Finns Vetenskapliga förklaringar på Tinnitus?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Finns Vetenskapliga förklaringar på Tinnitus?

Inlägg av Anders » mån 15 apr 2013, 12:34

Jag gick till läkare 7 dagar efter första pipet. Jag fick sterioider som jag åt i en månad. Inget hände. Jag undrar vilka andra behandlingar det finns, jag har inte läst om några.

Jag fick inte tinitus efter högt ljud, det uppstod en kväll när jag skulle gå och lägga mig. Mycket märklig, men jag har en liten hörselskad, troligen medfödd, men inget som märks särkilt väl.

Men man lär sig leva med det. Mitt är ett skarpt pip, hela tiden.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 16 apr 2013, 22:55

Ungefär som den där sinustonen,eller den tonfrekvens man brukar höra när tv:n är påslagen med pausbilden (se fotohämtningen nedan) medan signalerna brukar ljuda. Det brukar vara en blandning av ljusa och mörka toner. Jag tror ett flertal här på forumet vet vad jag menar.

Bild

Med vänlig framtoning i ärendet denna sena afton,
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 11:34

Nån kväll ska jag köra den här och lista ut vilken frekvens mitt Tinitus har:

http://onlinetonegenerator.com/

Mitt pip är ganska konstant i frekvens. Det varierar lite dock.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 17:34

Anders skrev:Nån kväll ska jag köra den här och lista ut vilken frekvens mitt Tinitus har:

Svår att säga, men runt 9 Khz ligger pipet på. Lite inblandning av andra frekvenser också. Och det är inte säkert det är en sinuskurva heller.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » ons 17 apr 2013, 21:14

Anders skrev:
Anders skrev:Nån kväll ska jag köra den här och lista ut vilken frekvens mitt Tinitus har:

Svår att säga, men runt 9 Khz ligger pipet på. Lite inblandning av andra frekvenser också. Och det är inte säkert det är en sinuskurva heller.

TACK Anders för detta tips om denna site! Jag provade skriva in från 4000 hertz fram emot 7500 hertz. Jag hör ibland det på 7500 hertz och högre.

Prova att skriva in 7500 i sifferfältet och tryck på play,så vet ni ungefär vad jag hör för ton. Det är ganska så identiskt med det ljud som jag hör.

Fantastiskt att det fanns en sådan site med denna funktion,så man nu kan demonstrera för andra som inte förstår den öronskada man har..

Tack igen,Anders för denna länk! Det här var ett av de mest fantastiska jag träffat på i internets historia!

:smile2:
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 18 apr 2013, 07:10

Medvetandet skrev:
Tack igen,Anders för denna länk! Det här var ett av de mest fantastiska jag träffat på i internets historia!

:smile2:
Varsegod! :smile2:

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 18 apr 2013, 07:13

Fernaeus skrev:Journal of Speech and Hearing Research Vol.33 816-821 December 1990.
© American Speech-Language-Hearing Association

Stephen A. Mitchell 2
1 The University of Texas at Austin
2 Austin Regional Clinic
Ear canal sound pressure levels were measured from a 38-year-old woman who had experienced objective tinnitus in her right ear for approximately 2 years. The tinnitus sounded like a series of "sighs" that were synchronous with her pulse rate. Because the level of the tinnitus fluctuated in a pulsing manner, it appeared to be of vascular origin. Psychoacoustically, the tinnitus behaved like a low-pass masker (cutoff frequency = 1.5 kHz) of about 40 dB SPL. This masking effect was manifested as a low-frequency hearing loss in the subject's right ear. A miniature microphone system was used to monitor the tinnitus before, during, and after a jugular-vein ligation. Because the cause of the tinnitus was only generally known, acoustically monitoring the sound as the jugular vein and/or its tributaries were systematically clamped and then released enabled the site of generation to be known exactly. By monitoring the tinnitus during surgery, the effectiveness of the corrective procedure could be immediately evaluated. Hearing sensitivity in the affected ear returned to normal limits following the elimination of the tinnitus. One year after the surgery, the tinnitus was barely audible to the woman, but only when she positioned her head a specific way. The level of the tinnitus measured in this head-turned condition was markedly lower than the level obtained preoperatively.

Det är alltså troligen fråga om tryckvariationer till följd av vaskulära fenomen.
Jag vill bara påpeka att ovan rör sig om den mycket ovanliga diagonsen objektiv tinnitus, dvs det är möjligt för andra än patienten att höra ljudet. Detta är ytterst ovanligt, och subjektiv tinnitus har troligen inget med vaskulära fenomen att göra.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tor 18 apr 2013, 20:33

När jag provar att skriva in 10 000 så tycker jag det stämmer ännu bättre med hur det "piper"i mina öron. Men det kan variera mellan 7 500 och 10 000 Hertz.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 22 apr 2013, 10:32

Medvetandet skrev:När jag provar att skriva in 10 000 så tycker jag det stämmer ännu bättre med hur det "piper"i mina öron. Men det kan variera mellan 7 500 och 10 000 Hertz.
Samma här, det varierar i tonhöjd rätt ofta. Det kan nog vara närmare 10 Khz också, ska kolla vid tillfälle.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 23 apr 2013, 23:20

Anders skrev:
Medvetandet skrev:När jag provar att skriva in 10 000 så tycker jag det stämmer ännu bättre med hur det "piper"i mina öron. Men det kan variera mellan 7 500 och 10 000 Hertz.
Samma här, det varierar i tonhöjd rätt ofta. Det kan nog vara närmare 10 Khz också, ska kolla vid tillfälle.
Vi verkar ha ganska så likadana symptom,enligt vad jag kan utläsa från dina kommentarer. Det är glädjande när man finner andra människor med samma "fenomen" och som därför bättre förstår ens egna beskrivningar.

