Piratpartiets (och dess väljares) strategi

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: Piratpartiets (och dess väljares) strategi

Inlägg av Anders H » fre 17 sep 2010, 22:35

Moridin skrev:Du tycker alltså inte att människor som investerar pengar ska få tillbaka på sin investering? :smile2:
Självklart. Men kapitalisten i mig har svårt för karteller. Jag gillar en fri marknad.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » fre 17 sep 2010, 22:46

Anders H skrev:Jo, copyrightlobbyn sabbar. De är på allt och alla som inte ingår i deras kartell.
vaken.se nästa?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 17 sep 2010, 22:46

Anders H skrev:
Moridin skrev:Du tycker alltså inte att människor som investerar pengar ska få tillbaka på sin investering? :smile2:
Självklart. Men kapitalisten i mig har svårt för karteller. Jag gillar en fri marknad.
Nu använder du två olika betydelser av monopol. Du får skilja på monopol i betydelsen "använder initiationen av våld för att hindra andra företag från att etableras och sedan höjer priserna och sänker kvaliteten för att suga ut konsumenten" från monopol i betydelsen "är så oerhört framgångsrika och gillade av kunderna att andra inte har någon chans för de suger helt enkelt".

Visst, Google är sjukt framgångsrikt, men det är inte ett tvångsmonopol. Den amerikanska statliga posten däremot, för att ta ett exempel, är.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coercive_monopoly
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Étale

Inlägg av Étale » fre 17 sep 2010, 22:48

AndersY skrev:
Anders H skrev:Jo, copyrightlobbyn sabbar. De är på allt och alla som inte ingår i deras kartell.
vaken.se nästa?
Skulle man lika gärna kunna säga till alla som vill ha ett försvar.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » fre 17 sep 2010, 22:51

Étale skrev:
AndersY skrev:
vaken.se nästa?
För att det aldrig har funnits några krig och aldrig kan uppstå några heller?

Om inte, utveckla gärna den analogin ... eller förresten strunta i det.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 17 sep 2010, 22:56

Étale skrev:
AndersY skrev:
vaken.se nästa?
Upphovsrättslobbyn förfalskar bevis i rättegång mot The Pirate Bay

argumentum ad vaken.se, nästan lika effektivt som argumentum ad hitlerum.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Étale

Inlägg av Étale » fre 17 sep 2010, 22:57

AndersY skrev:För att det aldrig har funnits några krig och aldrig kan uppstå några heller?

Om inte, utveckla gärna den analogin ... eller förresten strunta i det.
För att det kommer drabba Sverige. Att det har funnits krig är lika relevant som att skivbolagen har varit på folk...
Moridin skrev:Upphovsrättslobbyn förfalskar bevis i rättegång mot The Pirate Bay

argumentum ad vaken.se, nästan lika effektivt som argumentum ad hitlerum.
Tur då att jag inte använde något av argumenten.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 17 sep 2010, 23:07

Anders H skrev:På grund av att många programmerare tar en annan väg än ett programhus för att nå ut, eller på grund av att många musiker väljer en annan väg än skivbolagen för att nå ut, är villkoren rätt dåliga.
Detta utgör inte en sammanhållen tanke. Om "många" programmerare och musiker går "en annan väg" men då får "rätt" dåliga villkor så är det väl ett tecken på att de är fel väg, inte att "copyrightlobbyn sabbar" för "allt och alla som inte ingår i deras kartell..". Att den kassa lönsamheten för Östtyska Trabant den senaste 20 åren är på motsvarande sätt inte ett bevis på att bilindustrin och dess lobby sabbar genom kartellbildning. Kom loss!

Fråga: Har du vid något tillfälle, eventuellt tillsammans med andra, varit i kontakt med ett skivbolag om ett skrivkontrakt? Om "ja", vad hände sedan?
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 sep 2010, 23:35

Pär C skrev:Fråga: Har du vid något tillfälle, eventuellt tillsammans med andra, varit i kontakt med ett skivbolag om ett skrivkontrakt? Om "ja", vad hände sedan?
Nej, aldrig. Är amatörmusiker. Men skivbolagen är en mellanhand mellan upphovsman och publik, inte upphovsmannen. Det är musikern.

