ISAF i Afghanistan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Re: ISAF i Afghanistan

Inlägg av J.K Nilsson » ons 08 dec 2010, 23:04

Matte skrev:Så att angreppskrig kan tolereras?
Att återge staterna dess skyldighet att ansvara för vad sipprar ut ifrån deras gränser och att därmed acceptera normalt umgänge mellan stater.
Matte skrev:Uppenbarligen de flesta.
Vilka?
Matte skrev:Krigföringen handlar inte om att hjälpa Afghanistan utan om att skaffa sig ett strategiskt fotfäste i Centralasien.
Onekligen en bevekelsepunkt men att det skulle överskugga det övriga så ser jag stora svårigheter. Det känns i så fall märkligt hur Talibaner går ifrån att USA.s "Our sons of bitches" till paria därför att det "demokratiska partiets kvinnoförbund" villet hände under President Clinton men som GW Bush borde ha kunnat repareat.. -Nä sörru, vi vill inte stöta oss med våra feminister så vi startar ett krig, offrar tusentals soldater, flyger sk**en ur vår flygplanflotta, m.m.

Matte skrev:USA s miiltärbudget för sin militär i landet motsvarar drygt sju afghanska BNP.
Och? Jag trodde det var mer
Matte skrev:Det kommer inte att ske frivilligt, utan först när kriget blivit för kostsamt.
Vilket mirakel är det som ska hända för att Nato någon gång efter 2014 ska börja ta bort trupperna?
Vad sägs om NATO.s nu pågående nedskärningar i försvarsbudgetarna?
Matte skrev:Att afghanerna själva tar ansvar för ”säkerheten”? Erfarenheterna från Najibullahregimen visar dock det fåfänga i en sådan "afghaniseringsstrategi".
Ja, det är något man accepterar, så fort Afghanistan kommer att kunna visa upp en tillstymmelse till polis som ser ut som en polis och ett rättsväsende som inte hugger kroppsdelar av tjuvar och behandlar fångar som folk så kommer ordstäven att vara: "Sisten i från Afghanistan är en fegis."
Matte skrev:De som utbildas och beväpnas av USA och Nato kommer undan för undan att vända vapnen mot de utländska inkräktarna - något som är ofrånkomligt och redan sker.
I undantagsfall än då man har rejält bråttom att försöka utvidga den Afghanska säkerhetsapparaten så att man kan få en ursäkt att åka hem.
Matte skrev:Enligt en amerikansk revision är mindre än 12 procent av marionettstyrkorna kapabla att operera på egen hand.
Mindre än tolv procent? Och hur operationalisera man "operera på egen hand" så att det skall vara något negativt?
Matte skrev:Redan under Marjaoffensiven i februari kunde konstateras att merparten av talibanernas vapen kom från amerikanska lager.
Det tvivlar jag på....
Matte skrev:Vad höga vederbörande inte låtsas förstå är att ju längre de utländska trupperna stannar desto sämre är Karzairegimens chanser. I januari 2009 vände sig Karzairegimen genom sin dåvarande försvarsminister Amin Wardak till Nato med ett skriftligt förslag till avtal som skulle ha gett den afghanska regeringen full kontroll över alla stridshandlingar i landet och förvandlat de utländska trupperna till endast stödjande förband. Det förslaget ville Nato uppenbarligen inte veta av. Strategin förefaller vara att låta Karzairegimen fortsätta sjunka allt djupare i vanrykte - i vetskapen om att ju impopulärare den är, desto mer beroende av utlänningarna och desto lydigare tvingas den bli.
Det där skulle jag vilja se på pränt, dessutom är det en skillnad i "stridshandlingar" och säkerhetssektorreformering. Jag tvivlar också på att NATO skulle lämna över allt ansvar och stå som helhjärtad stödjare till allt som sker i Afghanistan över en natt.
Matte skrev:Vad gäller Sverige och NATO ISAF så¨avspeglar den svenska politiken ganska trovärdigt USA:s politik just nu - Obama talar om fred, men trappar upp kriget. I år har 30 000 nya USA-soldater kastats in i kriget.
Har vi inte vänt och vridit på det här argumentet redan?
Matte skrev:På samma sätt talar Sveriges regering och riksdag om nedtrappning och hemtagning samtidigt som det framkommit att antalet svenska soldater i praktiken ökar med 100 man.
I praktiken kommer vi att vara på plats med den styrka som riksdagen önskar. Äntligen tilldelar uppdragsgivaren resurser i paritet med uppgiften.
Matte skrev:Man inför helt enkelt ett nytt sätt att räkna. Riksdagen fattar liksom förra året beslut om 500 soldater. Men från och med i år räknas inte soldater på permission in i styrkan, som då kan utvidgas till 600 soldater utan att formellt bryta mot riksdagens beslut.
Tja, skall vi vara på plats med helikopter för sekundera sjuktransporter är det konstigt att det skall behöva stjäla resurser ifrån köttet som gör jobbet. Men frågan är vad det har för betydelse?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tor 09 dec 2010, 20:29

