Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Blenda
Avstängd
Kontakt:

Re: Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Inlägg av Blenda » tis 29 maj 2012, 21:05

B Hellqvist skrev:
En av de elever som misstänks för misshandel vid internatskolan i Sigtuna stämmer nu skolan på en miljon kronor. Anledningen är att han inte får delta vid studentbalen och studentmottagningen på fredag.

Det höga beloppet motiveras i stämningsansökan med att studentdagen är "ovärderlig" för den 20-årige eleven. Genom sitt ombud framhåller eleven att han redan betalat för festligheterna och att det juridiskt handlar om ett avtal som skolan bryter om de inte låter honom delta.

– Vi erbjuder de här eleverna att slutföra sina studier. Men fritids- och trivselverksamhet är de avstängda ifrån, säger skolchef Kent Edberg.

Att skolan nu stäms vill Kent Edberg inte kommentera, med hänvisning till att skolan ännu bara tagit del av detta via medier. Men han anser att skolan gjort rätt.

– Vi har polisanmält detta för att få en juridisk bedömning. Men vi måste själva kunna bedöma händelsen utifrån skolans regler.

Det var i april som fem elever stängdes av och häktades misstänkta för grov misshandel av en yngre skolkamrat. Senare har de släppts, men då förbjudits att bo och vara på elevhemmen. Tydligt är att turerna inför studentdagen har rört upp starka känslor på skolan. Av stämningsansökan framgår att över hundra elever har skrivit under ett upprop i protest mot avstängningen.
Källa: TT via DN

Snacka om bristande självinsikt... Med den logiken kan de han gjort skolgången till ett helvete stämma honom, och det på bättre grund.
Och att över hundra elever skrivit på en protest till förmån för honomvisar väl lite hur "välartade" ungdomar blivit fostrade? Undrar om den misshandlade kan gå på balen utan att någon hämnas? Vidrigt!!!

Nils D

Inlägg av Nils D » tis 29 maj 2012, 21:38

Knurd skrev:Finns det någon undersökning som jämför förekomsten av våld i olika samhällsklasser?

Här är en diskussion om mord: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=37&t=12247

Arbetslösa är överrepresenterade bland mördare och mordoffer. Men mord är bara en bråkdel av allt våld.
Vad gäller mörkertalen för brott så är de mindre ju grövre och mer spektakulära brotten är, det blir svårare att sopa dem under mattan. För mord är det nästan inget mörkertal.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 29 maj 2012, 21:51

Nils D skrev:För mord är det nästan inget mörkertal.
Det hävdas ibland att det är misstänkt få giftmord i Sverige vilket kan betyda att polisen är dåliga på att upptäcka sådana. Med tanke på hur många deckare som läses i Sverige lär få vara omedvetna om möjligheten.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 29 maj 2012, 21:59

Det är faktiskt skönt att Lundsberg tar hand om en rätt stor del av den kategori kids som har möjlighet och kulturell beredskap att släpa fram familjeadvokaten när skolan går emot dem.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 29 maj 2012, 23:14

Blenda skrev:Framtidens ledare måste ju härdas tidigt självklart. De ska ju tåla ett och annat och lära sig att bli lite cyniska så att de sedan själva kan gå över lik.
Som tidigare nämnts, är internat ett undantag även i svenska samhällets toppskikt. De allra flesta svenska chefer gick i kommunal skola som unga.

På mitt högstadium var det höghusbarnen som som rökte, skolkade och mobbade villabarnen.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 30 maj 2012, 07:40

Knurd skrev:
Blenda skrev:Framtidens ledare måste ju härdas tidigt självklart. De ska ju tåla ett och annat och lära sig att bli lite cyniska så att de sedan själva kan gå över lik.
Som tidigare nämnts, är internat ett undantag även i svenska samhällets toppskikt. De allra flesta svenska chefer gick i kommunal skola som unga.

