Svensk energipolitik

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Svensk energipolitik

Inlägg av Knurd » fre 18 nov 2011, 13:21

De nya zontaxan för elektricitet medför att elen blir billigare i Övre Norrland, och dyrare i Sydsverige.

Aftonbladet driver ett upprop mot zonindelningen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13951981.ab

Men när elektricitet överförs över långa sträckor, går delar av energin förlorad. Är det inte rimligt att sörlänningar betalar? Eller är det dags att ladda Barsebäck igen, för att säkra elförsörjningen, och göra el till en svensk exportvara?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Pär C

Re: Svensk energipolitik

Inlägg av Pär C » fre 18 nov 2011, 13:48

En slags framkörningsavgift alltså. Det imponerar på sitt sätt hur elbolagen lyckas bryta med elkostnader i skilda fakturor och delposter på ett sätt som utrotar all form av överskådlighet. Vi elkunder kanske kunde anlägga moteld genom att tillämpa en betalningsavgift som uppgår 0,5 procentenheter av totalfakturabeloppet jämte en tillkommande avgift på 0.2 procentenheter per delfakturapost överstigande två poster. Separata fakturor för el- och nätkostnad skall anses vara en faktura vid beräkning av betalningsavgiften. Vid efakturering av oss sker dock ett generellt avdrag av betalningsavgiften med 50 kr per faktura.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 18 nov 2011, 13:56

...eller så kan man bygga ledningar från produktionen i norr till förbrukningen i söder inom några år, så är problemet ur världen. Det är meningen att de höjda nätavgifterna skall gå till det ändamålet, och fram till dess är det bara att gilla läget. <3
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 18 nov 2011, 16:27

Pär C skrev:En slags framkörningsavgift alltså. Det imponerar på sitt sätt hur elbolagen lyckas bryta med elkostnader i skilda fakturor och delposter på ett sätt som utrotar all form av överskådlighet.
Nu är det inte elbolagen, utan den statliga myndigheten Svenska Kraftnät (ägare till elkablarna), som har inrättat prisområdena. Det har egentligen inte varit någon politisk fråga förrän beslutet genomfördes den 1 november i år. Frågan är om något parti kan övertygas att ta strid mot beslutet. Med tanke på geografin så skulle det nog vara mest angeläget för Sverigedemokraterna.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 18 nov 2011, 16:49

Knurd skrev:Nu är det inte elbolagen, utan den statliga myndigheten Svenska Kraftnät (ägare till elkablarna), som har inrättat prisområdena. Det har egentligen inte varit någon politisk fråga förrän beslutet genomfördes den 1 november i år. Frågan är om något parti kan övertygas att ta strid mot beslutet. Med tanke på geografin så skulle det nog vara mest angeläget för Sverigedemokraterna.
Nä, jag noterade egentligen detta och det byggde på EU-krav. Vad jag förstår översiktlig så är syfte som ska uppnås att hellre exportera el till närliggande länder än skeppa elen långa sträckor inom landet, vilket totalt medför mindre förluster och kostnader. Jag har litet svårt att se varför detta ska leda till en kostnadsökning. Vinsterna av detta bör väl kunna delas mellan alla kunder och leverantören. Om så är inte fallet borde redan elen ha varit dyrare i södra Sverige eftersom man skulle kan ta ut en "förlustavgift" av kunderna i södra Sverige. När är ju elmarknaden så komplicerad och sönderreglerad så det finns säkert ett bra svar på detta.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 18 nov 2011, 17:29

Pär C skrev: Vinsterna av detta bör väl kunna delas mellan alla kunder och leverantören.
Det är väl ungefär detta som sker, om statliga Svenska Kraftnät nettohöjer nätavgiften? Antingen så återinvesteras pengarna, eller så hamnar de i statskassan.

Ett annat märkligt påfund är energiskatten. Elkraft som förbrukas av industrier och växthus beskattas med obetydliga 0,5 öre/kWh. Hushåll i norra Sverige har skatterabatt (om det handlar om överföringskostnader så borde det justeras med nätavgifter, i stället för olika skattesatser.)

Energiskatt är inte någon miljöskatt, eftersom den beräknas på energimängden, inte på faktisk miljöpåverkan. Dessutom finns koldioxidskatt som läggs till ovanpå energiskatten för fossila bränslen (utom torv, trots att torv bidrar till global uppvärmning), kärnkraftsskatt (beräknad på reaktorernas termiska effekt) och fastighetsskatt för vattenkraftverk.

Avskaffa energiskatten. Höj koldioxidskatt på fossila bränslen inklusive torv, för att återställa skattenivån på bensin. Ge kommuner och landsting rätt att ta ut skatt på alla sorters kraftverk (kärnkraft, vattenkraft, vindkraft etc), grundad på deras faktiska miljöpåverkan och risker. På så sätt skapar man incitament för kommuner och landsting att ge bygglov åt kraftverk, och för att minimera miljöpåverkan per producerad energienhet.