J.K Nilsson skrev:Matte skrev:
Så att angreppskrig kan tolereras?
Att återge staterna dess skyldighet att ansvara för vad sipprar ut ifrån deras gränser och att därmed acceptera normalt umgänge mellan stater.
Det mest fundamentala för ett normalt umgänge gäller att man avstår från angreppskrig och hot om angrepp. Jag vet inte vad du antyder med "sipprar ut". Gäller det Pakistan som ska stå näst i tur för ett storskaligt angrepp?
J.K Nilsson skrev:Det känns i så fall märkligt hur Talibaner går ifrån att USA.s "Our sons of bitches" till paria därför att det "demokratiska partiets kvinnoförbund" villet hände under President Clinton men som GW Bush borde ha kunnat repareat.. -Nä sörru, vi vill inte stöta oss med våra feminister så vi startar ett krig, offrar tusentals soldater, flyger sk**en ur vår flygplanflotta, m.m.
Det blev man när amerikanerna blev blåsta på gasledningen genom landet. Om detta skriver Cooley rätt uförligt i "Oheliga krig".
J.K Nilsson skrev:Matte skrev:
USA s miiltärbudget för sin militär i landet motsvarar drygt sju afghanska BNP.
Och? Jag trodde det var mer
Det betyder att uppbyggnaden av den afghanska civilia strukturen är av synnerligen perifert intresse i sammanhanget.
J.K Nilsson skrev:I praktiken kommer vi att vara på plats med den styrka som riksdagen önskar. Äntligen tilldelar uppdragsgivaren resurser i paritet med uppgiften.
Vem har formulerat uppgiften för den svenska styrkan? Är det på riksdagens initiativ som den under åren har omformulerats?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 09 dec 2010, 20:58

Det stora problemet med Afghanistan är väl att många av grannländerna under lång tid stött olika grupperingar i landet med vapen och pengar. Det är nog rätt svårt att få till fred i landet förrän detta upphör.

Hur man ska uppnå det rent praktiskt vete sjutton.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » tor 09 dec 2010, 22:01

Matte skrev:Det betyder att uppbyggnaden av den afghanska civilia strukturen är av synnerligen perifert intresse i sammanhanget.
Tja när den svenska regeringen ville öka åtagandet i Afghanistan så svarade SIDA med att skära ned Afghanistanengagemangen, det ledde till ett svar i från ansvarig minister. Tyvärr är det svårt att ge pengar i bistånd men lättare att betala militär, jag ser inte varför USA skulle skilja sig åt ifrån Sverige på den här punkten.
Matte skrev:Vem har formulerat uppgiften för den svenska styrkan? Är det på riksdagens initiativ som den under åren har omformulerats?
Dumma dig inte, det är regeringen som formulerar den förda utrikespolitiken och sedan söker stöd i Riksdagen. Och det har ändrats ifrån säkerhetsskydd i Kabul via "observationsuppgifter" i RCN till mentoreringsuppgifter. Tidigare politik har varit att visa en svensk flagga på en Afghanistan-karta men nu vill man också börja jobba. Om jag känner mina politiker rätt så har man haft uppfattningen att det svenska ISAF-bidraget inneburit 500 man samtidigt över tiden i Afghanistan. I den senaste ISAF-proppen så påpekade man just diskrepansen mellan verklighet och ambition.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 13 jan 2011, 20:32

Ett senkommet svar på Billys Kropotkins fråga, den som fick en annan diskussion att hamna i slasken och födde denna tråd: 10-15, gissningsvis. De kan inte ge sig ut och leta efteråt i alla lägen.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tor 19 maj 2011, 12:47

Om krigets verkliga kostnader skriver Stefan Lindgren i Svenskan 17 maj.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kr ... 171481.svd
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 19 maj 2011, 17:09

Matte skrev:Om krigets verkliga kostnader skriver Stefan Lindgren i Svenskan 17 maj.
Nej, han skriver om sin uppfattning om vad kriget kan tänkas kosta, om man spekulerar lite.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » tor 19 maj 2011, 20:58

Anders G skrev:Nej, han skriver om sin uppfattning om vad kriget kan tänkas kosta, om man spekulerar lite.
Och inte ens det, han skriver sin uppfattning att Afghanistan är hela Försvarsmaktens existensberättigande. Han tar ju till och med standardutrustning som FMV köpt och utrustat FM med, bara grejorna används i Afghanistan så lägger författaren hela den materielkostnaden på Afghanistaninsatsen. Vi köper föygtid i C17 samarbetet och naturligtvis belastas Afghanistan hela kostnaden trots att vi använder flygtid till annat. Och, raggadagadish, påstår författaren att officerare som åker till Afghanistan skall räkna lönekostnaden i vad Afghanistan kostar. Men vad jag vet så anställs ingen officer specifikt för Afghanistan.