Jag är däremot i mjukvarubranschen. Att bygga mjukvara är också att vara upphovsman.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 sep 2010, 23:39

Moridin skrev:Nu använder du två olika betydelser av monopol. Du får skilja på monopol i betydelsen "använder initiationen av våld för att hindra andra företag från att etableras och sedan höjer priserna och sänker kvaliteten för att suga ut konsumenten" från monopol i betydelsen "är så oerhört framgångsrika och gillade av kunderna att andra inte har någon chans för de suger helt enkelt".

Visst, Google är sjukt framgångsrikt, men det är inte ett tvångsmonopol. Den amerikanska statliga posten däremot, för att ta ett exempel, är.

Nu skrev jag i och för sig "kartell". Jag tycker inte man kan säga "monopol" om en bransch med så otroligt många aktörer, som blir fler och fler för varje år. Speciellt nu när drakarna som ingår i kartellen förlorar mark. Men jag kan garantera dig att detta inte är ett monopol.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 17 sep 2010, 23:41

Anders H skrev:
Moridin skrev:Nu använder du två olika betydelser av monopol. Du får skilja på monopol i betydelsen "använder initiationen av våld för att hindra andra företag från att etableras och sedan höjer priserna och sänker kvaliteten för att suga ut konsumenten" från monopol i betydelsen "är så oerhört framgångsrika och gillade av kunderna att andra inte har någon chans för de suger helt enkelt".

Nu skrev jag i och för sig "kartell". Jag tycker inte man kan säga "monopol" om en bransch med så otroligt många aktörer, som blir fler och fler för varje år. Speciellt nu när drakarna som ingår i kartellen förlorar mark. Men jag kan garantera dig att detta inte är ett monopol.
Applicera samma resonemang på dina påståenden kring kartell. Någon spontan kommentar? Tycker du att skillnaden mellan de två olika betydelserna är viktig att hålla i åtanke? Varför/varför inte?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 sep 2010, 23:44

Jag känner inte igen mig i resonemanget. Skriv något jag kan relatera till, eller som knyter an till det jag skrev. Skivbolagen tvingar väl inte musiker att kontraktera dem? De jobbar väl snarare genom att bilda karteller som motarbetar nya alternativa vägar.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 18 sep 2010, 00:05

Anders H skrev:Jag känner inte igen mig i resonemanget. Skriv något jag kan relatera till, eller som knyter an till det jag skrev. Skivbolagen tvingar väl inte musiker att kontraktera dem? De jobbar väl snarare genom att bilda karteller som motarbetar nya alternativa vägar.
Känner du dig motarbetad av, låt oss kalla dem, Big Records?

Vad exakt är skillnaden mellan en konspirationsteori där Big Records aktivt motarbetare nya vägar och där Big Oil köper upp patent på elbilar och lägger sedan ner företagen? Där Big Pharma motarbetare CAM för att de skulle förlora pengar på det?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 18 sep 2010, 06:21

Anders H skrev:Jag känner inte igen mig i resonemanget. Skriv något jag kan relatera till, eller som knyter an till det jag skrev. Skivbolagen tvingar väl inte musiker att kontraktera dem? De jobbar väl snarare genom att bilda karteller som motarbetar nya alternativa vägar.
Jo men det vet du väl, skivbolagen, precis som alla arbetsgivare är utsugande krösusar som med ohederliga och olagliga kontrakt tvingar de stackars artisterna att jobba i princip gratis för dem, precis som Spotify.

Apropå Piratpartiets strategi: Eh, har dom någon?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 18 sep 2010, 08:49

Moridin skrev:Känner du dig motarbetad av, låt oss kalla dem, Big Records?

Vad exakt är skillnaden mellan en konspirationsteori där Big Records aktivt motarbetare nya vägar och där Big Oil köper upp patent på elbilar och lägger sedan ner företagen? Där Big Pharma motarbetare CAM för att de skulle förlora pengar på det?
Din åsikt är oberoende av min, och borde kunna presenteras av dig utan att jag ska behöva hålla i en halmgubbe medan du river ner den. Jag såg debatten mellan Johan Pehrsson och Rick Falkvinge igår, och ett exempel som jag tyckte funka, som du gärna kan få riva ner är följande:

Trots att fler lever på att vara artister, förlorar skivbolagen marknadsandelar. Trots att behovet av att kyla varor har ökat, har isbranschen marginaliserats, beroende på att folk kyler varor med kylskåp. Vilket ansvar anser Moridin att de som bidrar till att utveckla samhället har mot de branscher som förlorar på utveckling?

Låst