Nytt JAS, bu eller bä

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
matsw

Re: Nytt JAS, bu eller bä

Inlägg av matsw » mån 16 dec 2013, 22:57

Bu. Men jag tycker om teknikprojekt för att stödja svenskt teknikkunnande. Men kan man inte hitta påen bättre produkt att satsa pengarna på? Varför just militärt?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tis 17 dec 2013, 08:10

matsw skrev: Varför just militärt?
Folk har väl i allmänhet förståelse för att militära produkter bör vara av en kombination av högteknologi och stryktålighet som sällan behövs på andra ställen. Mycket av den teknik som skapas för försvarsändamål används senare i olika civila tillämpningar.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 19 dec 2013, 00:53

"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 19 dec 2013, 01:32

Det var väl en av de största kraven hos Brasilien, att man skulle få teknologiöverföring och lokal produktion av planen.

Måste erkänna att jag blev rätt förvånad, jag hade fått intrycket att de ansvariga i Brasilien var mycket ovilliga att öppna plånboken nu. Men nu väntar väl förhandlingar.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 19 dec 2013, 07:59

Tryggve skrev:
Det var väl en av de största kraven hos Brasilien, att man skulle få teknologiöverföring och lokal produktion av planen.

Måste erkänna att jag blev rätt förvånad, jag hade fått intrycket att de ansvariga i Brasilien var mycket ovilliga att öppna plånboken nu. Men nu väntar väl förhandlingar.
Jaha, alltså, det var inte det jag syftade på. Kanske länkade lite slarvigt. Poängen var mer att informera om att det var beslutat. :)

http://www.dn.se/ekonomi/brasilien-kope ... as-gripen/

Så!
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 19 dec 2013, 08:32

För att citera en stor man "Det är bra för Sverige".

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Budget

Inlägg av Tryggve » lör 01 mar 2014, 12:51

Enligt Janes så ska Brasilien skära rejält i försvarsbudgetben, nästen 25%. Undrar vilka effekter det får på Gripenköpet.
http://www.janes.com/article/34433/braz ... nce-budget

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » fre 04 apr 2014, 00:07

Några artiklar i Aviation Week om nya JAS:
Is Saab’s New Gripen The Future Of Fighters?
New Gripen Aims For Low Cost, High Capability
Goal Of New Technology: Hold Gripen Costs
Gripen Sensors Claim Counter-Stealth Performance

Vet inte varför det kom så många artiklar nu helt plötsligt, men Saab har nog haft ett av sina Gripen-seminarium/presskonferenser.

Nya moderaterna, verkar gå de gamla till mötes lite och säger sig vilja ha ytterligare 10 Gripen E: http://www.dn.se/ekonomi/forsvarsminist ... as-gripen/

Jag har inte riktigt förstått vad som är alternativen i den schweiziska folkomröstningen; inget stridsflygplan alls, något annat plan, eller vad?

Lite OT:
Intressant det där med rysslands hårdnande linje. Någonstans vill man/jag ändå tro det bästa, att inget större kommer att ske. Nåt annat verkar helt irrationellt och idiotiskt - kan ju knappast bli någon större konflikt nu. Det blir nog som nu, men möjligen med lite mindre ändringar. Men så tänkte jag innan t.ex. Warszawapakten rasade ihop också och vad jag förstått så var det ungefär samma inställning innan WWI och WWII - innan faktum trodde få innerst inne att det skulle gå så illa.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 04 apr 2014, 13:32

AndersY skrev:Några artiklar i Aviation Week om nya JAS:
Is Saab’s New Gripen The Future Of Fighters?
New Gripen Aims For Low Cost, High Capability
Goal Of New Technology: Hold Gripen Costs
Gripen Sensors Claim Counter-Stealth Performance

