Islams relation till våld och terrorism

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Islams relation till våld och terrorism

Inlägg av Vitnir » ons 25 maj 2011, 20:24

Det känns ändå tryggt att veta att just i Sverige är risken att dö i ett islamistiskt terrordåd precis noll. För det har ju inte hänt ... än.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » ons 25 maj 2011, 20:26

Vitnir skrev:Det känns ändå tryggt att veta att just i Sverige är risken att dö i ett islamistiskt terrordåd precis noll. För det har ju inte hänt ... än.
Tja, jag oroar mig lika mycket som att bli nedstucken av en högerextremist, vilket har hänt i det här landet...

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 25 maj 2011, 20:29

Vitnir skrev:Det känns ändå tryggt att veta att just i Sverige är risken att dö i ett islamistiskt terrordåd precis noll. För det har ju inte hänt ... än.
"Någon" följer inte med i nyheterna. Vi hade ett dödsfall för några veckor sedan i stockholm. Troligen religiöst motiv. Hade aktionen lyckats, hade fler än en dött. Det kostar inget att se verkligheten för vad den är. Try it.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 26 maj 2011, 06:03

Men det räknas ju inte, inga oskyldiga dog ju :banghead:
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 26 maj 2011, 07:53

Vitnir skrev:Men det räknas ju inte, inga oskyldiga dog ju :banghead:
Så din argumentation hänger på att islamister är fumliga? Låt oss vara ärliga, hade den killen varit lite mer fingerfärdig, och fått med sig, säg fem pers i graven, hade ditt påstående om "risken att dö i ett islamistiskt terrordåd precis noll" varit jättesvårt att argumentera för. Dessutom, oavsett om han själv överlevde, eller om 1000 dog, så borde det vara mer än uppenbart, att självmordsbombare verkligen kan slå till här.

Eller... skämtar du? Jag var där när det small, tillsammans med min yngre bror, och påpassande nog med amerikanska gäster. Som sagt, hade killen fått till det, hade fler dött. Det vet du lika bra som jag.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 26 maj 2011, 08:00

Svenska högerextremister/rasister är inte fumliga.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 26 maj 2011, 08:11

Anders G skrev:Svenska högerextremister/rasister är inte fumliga.
Fast var det en "rasist"? Är det inte tämligen etablerat att det var en "islamist" som hade mycket värre intentioner än vad som blev utfallet, för alla bomber detonerade inte?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 26 maj 2011, 10:33

Svenska nazister, rasister, skinnhuven o dyl pack har mördat åtskilliga svenskar. Religiöst förvirrade muslimer har inte lyckats ännu. Jag tror du har snöat in på det här med religion...

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 26 maj 2011, 10:49

Anders G skrev:Svenska nazister, rasister, skinnhuven o dyl pack har mördat åtskilliga svenskar. Religiöst förvirrade muslimer har inte lyckats ännu. Jag tror du har snöat in på det här med religion...
Detta är ju sjukt. Ska jag bortse från denna händelse för vi ska få fortsätta att hävda att självmordsbombare inte är (eller kommer att bli - notera påståendet jag bemötte) trots att jag var på väg att stryka med själv? Förstår du vidden av hur förljugen du är? Och logiken bakom påståendet "han misslyckades, alltså kommer det inte att hända", hur begåvad är den? Jag förstorar inte detta, jag bara konstaterar att det är fel att säga att det inte kan hända, eftersom vi nyligen hade en incident. En incident som kunde ha slutat värre än den gjorde. Detta handlar inte om min ateism, detta handlar om en verklig händelse.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 26 maj 2011, 11:01

Anders G skrev:Svenska nazister, rasister, skinnhuven o dyl pack har mördat åtskilliga svenskar. Religiöst förvirrade muslimer har inte lyckats ännu. Jag tror du har snöat in på det här med religion...
Och för att förtydliga, jag säger inte att vi inte har större problem med svenska rasister, än vi har med islam, jag säger att det är fel att säga att verkligt problem inte existerar, bara för att motivet är religiöst. Hade du bevittnat händelsen, hade du haft jävligt svårt att säga att det aldrig hade hänt, trots att motivet var religiöst. Vi är överens om att islam är ett litet problem i sverige (relativt), men vi är inte överens om att denna otäcka händelse varken har inträffat eller kan inträffa. Och snacket om att "ingen annan än han själv dog, alltså kan det inte heller hända igen" är obegåvat ur alla aspekter. Och i det läget kommer du dragandes med att detta skulle ha med min syn på religion att göra? Du måste ju fatta själv hur hjärntvättad du är.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 26 maj 2011, 11:41

Resonemanget är alltså "sist dog ingen annan än gärningsmannen, alltså kan det inte hända igen". Mitt konstaterande att detta inte följer beror på "min syn på religion".

VoF's forums "finest moment", helt enkelt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 26 maj 2011, 11:54

vils skrev:Tino Sanandaji har gjort en ambitiös sammanräkning av antalet dödade i terrordåd i Västeuropa och Nordamerika de senaste tio åren.
Även om man inte inkluderar 9/11 så har 91% av de dödade tagits av daga med islamistiska motiv.
Och sätter man det i perspektiv så ser man också att den överväldigande majoriteten av dåden drabbat amerikaner och ryssar, trots att det finns överväldigande fler muslimer (och därmed rimligen islamister) i EU.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 26 maj 2011, 12:23

Jag gick i fällan att skämta på forum, sorry.
Jag refererade till att Knurd så elegant bevisade att islamister är ofarliga för att de inte hade dödat någon i sverige.
Att svenska islamister har åkt utomlands och dödat folk räknades inte då, och att dårpippin i Stockholm dog kan ju inte räknas heller med den logiken. Om offren för hedersmord kan räknas in bland islamistoffer är osäkert då det verkar ha mer att göra att man kommer från en viss kultur än att man har en viss religion.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 26 maj 2011, 12:27

Den misslyckade islamistiske självmordsbombarens dåd var allvarligare därför att Anders H var i närheten? Kallas inte sånt 'anekdoter' och 'personligt bias'?

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » tor 26 maj 2011, 13:19

Slask.

Låst