ISAF i Afghanistan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders G

Re: ISAF i Afghanistan

Inlägg av Anders G » tis 05 jan 2010, 13:01

Matte skrev:Problemet är att någon laglig regering (i folkrättslig mening) inte existerar.
FN och FNs säkerhetsråd är rätt nöjda med den befintliga afghanska regeringens existens och rättsliga status. Folkrättslig status definieras inte av svenska kommunister.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » tis 05 jan 2010, 13:04

Anders G skrev:
Matte skrev:Problemet är att någon laglig regering (i folkrättslig mening) inte existerar.
FN och FNs säkerhetsråd är rätt nöjda med den befintliga afghanska regeringens existens och rättsliga status. Folkrättslig status definieras inte av svenska kommunister.
+1

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 05 jan 2010, 13:19

Anders G skrev:
Folkrättslig status definieras av folkrätten. Du har alltså inga argument här heller? Annat än att som vanligt sätt etiketter på debattörerna?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » tis 05 jan 2010, 13:22

Folkrätten tolkas dock av FN! Helt oavsett etiketter så tror jag mer på dem i detta fall.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 05 jan 2010, 13:24

matte skrev:Jag är själv kommunist och funderar därför på om jag är en fanatiker. Samma här! Fast jag har aldrig kallat mig själv kommunist, inte ens på den tiden det var comme-il-faut. Och nuförtiden behöver jag som torde har framgått inte göra det, eftersom så många är så ivriga att informera om detta faktum...
Från tråden ateistiska jubelidioter. Apropå etiketter. Den där fixeringen vid Marx är en indikation, likaså de långa ordrika inläggen som inte egentligen innehåller något konkret.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 05 jan 2010, 13:30

Anders G skrev:
matte skrev:Jag är själv kommunist och funderar därför på om jag är en fanatiker. Samma här! Fast jag har aldrig kallat mig själv kommunist, inte ens på den tiden det var comme-il-faut. Och nuförtiden behöver jag som torde har framgått inte göra det, eftersom så många är så ivriga att informera om detta faktum...
Från tråden ateistiska jubelidioter. Apropå etiketter. Den där fixeringen vid Marx är en indikation, likaså de långa ordrika inläggen som inte egentligen innehåller något konkret.
Och vad i hela friden har det med sakfrågan att göra? Förklara det! Märker du inte att det blir tjatigt med detta evinnerliga etiketterande?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 05 jan 2010, 13:33

Du har alltså inga argument här heller? :O=

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 05 jan 2010, 13:40

Anders G skrev:Du har alltså inga argument här heller? :O=
Var kan jag hitta sådana? Eller räknar du tugget om Marx och kommunister dit?

Här är förresten en kommentar i sakfrågan från en yngre röd kamrat:
På 1980-talet försökte Sovjetunionen bemästra det afghanska klansamhället utan att lyckas. Innan dess var det britterna som prövade. Om Europa och USA är på väg att gå samma öde till mötes borde man medge misslyckandet och planera för en ordnad reträtt.

Det är ingen liten sak att skicka soldater i krig. Att göra det utan vare sig en klar målbild eller adekvata resurser är att svika alla inblandade."

Peter Wolodarski i DN

K. Marx

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 05 jan 2010, 14:26

Sovjetunionens folkrättsstridiga invasion i Affe... vad har de med ISAFs mandat att göra, och vilket organ i världssamfundet som uttolkar folkrätten?
Påståendet att svenska kommunister inte uttolkar folkrätten baserade jag på att det inte precis är Bo Lundgren och Carl Bildt som brukar ifrågasätta ISAFs mandat. Gör du gällande att du har kommit på idén om folkrättsvacuum själv? Imponerad i så fall. Jag tror dock att idén om affe-regeringens bristande legitimitet varit i säck innan den kommit i påse.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 05 jan 2010, 14:34

Matte skrev:Problemet är att någon laglig regering (i folkrättslig mening) inte existerar. Ett grundläggande kriterium för att en regering ska anses legitim är att den har kontroll över territoriet.
Men har Afghanistan då egentligen någonsin haft en laglig regering i folkrättslig mening? Olika lokala krigsherrar/hövdingar/grupper har väl i decennier gjort rätt mycket som de behagar i sina egna provinser när de varit missnöjda med centralregeringen?

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 05 jan 2010, 15:18

Anders G skrev:Sovjetunionens folkrättsstridiga invasion i Affe... vad har de med ISAFs mandat att göra, och vilket organ i världssamfundet som uttolkar folkrätten
Bakgrunden till ISAF s mandat förklarade jag 28 december 08:54
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=10982
USAs invasion är ett parallellfall till den sovjetiska. En marionett tillsattes som kunde fixa en inbjudan.
Tryggve skrev:Olika lokala krigsherrar/hövdingar/grupper har väl i decennier gjort rätt mycket som de behagar i sina egna provinser när de varit missnöjda med centralregeringen?
Den beskrivningen stämmer för tiden efter det sovjetiska anfallet, men icke alls dessförinnan. Lästips: Charpentiers Samovarernas sång. En smärtsamt vacker skildring av resor i landet under 60- och 70-talen.

K. Marx

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » tis 05 jan 2010, 15:56

Matte skrev:USAs invasion är ett parallellfall till den sovjetiska.
Nix man hade både ett klart fall av självförsvar och en FN-resolution i ryggen.
Matte skrev:En marionett tillsattes som kunde fixa en inbjudan.
Sedan har vi ju det där med ett val också. Ärligen talat Matte vore Adenauer en kollaboratör i din värld skulle Himmlers varulvar ha varit tyska frihetskämpar med rätten i ryggen.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 05 jan 2010, 16:06

Som Pekka säger; USAs invasion i affe var självförsvar enlígt internationellt erkänd folkrätt. Man trängde då undan en brutal regim som tagit makten med våld, från en inbördes splittrad regim som tagit makten med våld, efter ett antal lösa krigsherrar som efterträtt den sovjetiska marionettregimen.
Därefter hölls allmänna val. Senaste legitima regim, internationellt erkänd, får man söka på 60-talet. Skulle den ha inkallats igen???

Matte efterlyser gång efter gång "argument" när jag bemöter hans kommunistsvammel. Calling Captain Obvious, men jag tror att Matte egentligen vet mer om den verkliga bakgrunden än vad som framgår av hans långa testuggiga tirader. Jag kanske tror fel?

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 05 jan 2010, 16:08

pekka skrev:Nix man hade både ett klart fall av självförsvar och en FN-resolution i ryggen.
Vad gäller om självförsvarsrätten? Var i resolutionen nämndes Afghanistan eller bombningar?

Läs! Tänk! Tyck! Sedan skriv! I den ordningen! Tröttsamt att ta om saker från början

K. Marx

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 05 jan 2010, 16:14

Matte skrev: Den beskrivningen stämmer för tiden efter det sovjetiska anfallet, men icke alls dessförinnan. Lästips: Charpentiers Samovarernas sång. En smärtsamt vacker skildring av resor i landet under 60- och 70-talen.
Tack för lästipset, kan vara värt att kolla. Men var inte anledningen till den Sovjetiska invasionen just att den afghanska regeringen hade förlorat kontrollen över en stor del av landet till olika rebellgrupper?

Landet blev ju monarki 1919, innan dess verkar den nationella identiteten knappt ha existerat. När jag läst om Afghanistans historia så verkar det ha funnits rätt gott om opposition och rena uppror mot kungamakten under dess tid på 1900-talet, men det kan ju jag ha missuppfattat.

Låst