På mitt högstadium var det höghusbarnen som som rökte, skolkade och mobbade villabarnen.
Du vägrar konsekvent att erkänna att det som skett på Lundsberg inte är mobbing utan pennalism.
Varför?
We are the dead

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 30 maj 2012, 07:42

Liten anekdot från fikarummet på jobbet: en kollega vars barn börjar gymnasiet till hösten har fått hem fyrfärgsbroschyr och en cd från Lundsberg (utan att själv ha beställt det) där man i princip enbart pratar om den goda stämnningen på skolan och att man inte har något problem med mobbing. De kanske inte har så lätt att få elever nu.
We are the dead

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 30 maj 2012, 12:05

Xantippa skrev:Du vägrar konsekvent att erkänna att det som skett på Lundsberg inte är mobbing utan pennalism.
Varför?
Finns det någon skillnad mellan mobbning och pennalism? Som jag förstått det, är det begrepp som använts i olika generationer.

Och erkänna är något man gör om man har ansvar. Jag har ingen anknytning till Lundsberg och är inte politiker eller tjänsteman i skolväsendet, hur ska jag då kunna ta ansvar för vad som händer på Lundsberg?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 30 maj 2012, 12:32

Knurd skrev:
Xantippa skrev:Du vägrar konsekvent att erkänna att det som skett på Lundsberg inte är mobbing utan pennalism.
Varför?
Finns det någon skillnad mellan mobbning och pennalism? Som jag förstått det, är det begrepp som använts i olika generationer.
Ja, det finns en skillnad, även om orden är nära besläktade. Jag skulle uttrycka det så här:

När vi pratar om pennalism rör det sig om en mer sanktionerad mobbing, en mobbing som är en del av en struktur och inte sällan ett led i uppfostran. Mobbing är mycket mer ostrukturerat och kan också uppstå i vilken grupp som helst. För att pennalism ska uppstå krävs en attityd av tillåtande eller t o m uppmuntran från auktoriteterna och i pennalismen finns ofta ett ganska genomarbetat straffsystem. Mobbaren däremot riskerar själv straff och även om auktoriteterna (lärarna, befälen osv) kanske ser mellan fingrarna med mobbingen så är det inte något som är nödvändigt för att upprätthålla disciplinen - raka motsatsen till pennalism alltså.

Knurd skrev:Och erkänna är något man gör om man har ansvar. Jag har ingen anknytning till Lundsberg och är inte politiker eller tjänsteman i skolväsendet, hur ska jag då kunna ta ansvar för vad som händer på Lundsberg?

Nej, man kan också erkänna någons rätt. Man kan erkänna en republik. Man kan ge en person ett erkännande.

I det här fallet menar jag att du inte erkänner vikten av anmälningarna, genom att använda termer som inte är adekvata. Det är inte mobbing som gör Lundsberg annorlunda. Det är pennalismen. Och att ungdomar anmäler, visar bilder av blåmärken efter slag, anställda lämnar och anmäler - och skolledning, föräldrar och elever står som en man och säger att detta inte existerar. De erkänner inte heller vikten av anmälningarna.
We are the dead

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 30 maj 2012, 12:49

piotrr skrev:När jag tänker efter är även begreppet "överklass" en form av mobbing, där det är finare att vara mindre fin än andra.
Tveksamt! Jag har svårt att se gamle August som anstiftare till mobbning:
Om Underklassen visste vad Överklassen är! De själva sammanhållas av intressen de kalla heliga; utan yttre organisation synas de känna varandra på lukten som blinda; de likna ett frimureri med grader, hemliga signaler, av gifter, fonder. De stifta vissa lagar, som de sätta sig över, de äga hemliga undantagslagar som de begagna till sin fördel...
Jag läste nyligen en elak kommentator som menade att den etikundervisning lundsbergarna undfägnats med kanske kan kasta ett förklarande ljus över förhållandena. Det var nämligen adelsmannen Johan af Donner som stod åtminstone för en del av denna, när han extraknäckte som föreläsare på skolan.

af Donner blev som bekant dömd för förskingring av cirkus 8 miljoner från RK och Cancerfonden. Det blev visst fem år på kåken.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 30 maj 2012, 12:49

Jag vet inget om Lundsberg mer än det som kommit fram genom media. Inte heller är jag den som slätar över problemen; till exempel var det jag som startade tråden.

