. Ett sådant skadat hår avfyrar sin nervimpuls alltså som om det fanns en inkommande ljudsignal och pga att olika hår "ansvarar" för olika frekvenser upplevs tonen som sinusodial eftersom den nervsignal som avfyras endast är för det skadade hårets specifika frekvens eller frekvensband.

Bortsett från detta har jag ett bestämt minne av att jag någon gång läst att ljud men själv upplever som behagliga är mindre skadliga för hörseln än ljud som uppfattas som obehagliga. Med andra ord; lyssnar jag väldigt högt på min favoritmusik är det mindre skadligt än att höra byggarbetsplatsbuller av motsvarande frekvensuppsättning och ljudstyrka, tyvärr saknar jag dock referensen för detta påstående.

Vargo

Inlägg av Vargo » tis 22 sep 2009, 13:02

Intressant tråd, har själv tinnitus och pluggar till sjuksköterska så jag har hört en del om ämnet genom åren.

Jag minns mycket väl exakt det ögonblick jag fick min tinnitus, jag spelade trummor rätt länge i ett rockband för sådär 7 år sen och under en repning då jag inte använde öronproppar slog jag så hårt på en cymbal att jag kände en plötslig och stark smärta i vänster öra som då hade börjat blöda ur. I mitt fall var det alltså trumhinnan som skadats och jag har sedan dess tinnitus med högfrekvent pip ungefär som när man kommit hem från en högljudd bar/dansklubb och försöker sova. Den är starkast i vänster öra, men jag har också en svagare en höger.

I början var det ett helvete, kunde inte sova första månaderna, men efter ett tag så vande jag mig och försökte sen hitta just den tonen i örat genom att pröva mig fram på gitarren, upptäckte till min förvåning att den skiftade dag från dag mellan E och Eb vilket gjorde att jag ibland lyckades stämma gitarren efter min tinnitus vilket gjorde det hela roligare. På tal om detta så har jag hört från min brors vän (också med tinnitus) som båda går på musikhögskolan i Göteborg; att det finns en liknande behandling som går ut på att spela samma ton med samma frekvens som ens tinnitus genom ett par hörlurar i ca 20 minuter så upphör den en tid. För honom brukar den upphöra mellan ett par veckor och två/tre månader innan han måste utföra en ny behandling (tiden varierar också från person till person).

Har också hört nån historia som jag dock inte har nån källa till att en tandläkare upptäckte ett botemedel för tinnitus som har orsakats av högt blodtryck vilket är vanligt hos äldre människor. Behandlingen upptäckes av misstag om jag förstått det rätt då han borrade på en speciell punkt som då antas bota tinnitus. Detta skulle också kunna ha en koppling till citatet från wikipedia om spända käkmuskler.

Jag är tveksam till historien om tandläkaren, men vad jag vet är att tinnitus kan utlösas av både ljud och biologiska faktorer såsom en enkel öroninfektion eller högt blodtryck och att man bör skilja på dessa även om symptom kan vara detsamma. Därför tror jag att de även bör behandlas olika.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 22 sep 2009, 18:27

anundi skrev:
Medvetandet skrev:Jag själv har detta fenomen därför att jag dagligen går med hörlurar med inspelat radiobrus(för att maskera plötsliga oväsen från grannskapet) nästan dygnet runt.
Det där är bland det skummaste jag har läst någonsin, och jag har varvat internet flera gånger.
Jag har för mig att "white noise" är bra om man vill "maskera" tinnitus. Själv har jag haft ett stadigt tjut, mest i vänster öra, i över 15 år. Jag trivs bäst när det är ett tillräckligt högt sorl omkring mig för att jag inte ska uppfatta tjutet. Min tinnitus är sådan att jag klarar vardagen tan problem, men jag skulle nog inte gå på t.ex. fjällvandring, då ljudet skulle göra mig vansinnig i tystnaden.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 22 sep 2009, 21:59

B Hellqvist skrev:
anundi skrev:
Medvetandet skrev:Jag själv har detta fenomen därför att jag dagligen går med hörlurar med inspelat radiobrus(för att maskera plötsliga oväsen från grannskapet) nästan dygnet runt.
Det där är bland det skummaste jag har läst någonsin, och jag har varvat internet flera gånger.
Jag har för mig att "white noise" är bra om man vill "maskera" tinnitus. Själv har jag haft ett stadigt tjut, mest i vänster öra, i över 15 år. Jag trivs bäst när det är ett tillräckligt högt sorl omkring mig för att jag inte ska uppfatta tjutet. Min tinnitus är sådan att jag klarar vardagen tan problem, men jag skulle nog inte gå på t.ex. fjällvandring, då ljudet skulle göra mig vansinnig i tystnaden.
Visst, visst. Men var det det Medvetandet skrev om?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 24 sep 2009, 00:05

Tråden omnämns i denna stund på blarf.nu under rubriken "Vetenskapligt svar på Tinitusfråga urartar". Jag gissar att de inte har läst så många trådar på det här forumet.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 24 sep 2009, 00:35

En av mina grannar, en rockmusiker i 25-årsålern gick omkring hela dagarna med heltäckande öronskydd för att slippa höra mer ljud. Han hade dratt på sig tinnitus på en spelning.

Det såg ohygieniskt ut, men inte skumt
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 24 sep 2009, 06:16

Vad för anti-vetenskapliga förklaringar skulle du vilja föreslå då?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Skriv svar