Sveriges spelmonopol

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Hur bör den svenska spelmarknaden se ut?

Som idag
2
6%
Hårdare reglerat monopol
6
19%
Avreglering av vissa spel, fortsatt monopol för andra spel
0
Inga röster
Total avreglering
19
61%
Förbud mot spel om pengar
3
10%
Annat
1
3%

Antal röster: 31

Användarvisningsbild
Knurd

Sveriges spelmonopol

Inlägg av Knurd » sön 22 aug 2010, 20:56

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sp ... 169721.svd

Svenska Dagbladets ledare följer sin politiska färg, och föreslår total avreglering.

Frågan är då vilka motargument som finns. Är Svenska Spel bättre än privata spelbolag på att hindra problematiskt spelande? Skulle staten förlora pengar på avreglering?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Sveriges spelmonopol

Inlägg av Vitnir » sön 22 aug 2010, 21:03

Nej och ja.
Vem försöker de lura egentligen?
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Ensittaren

Inlägg av Ensittaren » sön 22 aug 2010, 21:42

Knurd skrev:Frågan är då vilka motargument som finns. Är Svenska Spel bättre än privata spelbolag på att hindra problematiskt spelande?
Ja, något bättre eftersom en privat spelaktör inte har några som helst skyldigheter till spelansvar. Därmed inte sagt att svenska spels spelansvar är särskilt bra.
Knurd skrev:Skulle staten förlora pengar på avreglering?
Nej, men intäkterna från svenska spel skulle minskas om man ska vara petig.
Det här är inte en signatur

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 23 aug 2010, 08:18

Ensittaren skrev:
Knurd skrev:Frågan är då vilka motargument som finns. Är Svenska Spel bättre än privata spelbolag på att hindra problematiskt spelande?
Ja, något bättre eftersom en privat spelaktör inte har några som helst skyldigheter till spelansvar. Därmed inte sagt att svenska spels spelansvar är särskilt bra.
Varför skulle de inte ges skyldighet till spelansvar?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Ensittaren

Inlägg av Ensittaren » mån 23 aug 2010, 08:28

Ensittaren skrev:Ja, något bättre eftersom en privat spelaktör inte har några som helst skyldigheter till spelansvar. Därmed inte sagt att svenska spels spelansvar är särskilt bra.
piotrr skrev:Varför skulle de inte ges skyldighet till spelansvar?
Jag kan inte svara på hur lagarna kommer blir i framtiden. Jag tycker du har en poäng i att spelmarknaden skulle kunna regleras så även om monopolet försvinner, men i nuläget har jag inte sett förslag på sådan lagstiftning överhuvudtaget. Jag konstaterar att de spelaktörer som idag bedriver sina verksamheter från utlandet - exempelvis nätpoker - mig veterligen inte tar något ansvar för spelmissbruket. Det hade emellertid varit roligt att bli motbevisad på den punkten.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 23 aug 2010, 08:33

Rent politiskt skulle jag nog tycka att vissa spel ska vara skyddade av monopol. Samtidigt är jag så intresserad av spel, och skulle gärna vilja utveckla spel, oberoende av vad folk på Svenska Spel tycker. Därför röstade jag total avreglering. För spelarens del kan Svenska Spels logotyp vara lite av en trygghet att spelet är seriöst, men där håller andra aktörer på att etablera sig. Och den stora nackdelen för spelaren med Svenska Spel är förstås att de inte får bestämma vilken kickback spelarna ska få, och den är mycket lägre där än hos de privata.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 23 aug 2010, 08:40

Ensittaren skrev:Jag kan inte svara på hur lagarna kommer blir i framtiden. Jag tycker du har en poäng i att spelmarknaden skulle kunna regleras så även om monopolet försvinner, men i nuläget har jag inte sett förslag på sådan lagstiftning överhuvudtaget.
Eftersom det knappast ens diskuteras om avveckling är det inte så konstigt, men en eventuell avreglering av spelmarknaden skulle absolut innehålla licensiering med krav på motprestation som återinvestering i hjälp mot spelberoende.
Ensittaren skrev:Jag konstaterar att de spelaktörer som idag bedriver sina verksamheter från utlandet - exempelvis nätpoker - mig veterligen inte tar något ansvar för spelmissbruket. Det hade emellertid varit roligt att bli motbevisad på den punkten.
De är vinstintresserade firmor som vill ha större marknader. Så länge det fortfarande finns en marginal för vinst är de beredda på att följa vilka förordningar som helst för att tillåtas erbjuda spel på nya nationella marknader.