Den poäng som jag försöker göra, är att internaten utgör en anomali i Sverige, och för små för att kunna vara normbildande för överklassens livsstil. Internateleverna utgör en minoritet hur man än definierar samhällsklasserna. Bland kungabarnen är det till exempel bara ett av tre som gått på internat.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 30 maj 2012, 13:02

En tanke om det våldsamma motstånd mot kritik av privatskolor och oegentligheter där som uppstår.

Jag misstänker att de människor som rör sig i överklassmiljöer på många sätt varit vana att utstå andras förakt. Överklass är av de allra flesta sett som något man inte bör vara stolt över - jfr. exempelvis med ordet arbetarklass.

Överklass förknippas med bortskämdhet, dryghet, förakt för vanligt folk, världsfrånvändhet, besynnerliga och konstlade ritualer och ceremonier - och dessutom gärna en liten misstanke om att överklassmänniskor nog av födsel och ohejdad vana är lite grymmare till sin natur.

När då en överklassföreteelse kritiseras får man inte glömma att kritiken faktiskt riktar sig mot en svagare part. Privatskoleeleverna är inte priviligierade, vilket inte minst märks på den nästintill skadeglada tonen bland de som inte tillhör överklassen när pennalismen på privatskolorna diskuteras. Det är, som jag tidigare skrivit, som om det var mindre synd om ett barn som blir slaget och hånat för att hans pappa har ett mycket gammalt jaktgevär. Och det är som om förövarna var fullvuxna människor, som om de inte bara var en kugge i ett mycket gammalt hjul.

PärC har tidigare i denna tråd pratat om privatskolor som rena LVU-hem och det är möjligt han har rätt. Och då måste vi fråga oss - vart tar den unga människa vägen som vågar anmäla? Kan det vara så att det finns en mycket stark motivation i att stanna kvar hur jävligt det än är - för det finns åtminstone ett slut i ljuset av tunneln: den dag man själv blir så gammal att man får bli förövare i stället för offer.

Edit: tog fel på vem som hade pratat om LVU-hem - ändrat.
We are the dead

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 30 maj 2012, 13:10

Och så har vi ju det lilla dilemmat att definiera överklass.
We are the dead

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 30 maj 2012, 13:15

Xantippa skrev:Och så har vi ju det lilla dilemmat att definiera överklass.
Skitenkelt! Alla som har det bättre än en själv!
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 30 maj 2012, 13:32

Vi kanske kan hålla med om att allmänhetens bild av överklassen är präglad av myter, eller föråldrad kunskap som var sann för några årtionden sedan, men knappast är det idag (jfr Hans Rosling).

Internaten passar in i nidbilden av en inskränkt och konservativ överklass. Engelskspråkig populärkultur har kanske bidragit till myten att "de flesta rika har gått på internat, och tycker att internat är bättre än kommunala skolor om man har råd".

Jag är ingen expert på utvecklingspsykologi eller pedagogik, men har svårt att tänka mig att svenska tonårsföräldrar med hög socioekonomisk standard normalt skulle välja internat före konventionella skolor. Som nämnts i tråden om Malmö, väljer de resursstarka familjerna ofta bostadsområde med hänsyn till barnens utveckling.

Frågan är om Jan Guillou har skingrat eller spätt på fördomar om överklass och internat. Om man läser Ondskan slarvigt så kan man få för sig att internat var något normalt för överklassungar i Guillous generation, men det finns en hel del tecken på att internaten framför allt var en åtgärd för dysfunktionella familjer.
Adrumdrum.

Låst