Hur påverka Irans kärnvapenprogram?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Hur påverka Irans kärnvapenprogram?

Inlägg av Anders G » fre 11 nov 2011, 08:25

Nordkorea, Ryssland, Kina, Uran och Pakistan rapporterar näppeligen korrekta import/exportsiffror för vapen och kärnteknologitransaktioner inbördes.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » fre 11 nov 2011, 08:57

Eon skrev:Case in point: Ville rita om hela mellanösternkartan så här:
Bild
Hade Frankrike och Storbritannien lämnat området med de gränserna så hade det nog varit en aningens lugnare idag. Nog har Peters en poäng.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 11 nov 2011, 09:06

Eon skrev: Jag tror inte ett för ögonblick att det hade något med kärnvapen att göra. Något var det, men inte det. Kanske var det bara en "signal", typ "glöm inte, vi ser er". Syrien är inte i närheten av den kompetens som krävs för att konstruera egna kärnvapen. Jag har inga belägg annat än kunskaper om hur landet fungerar i allmänhet. Hur det är med den saken kanske vi får reda på den dagen Assad-regimen faller. Förhoppningsvis snart.
Jag var också skeptisk till att det skulle ha varit en kärnanläggning, men jag har svängt en del om det på senare tid. Men säker går ju inte att vara, för det har ju inte läckt ut mycket information.
Eon skrev: En del har spekulerat i att Iran skulle överfört utrustning till Syrien men det ser jag som fullständigt uteslutet. Kärnvapenteknologi är kronjuvelerna för en autoritär stat och Iran och Syrien gillar inte egentligen varandra alls. Och de litar verkligen inte på varandra. Att de realpolitiskt kan samarbeta om en del saker ändrar inte på det.
Det handlade inte så mycket om att Iran hade överfört denna anläggning som att de skulle ha betalat för den, vad jag förstått.
Eon skrev: Jag tror iofs att i så fall står Turkiet näst på tur. Men visst, det är ett tungt argument för att ingen ska ha kärnvapen. Hade Pakistan och Israel avvecklat sina kärnvapen (som Sydafrika gjort) skulle Iran antagligen inte känna något större behov att skaffa sig denna extremt kostsamma och oanvändbara kommoditet.

Alla länder som har kärnvapen planerar för folkmord.
Turkiet skulle kunna stå på tur, men eftersom de är med i NATO så skulle det förmodligen leda till en hel del andra problem.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » fre 11 nov 2011, 09:48

Eon skrev:Vi är i huvudsak överens. Ett par korta kommentarer:
Tryggve skrev:Israelerna bombande ju en syrisk anläggning för inte så länge sedan, det blev ju väldigt mycket hysch-hysch om det sedan.
Jag tror inte ett för ögonblick att det hade något med kärnvapen att göra. Något var det, men inte det. Kanske var det bara en "signal", typ "glöm inte, vi ser er". Syrien är inte i närheten av den kompetens som krävs för att konstruera egna kärnvapen.
Syrien hade ju god hjälp av Nord Korea att bygga anläggningen och landets agerande efter attacken väcker onekligen misstankar:
Der Spiegel skrev:In June 2008, a team of IAEA experts visited the destroyed Al Kibar plant. The Syrians had given in to pressure from the weapons inspectors, but they had also done everything possible to dispose of the evidence first. They removed all the debris from the bombed facility and paved over the entire site with concrete. They told the inspectors that it had been a conventional weapons factory, and not a nuclear reactor, which they would have been required to report to the IAEA. They also insisted that foreigners had not been involved.

The IAEA experts painstakingly collected soil samples, and used special wipes to remove minute traces of material from furnishings or pipes still on the site. The samples were sent to the IAEA special laboratories in Seibersdorf, a town near Vienna, where they were subjected to ultrasensitive isotope analyses capable of determining whether samples had come into contact with suspicious uranium. And indeed, the analysis produced some very alarming findings.

In its report, the IAEA describes "a significant number of anthropogenic natural uranium particles (i.e. produced as a result of chemical processing)" which were "of a type not included in Syria's declared inventory of nuclear material." The Syrian authorities claimed that the uranium was introduced by the Israeli bombing, something that the IAEA said was of "low probability."