Ett exempel på "responsible gaming":
https://www.unibet.com/unibetinfo/responsiblegaming.do

Jag skulle säga att det helt motsvarar den lilla sidvikningen "Spela Lagom" som sitter längst ner till höger på Svenska Spels bautaaffischer och längst ner på sidan på Svenska Spels webbsida. Men de har å andra sidan mer flash...
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 23 aug 2010, 08:42

Jag hoppas för övrigt att begreppet "total avreglering" betyder "avskaffande av existerande monopol för driften av spel, men fortsatt lagreglering av reklam och tillåtna spelformer" ungefär. Om det inte gör det finns det tyvärr inget alternativ kvar för mig.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Ensittaren

Inlägg av Ensittaren » mån 23 aug 2010, 08:52

piotrr skrev:Eftersom det knappast ens diskuteras om avveckling är det inte så konstigt, men en eventuell avreglering av spelmarknaden skulle absolut innehålla licensiering med krav på motprestation som återinvestering i hjälp mot spelberoende.
Ja, det är tänkbart.
piotrr skrev:Jag konstaterar att de spelaktörer som idag bedriver sina verksamheter från utlandet - exempelvis nätpoker - mig veterligen inte tar något ansvar för spelmissbruket. Det hade emellertid varit roligt att bli motbevisad på den punkten.
De är vinstintresserade firmor som vill ha större marknader. Så länge det fortfarande finns en marginal för vinst är de beredda på att följa vilka förordningar som helst för att tillåtas erbjuda spel på nya nationella marknader.

Ett exempel på "responsible gaming":
https://www.unibet.com/unibetinfo/responsiblegaming.do
Den länken innehöll mest länkar till verksamheter utanför unibet vad jag kan se. Det är inte spelansvar värt namnet eftersom unibet lägger ansvaret på andra. Vem finansierar de verksamheterna?
piotrr skrev:Jag skulle säga att det helt motsvarar den lilla sidvikningen "Spela Lagom" som sitter längst ner till höger på Svenska Spels bautaaffischer och längst ner på sidan på Svenska Spels webbsida. Men de har å andra sidan mer flash...
Ja, snyggare websida innebär proffsigare verksamhet, hehe... Det jag har sett av svenska spels spelansvarsprojekt är inte heller det tillräckligt. Jag tycker folk kan få spela/supa/röka/snusa så mycket de orkar så länge det finns starka åtgärder för att ta hand om de som far illa av dessa aktiviteter. De kunde vara otroligt mycket bättre än vad de är idag, oavsett vem som håller i vården. Jag har väldigt lite förtroende för hela hjälp-till-självhjälpsmentaliteten.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 23 aug 2010, 09:03

Ensittaren skrev:Den länken innehöll mest länkar till verksamheter utanför unibet vad jag kan se. Det är inte spelansvar värt namnet eftersom unibet lägger ansvaret på andra. Vem finansierar de verksamheterna?
Jag tar upp Unibet som exempel för att de i reklamannonser riktade till politiker har lämnat löften om att de med lätthet kan överträffa det finansiera stöd som Svenska Spel ger åt verksamheter mot spelberoende. Men så länge ingen kräver detta av dem för att lansera spel i ett land eller en region, så kommer de förmodligen inte heller göra det frivilligt, medan Svenska Spel, som vi jämför med här, driver sin "Spela Lagom"-sida för att de är tvungna till det enligt svensk lag.

Men för spel, och nu talar jag som speldesigner, är det inte bara en fråga om att göra hjälpmedlen tillgängliga utan att undvika att formge spel som förstärker beroendetriggers och lockar spelare att spela mer. Ett visst mått av glitzighet och presentation måste givetvis vara tillåtet, men spelbonusar som presenteras som om de hade ett pengavärde men som bara kan användas för att spela, vilket drar in den presumtive spelaren som lätt resonerar som att "pengarna bränner inne" om de inte används, är fullständigt förkastligt.

