Islams relation till våld och terrorism

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Perfekt

Re: Islams relation till våld och terrorism

Inlägg av Perfekt » ons 13 jul 2011, 14:48

@fosfolipid
Nazi schottis? Va fan är det för nymodigheter, tacka vet jag Hitler Jig
http://www.youtube.com/watch?v=zkwyL1Vy ... re=related

I övrigt kan jag säga att ditt koncept inte verkar riktigt funkis, men var inte ledsen för det. Du behöver bara byta ut dina fria fantasier mot andra. Rikta in dig på buzzwords som mångkultur, klimatsmart, hbtq-perspektiv och liknande. När du är klar kan du presentera konceptet för V eller Mp. Med lite tur har du snart en välavlönad befattning.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 13 jul 2011, 15:33

Vitnir skrev:logiskt sett är Sverige fortfarande hotat så länge vi inte inför Islam som statsreligion och installerar religiös diktatur.
Aj aj, bäst vi skyndar oss på då då, innan det händer något! Terrordåd händer aldrig i muslimska diktaturer, logiskt sett...
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 13 jul 2011, 18:23

Du har så rätt Durion, jag antar att det betyder att det inte finns någon koppling mellan islam och våld.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 13 jul 2011, 18:37

Precis som ironi handlar det om att tänka steget längre.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 23 jul 2011, 02:11

Efter bomben i Stockholm i julas, blev det en häcklande ton i denna tråd.

Efter det senaste dygnets händelser i Norge, är det inte läge att göra sig lustig. Det är inte heller läge att utnyttja tragedier i politiska syften, för att angripa olika kulturer, organisationer eller rörelser.

Vi kan dra några lärdomar. Våldsutövare och terrorister kan se ut hur som helst och komma från vilken bakgrund som helst. Om de ser ett motiv att angripa, så kan ingen poliskår i världen garantera att de stoppas innan dåden är utförda. Det vi kan göra, är att inte vika ner oss för hoten om våld.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 23 jul 2011, 07:12

Din logik kring dina argument att islamistisk terror inte var något problem i Sverige var uppenbart bristfällig även innan Stockholm.

För övrigt vet jag inte att det har avgjorts att dåden i Norge var motiverade av islamism.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 23 jul 2011, 08:42

Perfekt skrev:
Vitnir skrev:Det släpptes lite information som återgavs i SR om den där bomben, där hävdades att bomben var avancerad och fullt funktionsduglig och av en typ som inte vem som helst kan bygga genom att googla fram information. Det är alltså inte en enskild galenpannas verk, logiskt sett är Sverige fortfarande hotat så länge vi inte inför Islam som statsreligion och installerar religiös diktatur.
Nejdå!
Det hela beror på utanförskap och dåliga socioekonomiska förutsättningar. Det hade lika gärna kunnat vara en svensk nazist som gjort det, fast det är klart, då hade det berott på ren ondska=SD.

Aftonbladetläsare
Profetiskt.

.......

Islamofobiska internetsidor utmärks idag naturligtvis av självrannsakan och ånger över sin skrämselpropaganda... Eller, nä. Snarare "damage control".

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 23 jul 2011, 12:59

Grundorsaken är alltid ondska, de kringliggande svepskälen kan variera. Att vilja påtvinga andra en religiös diktatur är ondska, att vilja införa en renrasig stat är ondska.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 23 jul 2011, 23:32

Om du menar "ondska" i nån slags metafysisk form så kan jag inte hålla med dig. Det finns mänsklig dumhet, vanföreställningar, intolerans, förakt, och brist på empati.

Efter att ha tillbringat ett dygn med att höra om den här händelsen, med hemska redogörelser från ungdomarna som överlevt den här tragedin, så får jag nog säga att det är fruktansvärt. Och jag lider med det norska folket, vänner och anhöriga. Och oavsett var man står politiskt så håller nog alla med om det i nuläget.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 25 jul 2011, 00:27

Tråd om Väst-nationalisms relation till våld och terrorism: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=34&t=15838
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » sön 30 sep 2012, 13:45

Talande exempel på hur man i media, medvetet eller omedvetet, försöker stärka den tänkta kopplingen mellan muslimer i allmänhet till våld och terrorism. I fredags, 2012-09-28, har P4 Göteborg Nyheterna ett i högsta graden relevant inslag om oron för hot i den judiska församlingen i Göteborg, efter det sprängattentat som ägde rum i Malmö. Men hur illustrerar man inslaget när man lägger upp det på webben? Jo, med en bild på moskén på Hisingen. Man får hoppas att det bara är vanlig dumhet och/eller slarv som ligger bakom detta, men tyvärr så tar man och stärker bilden av muslimer i gemen som våldsamma. Inslaget däremot säger ingenting om islam eller någon moské.

Bild
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

garozzo

Inlägg av garozzo » sön 30 sep 2012, 13:52

Sedan kan man undra om man använt ordet "attentat" om någon slagit in en ruta och skjutit av ett knallskott utanför en moske.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 30 sep 2012, 18:30

Det är väl ungefär vad man gjort tidigare?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ingen- ... keattentat

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 30 sep 2012, 21:40

Spito skrev:Man får hoppas att det bara är vanlig dumhet och/eller slarv som ligger bakom detta, men tyvärr så tar man och stärker bilden av muslimer i gemen som våldsamma.
Jag undrar över definitionen på "en kraftig sprängladdning". Känns på mig som en sådan borde göra mer skada än att krossa ett fönster.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 01 okt 2012, 07:02

Thomas P skrev:
Spito skrev:Man får hoppas att det bara är vanlig dumhet och/eller slarv som ligger bakom detta, men tyvärr så tar man och stärker bilden av muslimer i gemen som våldsamma.
Jag undrar över definitionen på "en kraftig sprängladdning". Känns på mig som en sådan borde göra mer skada än att krossa ett fönster.
Det beror nog på hur den används. En dåligt placerad sprängladdning behöver inte ställa till med särskilt mycket skada även om den är "kraftig".
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Låst