Piratpartiets (och dess väljares) strategi

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Ventromedial

Re: Piratpartiets (och dess väljares) strategi

Inlägg av Ventromedial » fre 27 aug 2010, 18:17

Jon Karlsson

Inlägg av Jon Karlsson » lör 28 aug 2010, 14:41

vils skrev:Vad jag vet har organisationen FRA bidragit en hel del till de svenska insatserna i både forna Jugoslavien och Afghanistan.
Berätta? Hur har FRA bidragit en hel del till de svenska insatserna i både forna Jugoslavien och Afghanistan?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 30 aug 2010, 02:40

PP är ganska säkert rökta i riksdagsvalet i år. Men de har ändå fått stor internationell betydelse, genom att de ger politiskt beskydd åt The Pirate Bay och Wikileaks, och att de har skapat en politisk plattform för hackers och internetaktivister.

PP får oförtjänt kritik för trakasserier mot antipiratrörelsen. Men min försiktiga gissning är att PP faktiskt har rensat upp i leden, och sett till att debatten på nätet är någorlunda civiliserad. Jargongen på nätet runt 2005, före Piratpartiet, var ganska otrevlig.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 30 aug 2010, 03:32

Här skriver jag varför jag inte längre är registrerad som medlem i PP:

http://torekullgren.blogspot.com/2010/0 ... kutan.html
Adrumdrum.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » mån 30 aug 2010, 15:52

En fördel med PP är att de nog kan ta en och annan missnöjesröst ifrån SD.

Om jag skall säga något annat positivt om detta i mina ögon skitparti, så kan det möjligen ha fått lite fokus på patentfrågor, även om det av många upplevs som helt upp i det blå i PP:s version.
Patent skall ju stödja utvecklande företag och personer så att det i förlängningen underlättar medborgarna och har i mitt tycke inget speciellt egenvärde i att idka rättvisa mellan företag.
Det är klart tveksamt om generella mjukvarupatent och lättvindliga patent på självklarheter som grundläggande algoritmer verkligen underlättar ekonomisk utveckling. Det blir ett gigantiskt krångel att hålla reda på alla mjukvarupatent man skall undvika att använda som programmerare, plus att det förhindrar användandet av uppenbara algoritmer. Då är en bättre lösning att man försöker hålla sin kod hemlig, så gått det går. Problemet är väl att allt mer av kunskapen och funktionen hamnar i mjukvaran. Men så länge utvecklingen är snabb så kommer de som bara kopierar att ligga för långt efter.

Jag har en gång t.ex. hamnat i dilemmat att inte få använda det algebraiska sambandet mellan tryck och hastighet, alltså Bernoullis ekv. i en viss applikation, p g a patent. Ett tips då kan vara att använda en binomialserie med t.ex. 0,49 i stället för 0,5 som exponent. (många processorer gillar inte att man direkt höjer upp något till 0,49 - det kan kosta klockcykler som man ibland inte har tid att vänta på). Men allt sånt här är klart jobbigt och som jag ser det klart tveksamt där det främst är den som först söker som får patentet än att det på något sätt är unikt eller nytt.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 sep 2010, 14:47

Jag har inte sett den senaste debatten med PP i SVT än (tror det var i SVT's senaste Debatt), men av vad jag kan utläsa från Twitter, så verkar både PP's anhängare och motståndare vara överens om att de som tar sig an att debattera med dem, konsekvent har dubbla moralstandarder och vara totalt okunnig i sakfrågan. Kan någon bekräfta eller dementera?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 17 sep 2010, 19:02

Anders H skrev:Jag har inte sett den senaste debatten med PP i SVT än (tror det var i SVT's senaste Debatt), men av vad jag kan utläsa från Twitter, så verkar både PP's anhängare och motståndare vara överens om att de som tar sig an att debattera med dem, konsekvent har dubbla moralstandarder och vara totalt okunnig i sakfrågan. Kan någon bekräfta eller dementera?
Anser du att det är legitimt att påpeka tänkta felaktigheter i evolutionsbiologin som belägg för kreationism? Om inte, varför syssla med att peka ut tänkta felaktigheter i konventionell politik som belägg för PPs position?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 sep 2010, 19:13

Moridin skrev:Anser du att det är legitimt att påpeka tänkta felaktigheter i evolutionsbiologin som belägg för kreationism?
Nej.
Moridin skrev:Om inte, varför syssla med att peka ut tänkta felaktigheter i konventionell politik som belägg för PPs position?
Vad yrar du om?

