Den kommunala skolan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Den kommunala skolan

Inlägg av Anders G » mån 10 jun 2013, 09:20

När ni ungdomar gick ut gymnasiet körde man ju med den förhatliga klock-kurvan. Alla mina femmor från grundskolan blev till 3:or på gymnasiet då klassen (ok då, N och T-kollektivet i staden) helt plötsligt bara bestod av likasådana. Lättare att få 5:or på bull- och kastrullmek.

Nu fungerar det bättre. Alla ambitiösa med MVG från grundskolan kan hjälpa varandra i klassen till MVG på gymnasiet, en god betygsinflationsspiral.

[personangrepp]Jag ser att "undertäcknads" sjunkande svenskabetyg var väförtjänt[/personangrepp].
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 10 jun 2013, 10:50

Anders G skrev: [personangrepp]Jag ser att "undertäcknads" sjunkande svenskabetyg var väförtjänt[/personangrepp].
Japp, och jag skyller på skolan, det är ju definitvt inte mitt fel att jag stavar som en hest travvar.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » mån 10 jun 2013, 18:04

Anders G skrev:Lättare att få 5:or på bull- och kastrullmek.
Det kan jag inte hålla med om, jag hade en massa 5:or efter att ha gått ut T (4,8 i medel), men jag gick gymnasiet två gånger och första gången gick jag fordon, med betydligt skralare betyg (typ 3,5 i medel). :) (anekdotisk bevisning rulez)

Å andra sidan tror jag att jag hade 2,7 i medel från grundskolan, så den var väl svårast...
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 10 jun 2013, 18:19

AndersY skrev:
Anders G skrev:Lättare att få 5:or på bull- och kastrullmek.
Det kan jag inte hålla med om, jag hade en massa 5:or efter att ha gått ut T (4,8 i medel), men jag gick gymnasiet två gånger och första gången gick jag fordon, med betydligt skralare betyg (typ 3,5 i medel). :) (anekdotisk bevisning rulez)

Å andra sidan tror jag att jag hade 2,7 i medel från grundskolan, så den var väl svårast...
Tyst! Stör inte de allmänna anekdoterna om hur det relativa betygssystemet fungerade med andra anekdoter om hur det relativa betygssystemet fungerade. :-)
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 10 jun 2013, 19:28

Det fungerade väl inte?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 10 jun 2013, 20:11

Anders G skrev:Det fungerade väl inte?
I grunden är det rätt meningslöst att diskutera vad som fungerar eller inte med personer som inte gör distinktioner mellan frågan om hur något fungerar och frågan huruvida något fungerar i överensstämmelse med vissa eftersträvade mål.

Utöver detta så är det dock rätt värt att fundera på att den relativa betygsskalan 1-5 gällde i Sverige under den period (1962-1994) då landet åtminstone vad jag minns var ledande i internationella jämförelser mellan utbildningsväsenden.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 10 jun 2013, 20:21

Att "toppelever" tappar i nivå från grundskolan till gymnasiet är inte alls konstigt. Många kurser på gymnasiet har en påtagligt högre abstraktionsnivå och krav på självständigt tänkande för de högsta betygen om man jämför med grundskolan. Många av de som var bra på att plugga fakta på grundskolan tappar relativt när de på gymnasiet måste tänka själva, diskutera och ta egna initiativ.