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » fre 11 nov 2011, 09:58

Den sju sidor långa artikeln i Spiegel om Israels attack mot den Syriska reaktorn jag länkade till ovan är väl värd att läsa i sin helhet.
The Story of 'Operation Orchard' How Israel Destroyed Syria's Al Kibar Nuclear Reactor

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 11 nov 2011, 12:14

Eon skrev:Vad är han känd för, förutom att vara dum i huvudet?
Pensionerad överstelöjtnant, militär underrättelseofficer, genomgått generalsstabsskola skapligt framgångsrik författare. Han vet nog vad han talar om. Kanske mest känd är han för sin föga massmediamässiga frispråkighet ("att tänka högt") och suveräna likgiltighet för vad som är politiskt korrekt. Detta innebär bland annat att det han säger, särskilt taget ur sitt sammanhang men även i sitt sammanhang, ofta framstår som politiskt orealistiskt och chockerande.
Eon skrev:Case in point: Ville rita om hela mellanösternkartan så här:

Bild

...jag säger bara lycka till.
Han har helt rätt i att gränserna är feldragna ur etniskt perspektiv och att detta är en konfliktkälla. Peters inser nog mycket väl hur svårt det är att justera gränser och skapa nya stater.

Eon skrev:Han har också offentligt, i Fox News (där han förstås har svängdörrar) öppet krävt att publicisten Julian Assange ska mördas. Men inte bara det. Han argumenterar för att alla journalister som rapporterar negativa saker om USA:s militära åtaganden (dvs Godheten i världen) bör dödas eller tystas:
Ralph Peters skrev:Pretending to be impartial, the self-segregating personalities drawn to media careers overwhelmingly take a side, and that side is rarely ours. Although it seems unthinkable now, future wars may require censorship, news blackouts and, ultimately,military attacks on the partisan media. Perceiving themselves as superior beings, journalists have positioned themselves as protected-species combatants. But freedom of the press stops when its abuse kills our soldiers and strengthens our enemies. Such a view arouses disdain today, but a media establishment that has forgotten any sense of sober patriotism may find that it has become tomorrow's conventional wisdom.

Hur du får detta till att alla journalister som rapporterar negativa saker om USA skall dödas? Det han faktiskt säger: "But freedom of the press stops when its abuse kills our soldiers and strengthens our enemies" är det nog många som håller med om. Pressrapportering som direkt leder till folks död kan också vara straffbar i de flesta länder. Censur och självcensur för att förhindra detta är rätt okontroversiell.

Yttrandet visar väl mest:
1. Att Peters vågar säga det outsägliga och tänka det otänkbara
2. Att han är rätt ordentligt blind för att fri press och den nationella självkritik behövs mer än någonsin i krigssituationer.

Eon skrev:Om militära operationer må han veta något, men politiskt är han så off the map att man rimligen frågar sig hur det står till i allmänhet med hans kognitiva förmåga. Peters får ju Glen Beck att likna Lars Ohly.

Människor utan kognitiv förmåga går knappast ut universitetet och blir knappast överstelöjtnant i underrättelsetjänsten.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 11 nov 2011, 12:55

Sensemaker skrev:
Ralph Peters skrev:Pretending to be impartial, the self-segregating personalities drawn to media careers overwhelmingly take a side, and that side is rarely ours. Although it seems unthinkable now, future wars may require censorship, news blackouts and, ultimately,military attacks on the partisan media. Perceiving themselves as superior beings, journalists have positioned themselves as protected-species combatants. But freedom of the press stops when its abuse kills our soldiers and strengthens our enemies. Such a view arouses disdain today, but a media establishment that has forgotten any sense of sober patriotism may find that it has become tomorrow's conventional wisdom.

Hur du får detta till att alla journalister som rapporterar negativa saker om USA skall dödas? Det han faktiskt säger: "But freedom of the press stops when its abuse kills our soldiers and strengthens our enemies" är det nog många som håller med om. Pressrapportering som direkt leder till folks död kan också vara straffbar i de flesta länder. Censur och självcensur för att förhindra detta är rätt okontroversiell.

2. Att han är rätt ordentligt blind för att fri press och den nationella självkritik behövs mer än någonsin i krigssituationer.[/quote]
Peters är en fascistoid galning. Heinrich Himmler vågade också säga det outsägliga och tänka det otänkbara. Han menar uppenbarligen att media som tar ställning mot "oss" är fienden och att de i detta avseendet dödar amerikanska soldater och stärker fienden. I sammanhanget så har han preciserat sig genom att kalla Al Jazeeras korrespondenter för "mördare med kameror".
http://www.israelforum.com/board/showth ... TH-CAMERAS
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 11 nov 2011, 13:19

Vidugavia skrev:
Sensemaker skrev:

2. Att han är rätt ordentligt blind för att fri press och den nationella självkritik behövs mer än någonsin i krigssituationer.

Peters är en fascistoid galning. Heinrich Himmler vågade också säga det outsägliga och tänka det otänkbara.

Ugh. :XP: Jag har väldigt svårt att se poängen med att dra in Hitler och hans förintelsearkitekter i detta, men OK. För nazisterna var folkmord inget otänkbart. Himmler var synnerligen inställsam mot sin ledare och var absolut inte den som sa obehagliga sanningar till honom. I denna mening är Ralph Peters hans motsats ty han säger ofta saker som han vet är obehagliga för sina överordnade eller för sin publik.

