Piratpartiets (och dess väljares) strategi

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Pär C

Re: Piratpartiets (och dess väljares) strategi

Inlägg av Pär C » ons 25 aug 2010, 14:01

Eon skrev:
Pär C skrev:Jag har svårt att förstå var den tanken har fötts att S skulle vara beredd att demontera viktiga delar i den svenska underrättelsetjänsten.
Men det handlar ju inte om att demontera, det handlar om att bygga upp en ny verksamhet.

Försvarets Radioanstalt - under 1995-2005 en organisation utan syfte och mening. Förr avlyssnade de sovjetisk radiotrafik härifrån till Ural. Istället för att lägga ner en övervintrad kallakriget-myndighet, alternativt låta den uppgå i annan underrättelseverksamhet, tänker man tvärtom: "Vi har en organisation, vad ska vi nu använda den till?"
Är du inte litet väl konspiratorisk nu? Frånsett att FRA, som alla myndigheter, naturligtvis lyder under Parkinsons lag så vet jag inte vad det är för ny verksamhet som FRA skulle bygga upp. Det är knappast ny verksamhet att teknikanpassa för att kunna spana i tråd.
Eon skrev:Det här är bakvända politiska beslut enligt principen "vi har en lösning, nu ska vi bara hitta ett problem". Samma sak gäller allokeringar av statliga myndigheter, högskolor och miniuniversitet i varenda buske, de är ofta istället för ett nedlagt regemente eller liknande. Det är arbetsmarknadspolitiska projekt.
Skulle FRA-lagen vara en s k sysselsättningsskapande åtgärd? Det låter litet udda.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » ons 25 aug 2010, 14:33

OT-varning utfärdad
Knurd skrev://...Och eftersom inget företag vill investera på en plats där befolkningen är lågutbildad och asocial, så kommer det inte heller finnas några jobb för de övriga.
Det är alltså arbetsmarknadspolitiska projekt. Kvaliteten är underordnad läget. Det finns en klar korrellation mellan hur bra ett universitet är och storlek. Få nobelpris kommer Växjö Universitet...

Nota bene jag säger inte det är fel med det. När det gäller massutbildningar (t ex lärare) spelar det nog inte så stor roll var man befinner sig. Det har säkert positiva spin off-effekter precis så som du beskriver det.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 25 aug 2010, 14:47

De kommer med för svajiga förslag på sistone. Permutation skulle göra susen.
Amelia Andersdotter + Anna Troberg borde vara huvudtalespersonerna i media och Andersdotter partiledare.
(ifall hon hinner och vill förstås)
Det funkar inte med Falkvinge som toppfrontman, vilket vore i grevens tid att inse nu.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » ons 25 aug 2010, 15:08

Pär C skrev: Frånsett att FRA, som alla myndigheter, naturligtvis lyder under Parkinsons lag så vet jag inte vad det är för ny verksamhet som FRA skulle bygga upp. Det är knappast ny verksamhet att teknikanpassa för att kunna spana i tråd.
Alla organisationer försvarar sig med frenesi mot nedläggning och gör allt för att lobba för hur viktiga de är.

Jag skulle nog karaktärisera FRA-lagen som en radikal och drastisk utökning/förskjutning av FRAs verksamhetsområde, från att lyssna på sovjetiska marinens övningar till en massövervakning av internet.
Skulle FRA-lagen vara en s k sysselsättningsskapande åtgärd? Det låter litet udda.
Utifrån perspektivet från de anställda på FRA är det så. Men nej, det menade jag inte. Det finns många komponenter varav lobbying från FRA är en liten del. De har blåst upp sin egen betydelse för rikets säkerhet.

