Skäl att minska svenska koldioxidutsläpp

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Skäl att minska svenska koldioxidutsläpp

Inlägg av FudoMyoo » fre 17 sep 2010, 07:05

devadatta skrev:För att minska utsläppen?
Jo, men varför?

Jag ska inte springa som katten kring het gröt. Poängen är givetvis att vad som händer med svenska utsläppen, givet allt annat lika, inte spelar någon roll med avseende på klimatet. Så då verkar det som det måste finnas något annat skäl till varför man tycker Sverige ska minska utsläppen. Är det för att man tror att Sverige kan vara en förebild och påverka andra länder av betydelse? Det är en ganska vanlig uppfattning, men jag nog aldrig sett någon som lyckats styrka (på ett övertygande vis) att vi kan påverka andra länders klimatpolitik.

Hade du däremot svarat att du vill höja skatten på koldioxidaktiviteter för att man av moraliska skäl bör betala sina handlingars "rätta" pris, helt oavsett vilka konsekvenserna blir på klimatet, så är vi ju inne på en ganska annorlunda motivering till koldioxidskatterna. Men tycker man det så blir frågan om man i så fall redan i nuläget klimatkompenserar sina handlingar?
Ordnung muss sein.

Thomas P

Re: Miljövänligaste partiet?

Inlägg av Thomas P » fre 17 sep 2010, 08:28

FudoMyoo skrev:Jag ska inte springa som katten kring het gröt. Poängen är givetvis att vad som händer med svenska utsläppen, givet allt annat lika, inte spelar någon roll med avseende på klimatet.
Klassisk ursäkt det där med att "mitt bidrag är så litet så det spelar ingen roll". Kan användas på lite vad som helst, skattesmitning, falskmyntning, hälla lösningsmedel i slasken etc. Om vi inte har ansvar, vilka menar du då har det?

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » fre 17 sep 2010, 08:49

Thomas P skrev:
FudoMyoo skrev:Jag ska inte springa som katten kring het gröt. Poängen är givetvis att vad som händer med svenska utsläppen, givet allt annat lika, inte spelar någon roll med avseende på klimatet.
Klassisk ursäkt det där med att "mitt bidrag är så litet så det spelar ingen roll". Kan användas på lite vad som helst, skattesmitning, falskmyntning, hälla lösningsmedel i slasken etc. Om vi inte har ansvar, vilka menar du då har det?
Framför allt: hur skulle man ens kunna andas något om att andra länder, i exempelvis EU, borde följa samma spår?
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » fre 17 sep 2010, 09:08

Thomas P skrev:
Ursäkten ifråga är självklart ogiltig om man struntar i något andra gör eller är skyldiga att göra.

När någon hävdar att man skall sådant ingen annan gör däremot.....

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Skäl att minska svenska koldioxidutsläpp

Inlägg av Moridin » fre 17 sep 2010, 18:48

FudoMyoo skrev:Jag ska inte springa som katten kring het gröt. Poängen är givetvis att vad som händer med svenska utsläppen, givet allt annat lika, inte spelar någon roll med avseende på klimatet. Så då verkar det som det måste finnas något annat skäl till varför man tycker Sverige ska minska utsläppen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Continuum_fallacy

Ett strå är ingen stack och lägger man till ett strå så får man inte en stack heller...
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » fre 17 sep 2010, 22:03

Moridin skrev:
FudoMyoo skrev:Jag ska inte springa som katten kring het gröt. Poängen är givetvis att vad som händer med svenska utsläppen, givet allt annat lika, inte spelar någon roll med avseende på klimatet. Så då verkar det som det måste finnas något annat skäl till varför man tycker Sverige ska minska utsläppen.

Ett strå är ingen stack och lägger man till ett strå så får man inte en stack heller...
Nej och lägger man strån där ingen annan lagt några och där ingen någonsin kommer att lägga några blir det inte någon heller.

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » lör 18 sep 2010, 10:00

FudoMyoo skrev:
devadatta skrev:För att minska utsläppen?
Jo, men varför?

Jag ska inte springa som katten kring het gröt. Poängen är givetvis att vad som händer med svenska utsläppen, givet allt annat lika, inte spelar någon roll med avseende på klimatet. Så då verkar det som det måste finnas något annat skäl till varför man tycker Sverige ska minska utsläppen. Är det för att man tror att Sverige kan vara en förebild och påverka andra länder av betydelse? Det är en ganska vanlig uppfattning, men jag nog aldrig sett någon som lyckats styrka (på ett övertygande vis) att vi kan påverka andra länders klimatpolitik.
Att Sveriges koldioxidutsläpp är marginella beror ju till en del på att Sverige är ett litet land, så totalkostnaden för skatt på utsläpp blir ju inte heller så hög. Jag tänker mig ändå att sannolikheten att utsläppen ska nå någon viss tröskelnivå påverkas av hur mycket Sverige släpper ut även om vi bara står för 0,3 % av utsläppen, men det där får gärna någon som kan klimatfrågan reda ut.