Anders,jättekul att du fått tag på den där tongeneratorn på internet! Med hjälp av den kan man beskrivna åt andra (Ex.familjemedlemmar,kompisar,arbetskamrater) främst läkare hur det "piper" i ens öron. Det är verkligen också så att jag hör olika tonhöjder/tonskillnader. Ibland sker det tätt inpå varandra. Dvs.man kan höra en viss ton först,för att tonen helt plötsligt byter annan frekvens/tonhöjd.

Det kan synas se märkligt ut att läsa det här beskrivna,men så uppträder faktiskt "ljuden" som jag hör dem.

Det är faktiskt också rätt så egendomligt hur man kan "höra" ljud som inte "spelas upp" (eller ens finns) i verkligheten.

Det tillhör en av de främst olösta medvetenhetsmysterierna för mig..

:roll:

Notering: Kanske någon annan här mer professionell i dessa ämnen kan förklara detta lite bättre.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 25 apr 2013, 18:13

Jag tvivlar starkt på att en behandling ens är i närheten. Du och jag och många andra får lära oss att stå ut :(

Det jag är mest sorgsen, kanske är fel ord, men lite ledsen, över, är att jag aldrig mer kommer få njuta av total tystnad. Aldrig höra bara vindens sus genom träden och fågelsång på avstånd. I sådan situationer kommer det jävla pipet höras mycket mer.

Tills den där augusti kvällen förra året önskade jag att bullret från bygg-generatorerna utanför huset skulle sluta. Nu hoppas jag att de aldrig stannar. Det är det ljudet som jag kan koncentrera mig på när jag ska sova. Då försvinner pipet tillräckligt länge för att jag ska kunna somna.

Men jag är glad endå :D

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » tor 25 apr 2013, 19:58

Anders skrev:Jag tvivlar starkt på att en behandling ens är i närheten. Du och jag och många andra får lära oss att stå ut :(

Det jag är mest sorgsen, kanske är fel ord, men lite ledsen, över, är att jag aldrig mer kommer få njuta av total tystnad. Aldrig höra bara vindens sus genom träden och fågelsång på avstånd. I sådan situationer kommer det jävla pipet höras mycket mer.

Tills den där augusti kvällen förra året önskade jag att bullret från bygg-generatorerna utanför huset skulle sluta. Nu hoppas jag att de aldrig stannar. Det är det ljudet som jag kan koncentrera mig på när jag ska sova. Då försvinner pipet tillräckligt länge för att jag ska kunna somna.

Men jag är glad endå :D
Jag känner empati med dig när du beskriver plågan så. Det får mig att förstå hur hemskt det är med tinnitus. Hoppas att botemedel kommer i framtiden.
Är glad att du trots allt är glad ändå :smile2:
Att du skrev så som avslutning räddade mig från gråten. Nu känner jag en sorg för dig och andra som är drabbade men tycker att det är skönt att vi människor kan vänja oss även åt denna plåga. Vill också berömma dig för allt vettigt du skrev i Tatchertråden. Faktiskt skrev du så mycket vettigt och sådant jag tänkte så jag behövde inte skriva där själv. :smile2:
Till och med en usling som jag har fått "lite" kärlek av Pax! <3

Som skeptiker påbjuda vi (implicit) att alla döda (inkl.döende) plexiglasingjutes inom statlig försorg för att sedan smycka det offentliga rummet. Dit verkar det dock vara långt

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 25 apr 2013, 21:55

Tack Katinka, det var vänliga ord.

Jag kännde några med tinnitus redan innan jag fick det själv, och jag tänkte ofta att detta måste vara bland det värsta man kan råka ut för, men det verkar som vi människor har en förmåga att anpassa oss till det mesta vi råkar ut för. Jag kan nog inte säga att jag lider av min tinnitus. När det blir allför jobbigt så lyssnar jag på musik i lurar. Det stör effektivt ut tinnitussen.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 27 apr 2013, 21:33

Upprepande:

Det är faktiskt också rätt så egendomligt hur man kan "höra" ljud som inte "spelas upp" (eller ens finns) i verkligheten.

Kanske någon annan här mer professionell i dessa ämnen kan förklara detta lite bättre?

Eller så kan man inte förklara det.

Mest troligt inte.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 27 apr 2013, 22:24

Medvetandet skrev:Det är faktiskt också rätt så egendomligt hur man kan "höra" ljud som inte "spelas upp" (eller ens finns) i verkligheten.

Kanske någon annan här mer professionell i dessa ämnen kan förklara detta lite bättre?

Eller så kan man inte förklara det.

Mest troligt inte.
En förenklad förklaring är det här:

Ljud in i örat --> ljud omvandlas från en typ av signal till en annan typ i en serie av olika signaler (som inte är i form av vibrationer i luften) --> ... --> mental upplevelsen av ljud

Så om det finns något problem i mellanstegen (kallas signaltransduktionen) så kan man ha en mental upplevelse av ljud trots att det inte fanns några vibrationer i luften. Lite som att man får extra pengar på sitt konto på grund av någon miss från bankens sida trots att ingen satte in pengar.

Du har alltså ingen mental upplevelse av luftvibrationerna direkt, utan endast en mental upplevelse av den "översatta" signalen som skickats in i hjärnan.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Skriv svar