För att öka konkurrensen mellan elbolag, bör Vattenfall styckas i flera delar.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 18 nov 2011, 18:01

Knurd skrev:Men när elektricitet överförs över långa sträckor, går delar av energin förlorad.
Det är sant, men det är också så att överföringskapaciteten är otillräcklig, vilket gör att det blir en bristsituation i delar av södra sverige under kalla och vindstilla vinterdagar och -nätter. I den här typen av marknad så har jag för mig att priset åtminstone delvis bör bestämmas av hur bristsituationen ser ut. Det är nog det, mer än energiförlusterna, som ger upphov till prisskillnaden.
Är det inte rimligt att sörlänningar betalar?
Det är väl lika rimligt eller orimligt som att priset på andra varor varierar över landet.
Eller är det dags att ladda Barsebäck igen, för att säkra elförsörjningen, och göra el till en svensk exportvara?
Spontant: ja.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 18 nov 2011, 20:16

Knurd skrev:
Pär C skrev: Vinsterna av detta bör väl kunna delas mellan alla kunder och leverantören.
Det är väl ungefär detta som sker, om statliga Svenska Kraftnät nettohöjer nätavgiften? Antingen så återinvesteras pengarna, eller så hamnar de i statskassan.
/.../
Det där förstod jag inte. Men det spelar kanske mindre roll. Jag har gjort ett försök i att luska i varför man infört elzoner. Jag studsade till inför följande:
År 2009 fick Svenska Kraftnät i uppdrag av regeringen att se över möjligheterna att dela in elspotmarknaden i Sverige i flera elområden. Rapporten lämnades till regeringen i oktober 2009.

Svenska Kraftnät lämnade förslag på ett frivilligt åtagande till EU-kommissionen under 2009. EU-kommissionen beslutade i april 2010 att godkänna detta åtagande och göra det bindande. I korthet innebar det att Svenska Kraftnät måste förändra Sveriges sätt att hantera överföringsbegränsningar i det svenska elnätet.
Hämtat från Svenska Kraftnät: http://www.svk.se/Energimarknaden/El/El ... /Bakgrund/

Så Kräftnät gör ett frivilligt åtagande som EU-kommissionen godkänner och gör bindande. Det är naturligtvis misstänkt när någon gör så. Som att gå till sin egen avrättning med ett leende. Samtidigt är det så finurligt ordnat om man vill försöka förstå vad det handlar om så måste man plöja igenom ung. 1.000 sidor text plus att man förstå elmarknaden överlag rätt väl.

Är det så att Kraftnät har underkapacitet i nätet och "löser" detta genom att omvandla problemet till något annat?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 19 nov 2011, 02:35

Pär C skrev:Är det så att Kraftnät har underkapacitet i nätet och "löser" detta genom att omvandla problemet till något annat?
Såvitt jag förstår är det så att det finns underkapacitet längs vissa "snitt" i Sverige. Snitten går (med något undantag) där det nu blivit gränser mellan elområden. Det mest kritiska snittet tycks vara det som nu är det sydligaste i Sverige.

I de lägen när det blir nödvändigt att begränsa överföringen över snitten, så finns det två sätt: ändra på elpriset på olika sidor av snittet, eller reglera kraftbehovet eller produktionen på ömse sidor. Medan Sverige var ett enda prisområde var det förra inte möjligt. Återstod det senare, vilket bland annat resulterade i begränsningar på elhandeln längs Sveriges gränser så att kapaciteten över snitten inte överskrids, vilket då gjorde att våra grannar klagade hos EU-kommissionen.

Elproduktionskapaciteten är för dålig i sydligaste Sverige, vilket tycks vara en stor bidragande orsak till det nuvarande höga elpriset där. Så de som såg till att Barsebäck stängdes, utan att annan kraft ersatte, bör nog ha en del av äran för de höga elpriserna.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » lör 19 nov 2011, 14:22

Först tyckte jag att detta beslut endast var knäppt men när jag funderat lite så kom jag fram till att det troligen är rätt så bra.

Det här uppmuntrar regionala satsningar på energiproduktion. Incitamentet för att satsa på energiproduktion var mindre tidigare eftersom hela Sverige drog lika stor nytta av satsningen och de som faktiskt satsade inte fick någon egentlig fördel. Nu kommer vissa regioner få en spark i arslet att investera i elproduktion.

Men tittar man på hur elen distribueras så sker nog de absolut största förlusterna i det lokala distributionsnätet men det beror lite på hur man transformerat elen när den färdas längre sträckor. Egentligen borde det kanske vara en avgift baserat på kostnaden för att distribuera elen, det borde även gälla för hushållen.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 19 nov 2011, 14:24

De höjda avgifterna kommer gå till att bygga ut de långväga ledningarna (Svenska Kraftnäts kapacitet) i första hand.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 11 jan 2012, 19:03

Borde inte Sverige utreda toriumenergi?

Tillgångarna i världen är större och lättare att anrika, reaktionen avstannar automatiskt, och avfallsmängden är mindre.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 17 jan 2012, 15:50

En fd utredare påpekar bristen på konkurrens i svensk elproduktion.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/01/ ... rv-rmeverk

Bygg en ny toriumreaktor i Blekinge, så att Sydsveriges elbehov tryggas, och Sverige kan exportera rejält med el till konkurrenten.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 17 jan 2012, 17:53

Det finns visst bara en enda Torium reaktor i drift idag. Det har funnits en hel del forskningsreaktorer men det verkar inte ha gjort att några större mängder produktionsreaktorer har byggts.

Wiki om Torium-reaktorer

Vidare verkar det som Toriumreaktorer inte ger så mycket effekt. 300 MW verkar ha varit max. Jämfört med dryga 1000 MW vid våra Svenska reaktorer.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Ola

Inlägg av Ola » tis 17 jan 2012, 18:09

Den fasta elnätskostnaden fördelar ju fördelaktigt för storstäder, jag betalar i år 6380:- i fast kostnad för min 20 A abonnemang. Samma kostnad för Stockholm är 2660 :- och Göteborg 1245:-.
Även här straffas sörlänningar om man jämför med storstäder norrut, i Malmö kostar det 4680:-, notera att det fortfarande är nästan två lax billigare än för mig.
You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers,
and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16...
Austin 3:16 says I just whooped your ass!
- Stone Cold Steve Austin

Låst