Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Inlägg av Suresh » tor 31 maj 2012, 13:56

Anders G skrev:The Kristet Utseende?
Det är härligt att se att det inte florerar några fördomar om folk på detta skeptiska forum.
Iakttagelser säkerställda genom faktontroll är inte fördomar.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 31 maj 2012, 14:15

Och en bekräftad fördom är ett samhällsvetenskapligt faktum i sig, även om den är falsk.
Adrumdrum.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 01 jun 2012, 09:21

Knurd skrev:
Suresh skrev:frireligiöst illa klippt och klädd
Intressant hur klichéer förändras med åren. När började frikyrkorna med kavaj och vattenkamning?

De överklasspersoner som jag umgåtts med, har varit närmast parodiskt ödmjuka, och "pratat vanligt". Den som har "Lidingödialekt" eller skryter om sina framgångar, kommer med största säkerhet från en lägre samhällsklass.

De enda tillfällen då lidingöbor idag pratar med Lidingödialekt är om de är flickor i 13-15-årsåldern, eller om de skämtar.
Min erfarenhet också men det handlar väl om skillanden mellan "äkta stil" och s.k uppkomlingsmentalitet? Skillnaden mellan ett grundmurat gott självförtroende och en inre osäkerhet som gör att man måste sätta sig på andra för att verkligen känna att man är förmer. En tanke bara.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 01 jun 2012, 10:11

Blenda skrev:
Knurd skrev:
Suresh skrev:frireligiöst illa klippt och klädd
Intressant hur klichéer förändras med åren. När började frikyrkorna med kavaj och vattenkamning?

De överklasspersoner som jag umgåtts med, har varit närmast parodiskt ödmjuka, och "pratat vanligt". Den som har "Lidingödialekt" eller skryter om sina framgångar, kommer med största säkerhet från en lägre samhällsklass.

De enda tillfällen då lidingöbor idag pratar med Lidingödialekt är om de är flickor i 13-15-årsåldern, eller om de skämtar.
Min erfarenhet också men det handlar väl om skillanden mellan "äkta stil" och s.k uppkomlinsmentalitet? Skillnaden mellan ett grundmurat gott självförtroende och en inre osäkerhet som gör att man måste sätta sig på andra för att verkligen känna att man är förmer. En tanke bara.
Här associerar jag direkt till Flashbacks mode och livsstilsavdelning. Stämningen där är extremt bajsnödig, där folk tycks ägna oändligt med energi åt småttigt felfinneri, rannsakan och självrannsakan. Mycket rör sig kring teman som:
  • Vad är det som gäller på Stureplan just nu?
  • Hur blir man överklass?
  • Hur ska man visa att man är riktigt rik?
  • Du klär dig väl inte som en neger eller bög heller???
Konsten att visa upp ett välstånd

- om man är rik på riktigt

Det är naturligtvis skitenkelt. Säkra tecken på "rik kille" är sånt som
  • skräddarsydd kostym från Götrich, på en tretti - förti tusen kanske
  • exklusivt mekaniskt ur, en maltesare från Vacheron Constantin exempelvis är både snygg och stilren, runt hundratusen och uppåt beroende på utförande
  • sprillans ny Maserati
  • paradlägenhet längs Strandvägen
alltså sånt som uppenbart är långt bortom räckhåll för folk med normala inkomster

- om man egentligen är ganska fattig

Detta blir mycket svårare. Även s.k. exklusiva märkeskläder, och kopior av dem, går att få tag på för rätt måttliga pengar, och det vet de flesta om, och att försöka flasha med en billig rolexkopia är väl också rätt kamikaze, men det är klart, ju dummare och okunnigare "publik" man har desto större är chansen att bluffen går hem.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » fre 01 jun 2012, 10:32

Läste den här boken för några år sedan http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185267929. Rätt rolig.

Det flera av de intervjuade återkommer till är att en person som kan koderna och är "äkta" överklass, inte behöver visa upp någonting. Någon förklarade som exempel att ska man på en middag med kungen och kommer på att man glömt sin frack eller smoking eller vaffan de här blåblodiga typerna har på sig, så är det den som inte är överklass som springer och köper en ny mundering. Den äkta överklassen vet vad som gäller och alla vet att de vet - så har de på sig en dammig kostym kommer alla ändå förstå att det nog hänt något med bagaget.

