Hur påverka Irans kärnvapenprogram?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Eon

Re: Hur påverka Irans kärnvapenprogram?

Inlägg av Eon » tis 07 feb 2012, 16:07

FudoMyoo skrev:Du är rolig du. Det var ju inte helt otippat att du skulle försöka dra in Israel i diskussionen.
Du är rolig du. Det var ju inte helt otippat att du skulle hoppa in och påstå att det är Thomas P som försöker dra in Israel när alla självklart förstår att Israels kärnvapen är en parameter i Irans ev. kärnvapenanskaffande.

Låt mig istället ställa följande fråga till dig: tycker du inte att Israels ca 200 kärnvapenstridspetsar är en fullgod garant mot iranska kärnvapen? Om inte, vad ska de då ha dem till?
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 07 feb 2012, 16:17

Eon skrev:Låt mig istället ställa följande fråga till dig: tycker du inte att Israels ca 200 kärnvapenstridspetsar är en fullgod garant mot iranska kärnvapen? Om inte, vad ska de då ha dem till?
Tråden handlar inte om Israels kärnvapen, utan om Irans (kommande). Vill du diskutera Israels kärnvapen så får du väl starta en ny tråd om saken. Att Israels kärnvapen kan användas som en ursäkt av Iran (och dess apologeter) för att skaffa sig dessa vapen förnekar jag inte, men min fråga kvarstår och är relevant för tråden.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 07 feb 2012, 16:26

Dûrion Annûndil skrev: Å andra sidan kan man mycket väl tänka sig att omvärldens misstänksamhet bidragit till Irans smuggling och hemlighetsmakeri. Bevisligen hjälpte det inte grannen att vara öppen inför IAEA när det begav sig, utan man blev invaderad i alla fall med hänvisning till icke redovisade WMD. Med tanke på det misstänksamma politiska läget har Iran nog svårt att se varför man skulle ge motståndarsidan ammunition för sin argumentering genom att deklarera möjliga beståndsdelar i WMD, när man tydligen ändå inte tillåts agera enligt NPT (vilket tillåter alla att bygga installationer som kan tillverka bomber).

Mvh -Dan
Visst, det är väl en ond cirkel ur den synvinkeln. Men att Iran har agerat som de har gjort har ju medfört misstankarna. Inget konstigt i det, speciellt sett till vilka länder som man har samarbetar med när det gäller anrikningsteknik och missilteknologi.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 07 feb 2012, 16:42

Thomas P skrev: Vi har varit inne på det där förut. Vad tycker du Iran borde gjort när man vägrade sälja dem utrustning? Först förbjuder man export sen agerar man förvånad när Iran köper av dem som är villiga att sälja.
Vad de borde ha gjort? Vet inte om jag är kompetent att bedöma det. Men med tanke på hur isolerade de har blivit, och vilka ekonomiska effekter det har fått för landet så kan man väl i alla fall konstatera att det kanske var "så där" lyckat att köpa sakerna under bordet och försöka hålla programmet dolt? Ur den aspekten så kanske det är rimligt att hävda att det hade varit bäst om de lagt planerna på kärnkraft på is, eller avstått helt.
Thomas P skrev: Japan har heller hotats med att få sina anläggningar bombade. Inte heller har de utsatts för upprepade terrorangrepp mot sin industri och sina forskare.
Japan stödjer inte heller en proxyarmé i ett annat land, om man ska se det så....

Däremot så anser många japaner att man bör skaffa större militär förmåga p g a hot från Nordkorea. Om Iran skaffar sig kärnvapen och man anser det är ok så kan man knappast klaga på att länder som Japan, Sydkorea eller Taiwan skulle skaffa egna atomvapen heller (även om både Kina och USA nog skulle vara måttligt förtjusta över det, vilket är en diskussion i sig). Speciellt i Sydkorea finns det väl en växande opinion för att man borde atombeväpna sig.

