Tryggve skrev:MBY skrev:vils skrev:Vad vill Iran forska om?
Antagligen "forskningsatombomber"...
Typ. Och ihop med långdistansmissiler så är det väl en helt fredlig tillämpning.... Speciellt när man gör det ihop med Nordkorea och Pakistan, hur skulle det kunna vara misstänkt?
Hade Israel kunnat stoppa en iransk atombomb genom att bomba så hade man inte väntat tills nu, när Iran har spritt ut anläggningarna, skaffat modernare radarsystem och luftvärn, samt införskaffat robotar som når Israel. Det är lite sent för det nu.
Saudiarabien kommer nog att vara nästa land att överväga att skaffa bomben nu.

Ja, antagligen. Israels attacker förefaller komma som en blixt från klar himmel, baserade mer på vad underrättelseläget säger än gapande i media. Jag tolkar det som att man försöker få världssamfundet att reagera med mer sanktioner. Många länder såväl i väst som annorstädes är bra på att bräka och skräna innan de gör något. Israel hoppas väl att väst börjar bräka och skrika mer för att Israel inte ska gå till attack, får jag en känsla av. Att bomba Iran är en helt annan femma än insatsen mot Iraks ynka, redan bombade, anläggning när Irak befann sig i krig. Israel skulle nog kunna hantera en attack på Iran, åtminstone initialt, men det förefaller verkligen vara en sista utväg. Hade man bedömt det som ett förnuftigt alternativ hade man som sagt kanske redan gjort det.
Edit: Med "blixt från klar himmel" menar jag naturligtvis inte att ingen visste någonting innan och kunde förutsäga, utan bara att det inte skränas så förbaskat, ställs ultimatum och görs till ett publikt jippo.