ISAF i Afghanistan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Matte

Re: ISAF i Afghanistan

Inlägg av Matte » sön 21 nov 2010, 15:10

På Nato-mötet häromdagen talades det inte mycket om uttåg. Det kommer att bli en "övergång" 2014, men det betyder inte att USA:s trupper ska lämna landet helt. "Det finns inget alternativ till att fortsätta kriget", sa Fogh Rasmussen (den ökände islamofoben). Nato ska stanna "for as long as it takes".

Denna Nato:s strategi utan tidsbegränsning är knappast någon beställning av afghanerna. Den 14 november gick president Karzai ut i en intervju
i Washington Post:
"Det är inte önskvärt för det afghanska folket att ha 100 000 eller fler utländska soldater som går runt i landet i det oändliga".
Det fanns t o m ett försonligt tonfall i hans kommentar om talibanerna.

"De känner på samma sätt som vi gör här. Att alltför många människor lider i onödan. Deras egna familjer lider, sade han, och det är detta nationella lidande de skulle vilja åtgärda tillsammans med oss."
Dessvärre är Karzai mest en marionett som sprattlar och general Petreaus läxade omedelbart upp honom i förnedrande former för intervjun.

Det enda som kan tvinga USA på andra tankar är ekonomin, som är i botten. Och naturligtvis det regelbundna umgänget på slagfältet med de upproriska. 46 döda 1-19 november enligt officiell amerikansk statistik.

Apropå SAK: Man har för närvarande 5 500 anställda i Afghanistan och bedriver en omfattande verksamhet, exempelvis i provinsen Wardak sydost om Kabul, som är ett av talibanernas starkaste fästen, dit inga ockupationssoldater vågar sig annat än möjligen på natten i helikopter.
(källa Säkerhetsansvarig Björn-Åke Törnblom).
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 22 nov 2010, 14:44

Stefan Lindgren gör i Newsmill en briljant genomgång av lögnerna om (den icke-existerande) inbjudan.

http://www.newsmill.se/artikel/2010/11/ ... tkompani-0

Stefan har utfäst en belöning (1000 kr) till den som kan motbevisa honom och visa upp en giltig inbjudan.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 22 nov 2010, 15:03

De som känner sig bjudna är på partyt, och är nöjda och glada.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 22 nov 2010, 15:31

De inbjudnas anhöriga torde vara mindre glada. Enbart i november hittills har 50 amerikanska soldater stupat.

K. Marx

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 22 nov 2010, 16:37

Vad har det med saken att göra? Stämningen på partyt är inte kopplat till om du anser vissa vara bjudna. Men det här är utrett, till din nackdel, redan förut. Varför fortsätter du?

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 22 nov 2010, 17:06

VAD är utrett? Finns det en giltig inbjudan? Om du är så säker på att kunna hänvisa till en sådan gör du bäst i att sno på innan någon annan kammat hem pengarna.

K. Marx

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 22 nov 2010, 22:29

Slaskade lite.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tis 30 nov 2010, 21:04

Matte skrev:Stefan har utfäst en belöning (1000 kr) till den som kan motbevisa honom och visa upp en giltig inbjudan.
Aha! Lite som Irvings rökridå om Führerbefehl... :roll:

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 30 nov 2010, 22:27

Ingen har kunnat visa upp någon hitlerorder (om judeutrotning) och nu i efterhand anses det tydligen trivialt sant att någon sådan order aldrig existerat.

Jag föreslår att du skriver till UD och efterfrågar den inbjudan som Tolgfors hänvisar till.

K. Marx

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 01 dec 2010, 12:20

MBY skrev:
Matte skrev:Stefan har utfäst en belöning (1000 kr) till den som kan motbevisa honom och visa upp en giltig inbjudan.
Aha! Lite som Irvings rökridå om Führerbefehl... :roll:
Tänkte du verkligen igenom den analogin så noga?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 01 dec 2010, 14:05

De stater som deltar i ISAF, FN och USA hävdar att de är bjudna.
Den Nordliga alliansen, och den nuvarande Afghanska regimen säger inte emot. (Matte, visa isåfall på protesterna.)
Matte som inte vill vara med på festen säger att inbjudan inte finns. "Inte för att jag tänkte gå, men jag var inte bjuden heller..."

Jag var på ICA i grannbyn häromdagen. Jag kan inte hänvisa till någon skriftlig inbjudan. Var det hemfridsbrott?

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 01 dec 2010, 14:40

Det avgörande är protesterna från afghanerna, vilket visas genom ett allt starkare motstånd. Låt oss hämta uppgifterna s a s direkt från hästens mun, dvs Pentagon som enligt ett särskilt kongressbeslut måste avlägga kvartalsrapport om hur kriget i Afghanistan går. Novemberrapporten är intressant läsning. Rubriken på dessa kvartalsrapporter är för säkerhts skull ständigt densamma - "Report on progress Toward Security and Stability in Afghanistan". Så att ingen ska säga annat än att det går framåt!