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » fre 17 sep 2010, 20:41

Anders H skrev:Jag har inte sett den senaste debatten med PP i SVT än (tror det var i SVT's senaste Debatt), men av vad jag kan utläsa från Twitter, så verkar både PP's anhängare och motståndare vara överens om att de som tar sig an att debattera med dem, konsekvent har dubbla moralstandarder och vara totalt okunnig i sakfrågan. Kan någon bekräfta eller dementera?
Frågan är väl vem som bryr sig?
PP känns som ännu ett upp-som-en-sol-ned-som-en-pannkaka parti.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 sep 2010, 20:48

AndersY skrev:Frågan är väl vem som bryr sig?
Du har antagligen rätt, men för mig som upphovsman, är jag glad så länge det varar.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 17 sep 2010, 21:05

Anders H skrev:
AndersY skrev:Frågan är väl vem som bryr sig?
Du har antagligen rätt, men för mig som upphovsman, är jag glad så länge det varar.
på vilket sätt PP är bra för dig som upphovsman?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 sep 2010, 21:48

matsw skrev:på vilket sätt PP är bra för dig som upphovsman?
På grund av att många programmerare tar en annan väg än ett programhus för att nå ut, eller på grund av att många musiker väljer en annan väg än skivbolagen för att nå ut, är villkoren rätt dåliga. Copyrightlobbyn finansieras av bolagen som föredrar de gamla vägarna. Både PP och copyrightlobbyn påstår sig föra upphovsmännens talan, men jag tycker att PP gör det bättre. Copyrightlobbyn resonerar som så, att om allt går genom dem, har de möjlighet att betala upphovsmännen bättre. PP är mindre fientlig till nya, mindre kostsamma lösningar. För mig som bara musicerar som amatör, men lever på att designa mjukvara, är det väldigt lätt att t.ex. bygga in licensskydd och sådant som gör att jag kan ta betalt. Situationen för musiker är förstås annorlunda, men PP är aningen mindre fientlig till alternativa distributionskanaler. Så ser jag som är i branschen på saken.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 17 sep 2010, 22:03

Anders H skrev:
matsw skrev:på vilket sätt PP är bra för dig som upphovsman?
På grund av att många programmerare tar en annan väg än ett programhus för att nå ut, eller på grund av att många musiker väljer en annan väg än skivbolagen för att nå ut, är villkoren rätt dåliga. Copyrightlobbyn finansieras av bolagen som föredrar de gamla vägarna. Både PP och copyrightlobbyn påstår sig föra upphovsmännens talan, men jag tycker att PP gör det bättre. Copyrightlobbyn resonerar som så, att om allt går genom dem, har de möjlighet att betala upphovsmännen bättre. PP är mindre fientlig till nya, mindre kostsamma lösningar. För mig som bara musicerar som amatör, men lever på att designa mjukvara, är det väldigt lätt att t.ex. bygga in licensskydd och sådant som gör att jag kan ta betalt. Situationen för musiker är förstås annorlunda, men PP är aningen mindre fientlig till alternativa distributionskanaler. Så ser jag som är i branschen på saken.
Men..vad har det med Piratpartiet och göra?
Det är väl inget som hindrar dem som inte vill gå via programhus och skivbolag att gå sin egen väg?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 sep 2010, 22:12

Jo, copyrightlobbyn sabbar. De är på allt och alla som inte ingår i deras kartell.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 17 sep 2010, 22:20

Anders H skrev:Jo, copyrightlobbyn sabbar. De är på allt och alla som inte ingår i deras kartell.
Du tycker alltså inte att människor som investerar pengar ska få tillbaka på sin investering? :smile2:

När vi ändå sysslar med konspirationsteorier och sablar ner halmgubbar...
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Låst