Det är just sådant som gör att jag ogillar utsikten att Iran skulle skaffa sig bomben. Fler lär hänga på, och jag är rätt tveksam till att världens säkerhet förbättras ju fler kärnvapenmakter vi har. Speciellt om en av dem skulle vara Saudiarabien.

Thomas P skrev: Iran kanske har sina skäl att vara hemlighetsfullt.
Man har väl i alla fall propagandistiska skäl att vara det, kanske...
Iran har nog kommit för långt för att man ska kunna stoppa dem genom att bomba nu ändå. Israels agerade för att skaffa en andraslagsförmåga är väl kanske det tydligaste tecknet på det. Det är som tidigare nämnts ett fåtal bedömare som anser att Iran möjligen redan har kärnvapen.
Thomas P skrev: Man har rapporterat anläggningarna när NPT säger att man måste göra det, så formellt finns inget att klaga på.
Möjligt. IAEA och FN verkar i alla fall inte riktigt dela den bedömningen, och det är väl deras åsikt som spelar roll.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 07 feb 2012, 17:49

Tryggve skrev:Vad de borde ha gjort? Vet inte om jag är kompetent att bedöma det. Men med tanke på hur isolerade de har blivit, och vilka ekonomiska effekter det har fått för landet så kan man väl i alla fall konstatera att det kanske var "så där" lyckat att köpa sakerna under bordet och försöka hålla programmet dolt? Ur den aspekten så kanske det är rimligt att hävda att det hade varit bäst om de lagt planerna på kärnkraft på is, eller avstått helt.
För all del kan man hävda att småstater skall vara snäll och lydiga och göra som stormakterna säger åt dem, men om man inte ställer upp på en sådan världsbild så blir det i så fall stormakternas fel att det gått som det gått, inte Irans, även om det blir Iran som får betala högsta priset. Fast utbryter krig och Iran förutom att försöka stänga Hormozsundet tar till knep som att skicka några "civila" fartyg till Mexikanska golfen och anfalla oljeplattformar lär vi alla få betala priset av globalt ekonomiskt kaos.
Thomas P skrev:Japan har heller hotats med att få sina anläggningar bombade. Inte heller har de utsatts för upprepade terrorangrepp mot sin industri och sina forskare.
Japan stödjer inte heller en proxyarmé i ett annat land, om man ska se det så....
Å andra sidan ägnade sig inte Iran åt ett massivt angreppskrig mot hela regionen för en generation sedan. Du drog upp att Iran varit lite småaggressivt mot ett par grannstater så hur kan du glömma hela andra världskriget? Sen har vi ju Israels och dess ockupation, angreppskrig och kärnvapen om vi nu skall se den kombinationen som extra hotfull.
Däremot så anser många japaner att man bör skaffa större militär förmåga p g a hot från Nordkorea.
Detta är löjligt givet ländernas relativa militära styrka. Det är samma reaktion som i USA och Israel mot Iran där Iran har en militär som bara är bråkdelen så stark och folk i USA och Israel ändå lurats i att de är utsatta för ett allvarligt hot.
Om Iran skaffar sig kärnvapen och man anser det är ok så kan man knappast klaga på att länder som Japan, Sydkorea eller Taiwan skulle skaffa egna atomvapen heller

Det är inte önskvärt att fler länder skaffar kärnvapen, men vi kan inte hålla på och dra till med sanktioner och hota med krig bara för att någon tror att ett land kanske, möjligen, eventuellt kommer att skaffa kärnvapen i en oviss framtid. Däremot kan vi göra klart att *om* ett land skaffar kärnvapen får det betala ett pris för detta, men om Iran redan känner sig totalt isolerade, vad har vi kvar för incitament för att få dem att inte skaffa kärnvapen?

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tis 07 feb 2012, 18:12

FudoMyoo skrev:Tråden handlar inte om Israels kärnvapen, utan om Irans (kommande). Vill du diskutera Israels kärnvapen så får du väl starta en ny tråd om saken.
Tråden handlar om hur man ska påverka Irans ev. kärnvapenprogram. SJälvklart har det faktum att Irans fiender har kärnvapen med tråden att göra. Om man nu alltså vill påverka. Särskilt viktigt att ta upp Israel eftersom så många officiella instanser (FN, IAEA, EU, USA) bara står och visslar, flackar med blicken och och skriker "-titta en fågel!" så fort man tar upp Israels kärnvapen. Det hela är lika löjligt som att försöka förstå USA:s kärnvapenproduktion samtidigt som man blundar för Sovjetunionens dito.

