Jag ser det nog inte riktigt som svart eller vitt. Som jag ser det så verkar Iran vara intresserade både av civil kärnkraft, och att bygga atomvapen, vilket skulle göra det grått kanske.. Deras agerande tyder på det. Framför allt är det deras missilprogram som gör att det verkar vara deras mål.Thomas P skrev: För det första försöker du hela tiden köra svartvitt: antingen vill de skaffa vapen eller också har de bara ett civilt program. Du bortser från den möjlighet jag tar upp att de vill ha tillgång till tekniken utifall att. För det andra så är det oerhört svårt, ja antagligen omöjligt, att göra länder som Israel och USA nöjda hur många inspektioner man än släpper in. Dessutom har alla stater militära hemligheter som de inte vill avslöja bara för att någon påstår att de kan vara kärnvapenrelaterade och att IAEA därför måste få inspektera. Vi vet från Irak hur inspektionerna vart täckmantel för rent spionage.
Hur många nationer utvecklar långdistansrobotar utan att ha målet att ladda dem med mer än konventionella sprängmedel? Länderna som Iran samarbetar med på missilområdet och på kärnteknikområdet har ju gjort detta. Även Israel har gjort detta. Så också Indien, och de fem etablerade kärnvapenmakterna.
Och om Iran är rädda för sina grannländer så är det ett helt logiskt steg att ta också.
Så det kan vara som du säger, att de vill ha kapaciteten att snabbt kunna bygga bomber, med allt vad det innebär av att bygga upp en (förbjuden?) infrastruktur för det. Men ett sådant agerande är väl på sätt och vis farligt, för då kan man stå utan bomber i ett krisläge, där man fortfarande kan vara sårbara för ett anfall. Då är det logiska agerandet att faktiskt ha färdiga bomber.
Sedan när det gäller spionage så beror väl det på var man lägger sina anläggningar. Iran har väl rätt ordentligt luftförsvar kring en del av dessa anläggningar, så då blir det ju så att man ser delar av detta när man ska inspektera. Men det går väl att dölja mycket av det där, och vilka militära hemligheter det annars finns i dessa anläggningar har jag ärligt talat inte en aning om.
Jag förställer mig att man är ovillig att sälja sådan teknologi till Iran, men i min bok är inte det så konstigt, med tanke på Irans agerade. Men är de ok att smuggla in centrifuger och bygga anrikningsanläggningar om ingen vill sälja öppet till dig då eller vad menar du? För grejen är ju just hur man har gjort detta. I smyg.Thomas P skrev: Samtidigt måste man också betänka att det inte är så många länder som är villiga att sälja anrikningsteknologi till Iran. Vart skulle de vända sig istället menar du?
Avtalet om Bushehr är väl just att ryssarna ska leverera bränsle, just för att man inte vill att Iran ska anrika uran.
Ryssarna har också blåst dem, första gången de lovade att leverera reaktorer till Bushehr så blev det inget efter att de hade betalat...Thomas P skrev: Glöm inte hur västländerna efter revolutionen de facto stal stora mängder iranska pengar, dels för den halvfärdiga reaktorn i Bushehr och dels för Irans delägande i Eurodifs anrikningsanläggning.
Ur den synvinkeln är det inte konstigt att de är misstänksamma mot alla, det förstår jag.
Men visst borde inblandade länder ha återbetalat pengarna till Iran efter revolutionen, det tycker jag absolut!
Fast grejen är ju liksom den att de tidigare hade anläggningar som de inte hade berättat om. Det är väl liksom det som gör det misstänkt. Har de redovisat allt, eller har de fortfarande hemliga delar?Thomas P skrev: Såvitt jag vet redovisar de anläggningar i den omfattning som krävs av NPT. Att sen somliga skulle vilja veta än mer om Irans framtida planer är inte Irans fel.
Det är ju det som blir konsekvensen av att tidigare ha agerat i det dolda. Men blir misstänkt för att fortfarande göra det. Det är ingens fel utom deras eget.
Och om det är så att de verkligen har lagt ned planerna på en bomb så är ju detta väldigt ironiskt, men det är inte heller så konstigt.
Det handlar väl inte om vad som gör mig nöjd eller ej här. För min del så tror jag att det är för sent att göra något åt Irans ambitioner. Men det är väl bra om deras anläggningar är så säkra som möjligt. För deras egen skull, om inte annat. Och det kanske blir större säkerhet om IAEA inspekterar dem.Thomas P skrev: För all del, om du blir nöjdare av att Iran lämnar NPT och alla inspektioner upphör...
Men Nordkoreas agerade var i alla fall logiskt.
Svårt att säga. Vi har ju fått ungefär lika många kärnvapenmakter efter som före NPT. Men det är väl kanske troligt att spridningstakten har begränsats efter NPT, tanken är ju just att göra det svårare.SThomas P skrev: Kärnvapenspridning var väl inte ett mindre problem före NPT?
Spridningstakten var väl större före NPT, dock.