ISAF i Afghanistan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Re: ISAF i Afghanistan

Inlägg av J.K Nilsson » mån 04 jan 2010, 19:46

Lars A. skrev:Raketgevär är den svenska benämningen och borde fungera ännu bättre.
Jo men vilket raketgevär?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 04 jan 2010, 19:49

Om en specifik modell är av intresse får man väll skriva ut namnet också. "Raketgevär av typen RPG-7 användes vid attacken". Annars borde raketgevär räcka gott och väl. Har aldrig sett modeller nämnas i dagspressen. Skulle det nämnas i detalj så brukar det vara i nyhetsgrafiker och då oftast för att fylla ut.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 04 jan 2010, 19:58

piotrr skrev: Jag vet tyvärr inte vad OMLT är eller vad, exakt, ISAF är en förkortning för,

Tja, OMLT = Operational Mentor and Liasion Team och ISAF = International Security Assistance Force men förkortningen spelar mindre roll, den används som egennamn, klarare?
piotrr skrev:men så har jag inte heller tagit mig friheten att kritisera ISAF.

Gott så.
piotrr skrev:rocket propelled grenade är förhållandevis tydlig[a].
Jo men raketgeväret heter RPG och man använder oftast modell 7 men det valde jag att avstå ifrån att ange. Alltså RPG kan både vara en förkortning och ett egennamn. I Afghanistan betyder det egennamnet.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 04 jan 2010, 20:05

Lars A. skrev:Har aldrig sett modeller nämnas i dagspressen.
Då får du se det nu:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsv ... 091009.svd

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/usa-i ... 196841.svd

och DN refererar till SvD.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 04 jan 2010, 20:07

Där ser man. Jag hade fel. Däremot har du använt flera andra förkortningar i tråden som jag återigen påstår inte skulle användas utan förklaring, och har det gjorts är det dålig journalistik.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 04 jan 2010, 20:17

Lars A. skrev:Där ser man. Jag hade fel. Däremot har du använt flera andra förkortningar i tråden som jag återigen påstår inte skulle användas utan förklaring, och har det gjorts är det dålig journalistik.
ISAF kan jag inte i huvudet, det används som ett egennamn och OMLT gjorde jag bedömningen att det inte skulle bli något klarare om jag skrev ut förkortningen, däremot beskrev jag vad OMLT gör.

Eller var det ANA och ANP som var oklar?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 04 jan 2010, 20:19

ISAF behöver inte skrivas ut. Vet man inte vad ISAF står för vet man inte vad det är utskrivet heller.

Jag vet varken vad OMLT, ANA eller ANP står för. Kanske tillhör någon av dem allmänbildning, men då har det passerat mig. Hursomhelst var det väll inte detta tråden handlade om. Jag tycker inte du ska behöva bli påhoppad för att andra inte förstår militära termer i en tråd om ISAF.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 04 jan 2010, 20:29

J.K Nilsson skrev:Jo men raketgeväret heter RPG och man använder oftast modell 7 men det valde jag att avstå ifrån att ange.
Det är ett väldigt vanligt raketgevär, men jag är inte säker på att det är det enda som avses när man skriver RPG i tidningen.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 04 jan 2010, 21:11

Lars A. skrev:Jag vet varken vad OMLT, ANA eller ANP står för. Kanske tillhör någon av dem allmänbildning, men då har det passerat mig. Hursomhelst var det väll inte detta tråden handlade om. Jag tycker inte du ska behöva bli påhoppad för att andra inte förstår militära termer i en tråd om ISAF.
Jag tänkte mig diskutera med Billy och Matte, de verkar ha koll på läget. Om någon annan vill engagera sig så fråga gärna istället för att vara spydig. Jag tycker ämnet inte är så grundläggande att alla kan tillgodogöra sig diskussionen och jag har ingen lust att börja skriva drapor om vad syftet med OMLT är eller vad ANA (Afghan National Army) och ANP (Afghan National Police) är. Att bara säga polis, Armé samt mentor och samverkansgrupp är lite för förenklat och leder till förvirring så för att slippa det så struntade jag i det.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 04 jan 2010, 21:13

Om någon annan vill engagera sig så fråga gärna istället för att vara spydig.
Eh? Var jag spydig menar du eller missförstod jag dig fullständigt nu?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 04 jan 2010, 21:22

Lars A. skrev:Eh? Var jag spydig menar du eller missförstod jag dig fullständigt nu?
Med gott samvete kan jag säga att du missförstod. :wink:
AndersY skrev:Finns det någon speciell forskning på militärhögskolan i hur man på bästa sätt konstruerar förkortningar?
Får man underkänt på tentan i deras kurser om man missar att förkorta något ord, eller råkar skriva ut en förklaring någonstans?
J.K Nilsson

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 05 jan 2010, 00:38

Jag tycker ni kan lämna förkortningsspåret nu, det verkar vara färdigutrett. Vill ni fortsätta diskutera militära förkortningar och dess användning i inlägg och media så kan jag dela tråden här (anmäl mitt inlägg isf.) annars får ni återgå till huvudämnet, ISAF i Afghanistan. //CJ
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 05 jan 2010, 09:46

För att då återgå till frågan om ISAF. Några konkreta spörsmål:

1. Är det FNs insatsregler som gäller? Eller NATOs?

2. Antag att den svenska truppen tar fångar under strid? Både afghanerna och jänkarna torterar sina fångar. Till vem ska fångarna utlämnas? Var finns den skinande rena tredje parten?

Lägg märke till att detta inte är frågor som personalen där nere ska tvingas ta ställning till, utan avgöras av vår regering. Att Bildt här svävar på målet är inget mer eller mindre än en politisk skandal.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » tis 05 jan 2010, 12:13

Matte skrev:Är det FNs insatsregler som gäller? Eller NATOs?
Intressant fråga iofs men finns det någon konkret konflikt som faktiskt berör den svenska insatsen.
Matte skrev:. Antag att den svenska truppen tar fångar under strid? Både afghanerna och jänkarna torterar sina fångar. Till vem ska fångarna utlämnas? Var finns den skinande rena tredje parten?
De bör i brist på skinande rena tredje parter utlämnnas till de myndigheter som med alla sina brister som representerar den lagliga afghanska regeringen.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 05 jan 2010, 12:58

Problemet är att någon laglig regering (i folkrättslig mening) inte existerar. Ett grundläggande kriterium för att en regering ska anses legitim är att den har kontroll över territoriet. Det har Karzais regim aldrig haft. Som regeringschef är han så svag att han inte ens haft kontroll över sina egna skithus. När USA installerat honom vågade man inte sätta afghaner som livvakter. Inte mer än en ömklig fasad för den amerikanska ockupationsmakten.

USA:s årliga krigskostnad är 4 gånger större än hela Afghanistan BNP. Om Obama valde att stoppa kriget skulle alltså utan vidare kunna skriva ut en check på fyra årslöner till varenda afghan - och Stjärnbaneret skulle vaja utanför varje afghanskt hem. Hans beslut att skicka 30 000 soldater till och pumpa upp den afghanska regeringsarmén till 300 000 man kommer att kosta lika mycket till, 4 gånger Afghanistans BNP, har man beräknat. Pengar som naturligtvis också måste komma från USA:s skattebetalare. Så mycket pengar strömmar ner i rännstenen till absolut ingen nytta, medan vart tredje afghanskt barn är undernärt.

Det är denna på lögner byggda krigspolitik som Sverige nu via Bildt och Tolgfors hakar på.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Låst