En annan anledning till att Israel har med saken att göra är att det är de som hela tiden tar upp (fullt förståeligt) och påstår sig veta att Iran bygger kärnvapen:
The Israeli President warns us now that Iran is on the cusp of producing a nuclear weapon. Heaven preserve us. Yet we reporters do not mention that Shimon Peres, as Israeli Prime Minister, said exactly the same thing in 1996. That was 16 years ago. And we do not recall that the current Israeli PM, Benjamin Netanyahu, said in 1992 that Iran would have a nuclear bomb by 1999. That would be 13 years ago. Same old story.
Källa

FudoMyoo skrev:Att Israels kärnvapen kan användas som en ursäkt av Iran (och dess apologeter) för att skaffa sig dessa vapen förnekar jag inte, men min fråga kvarstår och är relevant för tråden.
Jag har inte sett att Thomas P tycker det är bra/inte bryr sig om huruvida Iran skaffar sig kärnvapen. Det är självklart att man måste skilja på att förklara och försvara någons beteende. Men när du använder ordet "apologet" glider denna viktiga distinktion ihop. I det här sammanhanget är det närmast en pejorativ benämning. Tycker du t ex att mitt inlägg är apologetiskt?

När du dessutom skriver "kan användas som ursäkt". Vad menar du då? Är det inte en bra ursäkt? Duger den inte? Vilken "ursäkt" för att skaffa kärnvapen tycker du är rimligare? Jag kan själv inte komma på någon bättre ursäkt än "-Våra fiender har kärnvapen, alltså skaffar vi det också".
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 07 feb 2012, 19:47

Eon skrev:Tråden handlar om hur man ska påverka Irans ev. kärnvapenprogram.
Nja, liksom dig anser jag att trådtiteln är tendentiös/missvisande. Den första frågan handlar om huruvida Iran har kärnvapen. Det verkar bara ett fåtal bedömare tro. Om man inte tror det så är väl nästa naturliga fråga huruvida man tror att de försöker skaffa sig kärnvapen. Jag tycker en hel del tyder på det. Här kanske några i tråden (Thomas P? Matte?) har en avvikande uppfattning. Den diskussionen har i vilket fall redan gått ett par varv nu. För de som inte ens tror att Iran har dessa avsikter, så är min fråga förmodligen inte särskilt relevant.

På vilket sätt är då Israel relevant? För oss som tror att Iran har avsikter att skaffa kärnvapen, så kan man både fråga sig (1) hur det ev. skulle kunna förhindras, och (2) om det ens är önskvärt att försöka förhindra det. En del kanske tycker det är bättre med fler kärnvapenländer? Israels kärnvapen är i teorin relevant för (1) men jag ser inte relevansen för (2). Och min fråga handlar om (2).
Eon skrev:SJälvklart har det faktum att Irans fiender har kärnvapen med tråden att göra. Om man nu alltså vill påverka. Särskilt viktigt att ta upp Israel eftersom så många officiella instanser (FN, IAEA, EU, USA) bara står och visslar, flackar med blicken och och skriker "-titta en fågel!" så fort man tar upp Israels kärnvapen.
Du tror alltså att en framkomlig väg för att få Iran att lägga ner sina kärnvapenambitioner är att försöka påverka Israel att avveckla sina?
Eon skrev:Jag har inte sett att Thomas P tycker det är bra/inte bryr sig om huruvida Iran skaffar sig kärnvapen.
Jag får inte intrycket att han skulle tycka det var dåligt om Iran skaffade sig kärnvapen, men jag är öppen för att jag missbedömer. Därav min fråga till honom.

