Den kommunala skolan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Den kommunala skolan

Inlägg av Anders » tis 05 apr 2011, 09:56

Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Knurd

Re: Den kommunala skolan

Inlägg av Knurd » tis 05 apr 2011, 11:24

Det kanske beror på att många byter hemkommun efter att de gått ut den allmänna skolan, och att det gör det olönsamt för en kommun att investera i skolutbildning.

Friskolor är åtminstone, till skillnad från kommunala skolor, intresserade av att få nya elever.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 05 apr 2011, 11:39

Knurd skrev:Det kanske beror på att många byter hemkommun efter att de gått ut den allmänna skolan, och att det gör det olönsamt för en kommun att investera i skolutbildning.
Det vore ju valdans cyniskt, sarskilt som vi har lagstagade skolplikt.
Nae, det har bla att gora med inkompetenta politker och de de anstaller.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tis 05 apr 2011, 11:59

Det finns bara ett strukturellt grundfel i fallet som nämns i artikeln. Det är kommunaliseringen av skolan, något som till inte så liten del är Göran Perssons fel personligen.

Kommunaliseringen drabbade främst mindre orter, typ valfri centerstyrd bonnhåla på västgötaslätten. I en liten kommun finns det inte någon som helst kunskap om utbildning, pedagogik etc. Storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö har fler välutbildade politiker med utbildning som intresse och profilfråga.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 05 apr 2011, 12:04

Kommuner är ju skyldiga att ha skolutbildning till sina elever, men både kommunala skolor och friskolor vill gärna hålla ner utgifterna så långt som möjligt. Kommunala skolor har haft fler formella krav på sig än friskolor, men det hindrar inte kommunala skolor från att hålla usel kvalitet.

Den påtagliga skillnaden verkar vara att kommunala skolor inte behöver konkurrera om eleverna.

Frågan är väl också om vi har de politiker vi förtjänar.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tis 05 apr 2011, 12:05

Knurd skrev:Friskolor är åtminstone, till skillnad från kommunala skolor, intresserade av att få nya elever.
Alla skolor är lika intresserade av att få elever, eftersom varje elev ger skolpeng, som behövs för att driva skolan på ett önskvärt sätt. En skola kan därför lätt få en negativ ekonomisk spiral. För lite pengar ger mindre resurser, vilket gör att man kan locka allt färre elever, osv osv.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 05 apr 2011, 12:26

Hur är det med anställningstrygghet för kommunala rektorer?

Kan de, som andra chefer i offentlig och privat sektor, bli avsatta med omedelbar verkan?

Om inte, är det riskfritt för en kommunal rektor att köra en skola i botten?

Samtidigt brukar chefer för privatägda skolor, till skillnad från de kommunala, ha delägarskap eller andra kompensationssystem som ger dem direkt avkastning av en skolas framgång.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 05 apr 2011, 13:13

Knurd skrev:Hur är det med anställningstrygghet för kommunala rektorer?

Kan de, som andra chefer i offentlig och privat sektor, bli avsatta med omedelbar verkan?
Detta stämmer i o f s inte att chefer i privat verksamhet kan bli avsatta med omedelbar verkan. Oavsett detta så är det mest en kostnadsfråga att göra sig med chef vare sig det är frågan om privat eller offentlig verksamhet. Så sett är det givetvis lättare för en kommun att ta dessa kostnader än friskola.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

anilov

Inlägg av anilov » tis 05 apr 2011, 13:29

Pär C skrev:
Knurd skrev:Hur är det med anställningstrygghet för kommunala rektorer?

Detta stämmer i o f s inte att chefer i privat verksamhet kan bli avsatta med omedelbar verkan. Oavsett detta så är det mest en kostnadsfråga att göra sig med chef vare sig det är frågan om privat eller offentlig verksamhet. Så sett är det givetvis lättare för en kommun att ta dessa kostnader än friskola.
Särskilt svårt att avsätta chefen blir det om denne också är ägare till skolan http://www.unt.se/uppsala/doctrinaprobl ... 26432.aspx

(Jag hoppas att detta är ett sällsynt skräckexempel, och skolan stängdes ju till slut...)

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 05 apr 2011, 20:25

Knurd skrev: Den påtagliga skillnaden verkar vara att kommunala skolor inte behöver konkurrera om eleverna.
Skolvalet gäller alla skolor, även kommunala. Så även en kommunal skola konkurrerar med friskolor och andra kommunala skolor om eleverna.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

Inlägg av Poe » tis 05 apr 2011, 21:03

Läste senaste delen idag, och jag vet inte om han inte börjar sväva på målet emellanåt. Huvudtesen är ju att det är systemfel (framförallt kommunaliseringen) som sabbat skolan, men samtidigt tycker jag att det skymtar in euroforiska beskrivningar av skäggiga invandrare som är vuxna kvinnor trotts att de bara är fjorton bast som plötsligt blivit bäst i sverige med hjälp av superbra superlärare till skillnad från de slöa och dumma svenska eleverna. (Dvs att det plötsligt är individproblem, och att felet ligger hos slöa lärare som inte vill använda någon magisk "LUS" läsmetod och slöa (svenska) elever).

Sen köper jag inte att sociala faktorer skulle vara betydelselösa; visst går det att få bra undervisning trots att eleverna kommer från socialt utsatta miljöer, men man har ju ett betydligt svårare utgångsläge i Rinkeby än på Östermalm (speciellt eftersom det allmänna sociala skyddsnätet är under allmän nedmontering, så att eleverna tar med sig alla sociala problem till skolan). Och det har alltid varit så att skolor i utsatta områden tenderat att släpa efter år efter år ("skolan som raggarnas barn gick i, respektive skolan som scouternas barn gick i" som farsgubben uttryckte det hela).
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 05 apr 2011, 22:59

micke.d skrev:Skolvalet gäller alla skolor, även kommunala. Så även en kommunal skola konkurrerar med friskolor och andra kommunala skolor om eleverna.
Jo, men frågan är hur drivna de kommunala skolorna är att upprätthålla konkurrensen. Det verkar inte som att något kan avskräcka en kommunal rektor från att köra sin skola i botten.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 05 apr 2011, 23:21

anilov skrev:Särskilt svårt att avsätta chefen blir det om denne också är ägare till skolan http://www.unt.se/uppsala/doctrinaprobl ... 26432.aspx

(Jag hoppas att detta är ett sällsynt skräckexempel, och skolan stängdes ju till slut...)
Om en gymnasieelev har haft sin egen pappa som rektor, och rektor har befogenhet att påverka betygen, så är brott (tjänstefel) begånget redan innan han varit inne och petat i betygen. Jag vet inte om det här fallet har gått till åtal. Men med fem miljoner i skatteskulder, är risken nog ganska liten att denna rektor startar på ny kula, eller att någon annan tar efter hans minst sagt oseriösa affärsmodell.

I ett öppet samhälle går det aldrig att helt hindra människor från att bryta mot lagar och avtal. Det man kan göra, är att utdöma kännbara straff och påföljder.
Adrumdrum.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » mån 11 apr 2011, 20:11

/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 10 jun 2013, 06:56

”De bästa är plötsligt medelmåttor”

Tydligen tappar vissa elever betygskrader när det börjar på gymnasiet, nu år 2013.

När undertäcknad slutande grundskolan hade han högst betyg i klassen och näst högst i årskursen(som jag minns det). När jag slutatade Gymnasiet var jag helt klart en medelmåtta, betygsmässigt. Kan jag skylla på den dåliga grundskolan 1985?

Låst