Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Inlägg av Suresh » mån 05 dec 2011, 19:09

pax skrev:Att tråden nu handlar rent allmänt om överklassen är ju ganska talande. Det är tydligen svårt att navigera mellan kritiskt tänkande, fördomar, förakt, och skvallerglädje i diskussioner om Lundsberg.
Vad finns att diskutera? Mobbing och övergrepp får inte förekomma inom svenska statsfinansierade skolväsendet och nu har Lundsberg fått en anmälan på sig från skolverket. Myndigheterna utreder och åtgärdar och i det här fallet tycker jag att Jan Björklunds tydlighet har varit befriande.

Sen har jag inget emot fight clubs. Söker man sig bara dit frivilligt så.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » mån 05 dec 2011, 19:21

Suresh skrev:
pax skrev:Att tråden nu handlar rent allmänt om överklassen är ju ganska talande. Det är tydligen svårt att navigera mellan kritiskt tänkande, fördomar, förakt, och skvallerglädje i diskussioner om Lundsberg.
Vad finns att diskutera? Mobbing och övergrepp får inte förekomma inom svenska statsfinansierade skolväsendet och nu har Lundsberg fått en anmälan på sig från skolverket. Myndigheterna utreder och åtgärdar och i det här fallet tycker jag att Jan Björklunds tydlighet har varit befriande.

Sen har jag inget emot fight clubs. Söker man sig bara dit frivilligt så.
Kan tänka mig flera intressanta ämnen man skulle kunna dyka i med avstamp i skandalen. Men jag håller med dig i övrigt.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 08 dec 2011, 00:30

Fokuset på överklass i fallet är oklart. Själv vet jag att jag absolut inte skulle vilja bo på min högstadieskola. Horibel miljö som knappast hade förbättrats om man bodde där.

Nu var jag inte mobbad på högstadiet utan hade många jämnåriga kompisar, men det var inte så roligt att stå ut med hot om våld titt som tätt från vissa äldre elever i 7an-8an.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 03 maj 2012, 02:30

Så våld och mobbning bland unga i de övre samhällsklasserna beror på att de tillhör en övre samhällsklass?
Och våld och mobbning bland unga i de lägre samhällsklasserna beror på att de tillhör en lägre samhällsklass?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 03 maj 2012, 05:52

Knurd skrev:Så våld och mobbning bland unga i de övre samhällsklasserna beror på att de tillhör en övre samhällsklass?
Och våld och mobbning bland unga i de lägre samhällsklasserna beror på att de tillhör en lägre samhällsklass?
:smile2:
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 03 maj 2012, 14:29

Knurd skrev:Så våld och mobbning bland unga i de övre samhällsklasserna beror på att de tillhör en övre samhällsklass?
Mer specifikt kan man hävda

Antingen:
  • Överklassen mobbar därför att det ligger i överklassens natur att förtrycka
  • Underklassen mobbar eftersom de är förtryckta, av överklassen
Eller:
  • Överklassen mobbar när den uppför sig rått och obildat, och inte lever upp till sin roll som värnare av det som är fint, gott, rätt och riktigt
  • Underklassen mobbar eftersom den är rå och obildad
Eller:

Allting är egentligen svartskallarnas / judarnas / negrernas / gudsförnekarnas fel!
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 03 maj 2012, 15:16

Jämför den postkoloniala logiken:
Om vita är våldsamma, så är det ett uttryck för kolonialt förtryck.
Om icke-vita är våldsamma, så uttrycker de frustration över de vitas förtryck, eller så är de enskilda dårar.

Eller Avpixlat-logiken:
Om icke-vita är våldsamma, så är det ett uttryck för deras naturliga våldsamhet, eller en våldskultur.
Om vita är våldsamma, så beror det på att de är frustrerade över att muslimer och afrikaner tar över västvärlden, eller så är de enskilda dårar.

Eller den radikalfeministiska logiken:
Om män är våldsamma, så är det ett uttryck för patriarkalt förtryck.
Om kvinnor är våldsamma, så uttrycker de frustration över patriarkatet, eller så är de enskilda dårar.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 29 maj 2012, 14:06

Knurd skrev:Jämför den postkoloniala logiken:
Om vita är våldsamma, så är det ett uttryck för kolonialt förtryck.
Om icke-vita är våldsamma, så uttrycker de frustration över de vitas förtryck, eller så är de enskilda dårar.

Eller Avpixlat-logiken:
Om icke-vita är våldsamma, så är det ett uttryck för deras naturliga våldsamhet, eller en våldskultur.
Om vita är våldsamma, så beror det på att de är frustrerade över att muslimer och afrikaner tar över västvärlden, eller så är de enskilda dårar.

Eller den radikalfeministiska logiken:
Om män är våldsamma, så är det ett uttryck för patriarkalt förtryck.
Om kvinnor är våldsamma, så uttrycker de frustration över patriarkatet, eller så är de enskilda dårar.
Jag nyanserar:

Eller överklassbeundran-logiken:
Det är lite finare att dumpa sina barn på en (med samhällets medels subventionerad) privatskola än att dumpa sina barn på samhället. Att få stryk på ett elevhem är finare än att få stryk vid Sibyllakiosken.

Eller överklasshat-logiken:
Det är mindre synd om barn vars föräldrar har pengar, att de blir avdumpade på privatskolor och slagna där är lite grann barnens eget fel.