Vidugavia skrev:Han menar uppenbarligen att media som tar ställning mot "oss" är fienden och att de i detta avseendet dödar amerikanska soldater och stärker fienden. I sammanhanget så har han preciserat sig genom att kalla Al Jazeeras korrespondenter för "mördare med kameror".
http://www.israelforum.com/board/showth ... TH-CAMERAS

Han menar förvisso inte att alla som tar ställning mot USA är fiender. Däremot anser han att de som direkt, offentligt och envetet uppmanar till mord på amerikanska soldater eller amerikaner i allmänhet är fiender. Det går alldeles utmärkt att ta avstånd från Peters åsikt utan att komma dragandes med förintelsen, ta till skällsord som "fascistoid galning" och rena halmgubbar. Det är vad jag gör.

Sensemaker

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 11 nov 2011, 14:44

Sensemaker skrev:Han menar förvisso inte att alla som tar ställning mot USA är fiender. Däremot anser han att de som direkt, offentligt och envetet uppmanar till mord på amerikanska soldater eller amerikaner i allmänhet är fiender. Det går alldeles utmärkt att ta avstånd från Peters åsikt utan att komma dragandes med förintelsen, ta till skällsord som "fascistoid galning" och rena halmgubbar. Det är vad jag gör.
Inlägget om Al Jazeera var ett riktigt obehagligt stycke. Peters demoniserar Al Jazeera för att de inte är lika "tama" som de flesta amerikanska media, och använder sen den halmgubbebild av kanalen som han presenterat som argument för att de är en fiende att bekämpa.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 11 nov 2011, 14:54

Thomas P skrev:
Sensemaker skrev:Han menar förvisso inte att alla som tar ställning mot USA är fiender. Däremot anser han att de som direkt, offentligt och envetet uppmanar till mord på amerikanska soldater eller amerikaner i allmänhet är fiender. Det går alldeles utmärkt att ta avstånd från Peters åsikt utan att komma dragandes med förintelsen, ta till skällsord som "fascistoid galning" och rena halmgubbar. Det är vad jag gör.
Inlägget om Al Jazeera var ett riktigt obehagligt stycke. Peters demoniserar Al Jazeera för att de inte är lika "tama" som de flesta amerikanska media, och använder sen den halmgubbebild av kanalen som han presenterat som argument för att de är en fiende att bekämpa.
Thomas P kunde uppenbarligen också kritisera Peters åsikt utan att komma dragandes med förintelsen eller ta till skällsord.

Jag har inte sett tillräckligt mycket av Al-Jazeera för att ha en åsikt om Ralph Peter's karaktärisering av dem. Fast har vi inte kommit från ämnet nu?

Sensemaker

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » fre 11 nov 2011, 15:58

vils skrev:Den sju sidor långa artikeln i Spiegel om Israels attack mot den Syriska reaktorn jag länkade till ovan är väl värd att läsa i sin helhet.
The Story of 'Operation Orchard' How Israel Destroyed Syria's Al Kibar Nuclear Reactor
Tack för länken vils. Jag läste hela artikeln och får nog revidera min uppfattning. Visserligen är alla de relevanta källorna av typen "anonym källa inom underrättelsetjänsten". Men der Spiegel är en seriös tidning och de har ändå ackumulerat så pass mycket indicier att vi kan se en syrisk smoking gun.

Jag får glädja mig med att inte bara jag utan också Mossad tvivlade skarpt på kärnanläggning och trodde det var något annat.
der Spiegel skrev:The Mossad was convinced that the subject of these secret talks was a further upgrading of Syria's military capabilities. Pyongyang had already helped Damascus in the past in the development of medium-range ballistic missiles and chemical weapons like sarin and mustard gas. But when Israeli military intelligence informed their Mossad counterparts that a Syrian nuclear program was apparently under discussion, the intelligence professionals were dismissive.

Nuclear weapons for Damascus, a nuclear plant literally on Israel's doorstep? For the experts, it seemed much too implausible.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » fre 11 nov 2011, 16:30

