ISAF i Afghanistan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Re: ISAF i Afghanistan

Inlägg av J.K Nilsson » mån 04 jan 2010, 10:37

AndersY skrev:Finns det någon speciell forskning på militärhögskolan i hur man på bästa sätt konstruerar förkortningar?
Får man underkänt på tentan i deras kurser om man missar att förkorta något ord, eller råkar skriva ut en förklaring någonstans?
Alternativt att den som är intresserad att kritisera också är insatt så att termenologin är bekant?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 04 jan 2010, 10:39

J.K Nilsson skrev:
AndersY skrev:Finns det någon speciell forskning på militärhögskolan i hur man på bästa sätt konstruerar förkortningar?
Får man underkänt på tentan i deras kurser om man missar att förkorta något ord, eller råkar skriva ut en förklaring någonstans?
Alternativt att den som är intresserad att kritisera också är insatt så att termenologin är bekant?
Inte en särskilt folkbildande inställning, eller hur?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 04 jan 2010, 12:46

J.K Nilsson skrev: Alternativt att den som är intresserad att kritisera också är insatt så att termenologin är bekant?

J.K Nilsson
Fast det skulle väl inte bli så mycket diskuterat här om man hade det kravet i alla ämnen. När det gäller det aktuella ämnet så är inte alla MÖP:ar heller.

MacBruce
Avstängd

Inlägg av MacBruce » mån 04 jan 2010, 12:51

Tryggve skrev:
J.K Nilsson skrev: Alternativt att den som är intresserad att kritisera också är insatt så att termenologin är bekant?

J.K Nilsson
Fast det skulle väl inte bli så mycket diskuterat här om man hade det kravet i alla ämnen. När det gäller det aktuella ämnet så är inte alla MÖP:ar heller.
Nä, man kan (eller kunde åtminstone) vara PUGG&STAGG också.
--

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 04 jan 2010, 16:10

piotrr skrev:Inte en särskilt folkbildande inställning, eller hur?
Folkbildning är också mottagarens ansvar men jag har också en elitistisk inställning som innebär att den som kritiserar något också vet vad denne kritiserar. Kritiserar man ISAF så borde man veta vad OMLT är för något, IED och RPG är hot som OMLT kan möta och därför kan jag i en diskussion använda dessa förkortningar.

Men jag kan också skriva ut förkortningarna men det blir inte heller särskillt tydligt.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 04 jan 2010, 16:12

Tryggve skrev: Fast det skulle väl inte bli så mycket diskuterat här om man hade det kravet i alla ämnen. När det gäller det aktuella ämnet så är inte alla MÖP:ar heller.
Det fínns ju Wikipedia också, hur diskuterar ni evolution och DNA med en som inte har en humm om vad DNA är?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 04 jan 2010, 16:50

Vi säger dna för att det är det ordet som folk känner till, skulle man säga deoxiribonukleinsyra (jag googlade, hade ingen anning) skulle det minska förståelsen.

Tex IED gör att det är svårare för folk... det krånglar till det i onödan.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 04 jan 2010, 17:32

dunkelbrink skrev:Vi säger dna för att det är det ordet som folk känner till, skulle man säga deoxiribonukleinsyra (jag googlade, hade ingen anning) skulle det minska förståelsen.
Känner till ja, men förstår?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 04 jan 2010, 17:34

J.K Nilsson skrev: Det fínns ju Wikipedia också, hur diskuterar ni evolution och DNA med en som inte har en humm om vad DNA är?

J.K Nilsson
Förmodligen diskuterar man inte alls med dem, eftersom det är centralt för frågan. Däremot så undrar jag verkligen om det är centralt en diskussion för Afghanistaninsatsen att veta vad en IED är. Funkar det inte med "bomb"?
Att slänga in en massa fackuttryck och utgå från att folk känner till dem är rätt kontraproduktivt om man alls vill ha en diskussion. Det blir otydligt och kanske även förvirrande, vilket gör att det man vill ha fram kanske försvinner.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 04 jan 2010, 18:04

Tryggve skrev: Förmodligen diskuterar man inte alls med dem, eftersom det är centralt för frågan.
Tja jag vet inte, det verkar inte som det här på forumet i alla fall. En del debattörer kritiserar och ifrågasätter Evolutionen och får mothugg i form av hänvisningar om studier av arvsmassan med det verkar inte fungera.

Dessutom har du provat att diskutera "Genmanipulering" med en som är emot det?
Tryggve skrev:Däremot så undrar jag verkligen om det är centralt en diskussion för Afghanistaninsatsen att veta vad en IED är. Funkar det inte med "bomb"?
Att slänga in en massa fackuttryck och utgå från att folk känner till dem är rätt kontraproduktivt om man alls vill ha en diskussion. Det blir otydligt och kanske även förvirrande.
Tja, jag ber naturligtvis om ursäkt om det är otydligt men både SvD och DN använder de begreppen jag använde när de rapporterar om FS-styrkorna i Afghanistan. Någon annan media konsumerar jag sällan.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 04 jan 2010, 18:13

Tryggve skrev:Däremot så undrar jag verkligen om det är centralt en diskussion för Afghanistaninsatsen att veta vad en IED är. Funkar det inte med "bomb"?
Det är väl signifikant information att en IED är just improviserad, inte masstillverkad.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 04 jan 2010, 18:14

både SvD och DN använder de begreppen jag använde när de rapporterar om FS-styrkorna i Afghanistan
Nämns militära förkortningar i SvD som inte är givna för gemene man så skrivs hela meningen ut och därefter i resten av texten eventuellt som förkortning.
Jag har personligen inga problem med förkortningar, men om du är mer insatt i militära termer än andra så är det väll smart att skriva ut hela kan man tycka,
för att enklare göra sig förstådd.

IED ska inte behöva förklaras vidare, inte för någon som följer nyheter. Vad IED exakt är togs upp när "fenomenet" blev av intresse för västvärlden för flera år sedan,
precis som ingen förklaring behövs för Al Qaida, SCUD etc.
Senast redigerad av 2 Lars A., redigerad totalt 0 gång.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 04 jan 2010, 18:17

J.K Nilsson skrev: Dessutom har du provat att diskutera "Genmanipulering" med en som är emot det?
Ja, det har jag. Och jag försöker att undvika användningen av fackuttryck i möjligaste mån, och när jag behöver använda det så förklarar jag.
Annars så förstår ju inte den andra parten vad jag vill ha sagt.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 04 jan 2010, 19:32

J.K Nilsson skrev:
piotrr skrev:Inte en särskilt folkbildande inställning, eller hur?
Folkbildning är också mottagarens ansvar men jag har också en elitistisk inställning som innebär att den som kritiserar något också vet vad denne kritiserar. Kritiserar man ISAF så borde man veta vad OMLT är för något, IED och RPG är hot som OMLT kan möta och därför kan jag i en diskussion använda dessa förkortningar.
Jag vet tyvärr inte vad OMLT är eller vad, exakt, ISAF är en förkortning för, men så har jag inte heller tagit mig friheten att kritisera ISAF.
J.K Nilsson skrev:Men jag kan också skriva ut förkortningarna men det blir inte heller särskillt tydligt.
Improvised explosive device och rocket propelled grenade är förhållandevis tydliga.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 04 jan 2010, 19:40

Raketgevär är den svenska benämningen och borde fungera ännu bättre.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Låst