Hela människan är tragisk i sin oärlighet.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 19 maj 2011, 21:16

Jag kommer att tänka på Den Elektriska Munken i Richard Adams bok om Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå. En apparat man har för att tro på de mest otroliga saker, så man inte behöver bry sig själv. (Exemplaret i boken var föråldrad och defekt). Det känns som att Matte har en sån, och då och då lyssnar av den.

Världen är komplicerad nog ändå, utan att behöva krångla till det.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 21 maj 2011, 08:17

Anders G skrev:Nej, han skriver om sin uppfattning om vad kriget kan tänkas kosta, om man spekulerar lite
Nej, han skriver först om de amerikanska krigskostnaderna om vilka det publicerats seriösa studier och avslutar med enkla antaganden om motsvarande svenska dito. Visst förblir det spekulationer och det av det enkla skälet att regeringen på direkt fråga från Stefan förklarat kringkostnaderna för Afghanistanäventyret ointressanta.

K. Marx

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 21 maj 2011, 08:18

Anders G skrev:Nej, han skriver om sin uppfattning om vad kriget kan tänkas kosta, om man spekulerar lite
Nej, han skriver först om de amerikanska krigskostnaderna om vilka det publicerats seriösa studier och avslutar med enkla antaganden om motsvarande svenska dito. Visst förblir det spekulationer och det av det enkla skälet att regeringen på direkt fråga från Stefan förklarat kringkostnaderna för Afghanistanäventyret ointressanta.

K. Marx

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 21 maj 2011, 08:43

Matte skrev:
Jamen varför skulle det vara intressant att uniformspersedlar som jag använder i flygunderhållstjänst här i Sverige räknas till kostnaden för Afghanistaninsatsen? Hur skulle kostnaden för de beiga kängorna redovisas, som Afghanistankostnad eller Sicilien/FL01-kostnad? Varför skulle flygtid som vi i flygvapnet använder för våra övningar redovisas som kostnad för Afghanistaninsatsen?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 23 maj 2011, 08:58

Man kan räkna hur man vill. :lol: Sverigedemokrater tex räknar såhär om "kostnaden" för invandring, resp "besparing" om utlänningarna hålls borta från vår fosterjord. Jag skulle ju kunna räkna allt som görs i landet som om det hade en knytning till socialbidragen. "97% av BNP går egentligen till socialbidragsanknuten verksamhet". Det skulle inte bli rätt för det.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » tis 12 jul 2011, 12:18

"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tor 28 jul 2011, 16:04

Sex afghanska domare anklagar USA för krigsbrott men säger till reportern att de att oroar sig för att de utländska trupperna lämnar och frågar honom vad han skullen göra i Obamas ställe…Domarna har studerat folkrätt och de var på besök i USA för att lära sig vårt juridiska och politiska system. De anser att USA är skyldigt till krigsbrott. Den första domaren talade om fruktan för talibanerna och den första tacksamheten över att USA störtade talibanerna för tio år sedan. Men ,sa hon, interventionen ändrades till ett krig mot terrorism och därigenom ”förlorade vi alla våra medborgerliga rättigheter”. Hon beskrev hur USAs trupper trängde sig in i hus om natten där kvinnor och barn låg och sov i sina sängar. Hon talade om bortföranden och uppgifter om tortyr. Det USA och NATO gör , griper folk , fängslar dem, låter dem försvinna och torterar dem är helt klart olagligt och strider mot folkrätten.
Enligt internationella överenskommelser, fortsatte hon, är det så att ett land inte förlorar sin suveränitet när det ockuperas och ändå tas nu alla beslut av ockupanterna utan att den afghanska regeringen har något att säga till om. En annan domare tog till orda: ”Er konstitution talar om frihet och folkets regering. Men USA driver hemliga fängelser, torterar, låter folk försvinna och fängslar folk i åratal utan rättegång.” USAs uppträdande , sa hon , bryter mot allt hon och hennes kollegor har lärt sig att USA står för…En tredje domare sa att hon sett hur helikoptrar kommit och fraktat iväg samtliga män i ett läger och lämnat kvinnor och barn skrikande. Det här är inte krig , sa hon, men om det är en polisaktion vem har bemyndigat den?
http://warisacrime.org/content/afghan-j ... war-crimes

K. Marx

Låst