Sensemaker skrev:Pensionerad överstelöjtnant, militär underrättelseofficer, genomgått generalsstabsskola skapligt framgångsrik författare. Han vet nog vad han talar om. Kanske mest känd är han för sin föga massmediamässiga frispråkighet ("att tänka högt") och suveräna likgiltighet för vad som är politiskt korrekt.
Som en gammal slagrörd överste på Östermalm alltså. Istället för att förvirrat jaga "Ryssen" runt knuten på Strandvägen är han bytt salongsgeväret mot en dator. Gammelfarfar i gungstolen kan nog också säga en hel del "politiskt inkorrekta" saker efter konjaken. (Konstigt att du valde det uttrycket).
Sensemaker skrev:Människor utan kognitiv förmåga går knappast ut universitetet och blir knappast överstelöjtnant i underrättelsetjänsten.
Bittra halvdebila föredettingar som något helt plötsligt lyssnar på är ett stort hot mot freden. Det gäller generaler såväl som imamer.
Sensemaker skrev:Han har helt rätt i att gränserna är feldragna ur etniskt perspektiv och att detta är en konfliktkälla.
Vi har kommit ifrån ämnet, men jag vill kort och syrligt påpeka att det är just frånvaron av etnicitet som är problemet. Det är snarast en religiös karta, som dessutom bara beskriver hur situationen såg ut 2007, när det såg mycket mörkt ut för det amerikanska Irak-projektet. Det är en karta ritad i panik. Och att bara att en sådan person ritar den ger den historiskt kunnige koloniala vibbar.

Hade mellanöstern inte blivit uppdelad som det blev hade det möjligen varit ett stort pan-arabiskt land, med självständiga delstater.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 11 nov 2011, 16:50

Eon skrev:
Sensemaker skrev:Pensionerad överstelöjtnant, militär underrättelseofficer, genomgått generalsstabsskola skapligt framgångsrik författare. Han vet nog vad han talar om. Kanske mest känd är han för sin föga massmediamässiga frispråkighet ("att tänka högt") och suveräna likgiltighet för vad som är politiskt korrekt.
Som en gammal slagrörd överste på Östermalm alltså. Istället för att förvirrat jaga "Ryssen" runt knuten på Strandvägen är han bytt salongsgeväret mot en dator. Gammelfarfar i gungstolen kan nog också säga en hel del "politiskt inkorrekta" saker efter konjaken. (Konstigt att du valde det uttrycket).
Litet lågt att kritisera nån bara för att han är gammal. Så värst gammal är han inte för övrigt. Han föddes 1952 så han har inte fyllt 60 än. Mig veterligen har han inga allvarliga hälsoproblem vare sig med slag eller senilitet eller annat. Vad gäller Östermalm så är han knappast född priviligierad ifall det är vad du vill säga. Wikipedia påstår att hans pappa var kolgruvearbetare och misslyckad affärsman. Samma källa säger att han började sin militära karriär som vanlig menig.
Eon skrev:
Sensemaker skrev:Människor utan kognitiv förmåga går knappast ut universitetet och blir knappast överstelöjtnant i underrättelsetjänsten.
Bittra halvdebila föredettingar som något helt plötsligt lyssnar på är ett stort hot mot freden. Det gäller generaler såväl som imamer.).
Nu går du väl litet väl långt i att svartmåla gamla människor. Krigshetsare finns väl i alla åldrar, inklusive barn och ungdom (krig är som bekant ljuvt för dem som aldrig sett det på riktigt). För övrigt är väl Ralph Peters mer känd och lyssnad på nu än han var under sin militära karriär så jag har svårt att se honom som någon föredetting.
Eon skrev:
Sensemaker skrev:Han har helt rätt i att gränserna är feldragna ur etniskt perspektiv och att detta är en konfliktkälla.
Vi har kommit ifrån ämnet, men jag vill kort och syrligt påpeka att det är just frånvaron av etnicitet som är problemet. Det är snarast en religiös karta, som dessutom bara beskriver hur situationen såg ut 2007, när det såg mycket mörkt ut för det amerikanska Irak-projektet. Det är en karta ritad i panik. Och att bara att en sådan person ritar den ger den historiskt kunnige koloniala vibbar.

Hade mellanöstern inte blivit uppdelad som det blev hade det möjligen varit ett stort pan-arabiskt land, med självständiga delstater.
Religiös tillhörighet kan vara en del av etniciteten -litet grand beroende på vad man lägger i ordet. Att områden delats upp enligt religiösa riktlinjer är väl inte historiskt ovanligt eller konstigt. USA har inget kolonialt förflutet i mellanöstern så varför det är olämpligt att Ralph Peters försöker visa var etniska skiljelinjer går genom att rita en karta har jag svårt att förstå. För att han är vit?

Sensemaker

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » fre 11 nov 2011, 17:28

Sensemaker skrev:USA har inget kolonialt förflutet i mellanöstern så...//
...och med de orden konstaterar jag vi står för lång ifrån varandra för att fortsatt diskussion ska vara möjlig.

Voltaire

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 11 nov 2011, 17:33

Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis. Kunde därför vara kul att se EON definiera orden kolonial, förflutet, mellanöstern och möjligen också USA. Och sen förklara vad du menar med att USA inte inte har ett kolonialt förflutet i mellanöstern.
They don't like it up'em, you know!

Låst