Vet inte varför det kom så många artiklar nu helt plötsligt, men Saab har nog haft ett av sina Gripen-seminarium/presskonferenser.
Jo, de hade en för några veckor sedan. Årliga Gripen-seminariet enligt folk på flygforum.
http://www.media-server.com/m/s/97qvoqqe/lan/en
AndersY skrev: Nya moderaterna, verkar gå de gamla till mötes lite och säger sig vilja ha ytterligare 10 Gripen E: http://www.dn.se/ekonomi/forsvarsminist ... as-gripen/
De ville väl ha ytterligare en ubåt också. Samt köpa nytt luftvärn snabbare än vad det var planerat. Själv undrar man ju om det finns personal till att utnyttja detta, men...
AndersY skrev: Jag har inte riktigt förstått vad som är alternativen i den schweiziska folkomröstningen; inget stridsflygplan alls, något annat plan, eller vad?
Som jag har förstått det är det väl ja eller nej till Gripen-affären som man röstar om. Blir det nej så vet jag inte vad man gör, om man då gör ny upphandling eller vad.
AndersY skrev: Lite OT:
Intressant det där med rysslands hårdnande linje. Någonstans vill man/jag ändå tro det bästa, att inget större kommer att ske. Nåt annat verkar helt irrationellt och idiotiskt - kan ju knappast bli någon större konflikt nu. Det blir nog som nu, men möjligen med lite mindre ändringar. Men så tänkte jag innan t.ex. Warszawapakten rasade ihop också och vad jag förstått så var det ungefär samma inställning innan WWI och WWII - innan faktum trodde få innerst inne att det skulle gå så illa.
Kärnvapeninnehavet som finns idag men inte inför WWI eller WWII borde ju avskräcka lite, kan man tycka.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 04 apr 2014, 18:43

AndersY skrev: Jag har inte riktigt förstått vad som är alternativen i den schweiziska folkomröstningen; inget stridsflygplan alls, något annat plan, eller vad?
Det är en lag om att få flytta medel till senare budgetår för att spara till att köpa försvarsmateriel som det ska röstas om. Blir det nej så blir det en runda till i hur man ska finansiera ett köp av stridsflygplan. Det var också det här lagförslaget som fick omarbetas innan det kunde antas i församlingen.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » lör 19 apr 2014, 02:28

biitar skrev:Lite inlägg i debatten. När man talar om SAAB:s överlevnad så har man EJ försökt koppla ett samband mellan SAAB flygplanstillverkaren och SAAB biltillverkaren. Det man har menat är att SAAB är en ganska liten leverantör av flygplan med dålig uppbackning från det egna landets politiska ledarskap.

Vad man menat är att tillverkaren av de andra är större samt att Frankrike av "nationel stolthet" inte skulle vilja se deras tillverkare gå under. Därför anser man att BAE och det franska alternativet är ett säkrare kort på längre sikt.

Så problemet verkar vara, att folk upplever en politisk ovilja från svenska statens sida att satsa på JAS. Detta gör att folk känner det osäkert om SAAB kommer finnas kvar länge till och då vill man helst undvika att köpa ett plan man ska ha i 40 år om tillverkaren går i graven efter 15-20 år.
En reflektion av det här ett par år senare är att både Eurofighter och Rafale tycks ha lite problem med villigheten ifrån sina "hemregeringar" att satsa pengar på nästa stora utvecklingssteg och inte bara mindre uppgraderingar. Frågan är om något utomstående land vill göra den satsningen om inte de egna länderna vill?
Båda behöver nog även några till riktiga beställningar om inte produktionen behöver skäras ner, även om Rafales produktion är ganska långsam, så den räcker väl ganska många år. Indien-planen var tänkt att tillverkas av HAL i Indien, även om det gnisslar lite där i förhandlingarna då Dassault inte verkar så jättesugna på att ensam ta ansvaret för den tillverkningen.
För Eurofightern pratas det om att de behöver beställningar senast till hösten. Varför vet jag inte riktigt då dagens beställningar räcker till 2017. Men det är klart vissa underleveranser börjar väl kanske bli klar redan nu och det tar ju ett tag att fastställa exakt vilka delar de nya planen skall ha, samt var de skall tillverkas, så faran är väl att det kan bli ett glapp, vilket inte är så jättelyckat. Det känns ändå svårt att tro att de respektive regeringarna inte satsar på en vidareutveckling till slut, åtminstone Frankrike. GB är kanske mer tveksamt med tanke på deras stora engagemang i F35-utvecklingen. Italien planerar också att köpa F35.

