Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Inlägg av Xantippa » ons 30 maj 2012, 13:39

Knurd skrev:Om man läser Ondskan slarvigt så kan man få för sig att internat var något normalt för överklassungar i Guillous generation, men det finns en hel del tecken på att internaten framför allt var en åtgärd för dysfunktionella familjer.
...och att det kanske ännu är så?

Vilket gör det hela etter värre.

Uppdrag granskning förra veckan handlade f.ö. om Lundsberg.

http://svtplay.se/v/2805398/uppdrag_gra ... 536,1,f,-1

Vid ca 34 min. talar en doktorand i historia vars doktorsavhandling handlar just om Lundsberg.
We are the dead

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 30 maj 2012, 14:14

För drygt 20 år sen hade jag en del kontakt med Lundsberg och tyckte väl det verkade vara en förvaringsplats för ungar som var obekväma för föräldrarna att ta hand om. Då hade de dock väldigt bra pli på eleverna och man märkte tydligt att de var drillade på ett annat sätt än de flesta andra individer jag råkade på.
Det gick dock att få folk av dem ändå.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 30 maj 2012, 14:55

Knurd skrev:Frågan är om Jan Guillou har skingrat eller spätt på fördomar om överklass och internat. Om man läser Ondskan slarvigt så kan man få för sig att internat var något normalt för överklassungar i Guillous generation, men det finns en hel del tecken på att internaten framför allt var en åtgärd för dysfunktionella familjer.
Dysfunktionella familjer med hyfsat gott om pengar. Förmögenheter är inte någon garant mot trassliga hemmaförhållanden, alkoholism, misshandel mm. Något folk ofta glömmer. Överklassfamiljer kan dock vara bättre på och ha resurser till att dölja sånt. Detta kan i förlängningen också leda till stora svårigheter för utomstående, socialtjänst mm, att kunna hjälpa. På en fest jag var på en gång var det en lärare som berättade om hur välbemedlade föräldrar mer eller mindre kastat en advokat på honom när han försökt diskutera tonårsbarnets alkoholproblem med dem.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

garozzo

Inlägg av garozzo » ons 30 maj 2012, 17:36

Internat förekom på en hel del platser i Sverige en bit in på 70-talet.
Det berodde på att läroverken var så pass få att reseavstånden blev för långa.
Jag bodde själv på Gustavsbergs skolhem i Uddevalla 68-71 och gick på det vanliga gymnasiet där.
I bohuslän fanns även restenässkolan i Ljungskile där en stor del av eleverna kom från Orust och Tjörn.
När gymnasieskolor startade i de flesta kommuner under 70-talet upphörde den här typen av internat.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tor 31 maj 2012, 07:50

Knurd skrev:Jag är ingen expert på utvecklingspsykologi eller pedagogik, men har svårt att tänka mig att svenska tonårsföräldrar med hög socioekonomisk standard normalt skulle välja internat före konventionella skolor. Som nämnts i tråden om Malmö, väljer de resursstarka familjerna ofta bostadsområde med hänsyn till barnens utveckling.
Det finns en kategori resursstarka som inte har möjlighet att välja bostadsområde: godsägarna. Deras förhållande till internatskolorna beskrivs i Björn af Kleens bok om den markägande överklassen. Det är nog vanligt att sätta barnen på Lundsberg om man bor på ett slott och alternativet är en landsortsskola där de flesta klasskamraterna kommer från jordbrukar- eller bilverkstadsfamiljer.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 31 maj 2012, 11:57

Knurd skrev:På mitt högstadium var det höghusbarnen som som rökte, skolkade och mobbade villabarnen.
Jag tvivlar dock på att höghusbarnen höll på med sanktionerad kamratfostran dygnet runt på villabarnen. Att låta barn styra över barn är sällan någon bra idé.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 31 maj 2012, 12:08

I min barndoms Norrbotten mobbade vi inte varandra alls. Vi slogs bara. Men det är klart, vi levde ju i ett klasslöst samhälle. Ett par undantag minns jag - de frireligiösa barnen från glesbygden kunde få tråkningar och några av officersungarna kunde kollektivt sättas på plats om de blev för stöddiga.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 31 maj 2012, 12:27

Min far berättar om strider mellan plassonga, skolhemsonga och lapponga under sin skoltid i norrbottens inland på 40-talet.

plassonga: de barn vars föräldrar bodde på kyrkplatsen.
skolhemsonga: de barn vars föräldrar bodde långt från kyrkplatsen, så barnen bodde på skolhemmet veckovis eller terminsvis.
lapponga: de barn vars föräldrar var samer, barnen bodde på det samiska skolhemmet och gick i sameskolan.