- Conan Cimmeriern

garozzo

Inlägg av garozzo » tis 11 jun 2013, 16:34

Nu fungerar det bättre. Alla ambitiösa med MVG från grundskolan kan hjälpa varandra i klassen till MVG på gymnasiet, en god betygsinflationsspiral.
Hur skiljer man en god inflationsbetygsspiral från en dålig dylik?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 11 jun 2013, 20:51

Dåligt om puckon som inte uppfyller målen får MVG. Bra om alla uppfyller målen och alla får MVG.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » ons 12 jun 2013, 10:35

Anders G skrev:Nu fungerar det bättre. Alla ambitiösa med MVG från grundskolan kan hjälpa varandra i klassen till MVG på gymnasiet, en god betygsinflationsspiral.
Vill man att det ska se ut som att man hänger med bör man känna till att MVG inte används längre. :wink:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skolbetyg_i_Sverige#2011-
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 12 jun 2013, 11:48

Jaja, det stod bara MVG i mina barns betyg... :)
Systemet med mål som alla i princip KAN uppnå är detsamma.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tis 23 jul 2013, 02:11

Anders G skrev:Jaja, det stod bara MVG i mina barns betyg... :)
Systemet med mål som alla i princip KAN uppnå är detsamma.
Frågan är bara var man sätter målen. Jag tvivlar på att man sätter målen så att alla i praktiken uppfyller A, utan i praktiken sätts säkert målen efter någon sorts fördelning så att lagom många hamnar i varje betygsfack. Därmed blir det en mer nationell normalfördelning än på varje skola, kommun, etc., vilket väl känns bättre. Plus att man lite bättre vet vad som krävs och att det inte visar sig när man går ut vad kraven var, beroende på vilka man hamnade i samma klass/skola/kommun, med.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tis 23 jul 2013, 02:24

Vidugavia skrev:Att "toppelever" tappar i nivå från grundskolan till gymnasiet är inte alls konstigt. Många kurser på gymnasiet har en påtagligt högre abstraktionsnivå och krav på självständigt tänkande för de högsta betygen om man jämför med grundskolan. Många av de som var bra på att plugga fakta på grundskolan tappar relativt när de på gymnasiet måste tänka själva, diskutera och ta egna initiativ.
Jo, så kan det absolut vara, men även att begåvade elever saknar studieteknik, vilket jag märkte på högskolan, där de flesta i min klass/grupp hade 5:or i alla NA-ämnen, plus matte, från gymnasiet, men där skillnaden kunde vara stor hur man klarade tentorna i högskolan. Detta trots att vissa som inte klarade sig alls kunde briljera på lektionerna med insiktsfulla svar och frågor, men totalt sakna förmåga att plugga till ett prov där man inte bara behöver kunna det man för stunden finner intressant.
/Anders Ytterström

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 23 jul 2013, 18:13

AndersY skrev:
Vidugavia skrev:Att "toppelever" tappar i nivå från grundskolan till gymnasiet är inte alls konstigt. Många kurser på gymnasiet har en påtagligt högre abstraktionsnivå och krav på självständigt tänkande för de högsta betygen om man jämför med grundskolan. Många av de som var bra på att plugga fakta på grundskolan tappar relativt när de på gymnasiet måste tänka själva, diskutera och ta egna initiativ.
Jo, så kan det absolut vara, men även att begåvade elever saknar studieteknik, vilket jag märkte på högskolan, där de flesta i min klass/grupp hade 5:or i alla NA-ämnen, plus matte, från gymnasiet, men där skillnaden kunde vara stor hur man klarade tentorna i högskolan. Detta trots att vissa som inte klarade sig alls kunde briljera på lektionerna med insiktsfulla svar och frågor, men totalt sakna förmåga att plugga till ett prov där man inte bara behöver kunna det man för stunden finner intressant.
Jo och jag tror att graden av lärarstyrning och inrutning var större i lgy80. Kraven på självständigt arbete, egen instudering och självständigt tänkande var lägre. Problemet för många ligger nog också i att de på högskolan förlorat en viktig studieteknisk stöttepelare, nämligen föräldrarna. Mamma formligen släpade mig genom matten på gymnasiet men sedan på universitetet, mer än 70 mil från mamma, var jag plötsligt tvungen att klara mig själv.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 23 jul 2013, 18:15

AndersY skrev:
Det är min erfarenhet också. Men motivation och studieteknik kommer man mycket långt men någon form av begåvning krävs nog också.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Låst