Sen får det nog anses vara relativt väletablerat att aktörer som befinner sig i en social fälla av något slag, faktiskt kan påverkas till ett mindre själviskt beteende av hur andra aktörer agerar. Att begära att man ska kunna styrka att det kommer att gälla just i Sveriges fall, i just koldioxidfrågan, just nu, är att ställa krav på en prediktionsförmåga som helt enkelt inte är rimliga. Vi har inte några clairvoajanta prediktorer till vår hjälp i just det här spelet. Och det verkar vara en rimlig hypotes att sannolikheten för att Sverige ska kunna påverka andra länder att minska sina utsläpp snabbare ökar, om man själv påverkar sina utsläpp. Exempelvis inom ramen för Europeiskt samarbete.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » lör 18 sep 2010, 11:15

Kul att någon plockar upp handsken på ett seriöst sätt!
smiskos skrev: Jag tänker mig ändå att sannolikheten att utsläppen ska nå någon viss tröskelnivå påverkas av hur mycket Sverige släpper ut även om vi bara står för 0,3 % av utsläppen, men det där får gärna någon som kan klimatfrågan reda ut.
Ja det får gärna någon reda ut och styrka. Sannolikheten ökar säkert minimalt per definition, men jag tänker mig att den trots det är försumbar (ta några djupa andetag nu alla som inte tål det ordet :wink:) om man ser till det globala planet.

F ö så sist jag kollade (siffror från 2007) så stod Sverige för 0,17 % av utsläppen, inte 0,3 %. Men du kanske har färskare siffror?
smiskos skrev:Sen får det nog anses vara relativt väletablerat att aktörer som befinner sig i en social fälla av något slag, faktiskt kan påverkas till ett mindre själviskt beteende av hur andra aktörer agerar.
Jag vet inte exakt vad du syftar på här (du får gärna förtydliga och exemplifiera), men frågan är om de två största och viktigaste aktörerna (Kina och USA) gör det, eller kommer göra det framöver?
smiskos skrev:Att begära att man ska kunna styrka att det kommer att gälla just i Sveriges fall, i just koldioxidfrågan, just nu, är att ställa krav på en prediktionsförmåga som helt enkelt inte är rimliga.
Jo det vore orimliga krav, men mina är betydligt blygsammare: Kan någon som är insatt i den statsvetenskapliga litteraturen styrka att Sverige påverkat något land att agera på ett sätt som det annars inte hade gjort ändå, på något politiskt område? Kan man styrka det så har man åtminstone lite empiriskt material att utgå från när man sen ska försöka bedöma relevansen för klimatfrågan.
smiskos skrev:Och det verkar vara en rimlig hypotes att sannolikheten för att Sverige ska kunna påverka andra länder att minska sina utsläpp snabbare ökar, om man själv påverkar sina utsläpp. Exempelvis inom ramen för Europeiskt samarbete.
Tja, vissa lever på hoppet, hur osannolikt det än är. Frågan är vad som talar för att länder som Kina och USA kommer bry sig ett jota om vad EU gör på klimatområdet, eller om de kommer fortsätta sätta sina egna länders utveckling och konsumtion i första rummet? Erfarenheterna från senaste klimatmötet ger ju inte direkt skäl till optimism.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » lör 18 sep 2010, 12:01

pekka skrev:
Moridin skrev:

Nej och lägger man strån där ingen annan lagt några och där ingen någonsin kommer att lägga några blir det inte någon heller.
Men om man lägger dem i kors, då?

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 18 sep 2010, 12:09

FudoMyoo skrev:Kul att någon plockar upp handsken på ett seriöst sätt!
Kan vi få höra din egen åsikt om vad och i så fall av vem som bör göras åt dagens koldioxidutsläpp?

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » lör 18 sep 2010, 13:40

Om jag var en global diktator så skulle jag se till att tvinga alla att betala en tillräckligt hög skatt på allt som orsakar koldioxidutsläpp.

Så, kan vi återgå till verkligheten nu?
Ordnung muss sein.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 18 sep 2010, 15:52

FudoMyoo skrev:Om jag var en global diktator så skulle jag se till att tvinga alla att betala en tillräckligt hög skatt på allt som orsakar koldioxidutsläpp.

Så, kan vi återgå till verkligheten nu?
Så vad tycker du vi skall göra i verkligheten?

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » lör 18 sep 2010, 16:13

Thomas P skrev:Så vad tycker du vi skall göra i verkligheten?
Har ingen speciell åsikt. Jag tror inte vi kommer klara de uppsatta utsläppsmålen i vilket fall, av skäl som jag redogjort för ovan. Personligen har jag inget emot att betala högre koldioxidskatter på min konsumtion här i Sverige, men jag gör mig inga illusioner om att det kommer leda till att vi klarar utsläppsmålen på ett globalt plan.

Du då? Tror du mänskligheten kommer klara de uppsatta utsläppsmålen eller ej?
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 18 sep 2010, 17:15

FudoMyoo gör samma intellektuellt tomma argument som att säga att antal våldtäkter i Sverige är en försvinnande del av antalet våldtäkter i världen, så därför kommer inte lagar mot våldtäkter att göra någon skillnad.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 18 sep 2010, 17:54

FudoMyoo skrev:Du då? Tror du mänskligheten kommer klara de uppsatta utsläppsmålen eller ej?
Nej, men det är ingen ursäkt för att inte Sverige skall göra sin del.

Låst