Finns Vetenskapliga förklaringar på Tinnitus?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Finns Vetenskapliga förklaringar på Tinnitus?

Inlägg av Anders » sön 28 apr 2013, 11:37

Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 13 maj 2013, 08:21

Varför har tinnitus ljuden så hög frekvens? Vad i kroppen vibrerar med så högs frekvens? Eller tänker jag fel?

Tinnitus ljuden allstras i hörselceller som inte aktiveras utifrån om jag har förstått det korrekt. Men hjärnan måste ju få signaler om att ljudet har en så hög frekvens. Så på nåt sätt måste den höga frekvensen skapas. Det enda jag kan tänka mig som viberar med så hög frekvens som 10KHz är stora molekyle, proteiner, i celler.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » mån 13 maj 2013, 09:08

Anders skrev:... Men hjärnan måste ju få signaler om att ljudet har en så hög frekvens. Så på nåt sätt måste den höga frekvensen skapas. ...
Av A följer inte B.
Det enda som behöver skapas är en signal till hjärnan som säger hög frekvens.

I fallet Tinitus så tror jag nog det är en skada i örat som är orsaken till signalen, och inte något ljud.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 13 maj 2013, 10:10

harald skrev:
Anders skrev:... Men hjärnan måste ju få signaler om att ljudet har en så hög frekvens. Så på nåt sätt måste den höga frekvensen skapas. ...
Av A följer inte B.
Det enda som behöver skapas är en signal till hjärnan som säger hög frekvens.

I fallet Tinitus så tror jag nog det är en skada i örat som är orsaken till signalen, och inte något ljud.
Eh, jag har inte nämnt något om fysiskt ljud. Jag är fullt medveten om att ingen annan än jag hör min tinnitus.

Det jag tror är intressant är den höga frekvensen på det upplevda ljudet. Frekvensen är så hög att det gör att jag tror det ligger molekylärbiologiska processer bakom. Kanske kan då ett läkemedel hjälpa, kan man ju hoppas.

Alternativet är att signalen till hjärnan är sådan att man bara upplever hög frekvens, själva signalen är nödvändigtvis inte högfrekvent. Men då får vi problem med mängden information. Om örat skickar en icke-högfrekvent signal till hjärnan, så får hjärnan inte tillräckligt med informaton för att skapa den högfrekventa ljudupplevelsen.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » mån 13 maj 2013, 10:51

Anders skrev:...
Alternativet är att signalen till hjärnan är sådan att man bara upplever hög frekvens, själva signalen är nödvändigtvis inte högfrekvent. Men då får vi problem med mängden information. Om örat skickar en icke-högfrekvent signal till hjärnan, så får hjärnan inte tillräckligt med informaton för att skapa den högfrekventa ljudupplevelsen.
Det här tror jag ligger betydligt närmare sanningen. Men varför skulle den informationen inte räcka? Jämför med en elektrisk ljudsignal som skickas via MIDI.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 13 maj 2013, 12:41

harald skrev:
Anders skrev:...
Det här tror jag ligger betydligt närmare sanningen. Men varför skulle den informationen inte räcka? Jämför med en elektrisk ljudsignal som skickas via MIDI.
Men hjärnan har inga inspelade ljud, som MIDI har, vad vi vet. Och tinnitus ljud är vädligt olika naturliga ljud så det kan troligen inte finnas några evolutionära anledningar att ha kvar avancerade system för mycket höga toner.

Men, vad säger att hörselcellerna inte skapar ljuden vars signaler skickas till hjärnan. Och min teori är att det är molkylärbiolgiska processer som skapar signalen, inte ljudet. Och därför skulle läkemdel kunna hjälpa, kanske.

Men å andra sidan drabbas mågna av tinnitus i sammaband med stress och då kanske lösningen finns i hjärnan.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tis 14 maj 2013, 01:04

Anders skrev:Men hjärnan har inga inspelade ljud, som MIDI har, vad vi vet.
MIDI i sig har ju inte heller några inspelade ljud, vilket var själva poängen. Det är väl först när MIDI skall göras om till ljud som dessa kan användas. Men det får vi ta i en annan diskusion.
I det här fallet så behöver vi inte göra om signalen till något som liknar ljud igen. Det räcker gott med att signalen i sig upplevs som ljud.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 15 maj 2013, 14:03

harald skrev:
Anders skrev:Men hjärnan har inga inspelade ljud, som MIDI har, vad vi vet.
MIDI i sig har ju inte heller några inspelade ljud, vilket var själva poängen. Det är väl först när MIDI skall göras om till ljud som dessa kan användas. Men det får vi ta i en annan diskusion.
I det här fallet så behöver vi inte göra om signalen till något som liknar ljud igen. Det räcker gott med att signalen i sig upplevs som ljud.
Jag förstår. Tänkte ta upp ett par argument för och emot din teoriÖ
1) I och med att hjärnan kan uppfatta alla möjliga ljud utan att problem, även sådana som varit helt omöjliga att allstrar under 99% av människans existens, så torde det vara omöjligt att ha en signa för varje ljud.
2) Men eftersom tinnitus nästan alltid är väldigt enkla ljud, kan ju detta var just förklaringen till tinnitus. Att hjärnan kan ta emot vissa signaler och baserade på dem skapa upplevelsen av enkla ljud. Det skulle ju räcka med att en enda cell är skadad och skickar ut en felaktig signal. Problemet för läkarna är att hitta den cellen bland 100 tusentals eller miljoner celler i örat.

Skriv svar