Det, från Svenska Spels sida, är som att smeka med ena handen och slå med den andra. Smekningen är "Spela Lagom". Slaget är "200 gratis att spela för" och "5 kr bonus per hand", som bara kan användas för spel.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Ensittaren

Inlägg av Ensittaren » mån 23 aug 2010, 12:17

piotrr skrev:Jag tar upp Unibet som exempel för att de i reklamannonser riktade till politiker har lämnat löften om att de med lätthet kan överträffa det finansiera stöd som Svenska Spel ger åt verksamheter mot spelberoende.
Ett bra bud, men det lär inte vara svårt att överträffa svenska spel missbrukspolicy. Jag undrar vad unibets löften innehåller i detalj.
piotrr skrev:Men så länge ingen kräver detta av dem för att lansera spel i ett land eller en region, så kommer de förmodligen inte heller göra det frivilligt, medan Svenska Spel, som vi jämför med här, driver sin "Spela Lagom"-sida för att de är tvungna till det enligt svensk lag.
Japp.
piotrr skrev:Men för spel, och nu talar jag som speldesigner, är det inte bara en fråga om att göra hjälpmedlen tillgängliga utan att undvika att formge spel som förstärker beroendetriggers och lockar spelare att spela mer. Ett visst mått av glitzighet och presentation måste givetvis vara tillåtet, men spelbonusar som presenteras som om de hade ett pengavärde men som bara kan användas för att spela, vilket drar in den presumtive spelaren som lätt resonerar som att "pengarna bränner inne" om de inte används, är fullständigt förkastligt.
Håller med. Hela branschen funkar så, och här har spelindustrin särställning från annat som riskerar att missbrukas: Affärsidén bygger helt enkelt på att tjäna pengar på magiskt tänkande och villfarelser. Det är en modern motsvarighet till avlatsbrev i bemärkelsen att man exploaterar önsketänkande för vinnings skull. Det borde inte få förekomma i ett upplyst samhälle, men precis som religion eller fredagsfylla är dessa irrationella behov vilkas funktion jag inte vill ifrågasätta.
piotrr skrev:Det, från Svenska Spels sida, är som att smeka med ena handen och slå med den andra. Smekningen är "Spela Lagom". Slaget är "200 gratis att spela för" och "5 kr bonus per hand", som bara kan användas för spel.
Javisst är det dubbelmoral. Precis som systembolaget. Och jag kan personligen ställa mig bakom en sådan dubbelmoral om - och bara om - man tar hand om de som far illa på ett adekvat sätt.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 23 aug 2010, 17:28

Ensittaren skrev:Jag undrar vad unibets löften innehåller i detalj.
Jag avskyr hasardspel i alla former, men inte nog för att tycka att det skall förbjudas. Jag ser fram emot att prova om Unibet och dess konkurrenter skulle kunna hålla sig till en reglerad hasardmarknad med öppen etableringsrätt i Sverige. En tillsynsmyndighet kommer att krävas.
Ensittaren skrev:Håller med. Hela branschen funkar så, och här har spelindustrin särställning från annat som riskerar att missbrukas: Affärsidén bygger helt enkelt på att tjäna pengar på magiskt tänkande och villfarelser. Det är en modern motsvarighet till avlatsbrev i bemärkelsen att man exploaterar önsketänkande för vinnings skull. Det borde inte få förekomma i ett upplyst samhälle, men precis som religion eller fredagsfylla är dessa irrationella behov vilkas funktion jag inte vill ifrågasätta.
Jag är också starkt emot hela konceptet, men är för liberal för att vilja förbjuda det. Så eftersom jag inte vill och kanske inte ens tror att det går att förbjuda, så vill jag åtminstone begränsa dess skadeverkningar. Det gör man inte, i min mening, genom att bedriva ett monopol som tillåts fria händer med beroendeförstärkande marknadsföring och spelregler.

Ensittaren skrev:Javisst är det dubbelmoral. Precis som systembolaget. Och jag kan personligen ställa mig bakom en sådan dubbelmoral om - och bara om - man tar hand om de som far illa på ett adekvat sätt.
Mja. Systembolaget ger inte bonuskort för storkonsumenter och har en väldigt generös returrätt. Liknelsen är orättvis.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » mån 23 aug 2010, 19:01

Knurd skrev:Är Svenska Spel bättre än privata spelbolag på att hindra problematiskt spelande? Skulle staten förlora pengar på avreglering?
1. Ja. Men det vore inte omöjligt att reglera ett starkt spelaransvar hos de privata bolagen. 2. Ja, det får man väl anta.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 23 aug 2010, 22:31

smiskos skrev:
Ja, det får man väl anta.
Ja, själva grejen med att arrangera spel är väl att tjäna pengar.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 23 aug 2010, 22:56

pwm skrev:
smiskos skrev:
Ja, det får man väl anta.
Ja, själva grejen med att arrangera spel är väl att tjäna pengar.
Men frågan är då hur staten drar in mest pengar: genom att driva spelbolag själv, eller genom att låta privata spelbolag betala spelskatt och licensavgifter?
Adrumdrum.

Låst