Svensk energipolitik

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Svensk energipolitik

Inlägg av Anders » tis 31 jul 2012, 09:36

Vattenfall har lämnat in ansökan om att få ersätta en eller två av de befintliga kärnkraftsreaktorerna med nya.

Jag tycker det är bra. Det ska inte finnas så mycket tvekan om det alls är tillåtet att bygga ny kärnkraft i Sverige, och dels så behöver de gamla reaktorerna snart ersättas. Som Vattenfall säger, det är dock inte förrän 2025 det kan bli aktuellt med nya reaktorer. Innan dess räcker kraften som vi har idag och som är planerad.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 24 mar 2013, 21:32

Relaterad fråga: Går det att göra Sverige oberoende av fossila bränslen, och i så fall hur?

Det är personbilar som står för den överlägset största förbrukningen av fossila bränslen. Är det el, etanol, biodiesel eller andra energisystem som ska ta över efter bensinen?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » sön 24 mar 2013, 21:51

Jag tror inte att vi ska förvänta oss att ett enskilt energislag ska ersätta dagens fordonsbränslen. Mer specifika bränslen för olika användningsområden tror jag är lösningen.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Låst