Istället för en förutsättningslös diskussion om den nya tidens säkerhetshot och underrättelstjänst ska se ut, har man tittat på vad man har, - FRA, och sagt, "kan vi använda denna myndighet till något mera modernt och nyttigt?". Ibland kan det säkert vara praktiskt att göra så. Men inte i det här fallet, eftersom konsekvenserna för övervakningen blivit så stora. Jag vill här tillägga att jag inte satt mig in i detalj i hur övervakningen från FRA ska ske rent tekniskt. Men jag har ändå uppfattat FRA-lagstiftningen som en stor principiell förskjutning av FRAs ursprungliga uppdrag.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » ons 25 aug 2010, 15:27

Eon skrev:De har blåst upp sin egen betydelse för rikets säkerhet.
Hur vet du det? Alltså vad FRA har och har haft för betydelse för rikets säkerhet? Var har du erhållit denna expertkunskap?
För det kan väl inte vara så att du slänger ur dig saker baserade enbart på dina egna fördomar?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 25 aug 2010, 15:28

PP har även upphovsrättsfrågorna, det är inte bara 1984 som är deras bord.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » ons 25 aug 2010, 16:01

Eon skrev:OT-varning utfärdad
Knurd skrev://...Och eftersom inget företag vill investera på en plats där befolkningen är lågutbildad och asocial, så kommer det inte heller finnas några jobb för de övriga.
Det är alltså arbetsmarknadspolitiska projekt. Kvaliteten är underordnad läget. Det finns en klar korrellation mellan hur bra ett universitet är och storlek. Få nobelpris kommer Växjö Universitet...
Om du menar att utbildning generellt är en arbetsmarknadspolitisk åtgärd, så stämmer det, men då stämmer det t.ex. även på Göteborgs, Uppsalas och Stockholms universitet, vilket verkar vara en ganska meningslös definition av arbetsmarknadspolitiskt projekt.

Hur god är den där korrelationen och med storlek antar jag att du menar antal studenter, eller?

Menar du att högskolor som troligen inte lyckas producera någon nobelpristagare inte skall få finnas?
Då blir det nog inte så många högskolor och universitet kvar i världen.

MIT som är en av världens absolut bästa tekniska universitet har bara lite drygt 4 000 studenter på grundutbildningsnivå och totalt drygt 10 000 studenter inkl. doktorander. Det är bra mycket mindre än t.ex. KTH, men MIT har ändå eller har haft 75 nobelpristagare inom sina väggar, samt mycket högre status än samtliga svenska universitet. Ett annat exempel är Caltech som inte ens har 1 000 grundutbildningsstudenter och ca 2 000 studenter totalt.

Linneuniversitetet (f.d. Växjö U.) har f ö över 17 000 studenter, så rejält mycket större än MIT och Caltech.
Senast redigerad av 1 AndersY, redigerad totalt 0 gånger.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » ons 25 aug 2010, 16:12

"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » ons 25 aug 2010, 17:49

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » ons 25 aug 2010, 19:03

AndersY skrev:Hur vet du det? Alltså vad FRA har och har haft för betydelse för rikets säkerhet? Var har du erhållit denna expertkunskap?
Det vet jag givet att FRA fungerar som alla andra organisationer. Tror du att de är liknöjda med sin budget? Eller tror du FRA anser sig får för mycket pengar av staten till sin verksamhet? Myndigheten har säkert haft en viktigt betydelse under Kalla kriget. Visst är det jobbigt att inte behövas.

Det behövs ingen expertkunskap för att se att det inte längre finns ett sovjetiskt hot mot riket som vi kan signalspana mot. Det var pga. detta hot FRA uppkom. Alltså är organisationen i det här avseendet obsolet. Sedan kanske jag ska påminna om att det här är ett fritt internetforum med underrubriken "politik". Det borde inte avkrävas "expertkunskaper" för att yttra sig om landets politik, även om jag nu har sådana.
För det kan väl inte vara så att du slänger ur dig saker baserade enbart på dina egna fördomar?
Det skulle naturligvis aldrig falla mig in.