Edit- ser nu att Thomas P skrivit ett inlägg precis innan ditt som jag missade. Där påstås att "Det är inte önskvärt att fler länder skaffar kärnvapen".
Eon skrev:Tycker du t ex att mitt inlägg är apologetiskt?
Nej.
Eon skrev:När du dessutom skriver "kan användas som ursäkt". Vad menar du då? Är det inte en bra ursäkt? Duger den inte? Vilken "ursäkt" för att skaffa kärnvapen tycker du är rimligare? Jag kan själv inte komma på någon bättre ursäkt än "-Våra fiender har kärnvapen, alltså skaffar vi det också".
Det beror på perspektiv. Ur landet som vill skaffa dessa vapens perspektiv, så är det en trolig förklaring. Men min fråga ska tolkas ur ett globalt/regionalt perspektiv, och om man ur det globala/regionala perspektivet tycker det är bra med ett till kärnvapenland. Om jag skulle få frågan, så skulle jag svara: nej, det är ingen bra ursäkt. Ju färre kärnvapenländer, ju bättre.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tis 07 feb 2012, 20:32

FudoMyoo skrev:På vilket sätt är då Israel relevant? För oss som tror att Iran har avsikter att skaffa kärnvapen, så kan man både fråga sig (1) hur det ev. skulle kunna förhindras, och (2) om det ens är önskvärt att försöka förhindra det. En del kanske tycker det är bättre med fler kärnvapenländer? Israels kärnvapen är i teorin relevant för (1) men jag ser inte relevansen för (2). Och min fråga handlar om (2).
Bra svar och förtydligande. Men jag ser det som självklart att vi inte vill att Iran ska ha kärnvapen. Ergo: vad göra åt det realpolitiskt? Ja då har det med den regionala/globala kontexten (där Israel verkligen är inkluderat) att göra. Eller som Mohammed el-Baradei sa om saken: "It's hard to tell someone to stop smoking when you have a cigarette dangling from your lip".
Du tror alltså att en framkomlig väg för att få Iran att lägga ner sina kärnvapenambitioner är att försöka påverka Israel att avveckla sina?
Jag förstår förstås hur du menar, men tyvärr är ju verkligheten så tragikomiskt att varken Israel eller Iran erkänner att de har ett kärnvapenprogram. Att då diskutera med hur man ska avveckla dem (blir ur deras synvinkel) en dubbel "begging the question".

Voltaire

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 07 feb 2012, 20:32

Thomas P skrev: Det är samma reaktion som i USA och Israel mot Iran där Iran har en militär som bara är bråkdelen så stark och folk i USA och Israel ändå lurats i att de är utsatta för ett allvarligt hot.
Har du missat att Iran redan bedrivit krig mot Israel via proxyarméer? Om de också får kärnvapen, hur utgör de inte ett allvarligt hot mot Israel?
Thomas P skrev:Det är inte önskvärt att fler länder skaffar kärnvapen, men vi kan inte hålla på och dra till med sanktioner och hota med krig bara för att någon tror att ett land kanske, möjligen, eventuellt kommer att skaffa kärnvapen i en oviss framtid.
Och vad föreslår du då att Världssamfundet ska göra när Iran bryter mot NPT?

Att du fortsätter att hävda att Iran inte brutit mot NPT är direkt felaktigt. IAEA slog fast 2006 att Iran hade brutit mot NPT så tidigt som 2003:
In the case of Iran, the IAEA board adopted in September 2003 a resolution calling on that country to “suspend all further uranium enrichment-related activities, including the further introduction of nuclear material into [the] Natanz [enrichment plant]…pending provision by the Director General of the assurances required by Member States, and pending satisfactory application of the provisions of the additional protocol.”[16] The resolution also called on Iran to grant “unrestricted access, including environmental sampling, for the Agency to whatever locations the Agency deems necessary for the purposes of verification of the correctness and completeness of Iran’s declarations.”[17]