Ser man på statistiken för s k "kinetic events" (ung våldsamma händelser) så ökade de med 65 procent tredje kvartalet i år jäfmört med samma kvartal i fjol, men de siffrorna återspeglas inte i de verbala kommentarerna. Till de tydligaste framstegen räknas att de afghanska säkerhetsstyrkorna (ANSF) vuxit med en tredjdel sedan november 2009. Afghanistan har nu fler militärer och poliser i vapen än det nånsin haft (Före Sovjets invasion av Afghanistan var armén 105 000 man.) Just nu är de en kvarts miljon, 253 000, och de beräknas bli 305 600 till oktober 2011.

Rapporten ser ett skäl till optimism i att våldet och vägbomberna (IED) till 45 procent är koncentrerar till landets södra delar. Det finns dock ingen diskussion om detta har något samband med att USA/Nato har huvuddelen av sina trupper i dessa delar av landet. Kan det vara så att våldet koncentreras dit där utlänningarna är koncentrerade istället för tvärtom?

Likaså missar författarna hur slående parallella kurvorna för våldet och antalet utländska trupper är. 30 september fanns det 96 695 USA-soldater och 48 842 andra utländska soldater i Afghanistan. Det är den högsta siffran hiitlls och våldet i november sätter garanterat rekord. Rapporten redovisar ärligt det sjunkande förtroendet för det afghanska rättsväsendet. Bara två av fem afghaner säger att de skulle kunna tänka sig ta en tvist till domstol, en minskning med 7 procent på ett år.

Och på detta misslyckade krigståg ska Sverige fortsätta som svans.

K. Marx

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » ons 01 dec 2010, 15:46

Matte skrev:Och på detta misslyckade krigståg ska Sverige fortsätta som svans.
Majoritetn av de första områden som skall lämnas över helt till Aghanistanskt säkerhetsansvar i enlighet med kabulkonferensen ligger i det svenska ansvarsområdet. Jag tycker det ser bra ut.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 01 dec 2010, 16:02

Matte skrev:Det avgörande är protesterna från afghanerna...
Det har inte ett dugg med det här att göra. Gör dig inte dummare än nödvändigt.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 03 dec 2010, 10:24

J.K Nilsson skrev:
Matte skrev:Och på detta misslyckade krigståg ska Sverige fortsätta som svans.
Majoritetn av de första områden som skall lämnas över helt till Aghanistanskt säkerhetsansvar i enlighet med kabulkonferensen ligger i det svenska ansvarsområdet. Jag tycker det ser bra ut.

J.K Nilsson
Insatschefen Lindström uppger (i dagens NSD) att säkerhetsläget där förvärrats under det senaste året och de svenska förbanden har varit involverade i fler strider än någonsin tidigare. Då ska man komma ihåg att det området tillhör de lugnare i landet.

Ekots lördagsintervju 27 november med NATOs generalsekreterare Anders Fogh Rasmussen bör studeras noga:
Fråga: 91 % av tillfrågade afghaner i Helmand och Kandaharprovinserna hade aldrig hört talas om 11september. Vad säger du om det? Det var ju skälet till kriget.
Rasmussen: Det är ett problem att afghanerna är så okunniga om vad som hände för 9 år sedan. Men vi är i först och främst i Afghanistan för vår egen säkerhets skull (min underline). Terroristerna hade en fristat under talibanerna. … Vi skall börja lämna över ansvar till afghanerna under 2011 och hoppas att det är klart 2014. Sedan är vi kvar med militärer för utbildning .
Fråga: Men om talibanerna kommer tillbaka då?
Rasmussen: Vi kommer aldrig att tillåta att talibanerna kommer tillbaka det kan jag lova. Vi kommer att vara kvar i Afghanistan till dess att uppdraget är löst och att de afghanska styrkorna kan ta över säkerheten….
Fråga: Om USA och NATO är så militärt starka. Varför klarar ni inte av talibanerna?
Rasmussen: Det beror på deras assymmetriska krigföring. Talibanerna skrämmer befolkningen . Men vi behöver också en stabil hederlig regering i Kabul. Det går inte enbart med militära insatser…
Fråga: Majoriteten av befolkningen i USA och Europa är emot kriget. Har ni något annat val än att avsluta det?
Rasmussen: Vi lämnar när afghanerna tar ansvaret själva…
Fråga : Om Karzai och talibanerna kommer överens om sharialagar mm vad gör NATO då? (sharia är redan ett faktum på olika håll i landet, min anm.)
Rasmussen: NATO kan inte kompromissa om sådant.
Fråga: Fortsätter ni kriga även om de kommer överens då?
Rasmussen: Vi kompromissar inte om sådana saker. Vi fortsätter kriget…
Fråga: Karzai har begärt att ni slutar med nattliga räder. Varför gör ni inte det? Är det Karzai eller NATO som bestämmer? Är det inte nykolonialism om ni bestämmer sådant? Ni är ju (påstår ni! min anm) där på inbjudan av Karzai ?
Rasmussen: Vi kan inte föra krig med ena handen bakbunden. Vi måste använda nattliga räder. Vi måste se till säkerheten hos våra egna soldater.
Är vi, i Sverige, I Afghanisan för vår egen säkerhets skull? Har Sveriges säkerhet förstärkts sedan regeringen valde att hänga på Natotåget?

K. Marx

Låst