Voltaire

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 25 aug 2010, 19:08

Eon skrev: även om jag nu har sådana [expertkunskaper].
Hur du närmare bestämt? Jobbar du i eller med underrättelsetjänsten?
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » ons 25 aug 2010, 19:24

Eon skrev:Det behövs ingen expertkunskap för att se att det inte längre finns ett sovjetiskt hot mot riket som vi kan signalspana mot.
Alldeles riktigt, Sovjetunionen existerar inte längre. Vi bör däremot ha en beredskap mot de hot Ryssland kan komma att utgöra. Signalspaningskompetens är inget man bygger upp under en sommar.
Eon skrev: Det var pga. detta hot FRA uppkom. Alltså är organisationen i det här avseendet obsolet.
Det är sant att FRA byggdes upp för att spana mot Sovjetunionen och det hot den statsbildningen utgjorde. Att så är fallet gör inte att organisationen med automatik blir obsolet bara för att grundorsaken till att skaffa sig verktyget försvinner.
Vad jag vet har organisationen FRA bidragit en hel del till de svenska insatserna i både forna Jugoslavien och Afghanistan. Jag förmodar att FRA kan införskaffa nyttiga kunskaper om hot mot Sverige även i fortsättningen.
Ett bättre exempel på organisation som överlevt sig själv är den italienska myndighet som hanterade utbetalningarna till offren för Vesuvius utbrott 18hundra någonting, den existerade sist jag kollade fortfarande på 1990-talet.
Med detta sagt vet jag inte om jag tycker att den sk. FRA lagstiftningen är särskilt lyckad.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » ons 25 aug 2010, 19:44

AndersY och vils, angående universitet och storlek: jag menade att de flesta väl ansedda universitet är mycket större än de småuniversitet och högskolor (typ Halmstad, Växjö, Karlstad) som av arbetsmarknadspolitiska skäl grundats. MIT må ha endast 4000 teknikstudenter, men hela universitetet sysslar ju med mycket mer.

Det var storlek med avseende på forskning, inte antal studenter. Dessutom är wikipedia-listan toppad av universitet som utbildar non-formal och distance education. Det var inte alls det jag menade.
FudoMyoo skrev:
Eon skrev: även om jag nu har sådana [expertkunskaper].
Hur då närmare bestämt? Jobbar du i eller med underrättelsetjänsten?
Inte för att det har med något jag skrivit att göra, och jag vill inte förhäva mig, men politiska policybeslut (inkl. om en organisation gör den nytta den säger sig göra) tror jag mig kunna bedömma med viss kompetens. Jag arbetar inte i underrättelsetjänsten och har aldrig gjort det. Anekdotiskt har jag faktiskt gjort lumpen (för många år sedan) på HMS Orion.

Svar på detta i ny tråd. /Ventromedial

Voltaire

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 25 aug 2010, 20:02

Eon skrev:Inte för att det har med något jag skrivit att göra, och jag vill inte förhäva mig, men politiska policybeslut (inkl. om en organisation gör den nytta den säger sig göra) tror jag mig kunna bedömma med viss kompetens.
Jag förstår, tack för svar. Låter spännande! För några år sedan läste jag en kurs i beslutsteori/argumentationsanalys, där vi (kritiskt) fick läsa diverse beslutsunderlag till politiska beslut. Mycket fascinerande, även om man ibland slogs av den mycket bristfälliga argumentationen inför diverse beslut. Ursäkta off topic.. Nu kan ni få återgå till ämnet. :)
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » ons 25 aug 2010, 20:06

Vils, jag skrev "obsolet i det här avseendet" [signalspaning/avlyssning av kodad radiotrafik]. Jag utesluter inte att det finns nyttiga saker som den kompetens FRA besitter kan göra, både idag och i morgon. Men det är symptomatiskt att du i FRAs verksamhetsberättelse nämner forna Jugoslavien och Afghanistan, som ju näppeligen är ett hot mot Sveriges säkerhet (annat än pga. att vi är där).

Voltaire

Låst