In the spring of 2004, it already had become apparent that Iran was not abiding by the September 2003 resolution. In a resolution adopted on June 18, 2004, the board acknowledged “the statement by the Director General on 14 June that it is essential for the integrity and credibility of the inspection process to bring these issues to a close within the next few months.”[18] Apparently, the international community subsequently lost sight of the importance of this time factor. Once a significant or deliberate breach of safeguards agreements has been identified or if a state obstructs or delays verification activities, as is presently the case also in Syria, action by the board and possibly by the UN Security Council becomes urgent.[19]

In its September 18, 2004, resolution, the board noted “with serious concern that…Iran has not heeded repeated calls from the Board to suspend, as a confidence building measure, all enrichment-related and reprocessing activities.”[20] It was clear by then that the IAEA needed legally binding verification rights extending beyond those provided under the Model Additional Protocol. Only the UN Security Council, by adopting a resolution under Chapter 7 of the UN Charter, which addresses threats to international peace and security, is in a position to provide those legal rights to the IAEA Secretariat; its board cannot.

It was only after Iran’s August 2005 breach of its November 2004 expanded commitment to suspend the conversion of uranium concentrates to uranium hexafluoride that the board found Iran to have been noncompliant. The vote on the September 24, 2005, resolution was 22-1, with 12 abstentions.

One good thing about the September 2005 resolution is that the board found “that Iran’s many failures and breaches of its obligation to comply with its NPT Safeguards Agreement, as detailed in [the November 10, 2003 report to the board] constitute non compliance in the context of Article XII.C” of the statute.[21] By confirming that the findings reported in November 2003 constituted noncompliance, the board mitigated the unhelpful precedent it had set at that time by refraining from a noncompliance finding.
källa.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 07 feb 2012, 20:39

Eon skrev: Men jag ser det som självklart att vi inte vill att Iran ska ha kärnvapen.
Jag har stött på personer som menar att det är varje lands rättighet att skaffa kärnvapen om de vill (underförstått: och det ska Världssamfundet skita i). Andra menar att just det faktum att Israel/Indien/Pakistan har dessa vapen gör att "rättvisan" kräver att också Iran får dem.
Eon skrev: Ergo: vad göra åt det realpolitiskt? Ja då har det med den regionala/globala kontexten (där Israel verkligen är inkluderat) att göra. Eller som Mohammed el-Baradei sa om saken: "It's hard to tell someone to stop smoking when you have a cigarette dangling from your lip".
Jo, att Iran inte kommer lyssna på Israel och USA är givet, men håller du med om att de borde lyssna på IAEA och Säkerhetsrådet?
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 07 feb 2012, 20:52

FudoMyoo skrev:Jo, att Iran inte kommer lyssna på Israel och USA är givet, men håller du med om att de borde lyssna på IAEA och Säkerhetsrådet?
Iran har goda skäl att ifrågasätta dessa organs integritet. Har du helt glömt förspelet till anfallet på Irak?
FudoMyoo skrev:Du tror alltså att en framkomlig väg för att få Iran att lägga ner sina kärnvapenambitioner är att försöka påverka Israel att avveckla sina?
Ja, hur vore det med diplomatiska initiativ som syftar till nedrustning? Vad om regionen som en kärnvapenfri zon?
Kanske avfärdas som utopiskt, men enbart att sådana förslag lades på bordet skulle förmodligen ställa saken i ett annat läge.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 07 feb 2012, 21:10

FudoMyoo skrev:Har du missat att Iran redan bedrivit krig mot Israel via proxyarméer?
Iran stödjer grupper som inte helt utan anledning är fientliga mot Israel och som svar stödjer Israel grupper som inte helt utan anledning är fientliga mot Iran. I båda fallen rör det sig om rätt suspekta terroristgrupper. Jämför med hur USA stödde suspekta grupper i Afghanistan under Sovjets ockupation osv. Det är inte så unikt som du tycks vilja tro att man stödjer militanta grupper som motarbetar ett land man ser som en fiende.
Om de också får kärnvapen, hur utgör de inte ett allvarligt hot mot Israel?
På vilket sätt gör kärnvapen vare sig till eller ifrån? Enda skillnaden är att Israel inte vågar genomföra ett fullskaligt angrepp på Iran om dessa har kärnvapen, men enda argumentet från Israels sida att genomföra ett sådant är just att stoppa Irans påstådda kärnvapenprogram så jag ser inte riktigt poängen.
Och vad föreslår du då att Världssamfundet ska göra när Iran bryter mot NPT?
Iran balanserar på gränsen men tycks i huvudsak hålla sig till NPT. Det är ett tilläggsprotokoll de vägrar erkänna. Som jag tidigare påtalat bryter samtliga kärnvapenmakter på ett mer flagrant sätt mot NPT, vad tycker du världssamfundet skall göra åt det?