Koderna kan alltså även vara att kunna strunta i dem.
We are the dead

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 01 jun 2012, 10:36

Xantippa skrev:Koderna kan alltså även vara att kunna strunta i dem.
Det är väl här som i så många andra sammanhang. De som verkligen kan reglerna vet hur man kan bryta mot dem, och ändå komma undan med det.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 01 jun 2012, 11:08

Johannes skrev:Det är nog vanligt att sätta barnen på Lundsberg om man bor på ett slott och alternativet är en landsortsskola där de flesta klasskamraterna kommer från jordbrukar- eller bilverkstadsfamiljer.
Kanske inte minst då det kan det finnas lite blandade känslor till godsägarn på bygden. På orten jag kommer ifrån försvann den gamla godsägarfamiljen redan under mellankrigstiden. Hos vissa familjer, ättlingar till statare och torpare, finns det dock fortfarande kvar ett nedärvt och väldigt specifikt klasshat riktat mot dem.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 01 jun 2012, 13:35

Visst har Sverige haft en godsägarklass, men den har varit fåtalig, jämfört med många andra länder i Europa. De fideikommiss som fanns, började avvecklas 1964, i samma veva som landsbygden avfolkades, och jordbruket mekaniserades. Fanns det, innan dess, några internatskolor som dominerades av svensk lantadel?

I bland annat brittiska imperiet brukade rika britter i kolonierna skicka barnen till internat i hemlandet, men Sverige hade knappt några kolonier.

Om man ska leta efter en "överklasskultur" bland ungdomar, så hittar man den på Enskilda Gymnasiet och Viktor Rydbergs gymnasium, snarare än på internaten.

Om vi ska gå tillbaka till diskussionen om kamratuppfostran/pennalism, så är frågan om det alls är möjligt för ungdomar i gymnasieåldern att upprätthålla ett eget demokratiskt samhälle, utan överinseende från vuxna. Människans omdömesförmåga sägs ju vara fullt utvecklad först i 20-årsåldern. "Why nerds are unpopular" är en text som jämför amerikanska high school med fängelser och societetskretsar; en desperat jakt på social status, i brist på högre syften. http://www.paulgraham.com/nerds.html

Relaterat 1: En förekommande kod bland Östermalmsbor, är att de sällan säger att de bor på Östermalm. I stället berättar de vilken gata de bor på.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 26 aug 2013, 22:04

Även i år drar Lundsberg begreppet "nollning" i smutsen.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/var ... r-krismote
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 27 aug 2013, 06:56

Har skolan överhuvudtaget något existensberättigande längre?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 27 aug 2013, 13:34

Regeringarna Erlander, Palme, Carlsson och Persson verkade tycka det. Och det var knappast bättre på deras tid.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 27 aug 2013, 15:23

Knurd skrev:Regeringarna Erlander, Palme, Carlsson och Persson verkade tycka det. Och det var knappast bättre på deras tid.
Eh? Använder du sosseregeringar som någonslags auktoritetsargument? Vad sägs som lite egna åsikter?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 27 aug 2013, 15:30

Regeringarna Erlander, Palme, Carlsson och Persson verkade tycka det. Och det var knappast bättre på deras tid.
tempora mutantur, nos et mutamur in illis

Jag ser den typen av "bättre folks" skolor som en anakronism och de ansvariga verkar helt klart inte klara av att bekämpa avarterna.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 27 aug 2013, 16:56

Vidugavia skrev:
Knurd skrev:Regeringarna Erlander, Palme, Carlsson och Persson verkade tycka det. Och det var knappast bättre på deras tid.
Eh? Använder du sosseregeringar som någonslags auktoritetsargument? Vad sägs som lite egna åsikter?
Jag menar att S-regeringarna struntade i problemet trots att det skavde mot deras ideologi. Alliansen är den första regering som vidtar åtgärder. Det förtjänar de väl lite cred för?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 27 aug 2013, 18:46

Knurd skrev:Alliansen är den första regering som vidtar åtgärder. Det förtjänar de väl lite cred för?
Vilka åtgärder? Att rasa i media är inte en åtgärd.

Låst