De två senare grupperna var strängt tuktade av respektive föreståndarinnor, så några större interna stridigheter var det inte tal om. Däremot mellan grupperna. Den sociala rangordningen tycks ha varit klar: plassonga > skohemsonga > lapponga.

Jag hade nog inte gillat att vara en av lapponga.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 31 maj 2012, 12:33

Norrbotten är stort.

Kustlandet är förhållandevis homogent, men i Lappmarken och finnbygderna har det funnits motsättningar, sanktionerade av statsmakten. Finnungarna fick stryk om de talade finska och de svenska barnen uppmanades att ange dem. Och lappungarna omhändertogs mot föräldrarnas vilja.

Men från min Överluleåhorisont minns jag ingenting sådant.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tor 31 maj 2012, 12:33

Suresh skrev:I min barndoms Norrbotten mobbade vi inte varandra alls. Vi slogs bara. Men det är klart, vi levde ju i ett klasslöst samhälle. Ett par undantag minns jag - de frireligiösa barnen från glesbygden kunde få tråkningar och några av officersungarna kunde kollektivt sättas på plats om de blev för stöddiga.
Alla som passade in i gruppen och tillhörde majoriteten var accepterade, bara de som var annorlunda sattes dit? Typ det som brukar vara grundbulten i mobbing.
We are the dead

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 31 maj 2012, 12:36

Xantippa skrev:
Suresh skrev:I min barndoms Norrbotten mobbade vi inte varandra alls. Vi slogs bara. Men det är klart, vi levde ju i ett klasslöst samhälle. Ett par undantag minns jag - de frireligiösa barnen från glesbygden kunde få tråkningar och några av officersungarna kunde kollektivt sättas på plats om de blev för stöddiga.
Alla som passade in i gruppen och tillhörde majoriteten var accepterade, bara de som var annorlunda sattes dit? Typ det som brukar vara grundbulten i mobbing.
Ja det var synd om G. från Vallträsk som var lite späd och frireligiöst illa klippt och klädd, han var illa omtyckt bland tjejerna vilket jag minns som ett särskilt straff.

Men officersungarna och Stockholmarna var det rätt åt.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 31 maj 2012, 12:57

Suresh skrev:frireligiöst illa klippt och klädd
Intressant hur klichéer förändras med åren. När började frikyrkorna med kavaj och vattenkamning?

De överklasspersoner som jag umgåtts med, har varit närmast parodiskt ödmjuka, och "pratat vanligt". Den som har "Lidingödialekt" eller skryter om sina framgångar, kommer med största säkerhet från en lägre samhällsklass.

De enda tillfällen då lidingöbor idag pratar med Lidingödialekt är om de är flickor i 13-15-årsåldern, eller om de skämtar.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 31 maj 2012, 13:05

Knurd skrev:
Suresh skrev:frireligiöst illa klippt och klädd
Intressant hur klichéer förändras med åren. När började frikyrkorna med kavaj och vattenkamning?

Karottklippning, polotröja och alltför korta manchesterstuprörsjeans

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 31 maj 2012, 13:34

The Kristet Utseende?
Det är härligt att se att det inte florerar några fördomar om folk på detta skeptiska forum.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 31 maj 2012, 13:38

Knurd skrev:De överklasspersoner som jag umgåtts med, har varit närmast parodiskt ödmjuka, och "pratat vanligt".
Har samma erfarenhet.

(Dock tycker jag att prinsessan Madeleine har klischéig lite ful Lidingödialekt, det som jag hört i tv-intervjuer. Kanske har talpedagoger jobbat lite mer med Victoria)

Låst