Båda sorter logik leder fram till att det är skillnad på folk och folk, att barn till överklass ska tåla mer stryk, att stryket inte riktigt är vanligt stryk och att det är nyttigt för en tonåring att bo med andra tonåringar och inte träffa sina föräldrar, så länge de bor på en skola och inte på ett hem. Så slutet gott, allting gott.
We are the dead

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 29 maj 2012, 15:11

Finns det någon undersökning som jämför förekomsten av våld i olika samhällsklasser?

Här är en diskussion om mord: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=37&t=12247

Arbetslösa är överrepresenterade bland mördare och mordoffer. Men mord är bara en bråkdel av allt våld.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 29 maj 2012, 18:26

calle555 skrev:Jag undrar om alla i VoF:s styrelse var medvetna om de missförhållanden på detta forum som kom i dagen inför årsmötet 2010.
Det är fortfarande inte alla i styrelsen som läser forumet, eller har en väldigt skev bild av vad det innehåller. Men en skolchef på en skola för 200 elever, var tittar hen istället?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 29 maj 2012, 18:28

calle555 skrev:Min (kanske inte direkt övertydliga) poäng med inlägget var att det kan finnas personer med intresse av att framställa förhållanden på en plats som kanske lite värre än vad de faktiskt är, och att det då kan vara svårt att veta på vilket ben man ska stå som chef/ledning.
Det finns alldeles säkert personer med intresse av att framställa förhållanden på plats som bättre eller sämre än vad de är. Ibland är det personer som själva har en bättre eller sämre erfarenhet av platsen, eller som sett mer eller mindre än majoriteten, eller som hamnat i situationer som endast ett fåtal hamnar i.

Det är lätt att ha det lätt när det är lätt. Först när svåra motsättningar kommer i dagen prövas färdigheterna hos de ansvariga.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 29 maj 2012, 18:29

Knurd skrev:Hur skulle ett samhälle utan en överklass kunna se ut?
När jag tänker efter är även begreppet "överklass" en form av mobbing, där det är finare att vara mindre fin än andra.
/ Per Edman

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 29 maj 2012, 18:44

Xantippa skrev: Jag nyanserar:

Eller överklassbeundran-logiken:
Det är lite finare att dumpa sina barn på en (med samhällets medels subventionerad) privatskola än att dumpa sina barn på samhället. Att få stryk på ett elevhem är finare än att få stryk vid Sibyllakiosken.

Eller överklasshat-logiken:
Det är mindre synd om barn vars föräldrar har pengar, att de blir avdumpade på privatskolor och slagna där är lite grann barnens eget fel.

Båda sorter logik leder fram till att det är skillnad på folk och folk, att barn till överklass ska tåla mer stryk, att stryket inte riktigt är vanligt stryk och att det är nyttigt för en tonåring att bo med andra tonåringar och inte träffa sina föräldrar, så länge de bor på en skola och inte på ett hem. Så slutet gott, allting gott.
Framtidens ledare måste ju härdas tidigt självklart. De ska ju tåla ett och annat och lära sig att bli lite cyniska så att de sedan själva kan gå över lik.

Medan man kämpar hårt inom den vanliga skolan för att komma tillrätta med mobbing, diskuterar elevinflytande etc.

Barn utbildas för två olika liv - de som tillhör massan ska lära sig solidaritet och samarbete och eliten ska lära sig att tänka på sig själva, ta för sig och vara "resultatinriktade".

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 29 maj 2012, 19:31

Blenda skrev:Framtidens ledare måste ju härdas tidigt självklart. De ska ju tåla ett och annat och lära sig att bli lite cyniska så att de sedan själva kan gå över lik.

Medan man kämpar hårt inom den vanliga skolan för att komma tillrätta med mobbing, diskuterar elevinflytande etc.

Barn utbildas för två olika liv - de som tillhör massan ska lära sig solidaritet och samarbete och eliten ska lära sig att tänka på sig själva, ta för sig och vara "resultatinriktade".
Människan anpassar sig naturligtvis efter omständigheterna,efter bästa förmåga. Det man, i den aktuella situationen, kan komma undan med gör man, det man inte kan komma undan med gör man inte, utan fördömer som omoraliskt. Människan är ändå det hycklande djuret.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 29 maj 2012, 20:58

En av de elever som misstänks för misshandel vid internatskolan i Sigtuna stämmer nu skolan på en miljon kronor. Anledningen är att han inte får delta vid studentbalen och studentmottagningen på fredag.

Det höga beloppet motiveras i stämningsansökan med att studentdagen är "ovärderlig" för den 20-årige eleven. Genom sitt ombud framhåller eleven att han redan betalat för festligheterna och att det juridiskt handlar om ett avtal som skolan bryter om de inte låter honom delta.

– Vi erbjuder de här eleverna att slutföra sina studier. Men fritids- och trivselverksamhet är de avstängda ifrån, säger skolchef Kent Edberg.

Att skolan nu stäms vill Kent Edberg inte kommentera, med hänvisning till att skolan ännu bara tagit del av detta via medier. Men han anser att skolan gjort rätt.

– Vi har polisanmält detta för att få en juridisk bedömning. Men vi måste själva kunna bedöma händelsen utifrån skolans regler.

Det var i april som fem elever stängdes av och häktades misstänkta för grov misshandel av en yngre skolkamrat. Senare har de släppts, men då förbjudits att bo och vara på elevhemmen. Tydligt är att turerna inför studentdagen har rört upp starka känslor på skolan. Av stämningsansökan framgår att över hundra elever har skrivit under ett upprop i protest mot avstängningen.
Källa: TT via DN

Snacka om bristande självinsikt... Med den logiken kan de han gjort skolgången till ett helvete stämma honom, och det på bättre grund.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Låst