Även Super Hornet har problem med beställningar för fortsatt tillverkning, men där lär väl möjligen förseningar för F35 göra att man behöver några fler F18 E/F under ett antal år, Vet inte hur deras fortsatta exportchanser ser ut.

Intresset för F-15SE Silent Eagle verkar begränsat, så gissningen är väl att det inte blir nåt.

Spännande år framöver för stridsflygplansmarknaden och då speciellt för de relativt dyra tvåmotoriga Eurofightern och Rafale. Räddningen är väl möjligen om kostnaden för F35 skenar ännu värre, liksom förseningarna, samtidigt som prestandan skrivs ned ytterligare. Annars blir det en svår konkurrent om den blir klar i hyfsad tid och inte allt för dyr.

Hur de ryska konkurrenterna står sig affärs- och prestandamässigt har jag ingen direkt uppfattning om.

Sedan finns det ju ett antal andra länder som också säger sig vilja ta fram konkurrenskraftiga stridsflygplan, men det har det funnits i många år och det verkar svårt att komma ända fram trots många nedplöjda mynt. Ingen lätt sak att utveckla ett stridsflygplan i toppklass om man inte har gjort det innan och sammanhängande under många år. (Då jag jobbat tillsammans med och åt Saab i olika JAS-relaterade utvecklingsprojekt från och till under 20 års tid så har jag hört en och annan hånfull kommentar ifrån JAS-kritiker...)
Faran är att BAE och Airbus går samma öde till mötes om man inte får någon vidareutveckling av Eurofightern. Blir kanske bara Lockheed, Dassault och Saab kvar till slut...
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tis 29 apr 2014, 18:55

Eftersom det måste ligga en konspiration bakom allt så tror jag att Dagens Ekos redaktion är tillsatta av nuvarande regeringen för att se till att arbetslösheten ökar lavinartat efter valet genom att förhindra att vi säljer flygplan till olika länder. De kan också vara kumpaner till Göran Greider med målet att vi inte ska ha råd att ha ett försvar i landet.

Skämt åsido
UD skrev: En av utlandsmyndigheternas viktigaste uppgifter är att ge stöd och råd till företag som arbetar internationellt. Utlandsmyndigheternas främjande har flera tydliga styrkor: Tillgång till beslutsfattare, praktisk hjälp till svenska företag på plats samt hantering av handelshinder

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 29 apr 2014, 19:46

Hur det blir med Rafaleorden till Indien återstår väl att se. Men Eurofighter har ju säkrat en del exportorders också, så det borde väl inte vara så dåligt för dem. Det är väl export på ca 100 maskiner utöver vad de fyra involverade länderna har beställt.

Sedan ska sägas att Tyskland pratade om att dra sig ur Eurofighterprojektet runt 1992. Men stannade kvar för att säkra sin flygindustri.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 07 maj 2014, 15:51

Vad gäller Eurofighter så är väl 400 st byggda, och beställningar finns på ytterligare 171 st. Det är väl nästan det dubbla mot Gripen. Det borde ge rätt mycket utrymme för vidareutveckling och modifieringar under kommande årtionden. Och flygindustrier är ju något man vill rädda lika mycket som Sverige vill hålla igång Saabs förmåga att bygga plan.

Rafale är det ju en annan situation med. Dock så är det ju frågan om Indienorden. Det skulle ju öka antalet maskiner rejält. Hur länge det tar innan ett kontrakt eventuellt skrivs under är väl oklart, men det handlar väl om att få till de bästa villkoren som man bara kan för Indiens del. Om uppgifterna att indierna inte är helt nöjda med PAK-FA stämmer så är det väl också något som skulle kunna ändra detta en del. Det blir kanske mer intressant med Rafale då.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » tor 15 maj 2014, 20:24

Vad gäller Eurofighter så är kostnaden för att integrera den nya radarjaktroboten Meteor ungefär lika stor som hela kostnaden för att utveckla vår "Gripen E". Nog för att nästan 600 flygplan bör borga för låg enhetskostnad framöver men när Tyska, Italienska, Engelska och Spanska flygsäkmyndigheter ska enas om arbetsformer så....

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Låst