Som jag skrev tycker jag man skall göra klart att om ett land skaffar kärnvapen så utsätts det för sanktioner, men idag är det tvärtom. Länder som på oklara grunder misstänks försöka skaffa kärnvapen straffas brutalt medan länder som gör det bemöts med en axelryckning.
Att du fortsätter att hävda att Iran inte brutit mot NPT är direkt felaktigt. IAEA slog fast 2006 att Iran hade brutit mot NPT så tidigt som 2003:
In the case of Iran, the IAEA board adopted in September 2003 a resolution calling on that country to “suspend all further uranium enrichment-related activities, including the further introduction of nuclear material into [the] Natanz [enrichment plant]…pending provision by the Director General of the assurances required by Member States, and pending satisfactory application of the provisions of the additional protocol.
Iran har enligt NPT rätt till att anrika. IAEA hänvisar till ett tilläggsprotokoll som Iran inte erkänt och kräver att Iran skall stoppa denna. Man skall heller inte glömma att IAEA är en organisation som utsätts för starka politiska påtryckningar och man skall heller inte glömma att Iran utsatts för systematiska terroristangrepp mot sin industri och forskare och att de, inte helt utan skäl, är nervösa för att information läcker från IAEA till landets fiender. I Irak vet vi att inspektionerna utnyttjades av USA för rent spionage.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tis 07 feb 2012, 21:32

FudoMyoo skrev:Jag har stött på personer som menar att det är varje lands rättighet att skaffa kärnvapen om de vill (underförstått: och det ska Världssamfundet skita i). Andra menar att just det faktum att Israel/Indien/Pakistan har dessa vapen gör att "rättvisan" kräver att också Iran får dem.
Så är det förstås: varje land bestämmer själv om man vill skaffa kärnvapen. Men det är också fritt att bojkotta den som producerar kärnvapen. Nu har Iran skrivit på ett icke-spridningsavtal så de har förbundit sig till inspektioner som också gjorts.

Att Iran är omringat av stater som inte vill dem väl och som har kärnvapen gör förstås att att det är naturligt för dem att diskutera om de också ska ha kärnvapen. Jag har svårt se hur man ska moralisera över att andra skaffar sig kärnvapen när man själv har det.

Det beror på att kärnvapen är just ett WMD - jag ser kärnvapen som ett folkmordsvapen. Som jag skrev innan: den som bygger kärnvapen planerar för folkmord. Då har det inte mycket att göra med om huruvida staten är demokratisk eller inte. De som blir ihjälbrända har inte röstat om att bli det, ej heller de missbildade fostren som kommer födas decennier efter.
FudoMyoo skrev:Jo, att Iran inte kommer lyssna på Israel och USA är givet, men håller du med om att de borde lyssna på IAEA och Säkerhetsrådet?
Under alla år av fiendskap mellan Iran och USA har det funnits perioder när Iran gjort fredstrevare men som avvisats av USA. Och tvärtom. Annars uppfattar jag det som att de både lyssnar och förhandlar med IAEA. Säkerhetsrådet är till stor del påverkat av vad USA vill och inte vill.

Voltaire

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 07 feb 2012, 21:41

Matte skrev:Kanske avfärdas som utopiskt
du sa det.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 07 feb 2012, 22:10

Varför anser DU att det är utopiskt med regionen som en kärnvapenfri zon?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Låst